Algemene info
 
Graad en kwalificatie : bachelor in de industriële wetenschappen
Graad en specificatie : Bachelor of Science (BSc)
Onderwijstaal : Nederlands
Soort opleiding : academisch gerichte bacheloropleiding
Studieomvang in studiepunten : 180
Afstudeerrichtingen
 

- Bouwkunde
- Chemie
- Elektromechanica
- Elektronica-ICT
- Informatica
- Nucleaire technologie

Profilering opleiding
 

De opleiding tot industrieel ingenieur combineert een brede academische en wetenschappelijke basis met talrijke praktijktoepassingen. 

De eerste drie semesters van de opleiding zijn gemeenschappelijk en bieden de student een polyvalente en technisch-wetenschappelijke basisvorming. Inhoudelijk betekent dit het beheersen van een fundamentele en grondige kennis van de basiswetenschappen en hun wetmatigheden. De vereiste wetenschappelijke en technische kennis wordt verworven in een multidisciplinaire context. De bachelor moet voldoende inzicht en vaardigheden verwerven om te komen tot het zelfstandig toepassen van de belangrijkste wiskundige, fysische en chemische begrippen in de technologische context. De student maakt zich ook de vaardigheden eigen om probleemoplossend te denken in een concrete situatie: zo leert de student het probleem analyseren, op te splitsen in deelproblemen, en de activiteiten uit te voeren in de juiste volgorde en het belangrijke van het bijkomstige te onderscheiden. Tevens moet de student zelfstandig of in team basisopdrachten uit de verschillende leerdomeinen (wiskunde, elektriciteit, elektronica-ICT, mechanica-fysica, chemie, materialen- en constructieleer, ingenieursvaardigheden, ondernemen en maatschappij) kunnen uitvoeren, doelgericht wetenschappelijke en technische informatie kunnen opzoeken en deze informatie kunnen evalueren en verwerken. De student leert mondeling/schriftelijk communiceren in wetenschappelijk correcte en discipline-eigen terminologie over ideeën, problemen en oplossingen in een voor de opleiding relevante taal en dit zowel met specialisten als met leken.


Na dit eerste, gemeenschappelijk deel, volgt de student een opleidingsspecifiek gedeelte in bouwkunde, chemie, elektromechanica, elektronica-ICT, informatica of nucleaire technologie.

De bacheloropleiding industriële wetenschappen is in de eerste plaats een voorbereiding op de aansluitende masteropleiding industriële wetenschappen, met een beperkte uitstroom naar
de arbeidsmarkt.

Bouwkunde

In de afstudeerrichting bouwkunde van de academische bacheloropleiding industriële wetenschappen worden de fundamenten gelegd van bouwkundige kennis en vaardigheden op vlak van o.a. algemene constructieprincipes, structuurmechanica, bouwmaterialen, gebouwtechnieken, wegenbouw, ... De academische bachelor bouwkunde kan eenvoudige rekenmodellen ontwikkelen en gebruiken als aanzet tot toegepast bouwkundig onderzoek, waarbij hij steunt op de kennis en vaardigheden opgedaan in de polyvalente basis. Hierbij maakt hij doelgericht gebruik van ondersteunende technieken zoals calculatie-, ontwerp- en modelleersoftware en statistiek.

De academische bachelor bouwkunde verwerft een meer specifieke bouwkundige kennis zowel op vlak van gebouwen als op vlak van infrastructuur. De opleiding zet sterk in op het dimensioneren van constructies waardoor de academische bachelor bouwkunde courante stabiliteitsberekeningen kan uitvoeren. De student weet bouwkundige informatie en resultaten correct te hanteren en toe te passen rekening houdend met de regelgeving, duurzaamheid, veiligheids- en milieuoverwegingen en kan dus een aantal technische taken in het vakgebied uitvoeren. Bovendien kan de bachelor bouwkunde de beginselen van bouwmanagement implementeren waarbij er beroep wordt gedaan op moderne concepten zoals BIM en lean. De sociale, bedrijfseconomische en communicatieve vaardigheden vormen hierbij een geïntegreerd onderdeel van de opleiding. Verder worden het ruimtelijk inzicht en de grafische vaardigheden verder aangescherpt.

