Algemene info
 
Graad en kwalificatie : master in de handelswetenschappen
Onderwijstaal : Nederlands
Soort opleiding : masteropleiding
Studieomvang in studiepunten : 60
Afstudeerrichtingen
 

- Accountancy, Financiering en Fiscaliteit
- Marketing Management
- Ondernemerschap en Management
- Supply Chain Management

Profilering opleiding
 

In de masteropleiding Handelswetenschappen leert de student managementvraagstukken oplossen op een kritisch en academisch onderbouwde manier, met als doel het beleid binnen één of meerdere managementdomeinen van een organisatie te implementeren. Door probleemoplossend en creatief te denken kan een handelswetenschapper een plan van aanpak ontwikkelen en de nodige middelen in kaart brengen ter ondersteuning van het nemen en uitvoeren van beslissingen. Dit moet bijdragen aan de creatie van duurzame bedrijfseconomische en maatschappelijke waarde. De handelswetenschapper hanteert hierbij steeds een hands-on, praktijkgerichte benadering. Daarnaast beschikt een handelswetenschapper over de nodige (inter)persoonlijke vaardigheden die als hefboom fungeren om het beleid binnen een organisatie te optimaliseren. Tot slot houdt een handelswetenschapper rekening met het civic profiel van een organisatie door stakeholders te betrekken bij de uitrol van beleid.

Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies
 

Rechtstreekse toegang:

  • Bachelor of Science in handelswetenschappen
  • Bachelor of Science handelsingenieur
  • Bachelor of Science handelsingenieur in de beleidsinformatica
  • Bachelor of Business Administration
  • Master of Science in de TEW
  • Master of Business Economics

Schakelprogramma:

  • Voor professionele bachelors uit het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde
  • Voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (met onderwijsvakken wiskunde en economie)

Afhankelijk van de vooropleiding bestaat het schakelprogramma uit 57 of 60 studiepunten. Het programma omvat 39 studiepunten gemeenschappelijk voor alle studenten en 18 of 21 studiepunten afhankelijk van het reeds behaalde diploma.

 
Gemeenschappelijke opleidingsonderdelenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
3268 Wiskunde voor bedrijfskundigenNV1626542542
3538 OndernemerschapNV813813
3807 Statistiek voor bedrijfskundigenNV813813
3710 DistributielogistiekNV813813
4498 Operationele beleidsmethodenNV813813
3536 MicroeconomicsEV16261626
3541 Macro-economieNV16261626
4298 Kwantitatieve onderzoeksmethodenNV16261626
4297 Inleiding onderzoeksmethodenNV813
 
PBA Bedrijfsmanagement - AllroundTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
3542 Inleiding tot de logistiekNV813813
3537 Management accountingNV813813
3705 Strategic managementEV813813
4300 MarketingplanningNV813813
3543 BedrijfsfinancieringNV813813
3279 Financiële producten en marktenNV813
 
PBA Accountancy - FiscaliteitTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
3535 Inleiding tot marketing en strategieNV813813
3542 Inleiding tot de logistiekNV813813
3705 Strategic managementEV813813
4300 MarketingplanningNV813813
3544 OrganisatiepsychologieNV813813
3543 BedrijfsfinancieringNV813813
 
PBA Financiering - VerzekeringswezenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
3535 Inleiding tot marketing en strategieNV813813
3542 Inleiding tot de logistiekNV813813
3537 Management accountingNV813813
3705 Strategic managementEV813813
4300 MarketingplanningNV813813
3544 OrganisatiepsychologieNV813813
 
PBA Logistiek ManagementTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
3267 AccountingNV1626813813
3535 Inleiding tot marketing en strategieNV813813
4300 MarketingplanningNV813813
3543 BedrijfsfinancieringNV813813
3279 Financiële producten en marktenNV813
 
PBA MarketingTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
3267 AccountingNV1626813813
3542 Inleiding tot de logistiekNV813813
3537 Management accountingNV813813
3543 BedrijfsfinancieringNV813813
3279 Financiële producten en marktenNV813
 
