Algemene info |
|
|
Graad en kwalificatie : bachelor in de chemie | Graad en specificatie : Bachelor of Science (BSc) | Onderwijstaal : Nederlands | Soort opleiding : academisch gerichte bacheloropleiding | Studieomvang in studiepunten : 180 |
|
|
Profilering opleiding |
|
De bachelor in de chemie bezit de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om een kritische houding aan te nemen ten opzichte van het vakgebied binnen het domein van de wetenschappen en de maatschappelijke positie ervan; samen te werken met andere relevante disciplines en zich te verdiepen in hun gedachtegoed; zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle en verdere professionalisering; de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren; tot communicatie over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen zich te bewegen in een internationale omgeving. De bachelor in de chemie heeft kennis en inzicht in de fundamentele eigenschappen en karakteristieken van de materie;de fundamentele principes die aan de basis liggen van reactiviteit en chemische reacties en de basisdisciplines die de scheikunde als discipline ondersteunen. Voorts beschikt de bachelor in de chemie over de benodigde vaardigheden om op adequate wijze methoden en technieken van onderzoek en analyse te selecteren en toe te passen in de verschillende deelgebieden van de scheikunde; verschillende interdisciplinaire invalshoeken te integreren bij het analyseren van scheikundige of materiaalkundige vraagstellingen en een samenhangend, wetenschappelijk gefundeerd betoog te houden binnen het kennisdomein van de wetenschappen, gebruikmakend van de daartoe geëigende communicatiemiddelen en -technieken. De academische bachelor in de chemie moet naadloos kunnen doorstromen naar de Master in materiomics. Daarnaast moet hij ook kunnen aansluiten bij verschillende masteropleidingen chemie en relevante verwante masteropleidingen in de toegepaste wetenschappen (scheikundig ingenieur TU/e, Applied Statistics), de levenswetenschappen (biochemie/biotechnologie, biomedische wetenschappen: afstudeerrichting bio-elektronica en nanotechnologie) en het onderwijs (educatieve master wetenschappen en technologie). In dit kader zijn drie opties in de bacheloropleiding chemie voorzien, nl. Materiaalchemie, Biochemie en Onderwijs. De opleiding wordt voldoende breed uitgebouwd zodanig dat ook aansluiting gezocht kan worden tot andere masters, eventueel met een voorbereidingsprogramma (handelsingenieur: technologie-, innovatie- en milieumanagement; bioingenieur: bepaalde opties; verkeerskunde). Tijdens de academische bacheloropleiding chemie krijgen de studenten een degelijke wetenschappelijke vorming, aangevuld met een inleiding tot de belangrijkste procestechnologische onderwerpen en aandacht voor de toepassingen van de chemie in de industrie. Hierdoor zijn ze in staat hun wetenschappelijke bagage ook te gebruiken in een meer technische omgeving. Bovendien moet de opleiding voorbereiden op het zelfstandig uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek. Teneinde de noodzakelijke vaardigheden te ontwikkelen die moeten voorbereiden op levenslang leren, wordt in de opleiding veel aandacht geschonken aan actieve leervormen. |
|
Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies |
|
Begincompetenties Wat de vooropleiding wiskunde betreft, is een minimum van 4 uren wiskunde per week in de derde graad van het algemeen secundair onderwijs nodig. Studenten kunnen hun kennis chemie en wiskunde opfrissen door deelname aan de septembercursussen chemie en wiskunde. Toelatingsvoorwaarden Algemene toelatingsvoorwaarden: bezit van een diploma van secundair onderwijs. Bijkomende informatie zie het onderwijs -en examenreglement. |
|
Competentieprofiel |
|
|