Ter afsluiting van de academische bacheloropleiding kiest de student voor zijn bachelorproef een project dat aansluit op de onderzoekstopics van de Construction Engineering Research Group (CERG) van UHasselt. Het Applicatiecentrum Beton en Bouw (ACB²), waarin klein- tot grootschalige bouwkundige proeven worden uitgevoerd, biedt hierbij ruime mogelijkheden tot het ontwikkelen van experimentele vaardigheden.

Chemie

Binnen de bachelor in de industriële wetenschappen chemie verwerft de ingenieur specifiek vaardigheden, inzicht en kennis op een verdiepend niveau binnen de leerdomeinen van chemie, biochemie, biotechnologie en chemische proceskunde. Dit omvat:

  • Het identificeren en kwantificeren van verbindingen en monitoren van (bio)chemische processen en reacties, uitgewerkt in het leerdomein "Analyse en monitoring".

  • Het ontwerpen, beheersen en optimaliseren van de belangrijkste installaties in de ruime chemische industrie via het leerdomein "Proces Design and Engineering".

  • Het begrijpen van de samenhang, opbouw en achtergrond van diverse industriële processen inclusief de implementatie van technologie gericht op veiligheid en milieu en van productiewijze, opbouw, verwerkingsmethoden en eigenschappen van diverse materialen via het leerdomein "Industriële (bio-)chemische processen”.

  • Het aanleren van onderzoeksmethodieken, projectvaardigheden en communicatietechnieken via het leerdomein "Onderzoek en communicatie" door geïntegreerde labo's en de bachelorproef. In deze leerlijn worden ook de ingenieursleerresultaten nagestreefd.

De bachelorproef vormt het sluitstuk van de bacheloropleiding. Hierin voert de student een onderzoeksproject (9 studiepunten) uit in samenwerking met een bedrijf, waarbij de toepassing van zijn technische kennis, beroepsattitudes en praktische, communicatieve en onderzoeksvaardigheden worden ontwikkeld.

Het accent binnen de afstudeerrichting chemie ligt op het ontwikkelen, ontwerpen, optimaliseren en beheren van chemische processen  en het karakteriseren, verwerken en produceren van materialen. De studenten kiezen uit twee verschillende keuzetrajecten:

  • De optie duurzame procestechnologie, farma en fijnchemie focust op een uitbreiding en praktijkervaring inzake organische synthese en procestechnologie. 

  • De optie voeding en packaging legt de nadruk op het begrijpen en karakteriseren van verpakkingsmaterialen en het karakteriseren van voedingsmiddelen.

Studenten kunnen na het afronden van 2Ba binnen KU Leuven overschakelen naar de richting Bachelor biochemie en vervolgens naar de Master Biochemie ingericht op Campus Groep T of technologiecampus Gent.


Elektromechanica

Het opleidingsspecifieke gedeelte van de academische bacheloropleiding in de industriële wetenschappen elektromechanica, beoogt de vorming van de bachelor in de verschillende toepassingsgebieden van de elektromechanica, automatisering en energie in onze huidige leefwereld. De studenten verwerven naast de brede, niet-specialistische competenties in leerdomeinen ingenieursvaardigheden, ondernemen en maatschappij, gedegen wetenschappelijk onderbouwde kennis, concreet inzicht en (technologisch gerichte) vaardigheden in de leerdomeinen automatisering, toegepaste thermodynamica en elektrotechniek,. mechanisch ontwerpen, productietechnieken en materiaalkunde.

  • De optie ontwerp en productie biedt daarenboven een vorming op verdiepend/gespecialiseerd niveau in productietechnieken en materiaalkunde en op gespecialiseerd niveau in mechanisch ontwerpen (werktuigbouwkunde).
  • De optie automatisering biedt daarenboven een vorming op verdiepend/gespecialiseerd niveau in mechanisch ontwerp, materiaal en productie, elektrotechniek en automatisering (incl. elektronica).
  • De optie energie biedt daarenboven een vorming op verdiepend/gespecialiseerd niveau in elektrotechniek, automatisering (incl. elektronica) en energie.

