Algemene info |
|
|
Graad en kwalificatie : bachelor in de industriële wetenschappen | Graad en specificatie : Bachelor of Science (BSc) | Onderwijstaal : Nederlands | Soort opleiding : academisch gerichte bacheloropleiding | Studieomvang in studiepunten : 180 |
|
|
Afstudeerrichtingen |
|
- Bouwkunde - Chemie - Elektromechanica - Elektronica-ICT - Informatica - Nucleaire technologie |
|
Profilering opleiding |
|
De opleiding tot industrieel ingenieur combineert een brede academische en wetenschappelijke basis met talrijke praktijktoepassingen.
De eerste drie semesters van de opleiding zijn gemeenschappelijk en bieden de student een polyvalente en technisch-wetenschappelijke basisvorming. Inhoudelijk betekent dit het beheersen van een fundamentele en grondige kennis van de basiswetenschappen en hun wetmatigheden. De vereiste wetenschappelijke en technische kennis wordt verworven in een multidisciplinaire context. De bachelor moet voldoende inzicht en vaardigheden verwerven om te komen tot het zelfstandig toepassen van de belangrijkste wiskundige, fysische en chemische begrippen in de technologische context. De student maakt zich ook de vaardigheden eigen om probleemoplossend te denken in een concrete situatie: zo leert de student het probleem analyseren, op te splitsen in deelproblemen, en de activiteiten uit te voeren in de juiste volgorde en het belangrijke van het bijkomstige te onderscheiden. Tevens moet de student zelfstandig of in team basisopdrachten uit de verschillende leerdomeinen (wiskunde, elektriciteit, elektronica-ICT, mechanica-fysica, chemie, materialen- en constructieleer, ingenieursvaardigheden, ondernemen en maatschappij) kunnen uitvoeren, doelgericht wetenschappelijke en technische informatie kunnen opzoeken en deze informatie kunnen evalueren en verwerken. De student leert mondeling/schriftelijk communiceren in wetenschappelijk correcte en discipline-eigen terminologie over ideeën, problemen en oplossingen in een voor de opleiding relevante taal en dit zowel met specialisten als met leken.
Na dit eerste, gemeenschappelijk deel, volgt de student een opleidingsspecifiek gedeelte in bouwkunde, chemie, elektromechanica, elektronica-ICT, informatica of nucleaire technologie.
De bacheloropleiding industriële wetenschappen is in de eerste plaats een voorbereiding op de aansluitende masteropleiding industriële wetenschappen, met een beperkte uitstroom naar de arbeidsmarkt.
Bouwkunde
In de afstudeerrichting bouwkunde van de academische bacheloropleiding industriële wetenschappen worden de fundamenten gelegd van bouwkundige kennis en vaardigheden op vlak van o.a. algemene constructieprincipes, structuurmechanica, bouwmaterialen, gebouwtechnieken, wegenbouw, ... De academische bachelor bouwkunde kan eenvoudige rekenmodellen ontwikkelen en gebruiken als aanzet tot toegepast bouwkundig onderzoek, waarbij hij steunt op de kennis en vaardigheden opgedaan in de polyvalente basis. Hierbij maakt hij doelgericht gebruik van ondersteunende technieken zoals calculatie-, ontwerp- en modelleersoftware en statistiek.
De academische bachelor bouwkunde verwerft een meer specifieke bouwkundige kennis zowel op vlak van gebouwen als op vlak van infrastructuur. De opleiding zet sterk in op het dimensioneren van constructies waardoor de academische bachelor bouwkunde courante stabiliteitsberekeningen kan uitvoeren. De student weet bouwkundige informatie en resultaten correct te hanteren en toe te passen rekening houdend met de regelgeving, duurzaamheid, veiligheids- en milieuoverwegingen en kan dus een aantal technische taken in het vakgebied uitvoeren. Bovendien kan de bachelor bouwkunde de beginselen van bouwmanagement implementeren waarbij er beroep wordt gedaan op moderne concepten zoals BIM en lean. De sociale, bedrijfseconomische en communicatieve vaardigheden vormen hierbij een geïntegreerd onderdeel van de opleiding. Verder worden het ruimtelijk inzicht en de grafische vaardigheden verder aangescherpt.
