Algemene info |
|
|
Graad en kwalificatie : master in de interieurarchitectuur | Graad en specificatie : Master of Science (MSc) | Onderwijstaal : Nederlands | Soort opleiding : masteropleiding | Studieomvang in studiepunten : 60 |
|
|
Profilering opleiding |
|
De hoofddoelstelling van de masteropleiding interieurarchitectuur is het uitbouwen van de expertise van de student binnen één van de vier gebieden: Herbestemming, Retail design, Scenografie en Wonen/meubel. Net als in de bacheloropleiding staan hierbij vier kerncompetenties centraal, die in de master verder worden ontwikkeld: onderzoeken, ontwerpen, communiceren en ondernemen.
Studenten leren om zelfstandig vanuit een doorgedreven onderzoekende houding te denken en te ontwerpen, waarbij alle deelaspecten van de discipline op een harmonieuze wijze samenkomen. Studenten kunnen zelfstandig onderzoeksvragen genereren die in zich een oplossing dragen voor complexe ontwerpproblemen. Dit impliceert ook dat zij de discipline-eigen paradigma's kunnen overstijgen door in multidisciplinaire omgevingen te werken en/of te denken, vanuit de recente ontwikkelingen binnen elk domein. Studenten zijn in staat om geschikte onderzoeks- en ontwerpmethodes te selecteren, zowel klassiek als meer ontwerpmatig/artistiek gericht. Ze zijn in staat zelfstandig een onderzoek uit te voeren in functie van het ontwerpproces en hun eigen ontwerpinteresses. Hierbij zijn ze ook in staat om kritisch over eigen en andere ontwerpen te reflecteren om zo nieuwe ontwerp- en/of onderzoeksmethodes te ontwikkelen. Men kan de eigen onderzoeksresultaten en de overslag naar het ontwerp ook duidelijk verbaal en visueel communiceren naar vakgenoten en leken.
Door een uitgebreide projectstage in binnen- of buitenland raakt de student ook vertrouwd met het actuele werkveld. In hun opleiding leren de studenten zelfstandig de verschillende aspecten van het ontwerpproces te plannen, uit te voeren en op te volgen. Hierdoor kunnen ze een leidinggevende rol opnemen in een (ver)bouw(ings)proces, waarbij ze, bijvoorbeeld, ook een bouwkundig uitvoeringsdossier kunnen opstellen en communiceren. |
|
Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies |
|
Rechtstreeks
De master in de interieurarchitectuur is rechtstreeks toegankelijk na het behalen van een academische bachelor in de interieurarchitectuur.
Voorbereidingsprogramma
Het voorbereidingsprogramma wordt gevolgd door studenten met een academisch bachelordiploma architectuur en omvat 39 studiepunten. De student volgt 2 'ontwerpstudio's' van 9 studiepunten en 2 opleidingsonderdelen 'constructie en materiaalleer' van 3 studiepunten gelinkt aan deze ontwerpstudio's. |
|
|
2398 Semiotiek van kunst en ruimte | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2413 Actualia scenografie en retail design | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2416 Projectmanagement | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2418 Actualia meubel/wonen en herbestemming | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 3285 Portfolio en ontwerpersidentiteit | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 2410 Constructie en materiaalleer scenografie | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2415 Constructie en materiaalleer retail design | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2409 Ontwerpstudio scenografie | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 2414 Ontwerpstudio retail design | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 2412 Constructie en materiaalleer meubel en wonen | N | K | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 2420 Constructie en materiaalleer herbestemming | N | K | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 2411 Ontwerpstudio meubel en wonen | N | K | 243 | 9 | | | 243 | 9,0 | | | 2417 Ontwerpstudio herbestemming | N | K | 243 | 9 | | | 243 | 9,0 | | |
|
|
Schakelprogramma
Het schakelprogramma wordt gevolgd door studenten met een professionele bachelor in de interieurvormgeving en omvat 48 studiepunten. De student volgt 2 'ontwerpstudio's' van 9 studiepunten en 2 opleidingsonderdelen 'constructie en materiaalleer' van 3 studiepunten gelinkt aan deze ontwerpstudio's. |
|
|
2387 Inleiding in onderzoek en ontwerpmethodiek | N | V | 81 | 3 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | | | | | 2398 Semiotiek van kunst en ruimte | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | | | 2413 Actualia scenografie en retail design | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | | | 2405 Menswetenschappen 2 | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | | | 2406 Filosofie van het wonen | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | | | 2418 Actualia meubel/wonen en herbestemming | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | | | 3285 Portfolio en ontwerpersidentiteit | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | | | 2388 Menswetenschappen 1 | N | V | 81 | 3 | | | | | 81 | 3,0 | | | 2410 Constructie en materiaalleer scenografie | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | | | 2415 Constructie en materiaalleer retail design | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | | | 2409 Ontwerpstudio scenografie | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | | | 2414 Ontwerpstudio retail design | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | | | 2412 Constructie en materiaalleer meubel en wonen | N | K | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | | | 2420 Constructie en materiaalleer herbestemming | N | K | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | | | 2411 Ontwerpstudio meubel en wonen | N | K | 243 | 9 | | | 243 | 9,0 | | | | | 2417 Ontwerpstudio herbestemming | N | K | 243 | 9 | | | 243 | 9,0 | | | | |
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Competentieprofiel |
|
|