Onder begeleiding kunnen de studenten deze kennis en vaardigheden toepassen om bepaalde onderzoeks- of ontwerpproblemen in hun domein op te lossen. De student maakt eveneens kennis met het toegepast wetenschappelijk onderzoek in verschillende domeinen van de opleiding.

Elektronica-ICT

De bacheloropleiding in de industriële wetenschappen elektronica-ICT zal uitdiepende vorming verstrekken in de verschillende toepassingsgebieden van de elektronica die onze huidige leefwereld vorm geven. De leerdomeinen omvatten elektronische sensortechnologie, analoge en digitale schakelingen en systemen, elektronische ICT-ontwerpmethodieken en meettechnieken, communicatie-technologie, embedded systemen, component-, circuit- en systeemontwikkeling en computertechnieken. We bestuderen zowel analoge als digitale systemen alsook de hardware- als software-aspecten ervan, met sterke aandacht voor de interactie tussen deze componenten.

De studenten verwerven daarnaast ook een brede, niet-specialistische kennis over andere ingenieursdisciplines. Onder begeleiding kunnen de studenten deze kennis en vaardigheden toepassen om bepaalde onderzoeksproblemen in hun domein op te lossen, wat uitmondt in de bachelorproef die de student uitvoert in samenwerking met een bedrijf of onderzoeksinstelling. De student maakt eveneens kennis met het toegepast wetenschappelijk onderzoek in verschillende domeinen van de opleiding.

Informatica

De afstudeerrichting informatica van de bachelor in de industriële wetenschappen zet in op de inzichten en vaardigheden die nodig zijn om softwaresystemen te ontwikkelen die geïntegreerd worden in bestaande processen of nieuwe processen mogelijk maken. Twee leerdomeinen leggen de fundamenten: in Basisinformatica versterken we de programmeervaardigheden en gaan we dieper in op algoritmes en datastructuren. In Fundamentals of Electrical Systems bestuderen we de basis van elektronische systemen en sensoriek. Daarnaast zijn er de meer gevorderde leerdomeinen Connected Architectures, Intelligent & Resilient Systems, Software Engineering en The Virtualized World, aangevuld met een vijfde pijler “People, data-literacy and essential software skills” die focust op soft skills.

Omdat de industrieel ingenieur informatica een brede blik op het hele systeem moet hebben met aandacht voor de digitale, elektronische kant van het verhaal, is het vierde semester grotendeels gemeenschappelijk met de afstudeerrichting elektronica-ICT. Semester 5 en 6 krijgen dan een heel sterke informatica-focus. 

De bachelorproef vormt het sluitstuk van de bacheloropleiding. Hierin voert de student een concreet project uit in samenwerking met een bedrijf of onderzoeksgroep, waarbij de toepassing van technische kennis, beroepsattitudes en praktische, communicatieve en onderzoeksvaardigheden worden ontwikkeld en waarin de studenten eigen (ontwerp)keuzes maakt en motiveert.

Samen met de transversale focus op systeemdenken stoomt de afstudeerrichting informatica je zo klaar voor de master in de industriële wetenschappen: informatica om daar het motto "Engineering The Digital Society" helemaal waar te maken!

Nucleaire technologie

Binnen de bacheloropleiding in de industriële wetenschappen nucleaire technologie (NT) verwerft de ingenieur specifieke vaardigheden, kennis en inzicht in kernfysica en stralingsfysica, reactortechnologie, radiobiologie en stralingsbescherming, chemische en radiologische milieuproblemen, radiochemische scheidings- en karakteriseringstechnieken, het gebruik van tracers, nucleaire en chemische meettechnieken en elektronica/signaalverwerking.

De student leert zelfstandig zijn handelingen plannen, nucleaire data verwerven en analyseren, een aangepaste oplossingsmethoden ontwerpen en implementeren voor specifieke problemen waarmee hij geconfronteerd wordt doorheen gespecialiseerde labo’s en intensieve oefensessies of specifieke casestudies. Doorheen zijn/haar werkzaamheden verwerft de student een professionele ingenieursattitude die verwacht kan worden van een stralingsdeskundige in wording waarbij stralingsbescherming een bijzonder belangrijk aandachtspunt is.

