Algemene info |
|
|
Graad en kwalificatie : bachelor in de geneeskunde | Graad en specificatie : Bachelor of Science (BSc) | Onderwijstaal : Nederlands | Soort opleiding : academisch gerichte bacheloropleiding | Studieomvang in studiepunten : 180 |
|
|
Profilering opleiding |
|
De domeinsspecifieke leerresultaten van de opleiding geneeskunde vormen een op Vlaams niveau uitgeschreven geïntegreerd geheel dat zich terzelfdertijd inschrijft in het door de Canmeds gedefinieerde internationaal perspectief.
Medisch expert:
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie.
- Onder begeleiding een anamnese afnemen, een lichamelijk onderzoek uitvoeren, enkele relevante hypotheses verwoorden en een inschatting van de ernst en urgentie van de situatie te geven.
- De rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidsbevorderaar, wetenschapper en professional integreren in de klinische praktijk.
Communicator:
- Kennis hebben van de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en toepassen.
- Zowel schriftelijk als mondeling doeltreffend met andere spelers kunnen communiceren in de academische context en in het werkveld.
Teamspeler:
- Constructief samenwerken in teamverband in opleidingsomstandigheden. De meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context inschatten.
Manager:
- Het eigen werk effectief en efficiënt organiseren.
- Inzicht in de brede organisatie (juridisch en financieel) van de gezondheidszorg, het kader, de ontwikkelingen en de maatschappelijke verwachtingen inzake kwaliteitsvolle zorg en het belang van samenwerken in interdisciplinaire teams.
Gezondheidsbevorderaar:
- Kennis hebben van de individuele en collectieve determinanten van gezondheidsgerelateerd en hulpzoekend gedrag en kunnen toepassen in zijn/haar omgeving.
Wetenschapper:
- Kennis hebben van de methodologie van wetenschappelijk onderzoek. Gericht relevante wetenschappelijke informatie kunnen opzoeken, kritisch analyseren en beheren.
- Een ingesteldheid tot levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie.
Professional:
- Kritisch reflecteren op zijn/haar functioneren, ontwikkeling, gevoelens, normen en waarden.
- Kennis hebben van de belangrijkste professionele en ethische normen en deze in praktijk brengen.
|
|
Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies |
|
De begincompetenties voor de bacheloropleiding arts zijn decretaal vastgelegd. Om toegelaten te worden tot de opleiding moet een student(e) geslaagd zijn voor de toelatingsproef arts/tandarts. Bijkomende informatie zie het onderwijs- en examenreglement. |
|
Competentieprofiel |
|
|
1 | EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie. | 2 | EC2 De bachelor in de geneeskunde is in staat om, onder begeleiding, een anamnese af te nemen, een lichamelijk onderzoek uit te voeren, enkele relevante hypothesen te verwoorden en een inschatting van de ernst en urgentie van de situatie te geven. | 3 | EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidsbevorderaar, wetenschapper en professional. | 4 | EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | 5 | EC5 De bachelor in de geneeskunde kan in academische context en in het werkveld doeltreffend communiceren met andere spelers. | 6 | EC6 De bachelor in de geneeskunde kan functioneren in een bestaand team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | 7 | EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | 8 | EC8 De bachelor in de geneeskunde heeft als 'arts van morgen' inzicht in de brede organisatie (juridisch en financieel) van de gezondheidszorg, het kader, de ontwikkelingen en de maatschappelijke verwachtingen inzake kwaliteitsvolle zorg en het belang van samenwerken in interdisciplinaire teams. | 9 | EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | 10 | EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | 11 | EC11 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | 12 | EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | 13 | EC13 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen. |
|
|
Naar het buitenland tijdens je studies |
|
Tijdens het vierde kwartiel in het derde bachelorjaar geneeskunde of in de zomervakantie na het derde bachelorjaar kunnen geselecteerde studenten gedurende minstens 4 weken op inleefstage gaan. Het aanbod wijzigt jaarlijks. Tijdens deze inleefstage wordt de student(e) ingeschakeld in de werkzaamheden van de stageplaats. De student(e) mag/kan tot op het vooraf afgesproken niveau handelingen uitvoeren. De voertaal is Engels. |
|
Organisatie onderwijs/evaluatie |
|
Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam. Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.
Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel. |
|
Modeltraject 1ste bachelorjaar |
|
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
De verpleegstage gaat door in de zomervakantie tussen jaar 1 en jaar 2 (2 weken). |
|
Modeltraject 2de bachelorjaar |
|
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 3de bachelorjaar |
|
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject |
|
Geïndividualiseerde trajecten Studenten die niet het modeltraject wensen te volgen of die gezien hun vooropleiding vrijstellingen wensen aan te vragen voor bepaalde opleidingsonderdelen dienen hiervoor een aanvraag in te dienen bij de studietrajectbegeleider. Voor meer informatie hierover: zie het onderwijs- en examenreglement. |
|
Academische kalender en belangrijke data |
|
Examencommissie |
|
Reglementen |
|
zie hiervoor het onderwijs- en examenreglement
Studenten geneeskunde krijgen aan het begin van hun opleiding een verplicht consult bij Securex, de arbeidsgeneeskundige dienst van de UHasselt, waar een gezondheidsbeoordeling gebeurt.
De student moet o.a over voldoende antistoffen Hepatitis B (hep B s AS) beschikken om de opleiding veilig te kunnen afwerken. Zij moeten daarom het vaccin Hepatitis B hebben gehad. Dit vaccin is gratis te verkrijgen aan de UHasselt op voorwaarde dat de student zich hiervoor tijdig aanmeldt conform de deadline begin oktober, zoals ten gepaste tijden elektronisch gecommuniceerd door het opleidingssecretariaat GLW. Indien de student zich aanmeldt na deze deadline, dan is hij/zij zelf verantwoordelijk voor het bekomen en bekostigen van de vaccinatie via zijn huisarts. De student bezorgt het opleidingssecretariaat GLW de nodige bewijsstukken van zijn/haar vaccinatie. De UHasselt kan op generlei wijze aansprakelijk worden gesteld voor besmettingen die studenten oplopen en die te wijten zijn aan het feit dat de student zich niet liet vaccineren.
De opleiding behoudt zich het recht voor, bij bezorgdheden rond de gezondheidstoestand van een student, de student in de loop van de opleiding opnieuw naar de arbeidsgeneeskundige dienst te laten gaan indien het afwerken van bepaalde opleidingsonderdelen (zoals o.a. stages) een probleem zou kunnen vormen.
|
|