Ter afsluiting van de academische bacheloropleiding kiest de student voor zijn bachelorproef een project dat aansluit op de onderzoekstopics van de Construction Engineering Research Group (CERG) van UHasselt. Het Applicatiecentrum Beton en Bouw (ACB²), waarin klein- tot grootschalige bouwkundige proeven worden uitgevoerd, biedt hierbij ruime mogelijkheden tot het ontwikkelen van experimentele vaardigheden.
Chemie
Binnen de bachelor in de industriële wetenschappen chemie verwerft de ingenieur specifiek vaardigheden, inzicht en kennis op een verdiepend niveau binnen de leerdomeinen van chemie, biochemie, biotechnologie en chemische proceskunde. Dit omvat:
-
Het identificeren en kwantificeren van verbindingen en monitoren van (bio)chemische processen en reacties, uitgewerkt in het leerdomein "Analyse en monitoring".
-
Het ontwerpen, beheersen en optimaliseren van de belangrijkste installaties in de ruime chemische industrie via het leerdomein "Proces Design and Engineering".
-
Het begrijpen van de samenhang, opbouw en achtergrond van diverse industriële processen inclusief de implementatie van technologie gericht op veiligheid en milieu en van productiewijze, opbouw, verwerkingsmethoden en eigenschappen van diverse materialen via het leerdomein "Industriële (bio-)chemische processen”.
-
Het aanleren van onderzoeksmethodieken, projectvaardigheden en communicatietechnieken via het leerdomein "Onderzoek en communicatie" door geïntegreerde labo's en de bachelorproef. In deze leerlijn worden ook de ingenieursleerresultaten nagestreefd.
De bachelorproef vormt het sluitstuk van de bacheloropleiding. Hierin voert de student een onderzoeksproject (9 studiepunten) uit in samenwerking met een bedrijf, waarbij de toepassing van zijn technische kennis, beroepsattitudes en praktische, communicatieve en onderzoeksvaardigheden worden ontwikkeld.
Het accent binnen de afstudeerrichting chemie ligt op het ontwikkelen, ontwerpen, optimaliseren en beheren van chemische processen en het karakteriseren, verwerken en produceren van materialen. De studenten kiezen uit twee verschillende keuzetrajecten:
-
De optie duurzame procestechnologie, farma en fijnchemie focust op een uitbreiding en praktijkervaring inzake organische synthese en procestechnologie.
-
De optie voeding en packaging legt de nadruk op het begrijpen en karakteriseren van verpakkingsmaterialen en het karakteriseren van voedingsmiddelen.
Studenten kunnen na het afronden van 2Ba binnen KU Leuven overschakelen naar de richting Bachelor biochemie en vervolgens naar de Master Biochemie ingericht op Campus Groep T of technologiecampus Gent.
Elektromechanica
Het opleidingsspecifieke gedeelte van de academische bacheloropleiding in de industriële wetenschappen elektromechanica, beoogt de vorming van de bachelor in de verschillende toepassingsgebieden van de elektromechanica, automatisering en energie in onze huidige leefwereld. De studenten verwerven naast de brede, niet-specialistische competenties in leerdomeinen ingenieursvaardigheden, ondernemen en maatschappij, gedegen wetenschappelijk onderbouwde kennis, concreet inzicht en (technologisch gerichte) vaardigheden in de leerdomeinen automatisering, toegepaste thermodynamica en elektrotechniek,. mechanisch ontwerpen, productietechnieken en materiaalkunde.
- De optie ontwerp en productie biedt daarenboven een vorming op verdiepend/gespecialiseerd niveau in productietechnieken en materiaalkunde en op gespecialiseerd niveau in mechanisch ontwerpen (werktuigbouwkunde).
- De optie automatisering biedt daarenboven een vorming op verdiepend/gespecialiseerd niveau in mechanisch ontwerp, materiaal en productie, elektrotechniek en automatisering (incl. elektronica).
- De optie energie biedt daarenboven een vorming op verdiepend/gespecialiseerd niveau in elektrotechniek, automatisering (incl. elektronica) en energie.
Onder begeleiding kunnen de studenten deze kennis en vaardigheden toepassen om bepaalde onderzoeks- of ontwerpproblemen in hun domein op te lossen. De student maakt eveneens kennis met het toegepast wetenschappelijk onderzoek in verschillende domeinen van de opleiding.