Binnen de afstudeerrichting Nucleaire technologie kan de student kiezen uit twee verschillende keuzetrajecten. De twee opties zijn: (1) Nucleair & Medisch en (2) Milieu.

1. Binnen de optie Nucleair & Medisch wordt enerzijds de basis gelegd voor het aanleren van medisch-nucleaire technieken gerelateerd aan radiotherapie, radiologie en nucleaire geneeskunde. Anderzijds richt deze optie zich naar nucleaire reactor gerelateerde inhouden. Verschillende opleidingsinhouden (rond versnellers, nucleaire reactoren, scheidingstechnieken,…) vinden een toepassing zowel in de nucleaire als de medisch-nucleaire sector. De student kan binnen deze optie in het masterjaar doorstromen in de gelijknamige afstudeerrichting waar hij/zij zich verder specialiseert in stralings- en reactorfysica en de elektronica die zijn toepassing vindt in medische-nucleaire technieken maar ook bij nucleaire reactoren, vandaar de naam ‘Nucleair & Medisch’.

2. Binnen de optie Milieu verwerven ingenieurs kennis en inzicht in het gedrag van diverse chemische en radiologische milieupolluenten. Ze leren milieutechnologische oplossingen ontwikkelen voor het voorkomen van de verspreiding van verontreiniging naar de omgeving (milieuchemie en radioecologie). Ze leren omgaan met de verwerking van chemisch en/of radioactief afval en de decontaminatie/sanering van verontreinigde sites. Een belangrijke milieutechnologische uitdaging vormt het veilig ontmantelen van nucleaire installaties, de gecontamineerde materialen zoveel mogelijk recycleren/hergebruiken en de verontreinigde terreinen saneren. De student kan binnen deze optie in het masterjaar doorstromen in de gelijknamige afstudeerrichting. Binnen deze afstudeerrichting is er de nodige focus op milieuchemie en radio-ecologie om het impact van radioactieve stoffen op de omgeving te bestuderen. Binnen de afstudeerrichting worden milieuanalysetechnieken, saneringstechnieken en technieken voor behandeling van lucht, water en bodemverontreiniging aangeleerd.

Voor instromen tot één van beide afstudeerrichtingen van het masterprogramma industriële wetenschappen is een grondige en brede wetenschappelijke basis van nucleaire en/of milieutechnologische kennis en vaardigheden noodzakelijk.

Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies
 

De student(e) moet beschikken over een kritisch redeneervermogen en een creatieve geest om probleemoplossend te denken.
Wat de voorkennis wiskunde betreft, volgde de student in het secundair onderwijs bij voorkeur een ASO- of TSO-opleiding met een stevige wiskundige en/of wetenschappelijke basis. Hoe meer uren wiskunde in de derde graad van het secundair onderwijs, hoe gemakkelijker de overgang. Met 4 uur wiskunde lukt het mits het nodige talent, motivatie en inzet om hard te werken. Er wordt een septembercursus wiskunde ingericht om de kennis wiskunde op te frissen.

Algemene toelatingsvoorwaarden: bezit van een diploma van secundair onderwijs.
Bijkomende informatie zie het onderwijs- en examenreglement.

Competentieprofiel
 
VOLGNREINDCOMPETENTIE
1

EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten)

2

EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen)

3

EC3 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan zelfstandig problemen herkennen, op eigen initiatief activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

4

EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven)

5

EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren)

6

EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen)

7

EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren  met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren)

8

EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

9

EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren)

10

EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

11

EC11 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan bij het realiseren van een opdracht verantwoord denken en handelen rekening houdend met de maatschappelijke en internationale waarden, relaties en consequenties. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen)

12

EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot  levenslang leren. (ingenieursattitude)

Naar het buitenland tijdens je studies
 

Studenten industriële wetenschappen kunnen zich in het 3de bachelorjaar kandidaat stellen om gedurende een semester in het masterjaar in het buitenland te gaan studeren en/of hun masterproef te doen.

