Algemene info |
|
|
Graad en kwalificatie : bachelor in de architectuur | Graad en specificatie : Bachelor of Science (BSc) | Onderwijstaal : Nederlands | Soort opleiding : academisch gerichte bacheloropleiding | Studieomvang in studiepunten : 180 |
|
|
Profilering opleiding |
|
In de opleiding tot architect staan de drie rollen van de architect centraal: ontwerper, onderzoeker en ondernemer. De bacheloropleiding architectuur biedt de noodzakelijke bouwstenen op het vlak van kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes, als voorbereiding op de masteropleiding architectuur. Ontwerpen is de kern van de opleiding. Dit wordt ondersteund door de kennisdomeinen beeldende vorming, architectuur en cultuurwetenschappen, en bouwtechnische wetenschappen. De bachelorstudent verwerft de competenties van de drie rollen op basisniveau. Zijn ontwerpen getuigen van creativiteit en een aantoonbare kennis van en inzicht in het vakgebied, verworven door de studie van de basiscursussen die rekening houden met de huidige stand van zaken van het onderzoek in het vakgebied. Hij kan een woonontwerp conceptualiseren en communiceren als de creatieve synthese van de ruimtelijke aspecten. De bachelor kan onder begeleiding onderzoekend ontwerpen; hij kan relevante en actuele onderzoeksdata vinden, kritisch beoordelen in functie van het ontwerpen en daarover communiceren. De bachelor kan zijn onderzoeks- of ontwerpopdrachten managen in de tijd. Deze basiscompetenties laten hem ook toe om de rol op te nemen van assistent in een architectenbureau of in de bouwsector. |
|
Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies |
|
Begincompetenties
Minimum 4 uur wiskunde in het laatste jaar van het Secundair Onderwijs (SO), en een goede basis wetenschappen is aangewezen. Wie slechts 2 of 3 uur wiskunde en geen of weinig wetenschappen had in het laatste jaar van het SO, kan voor de start van het academiejaar een korte septembercursus wiskunde en/of chemie volgen.
Toelatingsvoorwaarden
Algemene toelatingsvoorwaarden: bezit van een diploma secundair onderwijs. Bijkomende informatie zie het onderwijs- en examenreglement. |
|
Competentieprofiel |
|
|
1 | De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan hierover kritisch reflecteren in relatie tot een ontwerp. | 2 | De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | 3 | De student is in staat om onder begeleiding en binnen een afgebakende context en gedefinieerde randvoorwaarden maatschappelijke vragen te analyseren en te vertalen naar een architecturaal concept en naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | 4 | De student brengt in het ontwerpen bouwkundige, architectuurwetenschappelijke, menswetenschappelijke en cultureel-artistieke kennis en inzichten op effectieve wijze tot synthese, waarbij het gebruik steeds centraal staat. | 5 | De student kan bij het ontwerpen creatief gebruikmaken van inzichten in diverse aspecten van de architectuur met zin voor verbeelding, kunstzinnigheid, intuïtie en emotie en zonder hierbij de bouwtechnische aspecten en het gebruik uit het oog te verliezen. | 6 | De student kan onderzoeksmethoden selecteren, toepassen en integreren in het ontwerpproces en kan onderzoeksdata verzamelen, verwerken en interpreteren, en op gerichte en kritische wijze omgaan met bronmateriaal. | 7 | De student is in staat om onder begeleiding ontwerpend onderzoek te verrichten. | 8 | De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata creatief en overtuigend communiceren, gebruikmakend van de gepaste communicatie- en visualisatietechnieken, zowel handmatig als digitaal. | 9 | De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. | 10 | De student heeft basiskennis over relevante wet- en regelgeving en technische voorschriften. | 11 | De student kan kritisch reflecteren over de eigen ontwerpvaardigheden en omgaan met kritiek van anderen om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | 12 | De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. |
|
|
Naar het buitenland tijdens je studies |
|
Organisatie onderwijs/evaluatie |
|
Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam. Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.
Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel. |
|
Modeltraject 1ste bachelorjaar |
|
De student moet beschikken over een eigen laptop voor gebruik op de campus. |
|
|
2309 Ontwerpmethodiek 1 / Inleiding in onderzoek | N | V | 81 | 3 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | | | | | 2314 Materiaalleer 1 | N | V | 81 | 3 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | | | | | 3678 Beelding 1A | N | V | 81 | 3 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | | | | | 3680 Cultuurwetenschappen 1A | N | V | 81 | 3 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | | | | | 4107 Draagstructuur / Constructie 1A | N | V | 108 | 4 | 54 | 2,0 | 54 | 2,0 | | | | | 3684 Ontwerpen 1A | N | V | 189 | 7 | 94 | 3,0 | 95 | 4,0 | | | | | 3682 Wiskunde | N | V | 81 | 3 | 40 | | 41 | 3,0 | | | | | 3676 Architectuurtekenen 1A | N | V | 108 | 4 | 54 | | 54 | 4,0 | | | | | 3683 Fysica | N | V | 81 | 3 | | | | | 81 | 3,0 | | | 3679 Beelding 1B | N | V | 108 | 4 | | | | | 108 | 4,0 | | | 3681 Cultuurwetenschappen 1B | N | V | 108 | 4 | | | | | 108 | 4,0 | | | 3677 Architectuurtekenen 1B | N | V | 135 | 5 | | | | | 135 | 5,0 | | | 4108 Draagstructuur / Constructie 1B | N | V | 135 | 5 | | | | | 135 | 5,0 | | | 3685 Ontwerpen 1B | N | V | 243 | 9 | | | | | 243 | 9,0 | | |
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 2de bachelorjaar |
|
|
3686 Constructie 2 | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 3687 Materiaalleer 2 | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 3690 Beelding 2A | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 3692 Architectuurtekenen 2A | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2322 Draagstructuur 2 | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 2325 Cultuurwetenschappen 2 | N | V | 135 | 5 | 135 | 5,0 | | | | | 3688 Ontwerpen 2A | N | V | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 2326 Civic urbanism 2 | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 3691 Beelding 2B | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 3693 Architectuurtekenen 2B | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 2319 Ontwerpmethodiek 2 / Architectuurtheorie | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 2327 Humane wetenschappen 2 | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 3264 Bouwfysica en Installaties 2 | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 3689 Ontwerpen 2B | N | V | 243 | 9 | | | 243 | 9,0 | | |
|
|
De student moet beschikken over een eigen laptop voor gebruik op de campus. |
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 3de bachelorjaar |
|
|
2330 Civic urbanism 3 | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2339 Humane wetenschappen 3 | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 3694 Architectuurtekenen 3 | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 3695 Beelding 3A | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2329 Ontwerpmethodiek 3 / Typologie | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 3799 Draagstructuur / Constructie 3A | N | V | 135 | 5 | 135 | 5,0 | | | | | 3697 Ontwerpen 3A | N | V | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 3204 Design & Build Studio | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 3287 Materiaalleer 3 | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 3404 Bouwfysica en installaties 3 | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 3696 Architectural Poetics | E | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 3800 Draagstructuur / Constructie 3B | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 2338 Cultuurwetenschappen 3 | N | V | 135 | 5 | | | 135 | 5,0 | | | 3698 Ontwerpen 3B | N | V | 243 | 9 | | | 243 | 9,0 | | | 4241 Deelname aan wedstrijden | N | E | 81 | 3 | 27 | | 54 | 3,0 | | |
|
|
De student moet beschikken over een eigen laptop voor gebruik op de campus.
- In het kader van internationalisering kan een student ervoor kiezen om vanaf 3de bachelor bovenop zijn/haar studiepakket het opleidingsonderdeel "Globalization and sustainable development (1955)" vrijwillig op te nemen.
- Ook het opo "Deelname aan wedstrijden (4241)" kan een student extra-curriculair opnemen vanaf 3de bachelor
- In deze gevallen wordt de student aangeraden voor dit opleidingsonderdeel een afzonderlijk creditcontract af te sluiten (naast zijn/haar diplomacontract voor de opleiding) zodat slagen op dit extra opleidingsonderdeel geen invloed heeft op slagen voor de opleiding.
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject |
|
Academische kalender en belangrijke data |
|
Examencommissie |
|
Vervolgmogelijkheden |
|
Na het behalen van het bachelordiploma in de architectuur kan men rechtstreeks doorstromen naar een masteropleiding in de architectuur.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma kan men doorstromen naar een academische master in de interieurarchitectuur (Nederlandstalige of Engelstalige master). Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma kan men doorstromen naar een academische master in de industriële wetenschappen, richting bouwkunde. |
|
Reglementen |
|
|
|