Elektronica-ICT
De bacheloropleiding in de industriële wetenschappen elektronica-ICT zal uitdiepende vorming verstrekken in de verschillende toepassingsgebieden van de elektronica die onze huidige leefwereld vorm geven. De leerdomeinen omvatten elektronische sensortechnologie, analoge en digitale schakelingen en systemen, elektronische ICT-ontwerpmethodieken en meettechnieken, communicatie-technologie, embedded systemen, component-, circuit- en systeemontwikkeling en computertechnieken. We bestuderen zowel analoge als digitale systemen alsook de hardware- als software-aspecten ervan, met sterke aandacht voor de interactie tussen deze componenten.
De studenten verwerven daarnaast ook een brede, niet-specialistische kennis over andere ingenieursdisciplines. Onder begeleiding kunnen de studenten deze kennis en vaardigheden toepassen om bepaalde onderzoeksproblemen in hun domein op te lossen, wat uitmondt in de bachelorproef die de student uitvoert in samenwerking met een bedrijf of onderzoeksinstelling. De student maakt eveneens kennis met het toegepast wetenschappelijk onderzoek in verschillende domeinen van de opleiding.
Informatica
De afstudeerrichting informatica van de bachelor in de industriële wetenschappen zet in op de inzichten en vaardigheden die nodig zijn om softwaresystemen te ontwikkelen die geïntegreerd worden in bestaande processen of nieuwe processen mogelijk maken. Twee leerdomeinen leggen de fundamenten: in Basisinformatica versterken we de programmeervaardigheden en gaan we dieper in op algoritmes en datastructuren. In Fundamentals of Electrical Systems bestuderen we de basis van elektronische systemen en sensoriek. Daarnaast zijn er de meer gevorderde leerdomeinen Connected Architectures, Intelligent & Resilient Systems, Software Engineering en The Virtualized World, aangevuld met een vijfde pijler “People, data-literacy and essential software skills” die focust op soft skills.
Omdat de industrieel ingenieur informatica een brede blik op het hele systeem moet hebben met aandacht voor de digitale, elektronische kant van het verhaal, is het vierde semester grotendeels gemeenschappelijk met de afstudeerrichting elektronica-ICT. Semester 5 en 6 krijgen dan een heel sterke informatica-focus.
De bachelorproef vormt het sluitstuk van de bacheloropleiding. Hierin voert de student een concreet project uit in samenwerking met een bedrijf of onderzoeksgroep, waarbij de toepassing van technische kennis, beroepsattitudes en praktische, communicatieve en onderzoeksvaardigheden worden ontwikkeld en waarin de studenten eigen (ontwerp)keuzes maakt en motiveert.
Samen met de transversale focus op systeemdenken stoomt de afstudeerrichting informatica je zo klaar voor de master in de industriële wetenschappen: informatica om daar het motto "Engineering The Digital Society" helemaal waar te maken!
Nucleaire technologie
Binnen de bacheloropleiding in de industriële wetenschappen nucleaire technologie (NT) verwerft de ingenieur specifieke vaardigheden, kennis en inzicht in kernfysica en stralingsfysica, reactortechnologie, radiobiologie en stralingsbescherming, chemische en radiologische milieuproblemen, radiochemische scheidings- en karakteriseringstechnieken, het gebruik van tracers, nucleaire en chemische meettechnieken en elektronica/signaalverwerking.
De student leert zelfstandig zijn handelingen plannen, nucleaire data verwerven en analyseren, een aangepaste oplossingsmethoden ontwerpen en implementeren voor specifieke problemen waarmee hij geconfronteerd wordt doorheen gespecialiseerde labo’s en intensieve oefensessies of specifieke casestudies. Doorheen zijn/haar werkzaamheden verwerft de student een professionele ingenieursattitude die verwacht kan worden van een stralingsdeskundige in wording waarbij stralingsbescherming een bijzonder belangrijk aandachtspunt is.
Binnen de afstudeerrichting Nucleaire technologie kan de student kiezen uit twee verschillende keuzetrajecten. De twee opties zijn: (1) Nucleair & Medisch en (2) Milieu.