Wie geen lang studieverblijf in het buitenland wenst, maar toch een internationale ervaring wil opdoen, kan deelnemen aan internationale seminars, training schools of workshops en dit valideren in het curriculum van de bachelor- of masteropleiding.

Meer info contacteer karine.evers@uhasselt.be of greet.raymaekers@kuleuven.be.

Organisatie onderwijs/evaluatie
 

Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam.
Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.  

Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel.

Modeltraject 1ste bachelorjaar
 
OpleidingsonderdelenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SBUP3 SP
3824 ElektriciteitNV1084542,0542,0
3825 Basic Engineering SkillsNV1626812,0814,0
3823 Basisprincipes mechanica: puntmassa'sNV813813,0
3830 Algemene chemie 1NV813813,0
3822 Lineaire algebra en 2D-analyseNV13551355,0
3826 Software-ontwerp in JavaNV10841084,0
3827 Basisprincipes mechanica: starre lichamenNV10841084,0
4916 Algemene chemie 2NV813813,0
3828 Inleiding tot de materiaal- en productietechnologieNV10841084,0
3829 3D-analyse en differentiaalvergelijkingenNV16261626,0
3831 Elektronische systemenNV16261626,0
3832 Fysica: golvenNV16261626,0
3833 Project Engineering SkillsNV16261626,0
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
Modeltraject 2de bachelorjaar
 
gemeenschappelijke opleidingsonderdelenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4084 Statistiek +NV10841084,0
4088 Organische chemie en procestechnologieNV10841084,0
4089 Research Engineering SkillsNV10841084,0
4085 Elektromagnetisme en wisselstroomNV13551355,0
4086 ThermodynamicaNV13551355,0
4087 SterkteleerNV13551355,0
2575 Ingenieur en maatschappij 1ANK813813,0
2576 Ingenieur en maatschappij 1BNK813813,0
 
bouwkundeTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
2581 Toegepaste WiskundeNV813813,0
4050 Digitalisering 1NV813813,0
2583 Uitvoering 1NV10841084,0
4048 GebouwenNV10841084,0
2585 BouwmaterialenNV13551355,0
2840 Structuurmechanica 1NV13551355,0
4049 Infrastructuur 1NV16261626,0
 
chemieTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
2512 Industriële proceschemieNV813813,0
2564 Chemische labotechniekenNV813813,0
2707 Analytische chemie 1NV813813,0
4030 Kwaliteitsvol en veilig onderzoekNV813813,0
4468 Practicum voedingsanalyse en biotechnologieNV813813,0
2516 Organische chemie 1NV10841084,0
4467 Inleiding tot biotechnologieNV13551355,0
4466 Fysische chemie en transportverschijnselenNV16261626,0
 
elektromechanicaTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4346 Duurzaamheid in energie en ontwerpNV10841084,0
4347 Meetsystemen en interfacingNV10841084,0
4051 Stromingsmechanica en -machinesNV13551355,0
4064 Gevorderde sterkteleer EMNV13551355,0
4058 Mechanisch ontwerpen 2NV16261626,0
4061 Elektrische machinesNV16261626,0
 
elektronica ICTTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4081 Digitale elektronische schakelingenNV10841084,0
4290 DatabasesNV10841084,0
2601 Fundamentals of sensor systemsNV13551355,0
4083 Software Engineering SkillsNV13551355,0
2600 Analoge elektronische schakelingenNV16261626,0
4082 Besturingssystemen en CNV16261626,0
 
informaticaTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4081 Digitale elektronische schakelingenNV10841084,0
4290 DatabasesNV10841084,0
2601 Fundamentals of sensor systemsNV13551355,0
4083 Software Engineering SkillsNV13551355,0
4082 Besturingssystemen en CNV16261626,0
4891 Full Stack Web DevelopmentNV16261626,0
 
nucleaire technologieTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
2591 Nuclear engineering skillsNV813813,0
4466 Fysische chemie en transportverschijnselenNV813813,0
2592 Kernfysica 1NV10841084,0
4051 Stromingsmechanica en -machinesNV10841084,0
4479 MilieuproblematiekNV10841084,0
2601 Fundamentals of sensor systemsNV13551355,0
4480 Nucleaire meettechniekNV18971897,0
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
Modeltraject 3de bachelorjaar
 
bouwkundeTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
2666 Geotechniek 1NV813813,0
4389 Structuurmechanica 2NV10841084,0
4391 Technische installaties en EPBNV10841084,0
4392 Uitvoering 2NV10841084,0
4519 Infrastructuur 2NV10841084,0
2661 BouwfysicaNV13551355,0
4386 Dimensioneren van metselwerkNV813813,0
4393 Digitalisering 2NV813813,0
4387 Dimensioneren van houtNV10841084,0
4388 Dimensioneren van staalNV10841084,0
3289 OndernemenNV13551355,0
4385 Dimensioneren van beton 1NV13551355,0
3524 Bachelorproef - BouwkundeNV2439601839,0
2611 Ingenieur en maatschappij 2ANK813813,0
2612 Ingenieur en maatschappij 2BNK813813,0
 
chemie gemeenschappelijkTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
2816 Organische chemie 2NV813813,0
3084 Kunststoffen NV813813,0
4335 ScheidingsprocessenNV813813,0
4325 Instrumentele analyseNV16261626,0
2624 ProcescontroleNV813813,0
3301 Reactorkunde NV813813,0
4031 Industriële biotechnologieNV813813,0
4033 ICT tools voor Chemisch IngenieursNV813813,0
4311 Colloidal chemistry and rheology EV813813,0
4051 Stromingsmechanica en -machinesNV10841084,0
3289 OndernemenNV13551355,0
2809 Bachelorproef - ChemieNV24391081359,0
2611 Ingenieur en maatschappij 2ANK813813,0
2612 Ingenieur en maatschappij 2BNK813813,0
 
chemie optie duurzame procestechnologie, farma en fijnchemieTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4336 Practicum Farma en FijnchemieNV10841084,0
4338 Praktijk Chemische IngenieurstechniekenNV13551355,0
 
chemie optie voeding en packagingTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4337 Practicum Voeding en VerpakkingNV10841084,0
4339 Verpakkingsmaterialen en fysische karakterisatietechniekenNV13551355,0
 
elektromechanica gemeenschappelijkTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4350 Koeltechniek en luchtbehandelingNV10841084,0
4295 RegeltechniekNV13551355,0
4296 Geïntegreerde automatisering 1NV16261626,0
4428 Power SystemsNV813813,0
4352 Verbranding en motorenNV18041804,0
3289 OndernemenNV13551355,0
2611 Ingenieur en maatschappij 2ANK813813,0
2612 Ingenieur en maatschappij 2BNK813813,0
3299 Internationale toegepaste communicatie: DuitsNK813813,0
4351 International Window of MobilityNS813813,0
 
elektromechanica optie ontwerp en productieTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
2660 Machine onderdelenNV813813,0
4067 Materiaalkunde en productietechnologie 2NV13551355,0
2658 Toegepaste materiaalkundeNV813813,0
4353 Electric drivesEV813813,0
2659 Productie en dimensionele meettechniekNV10841084,0
3570 Geïntegreerd project - Ontwerp en productieNV24391081359,0
 
elektromechanica optie automatiseringTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4363 MicroprocessorenNV813813,0
4067 Materiaalkunde en productietechnologie 2NV13551355,0
4365 Labview en digitale controleNV10841084,0
4356 Electric drives +EV16261626,0
4700 Geïntegreerd project - AutomatiseringNV24391081359,0
 
elektromechanica optie energieTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
4363 MicroprocessorenNV813813,0
4492 Materialen en productietechnologie voor energieNV13551355,0
4365 Labview en digitale controleNV10841084,0
4356 Electric drives +EV16261626,0
4701 Geïntegreerd project - EnergieNV24391081359,0
 
elektronica-ICTTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
3317 Toegepaste analoge elektronicaNV10841084,0
4290 DatabasesNV10841084,0
4295 RegeltechniekNV13551355,0
3434 Micro- en nanotechnologieNV16261626,0
3435 Computer architecturesEV16261626,0
3099 ChipontwerpNV10841084,0
4291 DSPEV10841084,0
3289 OndernemenNV13551355,0
3314 System-on-Chip design and experimentationEV16261626,0
3432 Basisafstudeerproject - Elektronica-ICTNV2439541899,0
2611 Ingenieur en maatschappij 2ANK813813,0
2612 Ingenieur en maatschappij 2BNK813813,0
4891 Full Stack Web DevelopmentNK10841084,0
4292 International Window of MobilityES10841084,0
 