1 | EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | 2 | EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | 3 | EC 3: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden. | 4 | EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in wiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren. | 5 | EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten te begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | 6 | EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren. | 7 | EC 7: De bachelor in de chemie is in staat zelfstandig en zelfsturend kennis en inzicht te verwerven in de chemie en daaraan gerelateerde domeinen, die binnen de opleiding niet aan bod gekomen zijn. | 8 | EC 8: De bachelor in de chemie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering bij het analyseren van chemische en biochemische vraagstellingen. | 9 | EC 9: De bachelor in de chemie kan aangeleerde kennis en inzichten aanwenden om wetenschappelijke hypothesen te formuleren, experimenten te bedenken, deze uit te voeren en onderzoeksresultaten correct te interpreteren. | 10 | EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | 11 | EC 11: De bachelor in de chemie is in staat op een efficiënte manier gegevens op te zoeken, te verzamelen, er de internationaal relevante informatie uit te selecteren en te verwerken. | 12 | EC 12: De bachelor in de chemie kan projectmatig op een constructieve wijze samenwerken met anderen als lid van een team. | 13 | EC 13: De bachelor in de chemie houdt rekening met de ethische, morele en wettelijke dimensies van zijn wetenschapsdicipline, haar risicoaspecten in maatschappelijke context, en zal zich ernaar gedragen. | 14 | EC 14: De bachelor in de chemie houdt rekening met de maatschappelijke relevantie van de chemie en heeft een notie van zijn/haar inzetbaarheid in het brede (inter)nationale werkveld. |
|
|
Naar het buitenland tijdens je studies |
|
In het derde bachelorjaar kunnen bachelorstudenten chemie gedurende één semester aan een buitenlandse universiteit studeren in het kader van Erasmus. Kandidaatstelling gebeurt reeds in het 2de bachelorjaar. Het studieverblijf heeft steeds plaats in het tweede semester van het derde bachelorjaar, waarbij er kan gekozen worden uit 5 tot 10 bestemmingen.
Als je een minder lang studieverblijf verkiest: in de nabije toekomst zullen er ook éen of meer summer schools aan het internationale studieaanbod worden toegevoegd. Deze summer schools vinden meestal plaats in de zomermaanden en duren meestal éen tot twee weken. Ideaal dus om in de zomervakantie tussen tweede en derde bachelorjaar je internationale horizon wat te verbreden.
|
|
Organisatie onderwijs/evaluatie |
|
Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam. Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.
Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel. |
|
Modeltraject 1ste bachelorjaar |
|
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 2de bachelorjaar |
|
In het tweede semester kiest de student voor 4 SP een vak uit de optie biochemie, materiaalchemie of onderwijs. Het opleidingsonderdeel "Genetica" behoort tot de optie biochemie en de optie onderwijs. Het opleidingsonderdeel "Kristallografie en diffractietechnieken" behoort tot de optie materiaalchemie. Studenten die zich op het ondernemerschap willen oriënteren, kunnen bovenop hun studiepakket "Bouwstenen van ondernemerschap" (3764) en "Business planning" (3945) volgen. Deze opleidingsonderdelen wordt extra-curriculair via een creditcontract opgenomen. |
|
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 3de bachelorjaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het derde bachelorjaar bestaat uit enkele gemeenschappelijke vakken, opleidingsonderdelen afhankelijk van de gekozen optie (biochemie, materiaalchemie of onderwijs), keuzevakken chemie en verbredingsvakken. Studenten kiezen voor minstens 10 SP keuzevakken chemie en/of verbredingsvakken. De keuze dient ter goedkeuring worden voorgelegd aan de voorzitter van de examencommissie. Criteria die hierbij gebruikt worden zijn volgtijdelijkheid, gelijkheid van doelstellingen/inhoud, overgang naar de master (zie vervolgmogelijkheden). Mits goedkeuring van de examencommissie kunnen andere opleidingsonderdelen opgenomen worden.
'Stage en eindproject' is uitgesloten van tolerantie (examenregeling art.4.7, lid 2).
De verbredingsvakken worden gevolgd in aanschuifonderwijs, volgens de planning van de opleiding waarbinnen wordt aangeschoven. Opgelet: bepaalde vakken worden aangeboden in een kwartielsysteem.
Voor`Young Planet Ambassadors Project` (3454) en `International interdisciplinary project` (4009) geldt dat studenten slechts een van beide opleidingsonderdelen in hun studietraject mogen opnemen.
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject |
|
|
|
|
|
3de bachelorjaar in de chemie : Een vijftal opleidingsonderdelen (totaal 30 studiepunten) mits inachtneming van de vereiste begincompetenties en in overleg met de examencommissie.