1 | Kan methoden en theorieën van het ontwerpen van interieurs, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, innovatief inzetten bij het ontwerpen en doelgericht combineren met inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en de kunsten. | 2 | Kan vanuit de complexiteit van het ontwerpen en de ontwerpcontext op zelfstandige wijze precieze en verantwoorde keuzes maken en ontwerpoplossingen ontwikkelen in een multidisciplinaire context en in dialoog met de stakeholders, waarbij de gebruiker steeds centraal staat. De afgestudeerde kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | 3 | Zelfstandig onderzoeks- en ontwerpstrategieën inzetten en tactieken uitdenken vanuit de maatschappelijke, historisch bepaalde en internationale context en in functie van een toekomstgerichte visie op het ontwerpen van de interieure ruimte. | 4 | Inventief aanwenden van materialen, rekening houdend met hun eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen op het vlak van textuur, tactiliteit, licht, kleur en acustica en met een bijzondere gevoeligheid voor de esthetische kwaliteiten ervan. | 5 | Inventief aanwenden van technieken, bouwfysische en ecologische principes tijdens het ontwerpen. | 6 | Een persoonlijk ontwerpprofiel initiëren en articuleren via een eigen ontwerptaal en -visie. | 7 | (Ontwerpend) onderzoeken vanuit intuïtie, experiment, associatief denken, verbeelding en emoties en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek. | 8 | Kan vanuit een complexe ontwerpvraag, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, zelfstandig een relevant onderzoek (m.i.v. ontwerpend onderzoek) opzetten en uitvoeren, de resultaten ervan integreren in het ontwerpproces, erover reflecteren en rapporteren op wetenschappelijke wijze en resultaten van eigen onderzoek en van anderen kritisch interpreteren. | 9 | Een ontwerp(proces) overtuigend communiceren aan leken en specialisten, via beeld, geschreven en gesproken woord en gebruik makend van gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige, op gelaagde, gerichte en beargumenteerde wijze. | 10 | Over managementcapaciteiten beschikken voor het leidinggevend opvolgen van een (al dan niet multidisciplinair) ontwerp- of realisatieteam en een bouwkundig uitvoeringsdossier kunnen opstellen en communiceren, rekening houdend met de deontologie van het beroep. | 11 | Kennis en inzicht hebben in het werkveld, zowel actueel als historisch, van de interieurarchitectuur, de eigen praktijk in dit kader kunnen situeren en de nieuwste ontwikkelingen binnen dit werkveld kunnen implementeren in de lopende ontwerppraktijk. | 12 | Ontwerpt vanuit het besef van het intermediair karakter van interieurarchitectuur en de maatschappelijke, ethische en ecologische implicaties van het ontwerp. |
|
|
Naar het buitenland tijdens je studies |
|
Een studieuitwisseling naar het buitenland kan tijdens het 1ste semester van het masterjaar. Wie geen lang studieverblijf in het buitenland wenst te ondernemen maar toch een internationale ervaring wenst op te doen, kan tijdens de zomermaanden deelnemen aan internationale stages, summer schools of workshops.
Meer info vind je op: http://www.uhasselt.be/Internationalisering, bij jouw coördinator internationalisering (katelijn.quartier@uhasselt.be) of op de facultaire info-avond internationalisering in oktober. |
|
Organisatie onderwijs/evaluatie |
|
Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam. Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.
Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel. |
|
Modeltraject 1ste masterjaar |
|
|
|
- Masterstudenten interieurarchitectuur na selectie opnemen ter vervanging van het verplichte opo Projectstage.
- Masterstudenten interieurarchitectuur kunnen ACTi of de Summer School Retail Design opnemen als keuzeopo na selectie ter vervanging van het verplichte opo 3071 Projectondersteunende bijdrage Interieurarchitectuur (3 SP) OF kunnen ACTi of de Summer School Retail Design extracurriculair opnemen (via afzonderlijk creditcontract).
In het geval van het vrijwillig opnemen van opleidingsonderdelen wordt de student aangeraden voor deze opleidingsonderdelen een afzonderlijk creditcontract af te sluiten (naast zijn/haar diplomacontract voor de opleiding) zodat slagen op deze extra opleidingsonderdelen geen invloed heeft op slagen voor de opleiding.
|
|
|
2350 Onderzoeksseminarie 1 Stadsmaken | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 2353 Onderzoeksseminarie 1 Circulair Bouwen | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 4509 Onderzoeksseminarie 1 Designing for More | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 4510 Onderzoeksseminarie 1 Genius Loci | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 4511 Onderzoeksseminarie 1 Lovemarks | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 4512 Onderzoeksseminarie 1 Passage | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 4513 Onderzoeksseminarie 1 Tactics | N | K | 243 | 9 | 243 | 9,0 | | | | | 2425 Ontwerpstudio en seminarie wonen | N | K | 324 | 12 | 324 | 12,0 | | | | | 2426 Ontwerpstudio en seminarie scenografie | N | K | 324 | 12 | 324 | 12,0 | | | | | 2427 Ontwerpstudio en seminarie retail design | N | K | 324 | 12 | 324 | 12,0 | | | | | 2428 Ontwerpstudio en seminarie herbestemming | N | K | 324 | 12 | 324 | 12,0 | | | | |
|
|
De student kiest één 'ontwerpstudio' en maakt keuzes in het kader van 'onderzoeksseminarie' en 'projectondersteunende bijdrage' in functie van zijn/haar specifieke masterproject/masterscriptie.
In het geval van het vrijwillig opnemen van opleidingsonderdelen wordt de student aangeraden voor deze opleidingsonderdelen een afzonderlijk creditcontract af te sluiten (naast zijn/haar diplomacontract voor de opleiding) zodat slagen op deze extra opleidingsonderdelen geen invloed heeft op slagen voor de opleiding. |
|
De student moet beschikken over een eigen laptop voor gebruik op de campus. |
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject |
|
Academische kalender en belangrijke data |
|
Examencommissie |
|
Reglementen |
|
|
|