1. Binnen de optie Nucleair & Medisch wordt enerzijds de basis gelegd voor het aanleren van medisch-nucleaire technieken gerelateerd aan radiotherapie, radiologie en nucleaire geneeskunde. Anderzijds richt deze optie zich naar nucleaire reactor gerelateerde inhouden. Verschillende opleidingsinhouden (rond versnellers, nucleaire reactoren, scheidingstechnieken,…) vinden een toepassing zowel in de nucleaire als de medisch-nucleaire sector. De student kan binnen deze optie in het masterjaar doorstromen in de gelijknamige afstudeerrichting waar hij/zij zich verder specialiseert in stralings- en reactorfysica en de elektronica die zijn toepassing vindt in medische-nucleaire technieken maar ook bij nucleaire reactoren, vandaar de naam ‘Nucleair & Medisch’.
2. Binnen de optie Milieu verwerven ingenieurs kennis en inzicht in het gedrag van diverse chemische en radiologische milieupolluenten. Ze leren milieutechnologische oplossingen ontwikkelen voor het voorkomen van de verspreiding van verontreiniging naar de omgeving (milieuchemie en radioecologie). Ze leren omgaan met de verwerking van chemisch en/of radioactief afval en de decontaminatie/sanering van verontreinigde sites. Een belangrijke milieutechnologische uitdaging vormt het veilig ontmantelen van nucleaire installaties, de gecontamineerde materialen zoveel mogelijk recycleren/hergebruiken en de verontreinigde terreinen saneren. De student kan binnen deze optie in het masterjaar doorstromen in de gelijknamige afstudeerrichting. Binnen deze afstudeerrichting is er de nodige focus op milieuchemie en radio-ecologie om het impact van radioactieve stoffen op de omgeving te bestuderen. Binnen de afstudeerrichting worden milieuanalysetechnieken, saneringstechnieken en technieken voor behandeling van lucht, water en bodemverontreiniging aangeleerd.
Voor instromen tot één van beide afstudeerrichtingen van het masterprogramma industriële wetenschappen is een grondige en brede wetenschappelijke basis van nucleaire en/of milieutechnologische kennis en vaardigheden noodzakelijk. |
|
Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies |
|
De student(e) moet beschikken over een kritisch redeneervermogen en een creatieve geest om probleemoplossend te denken. Wat de voorkennis wiskunde betreft, volgde de student in het secundair onderwijs bij voorkeur een ASO- of TSO-opleiding met een stevige wiskundige en/of wetenschappelijke basis. Hoe meer uren wiskunde in de derde graad van het secundair onderwijs, hoe gemakkelijker de overgang. Met 4 uur wiskunde lukt het mits het nodige talent, motivatie en inzet om hard te werken. Er wordt een septembercursus wiskunde ingericht om de kennis wiskunde op te frissen. Algemene toelatingsvoorwaarden: bezit van een diploma van secundair onderwijs. Bijkomende informatie zie het onderwijs- en examenreglement. |
|
Competentieprofiel |
|
|
1 | EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | 2 | EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | 3 | EC3 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan zelfstandig problemen herkennen, op eigen initiatief activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | 4 | EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | 5 | EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | 6 | EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | 7 | EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | 8 | EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | 9 | EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | 10 | EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | 11 | EC11 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan bij het realiseren van een opdracht verantwoord denken en handelen rekening houdend met de maatschappelijke en internationale waarden, relaties en consequenties. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | 12 | EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) |
|
|
Naar het buitenland tijdens je studies |
|
Studenten industriële wetenschappen kunnen zich in het 3de bachelorjaar kandidaat stellen om gedurende een semester in het masterjaar in het buitenland te gaan studeren en/of hun masterproef te doen.
Wie geen lang studieverblijf in het buitenland wenst, maar toch een internationale ervaring wil opdoen, kan deelnemen aan internationale seminars, training schools of workshops en dit valideren in het curriculum van de bachelor- of masteropleiding.
Meer info contacteer karine.evers@uhasselt.be of greet.raymaekers@kuleuven.be. |
|
Organisatie onderwijs/evaluatie |
|
Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam. Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.
Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel. |
|
Modeltraject 1ste bachelorjaar |
|
|
3824 Elektriciteit | N | V | 108 | 4 | 54 | 2,0 | 54 | 2,0 | | | | | 3825 Basic Engineering Skills | N | V | 162 | 6 | 81 | 2,0 | 81 | 4,0 | | | | | 3823 Basisprincipes mechanica: puntmassa's | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | | | 3830 Algemene chemie 1 | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | | | 3822 Lineaire algebra en 2D-analyse | N | V | 135 | 5 | 135 | 5,0 | | | | | | | 3826 Software-ontwerp in Java | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | | | 3827 Basisprincipes mechanica: starre lichamen | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | | | 4916 Algemene chemie 2 | N | V | 81 | 3 | | | | | 81 | 3,0 | | | 3828 Inleiding tot de materiaal- en productietechnologie | N | V | 108 | 4 | | | | | 108 | 4,0 | | | 3829 3D-analyse en differentiaalvergelijkingen | N | V | 162 | 6 | | | | | 162 | 6,0 | | | 3831 Elektronische systemen | N | V | 162 | 6 | | | | | 162 | 6,0 | | | 3832 Fysica: golven | N | V | 162 | 6 | | | | | 162 | 6,0 | | | 3833 Project Engineering Skills | N | V | 162 | 6 | | | | | 162 | 6,0 | | |
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 2de bachelorjaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject 3de bachelorjaar |
|
|
2666 Geotechniek 1 | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 4389 Structuurmechanica 2 | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 4391 Technische installaties en EPB | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 4392 Uitvoering 2 | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 4519 Infrastructuur 2 | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 2661 Bouwfysica | N | V | 135 | 5 | 135 | 5,0 | | | | | 4386 Dimensioneren van metselwerk | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 4393 Digitalisering 2 | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 4387 Dimensioneren van hout | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 4388 Dimensioneren van staal | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 3289 Ondernemen | N | V | 135 | 5 | | | 135 | 5,0 | | | 4385 Dimensioneren van beton 1 | N | V | 135 | 5 | | | 135 | 5,0 | | | 3524 Bachelorproef - Bouwkunde | N | V | 243 | 9 | 60 | | 183 | 9,0 | | | 2611 Ingenieur en maatschappij 2A | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2612 Ingenieur en maatschappij 2B | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | |
|
|
|
2816 Organische chemie 2 | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 3084 Kunststoffen | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 4335 Scheidingsprocessen | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 4325 Instrumentele analyse | N | V | 162 | 6 | 162 | 6,0 | | | | | 2624 Procescontrole | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 3301 Reactorkunde | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 4031 Industriële biotechnologie | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 4033 ICT tools voor Chemisch Ingenieurs | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 4311 Colloidal chemistry and rheology | E | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 4051 Stromingsmechanica en -machines | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 3289 Ondernemen | N | V | 135 | 5 | | | 135 | 5,0 | | | 2809 Bachelorproef - Chemie | N | V | 243 | 9 | 108 | | 135 | 9,0 | | | 2611 Ingenieur en maatschappij 2A | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2612 Ingenieur en maatschappij 2B | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | |
|
|
|
|
|
|
|
4350 Koeltechniek en luchtbehandeling | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 4295 Regeltechniek | N | V | 135 | 5 | 135 | 5,0 | | | | | 4296 Geïntegreerde automatisering 1 | N | V | 162 | 6 | 162 | 6,0 | | | | | 4428 Power Systems | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 4352 Verbranding en motoren | N | V | 180 | 4 | | | 180 | 4,0 | | | 3289 Ondernemen | N | V | 135 | 5 | | | 135 | 5,0 | | | 2611 Ingenieur en maatschappij 2A | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2612 Ingenieur en maatschappij 2B | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 3299 Internationale toegepaste communicatie: Duits | N | K | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 4351 International Window of Mobility | N | S | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3317 Toegepaste analoge elektronica | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 4290 Databases | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 4295 Regeltechniek | N | V | 135 | 5 | 135 | 5,0 | | | | | 3434 Micro- en nanotechnologie | N | V | 162 | 6 | 162 | 