Algemene info
 
Graad en kwalificatie : master in de industriële wetenschappen: chemie
Graad en specificatie : Master of Science (MSc)
Onderwijstaal : Nederlands
Soort opleiding : masteropleiding
Studieomvang in studiepunten : 60
Profilering opleiding
 

De opleiding beoogt de vorming van een industrieel ingenieur die breed inzetbaar is in de industrie en in de maatschappij.  De industrieel ingenieur is een creatieve probleemoplosser en/of ontwikkelaar. Hij/zij kan technologie vertalen en technologische vernieuwingen procesmatig implementeren. Hierdoor vormt hij/zij een essentiële schakel in de innovatieketen. 

De industrieel ingenieur bezit een gezond evenwicht tussen abstractievermogen en concrete praktijkcompetenties. Hij/zij kan niet alleen het overzicht bewaren en denken in termen van systemen maar ook praktijksituaties gericht aanpakken.

De industrieel ingenieur heeft voeling met toegepast onderzoek enerzijds en technisch management anderzijds, steeds met oog voor duurzaamheid, veiligheid en respect voor de omgeving.

De industrieel ingenieur is teamgericht met potentieel tot leiding geven, is in staat zich zelfstandig (verder) te vormen en heeft een kritische houding ten opzichte van zijn eigen handelen, het technologisch ideaalbeeld en zijn bijdrage naar de maatschappij. De industrieel ingenieur is communicatief vaardig en weet zich te positioneren in een internationaal kader.

De afstudeerrichting master in de industriële wetenschappen: chemie bouwt verder op de eindcompetenties van de bachelor industriële wetenschappen chemie en legt de nadruk op de studie van industriële processen en verbeteringen die mogelijk zijn in het kader van duurzame ontwikkeling. Hiertoe leert de student alternatieve productieprocessen vergelijken en rekening houden met de nieuwe vereisten (BBT, REACH).  Tot slot verkent de student technieken voor het verduurzamen van (bio)chemische processen en voor het recupereren van grondstoffen. Met de richting beogen we een verdiepend niveau in de leerdomeinen Industriële (bio)chemische processen en Proces design and Engineering  met specialisatie naar keuze op campus Diepenbeek via:

  • de optie farma en fijnchemie

  • de optie duurzame procestechnologie  

  • de optie kunststoffen en packaging

  • de optie voeding en packaging

Binnen de optie "farma en fijnchemie" en "duurzame procestechnologie” wordt ingezet op de ontwikkeling van nieuwe chemische synthesewegen en het intensifiëren van chemische processen door de ontwikkeling van nieuwe reactoren en efficiëntere procesapparatuur. Bijkomend wordt de integratie van alternatieve energievormen en de inzet van intelligente regelstrategieën bestudeerd. Deze specialisatie wordt ondersteund door de onderzoeksgroep Centrum voor Industriële Procestechnologie (CIPT).

Binnen de optie "voeding en packaging" is er aandacht voor het aspect voeding, materialen- en verpakkingsconcepten en de interactie tussen beide. Door de ondersteuning vanuit de onderzoeksgroep Materials and Packaging Research & Services (MPR&S) maakt de student kennis met toegepast en fundamenteel onderzoek in het kader van actuele topics zoals sealing, thermoforming, actieve en intelligente materialen, biodegradeerbaarheid, hergebruik en recyclage van materialen en optimalisatie via nanotechnologie.

Vanuit de  onderzoeksgroep Polymer Processing & Engineering (PP&E) ten slotte ligt een focus op de studie van kunststoffen en kunststofverwerking. Hierbij wordt de wisselwerking tussen inwendige structuur, materiaaleigenschappen en verwerking grondig bestudeerd met aandacht voor hergebruik en recyclage van kunststoffen. Deze focus vinden we terug in de optie “kunststoffen en packaging”, óf in de optie “duurzame procestechnologie”.

Door de nauwe samenwerking met deze onderzoeksgroepen komt de student in contact met actuele vragen van de bedrijfswereld. Vanuit deze onderzoeksgroepen wordt eveneens het opleidingsonderdeel 'onderzoekslabo' ingevuld met als doel kennis en onderzoekscompetenties via een te kiezen project te versterken. De onderzoeksgroepen leveren actuele onderzoeksvragen wat de student confronteert met recente problemen en onderzoeksresultaten, hun impact en de aanpak van deze problemen.

Daarnaast beoogt de opleiding de student inzicht te geven in diverse technische en economische aspecten van een job als chemisch ingenieur via het uitwerken van bedrijfscases en met medewerking van gastsprekers uit de chemische industrie. Een verplicht keuzepakket van 6 SP zorgt dat alle studenten de mogelijkheid krijgen om hun kennis te verbreden en internationale ervaring op te doen. Algemeen vormend worden daarnaast op een inleidend niveau managementvakken gedoceerd met het oog op het leiden van een productie of het uitvoeren van projecten.