Geïndividualiseerde trajecten Zie hiervoor het onderwijs-en examenreglement |
|
Academische kalender en belangrijke data |
|
Examencommissie |
|
Vervolgmogelijkheden |
|
Vervolgmaster vanuit de Bachelor chemie (rechtstreekse instroom):
Master in materiomics (campus Diepenbeek UHasselt)
|
|
Vervolgmaster vanuit de optie Materiaalchemie Master in de chemie Volgende opleidingsonderdelen worden aanbevolen: |
|
|
|
Vervolgmaster vanuit de optie Materiaalchemie:
Master in Chemical Engineering aan de Technische Universiteit Eindhoven (leidend tot de titel van Ir): mastertrack Molecular Systems and Materials Chemistry (MSMC):
Volgend opleidingsonderdeel moet behaald zijn:
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden aanbevolen: |
|
|
|
Toegang tot de bovenvermelde Masteropleiding aan de Technische Universiteit Eindhoven is onderworpen aan bijkomende voorwaarden door de Technische Universiteit Eindhoven opgelegd.
https://www.tue.nl/en/education/become-a-tue-student/admission-and-enrollment/ |
|
Vervolgmaster vanuit de optie Materiaalchemie:
Master in Chemical Engineering aan de Technische Universiteit Eindhoven (leidend tot de titel van Ir): mastertrack Chemical Process Technology
Studenten die de mastertrack Chemical Process Technology (CPT) willen aanvatten, dienen tijdens het derde studiejaar van hun bacheloropleiding in ieder geval een welbepaald vakkenpakket aan de TU/e op te nemen (zie opleidingsonderdelen hieronder opgesomd). Erasmusuitwisseling wordt voorzien voor dit vakkenpakket. Voordat de studenten dit vakkenpakket kunnen aanvatten dienen zij tevens aan de UHasselt het opleidingsonderdeel Fysische transportverschijnselen (1388) behaald te hebben. Het vakkenpakket heeft een omvang van 30 studiepunten en wordt in het tweede semester (3e en 4e kwartiel aan de TU/e) aangeboden. Het omvat drie opleidingsonderdelen van ieder 5 studiepunten en een onderzoeksproject van 15 studiepunten dat het stage en eindproject (1591) vervangt. De verdediging vindt plaats aan de UHasselt. "Stage en eindproject" is uitgesloten van tolerantie.
Volgende vakken worden aangeboden onder voorbehoud van wijzigingen:
Separation Technology (5 SP) - verplicht - 3e kwartiel TU/e
Chemical Reactions (5 SP) - verplicht - 4e kwartiel TU/e
Process Design (5 SP) - verplicht - 4e kwartiel TU/e
Research Project (15 SP) - verplicht - 3e en 4e kwartiel TU/e
Toegang tot de bovenvermelde Masteropleiding aan de Technische Universiteit Eindhoven is onderworpen aan bijkomende voorwaarden door de Technische Universiteit Eindhoven opgelegd.
https://www.tue.nl/en/education/become-a-tue-student/admission-and-enrollment/ |
|
Indien u reeds het opleidingsonderdeel "inleiding tot de biochemie" volgde, wordt Biochemische paden of Immunologie aanbevolen.
Vervolgmaster vanuit de optie Biochemie:
Master in de chemie
Volgende opleidingsonderdelen worden aanbevolen: |
|
|
|
Master in de biochemie en de biotechnologie aan de Universiteit Antwerpen
Om toegelaten te worden dienen de studenten volgende opleidingsonderdelen op te nemen:
"Biochemische paden", "Cellulaire toxicologie", "Genetica", "Histologie en fysiologie van de gewervelde dieren", "Immunologie", "Microbiology", "Moleculaire celbiologie", "Moleculaire genetica" |
|
Master of Biomedical Sciences met afstudeerrichting "Environmental Health Sciences" of "Molecular Mechanisms in Health and Disease" of "Bioelectronics and nanotechnology' en Master in de biomedische wetenschappen met afstudeerrichting "Klinische biomedische wetenschappen" aan de transnationale Universiteit Limburg (campus UHasselt)
Om toegelaten te worden dienen de studenten volgende keuzevakken uit de bachelor biologie op te nemen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Master of statistics aan de transnationale Universiteit Limburg (campus UHasselt): toelating op dossier |
|
Educatieve master Wetenschappen en Technologie aan de UHasselt |
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Reglementen |
|