6,0 | | | | | 3435 Computer architectures | E | V | 162 | 6 | 162 | 6,0 | | | | | 3099 Chipontwerp | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 4291 DSP | E | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 3289 Ondernemen | N | V | 135 | 5 | | | 135 | 5,0 | | | 3314 System-on-Chip design and experimentation | E | V | 162 | 6 | | | 162 | 6,0 | | | 3432 Basisafstudeerproject - Elektronica-ICT | N | V | 243 | 9 | 54 | | 189 | 9,0 | | | 2611 Ingenieur en maatschappij 2A | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2612 Ingenieur en maatschappij 2B | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 4891 Full Stack Web Development | N | K | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 4292 International Window of Mobility | E | S | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | |
|
|
Naast de keuze tussen Ingenieur en maatschappij 2A (2611) en Ingenieur en maatschappij 2B (2612) maakt de student in de 3de bachelor IW Elektronica-ICT ook een keuze voor 4 studiepunten tussen de andere keuzeopleidingsonderdelen. |
|
|
4290 Databases | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 4295 Regeltechniek | N | V | 135 | 5 | 135 | 5,0 | | | | | 4488 Objectgeoriënteerd programmeren | N | V | 135 | 5 | 135 | 5,0 | | | | | 4900 Algoritmen en datastructuren | N | V | 135 | 5 | 135 | 5,0 | | | | | 4090 Cloud computing & toepassingen | N | V | 162 | 6 | 162 | 6,0 | | | | | 4490 Netwerken | N | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 3289 Ondernemen | N | V | 135 | 5 | | | 135 | 5,0 | | | 4487 Software engineering for integrated systems | E | V | 135 | 5 | | | 135 | 5,0 | | | 4491 Visual computing | N | V | 135 | 5 | | | 135 | 5,0 | | | 4486 Basisafstudeerproject - informatica | N | V | 243 | 9 | 54 | | 189 | 9,0 | | | 2611 Ingenieur en maatschappij 2A | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2612 Ingenieur en maatschappij 2B | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 4291 DSP | E | K | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 4292 International Window of Mobility | E | S | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | |
|
|
Naast de keuze tussen Ingenieur en maatschappij 2A (2611) en Ingenieur en maatschappij 2B (2612) maakt de student in de 3de bachelor IW Informatica ook een keuze voor 4 studiepunten tussen de andere keuzeopleidingsonderdelen. |
|
|
4067 Materiaalkunde en productietechnologie 2 | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 4075 Reactortechnologie | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 4273 Kernfysica 2 | N | V | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2690 Radiochemie | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 4071 Chemische analyses | N | V | 108 | 4 | 108 | 4,0 | | | | | 4295 Regeltechniek | N | V | 135 | 5 | 135 | 5,0 | | | | | 2686 Radiobiologie en stralingsbescherming | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 4274 Stralingsfysica 1 | N | V | 81 | 3 | | | 81 | 3,0 | | | 4291 DSP | E | V | 108 | 4 | | | 108 | 4,0 | | | 3289 Ondernemen | N | V | 135 | 5 | | | 135 | 5,0 | | | 3459 Bachelorproef - Nucleaire technologie | N | V | 243 | 9 | 81 | | 162 | 9,0 | | | 2611 Ingenieur en maatschappij 2A | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | | 2612 Ingenieur en maatschappij 2B | N | K | 81 | 3 | 81 | 3,0 | | | | |
|
|
|
|
|
|
Extracurriculaire opleidingsonderdelen
De derde bachelor student die zijn horizon wil verbreden, heeft de mogelijkheid om bovenop zijn studiepakket één (of meerdere) van de volgende multidisciplinaire opleidingsonderdelen vrijwillig op te nemen.
Aan UHasselt
Met focus op ondernemerschap|innovatie
Met focus op maatschappelijk bewustzijn|culturele diversiteit
Naast de info op de ECTS-fiches van de verschillende opleidingsonderdelen, kan je extra inhoudelijke informatie terugvinden op de website bij de instellingsbrede opleidingsonderdelen.
Aan KU Leuven
De student kan ook zelf een voorstel indienen bij de voorzitter van de examencommissie.
Belangrijk is dat de student hiervoor telkens een afzonderlijk creditcontract afsluit (naast zijn diplomacontract voor de opleiding) zodat slagen op deze extra opleidingsonderdelen geen invloed heeft op slagen voor de opleiding. |
|
|
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | B : Verbreding | E : Extra-curriculair | F : Facultatief | K : Keuze | KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | O : Overgangscurriculum | S : Na selectie | T : Tweejaarlijks | V : Verplicht | VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | N : Nederlands | E : Engels |
|
|
Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject |
|
Academische kalender en belangrijke data |
|
Examencommissie |
|
Reglementen |
|
|
|