Naast de keuze tussen Ingenieur en maatschappij 2A (2611) en Ingenieur en maatschappij 2B (2612) maakt de student in de 3de bachelor IW Elektronica-ICT ook een keuze voor 4 studiepunten tussen de andere keuzeopleidingsonderdelen. 

 
informaticaTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4290 DatabasesNV10841084,0
4295 RegeltechniekNV13551355,0
4488 Objectgeoriënteerd programmerenNV13551355,0
4900 Algoritmen en datastructurenNV13551355,0
4090 Cloud computing & toepassingenNV16261626,0
4490 NetwerkenNV10841084,0
3289 OndernemenNV13551355,0
4487 Software engineering for integrated systemsEV13551355,0
4491 Visual computingNV13551355,0
4486 Basisafstudeerproject - informaticaNV2439541899,0
2611 Ingenieur en maatschappij 2ANK813813,0
2612 Ingenieur en maatschappij 2BNK813813,0
4291 DSPEK10841084,0
4292 International Window of MobilityES10841084,0
 

Naast de keuze tussen Ingenieur en maatschappij 2A (2611) en Ingenieur en maatschappij 2B (2612) maakt de student in de 3de bachelor IW Informatica ook een keuze voor 4 studiepunten tussen de andere keuzeopleidingsonderdelen. 

 
nucleaire technologie gemeenschappelijkTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4067 Materiaalkunde en productietechnologie 2NV813813,0
4075 ReactortechnologieNV813813,0
4273 Kernfysica 2NV813813,0
2690 RadiochemieNV10841084,0
4071 Chemische analysesNV10841084,0
4295 RegeltechniekNV13551355,0
2686 Radiobiologie en stralingsbeschermingNV813813,0
4274 Stralingsfysica 1NV813813,0
4291 DSPEV10841084,0
3289 OndernemenNV13551355,0
3459 Bachelorproef - Nucleaire technologieNV2439811629,0
2611 Ingenieur en maatschappij 2ANK813813,0
2612 Ingenieur en maatschappij 2BNK813813,0
 
nucleaire technologie optie milieuTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4668 Instrumentele organische karakterisatieNV10841084,0
4669 SaneringstechnologieNV813813,0
4073 Chemische analysetechniekenNV10841084,0
 
nucleaire technologie optie nucleair en medischTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4078 Radiologie en nucleaire geneeskundeNV10841084,0
4275 RadiotherapieNV813813,0
4081 Digitale elektronische schakelingenNV10841084,0
 

Extracurriculaire opleidingsonderdelen

De derde bachelor student die zijn horizon wil verbreden, heeft de mogelijkheid om bovenop zijn studiepakket één (of meerdere) van de volgende multidisciplinaire opleidingsonderdelen vrijwillig op te nemen.

Aan UHasselt

Met focus op ondernemerschap|innovatie

Met focus op maatschappelijk bewustzijn|culturele diversiteit

Naast de info op de ECTS-fiches van de verschillende opleidingsonderdelen, kan je extra inhoudelijke informatie terugvinden op de website bij de instellingsbrede opleidingsonderdelen.

Aan KU Leuven

De student kan ook zelf een voorstel indienen bij de voorzitter van de examencommissie.

Belangrijk is dat de student hiervoor telkens een afzonderlijk creditcontract afsluit (naast zijn diplomacontract voor de opleiding) zodat slagen op deze extra opleidingsonderdelen geen invloed heeft op slagen voor de opleiding.

 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject
 

Voor een geïndividualiseerd traject: zie Onderwijs-, Examen- en Rechtspositieregeling

Academische kalender en belangrijke data
Examencommissie
Reglementen