PBA KMO-managementTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
3537 Management accountingNV813813
3705 Strategic managementEV813813
4300 MarketingplanningNV813813
3544 OrganisatiepsychologieNV813813
3543 BedrijfsfinancieringNV813813
3279 Financiële producten en marktenNV813
 
Andere vooropleidingenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
3267 AccountingNV1626813813
3535 Inleiding tot marketing en strategieNV813813
3542 Inleiding tot de logistiekNV813813
4300 MarketingplanningNV813813
3543 BedrijfsfinancieringNV813813
3279 Financiële producten en marktenNV813
 

Je kan het schakelprogramma in één academiejaar afronden. Je volgt opleidingsonderdelen van zowel 1e, 2e als 3e bachelor handelswetenschappen en sluit voor de hoorcolleges aan bij de reguliere bachelorstudenten. De werkzittingen worden in aparte groepen voor studenten uit het schakelprogramma aangeboden.

 

Voorbereidingsprogramma

Het voorbereidingsprogramma naar de master HW kan gevolgd worden door elke academische bachelor of master die niet rechtstreeks toegang heeft tot de masteropleiding. Vrijstellingen kunnen worden toegestaan afhankelijk van de gevolgde academische opleiding.

 
Voorbereidingsprogramma HWTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
3268 Wiskunde voor bedrijfskundigenNV1626542542
3267 AccountingNV1626813813
3535 Inleiding tot marketing en strategieNV813813
3538 OndernemerschapNV813813
3542 Inleiding tot de logistiekNV813813
4300 MarketingplanningNV813813
3807 Statistiek voor bedrijfskundigenNV813813
3543 BedrijfsfinancieringNV813813
3710 DistributielogistiekNV813813
3714 BedrijfsspelNV813813
4498 Operationele beleidsmethodenNV813813
3536 MicroeconomicsEV16261626
3541 Macro-economieNV16261626
4298 Kwantitatieve onderzoeksmethodenNV16261626
3279 Financiële producten en marktenNV813
4297 Inleiding onderzoeksmethodenNV813
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
Competentieprofiel
 
VOLGNREINDCOMPETENTIE
1

De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin)

2

De master handelswetenschappen neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin)

3

De master handelswetenschappen volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin)

4

De master handelswetenschappen werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband)

5

De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondelingin zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

6

De master handelswetenschappen toont zelfstandigheid bij het uitvoeren ven een literatuurstudie. (Onderzoeksvaardigheden)

7

De master handelswetenschappen toont zelfstandigheid bij het opstellen van een onderzoeksplan. (Onderzoeksvaardigheden)

8

De master handelswetenschappen toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden)

9

De master handelswetenschappen toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

10

De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness)

11

De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness)

12

De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

13

De master handelswetenschappen kan complexe managementvragen op een kritische en academisch onderbouwde manier beantwoorden, rekening houdend met verschillende managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen)

14

De master handelswetenschappen kan diepgaande academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van complexe managementvraagstukken en het formuleren van adviezen. (Probleemoplossend vermogen)

15

De master HW denkt creatief na met het oog op het genereren van opportuniteiten die waarde creëren voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen.

16

De master HW ontwikkelt een plan van aanpak voor bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdagingen, waarin mogelijke risico’s en onzekerheden in rekening worden gebracht. 

17

De master HW beheert de nodige (im)materiële middelen om onderbouwd advies te kunnen geven in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging.

18

De master HW reflecteert over sterke en zwakke (inter)persoonlijke vaardigheden en neemt vervolgens actie om deze vaardigheden verder te ontwikkelen.

Naar het buitenland tijdens je studies
 

In het kader van Erasmus+ en andere uitwisselingsprogramma's kan je een deel van je opleiding volgen aan een buitenlandse universiteit, binnen of buiten Europa.

Bij BEW komen de volgende groepen studenten in aanmerking om een semester in het buitenland te studeren:

  • studenten van het derde bachelorjaar TEW/HI/BI/HW (kandidaatstelling in 2de bachelor)
  • studenten van het eerste masterjaar HI/BI (kandidaatstelling in 3de bachelor)

Deelname tijdens je bachelor belet je niet om nogmaals tijdens je master naar het buitenland te gaan.

