Algemene info |
|
|
Graad en kwalificatie : bachelor in de architectuur | Graad en specificatie : Bachelor of Science (BSc) | Onderwijstaal : Nederlands | Soort opleiding : academisch gerichte bacheloropleiding | Studieomvang in studiepunten : 180 |
|
|
Profilering opleiding |
|
In de opleiding tot architect staan de drie rollen van de architect centraal: ontwerper, onderzoeker en ondernemer. De bacheloropleiding architectuur biedt de noodzakelijke bouwstenen op het vlak van kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes, als voorbereiding op de masteropleiding architectuur. Ontwerpen is de kern van de opleiding. Dit wordt ondersteund door de kennisdomeinen beeldende vorming, architectuur en cultuurwetenschappen, en bouwtechnische wetenschappen. De bachelorstudent verwerft de competenties van de drie rollen op basisniveau. Zijn ontwerpen getuigen van creativiteit en een aantoonbare kennis van en inzicht in het vakgebied, verworven door de studie van de basiscursussen die rekening houden met de huidige stand van zaken van het onderzoek in het vakgebied. Hij kan een woonontwerp conceptualiseren en communiceren als de creatieve synthese van de ruimtelijke aspecten. De bachelor kan onder begeleiding onderzoekend ontwerpen; hij kan relevante en actuele onderzoeksdata vinden, kritisch beoordelen in functie van het ontwerpen en daarover communiceren. De bachelor kan zijn onderzoeks- of ontwerpopdrachten managen in de tijd. Deze basiscompetenties laten hem ook toe om de rol op te nemen van assistent in een architectenbureau of in de bouwsector. |
|
Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies |
|
Begincompetenties
Minimum 4 uur wiskunde in het laatste jaar van het Secundair Onderwijs (SO), en een goede basis wetenschappen is aangewezen. Wie slechts 2 of 3 uur wiskunde had, of maar net 4 uur wiskunde en geen of weinig wetenschappen had in het laatste jaar van het SO, kan voor de start van het academiejaar een korte septembercursus wiskunde en/of chemie volgen.
Toelatingsvoorwaarden
Algemene toelatingsvoorwaarden: bezit van een diploma secundair onderwijs. Bijkomende informatie zie het onderwijs- en examenreglement. |
|
Competentieprofiel |
|
|
1 | De student brengt in het ontwerpen bouwkundige, architectuurwetenschappelijke, menswetenschappelijke en cultureel-artistieke kennis en inzichten op effectieve wijze tot synthese, waarbij het gebruik steeds centraal staat. | 2 | De student heeft basiskennis over relevante wet- en regelgeving en technische voorschriften. | 3 | De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. | 4 | De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan hierover kritisch reflecteren in relatie tot een ontwerp. | 5 | De student is in staat om onder begeleiding en binnen een afgebakende context en gedefinieerde randvoorwaarden maatschappelijke vragen te analyseren en te vertalen naar een architecturaal concept en naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | 6 | De student is in staat om onder begeleiding ontwerpend onderzoek te verrichten. | 7 | De student kan bij het ontwerpen creatief gebruikmaken van inzichten in diverse aspecten van de architectuur met zin voor verbeelding, kunstzinnigheid, intuïtie en emotie en zonder hierbij de bouwtechnische aspecten en het gebruik uit het oog te verliezen. | 8 | De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata creatief en overtuigend communiceren, gebruikmakend van de gepaste communicatie- en visualisatietechnieken, zowel handmatig als digitaal. | 9 | De student kan kritisch reflecteren over de eigen ontwerpvaardigheden en omgaan met kritiek van anderen om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | 10 | De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | 11 | De student kan onderzoeksmethoden selecteren, toepassen en integreren in het ontwerpproces en kan onderzoeksdata verzamelen, verwerken en interpreteren, en op gerichte en kritische wijze omgaan met bronmateriaal. | 12 | De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. |
|
|
Naar het buitenland tijdens je studies |
|
Studenten architectuur kunnen zich in het 2de bachelorjaar of in het 3de bachelorjaar kandidaat stellen om 1 semester in het buitenland te gaan studeren in het 1ste semester van het 3de bachelorjaar resp. 1ste masterjaar. Wie geen lang studieverblijf in het buitenland wenst te ondernemen maar toch een internationale ervaring wenst op te doen, kan tijdens de zomermaanden deelnemen aan internationale stages, summer schools of workshops. Meer info vind je via https://www.uhasselt.be/nl/faculteiten/facark/naar-het-b uitenland , bij jouw coördinator internationalisering ( els.hannes@uhasselt.be) of op de facultaire info-avond internationalisering in oktober. |
|
Organisatie onderwijs/evaluatie |
|
Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam. Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster. Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel. |
|
Modeltraject 1ste bachelorjaar |
|
De student moet beschikken over een eigen laptop voor gebruik op de campus. |
|
|
|
|
SP : studiepunten | K : Keuze | O : Overgangscurriculum | V : Verplicht | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 2de bachelorjaar |
|
|
|
De student moet beschikken over een eigen laptop voor gebruik op de campus. |
|
|
SP : studiepunten | K : Keuze | O : Overgangscurriculum | V : Verplicht | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 3de bachelorjaar |
|
|
|
De student moet beschikken over een eigen laptop voor gebruik op de campus.
- In het kader van internationalisering kan een student ervoor kiezen om vanaf 3de bachelor bovenop zijn/haar studiepakket het opleidingsonderdeel "Globalization and sustainable development (1955)" vrijwillig op te nemen.
- Ook het opo "Deelname aan wedstrijden (4241)" kan een student extra-curriculair opnemen vanaf 3de bachelor
- In deze gevallen wordt de student aangeraden voor dit opleidingsonderdeel een afzonderlijk creditcontract af te sluiten (naast zijn/haar diplomacontract voor de opleiding) zodat slagen op dit extra opleidingsonderdeel geen invloed heeft op slagen voor de opleiding.
|
|
|
SP : studiepunten | K : Keuze | O : Overgangscurriculum | V : Verplicht | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject |
|
Vervolgmogelijkheden |
|
Na het behalen van het bachelordiploma in de architectuur kan men rechtstreeks doorstromen naar een masteropleiding in de architectuur.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma kan men doorstromen naar een academische master in de interieurarchitectuur (Nederlandstalige of Engelstalige master). Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma kan men doorstromen naar een academische master in de industriële wetenschappen, richting bouwkunde. |
|
Bijzondere reglementen |
|