De selectie gebeurt op basis van je studieresultaten, je talenkennis en je motivatie.

Wie geen lang studieverblijf in het buitenland wenst te ondernemen maar toch een internationale ervaring wil opdoen, kan tijdens de zomermaanden deelnemen aan een internationale summer school.

Specifiek voor master Handelswetenschappen is een buitenlandse stage onder bepaalde voorwaarden mogelijk.

Meer info vind je op: https://www.uhasselt.be/nl/info-voor/studenten/naar-het-buitenland/studeren-in-het-buitenland, bij Els Welkenhuyzen, coördinator internationalisering of op de facultaire infoavond internationalisering in oktober/november. Communicatie hierover via mail en/of Blackboard.

Organisatie onderwijs/evaluatie
 

Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam.
Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.  

Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel.

Modeltraject
 

De master handelswetenschappen bestaat uit een masterproef (15 studiepunten), een bedrijfsproject (9 studiepunten), opleidingsonderdelen uit de afstudeerrichting (30 studiepunten) en een keuzevak uit een andere afstudeerrichting (6 studiepunten).

 
Afstudeerrichting Accountancy, financiering en fiscaliteitTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
3837 Management control systemsEV16261626
3838 BTW en vennootschapsbelastingNV16261626
3839 Audit AnalyticsNV16261626
3836 Strategisch financieel managementNV16261626
3842 VermogensbeheerNV16261626
3835 Stageproject Accountancy, Financiering en FiscaliteitNV2439272169
3834 Masterproef Accountancy, Financiering en FiscaliteitNV405155435115
 
Afstudeerrichting Marketing ManagementTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
3851 Customer Experience ManagementNV16261626
4302 Digitale MarketingNV16261626
3850 Service ManagementEV16261626
3853 MarketinginformatieNV16261626
3849 Stageproject Marketing ManagementNV2439272169
3848 Masterproef Marketing ManagementNV405155435115
2879 Markstrat simulation gameEK813813
4305 Web AnalyticsNK813813
2142 International marketingEK16261626
4306 Advanced Web AnalyticsNK813813
2150 ConsumentengedragNK16261626
 

Naast de verplichte vakken maak je een keuze van 6 studiepunten uit de keuzevakken (2879, 2150, 4305, 4306, 2142) van de afstudeerrichting Marketing Management. Indien de student het stageproject MM opneemt, wordt ten zeerste aanbevolen om een keuzevak uit het eerste semester op te nemen.

 
Afstudeerrichting Ondernemschap en ManagementTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
3857 Leadership and Human CapitalEV16261626
3858 Performance managementNV16261626
3859 Change ManagementEV16261626
3856 Stageproject Ondernemerschap en ManagementNV2439272169
3855 Masterproef Ondernemerschap en ManagementNV405155435115
 
Track private sectorTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
3863 KMO management en familiebedrijvenNV16261626
3864 Entrepreneurial design thinkingNV16261626
3860 Sociaal ondernemerschapNK16261626
 
Track publieke sectorTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
3861 Publieke administratieNV16261626
3862 Public entrepreneurshipEV16261626
3860 Sociaal ondernemerschapNK16261626
 

Aan de studenten van de afstudeerrichting "Ondernemerschap en management" wordt aangeraden om "Sociaal ondernemerschap (3860)" in plaats van het keuzevak op te nemen.

 
Afstudeerrichting Supply chain managementTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
3867 Supply Chain StrategyEV16261626
3868 Supply Chain RelationsNV16261626
3869 Decision Making in Supply ChainsEV16261626
3871 Transport ManagementNV16261626
3870 Actuele thema's in SCMNV16261626
3866 Stageproject Supply Chain ManagementNV2439272169
3865 Masterproef Supply Chain ManagementNV405155435115
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
Academische kalender en belangrijke data
Examencommissie
Ombuds
 

Ombuds: mevrouw Wendy Vankevelaer

Plv. ombuds: mevrouw Katrien Brepoels