De  masterproef vormt tot slot het sluitstuk van de opleiding. In de masterproef leert de student om op zelfstandige wijze en gevoed vanuit een brede, domeinoverschrijdende kennis:

  • innovatieve hypotheses te formuleren en te toetsen,
  • innovatieve studies of ontwerpen uit te voeren,
  • vernieuwende oplossingen te realiseren voor vakdomeinspecifieke problemen.

De realisatie van de masterproef is op zich vernieuwend of bestaat uit een creatieve, originele synergie van gekende ingenieurstechnieken.

Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies
 

Begincompetenties

De kandidaat voor de masteropleiding in de industriële wetenschappen: CHEMIE moet voldoen aan de algemene eindcompetenties van de bachelor industriële wetenschappen en meer specifiek beschikken over:

  • Verdiepende kennis van en vaardigheden in wiskunde, fysica.
  • Kennis van, inzicht en vaardigheden op inleidend tot verdiepend niveau in ingenieur en maatschappij, ondernemen, onderzoek en internationale communicatie.
  • Kennis en reflectievermogen (denkkaders) in mechanica, sterkteleer, materiaalkunde, elektronica-ICT en fluïdummechanica en thermodynamica.

Meer specifiek voor de domeinspecifieke componenten heeft de student bij het begin van de masteropleiding IIW: chemie kennis, inzicht en vaardigheden op verdiepend tot gespecialiseerd niveau opgebouwd binnen de volgende leerdomeinen:

           1) Basis (bio-)wetenschappen

  • De student heeft een ruime chemische basiskennis die hem/haar toelaat om verschillen in fysisch gedrag van (an)organische verbindingen te voorspellen of te verklaren. Hij/zij kan het mechanisme van polymeervormingsreacties noteren en verklaren, en de principes en uitvoering van organische en anorganische industriële productiemethodes verklaren en vergelijken. Hij/zij kan de invloed van een verandering van de belangrijkste reactieparameters op de snelheid, de opbrengst, en/of de aard van het eindproduct voorspellen en verklaren.
  • De student kent de diverse biomoleculen en de belangrijkste technieken om deze kwalitatief en kwantitatief te bepalen. Uitgaande van de functie van deze moleculen in vivo zal de industriële productie ervan via industriële biochemie of microbiologie de basis vormen van een duurzame technologie.

    2) Industriële (bio)chemische processen
  • De student heeft kennis en inzicht in kunststoffen/polymeren en verpakkingsmaterialen, zowel wat betreft de opbouw en structuur, de fysische en mechanische eigenschappen als de verschillende verwerkingsmethodes.
  • De student kan op een veilige en milieubewuste wijze omgaan met chemicaliën en chemische unit installaties op een veilige en ecologisch wijze op labo- en pilootschaal opstellen, opereren en afsluiten. De student kan problemen inzake milieu, veiligheid, corrosie en selectie van materialen aanduiden en oplossingen voorstellen. Hij/zij is zich ook bewust van praktische implicaties inzake veiligheid en milieu op industriële schaal.
  • De student kan zelfstandig in teamverband een industrieel biochemisch of microbiologisch proces bestuderen. Hij/zij kan de mogelijkheden en toepasbaarheid van enzymen en micro-organismen in een chemisch productieproces inschatten en opvolgen.

         3) Analyse en monitoring

  • De student heeft kennis van gevorderde chemische analysetechnieken voor zowel het identificeren als het kwantificeren van organische en anorganische producten en het karakteriseren van verpakkingsmaterialen. De student is vertrouwd met de opbouw en werking van de analyse-apparatuur en kan afhankelijk van de probleemcontext de gepaste techniek en voorbehandeling selecteren.
  • De student kan zelfstandig een nieuwe analysemethode voor een chemische verbinding in diverse matrices  of verpakkingsmaterialen ontwikkelen, optimaliseren, uitvoeren en valideren en dit volgens de principes van accreditatie en goede labo praktijken (GLP). Dit houdt ook in dat de student vakspecifieke teksten kan terugvinden, deze kritisch kan beoordelen en op efficiënte wijze verwerken om een methode uit te schrijven, kritisch te evalueren en uit te voeren.
  • De student ken verschillende apparaten en methodes afwegen en een bewuste keuze maken en argumenteren, zowel inzake analyse- en meettechnieken als inzake procesapparatuur en meest geschikte eenheidsoperatie(s).


         4) Proces design en engineering

  • De student kan op een veilige en milieubewuste wijze omgaan met chemicaliën en chemische unit installaties op een veilige en ecologisch wijze op labo- en pilootschaal opstellen, opereren en afsluiten. De student kan problemen inzake milieu, veiligheid, corrosie en selectie van materialen aanduiden en oplossingen voorstellen. Hij/zij is zich ook bewust van praktische implicaties inzake veiligheid en milieu op industriële schaal.
  • De student heeft een diepgaand inzicht in de eenheidsbewerkingen van de proceschemie en kan parallellen tussen diverse unit operaties trekken. Hij/zij heeft eveneens inzicht in de fase-evenwichten die hierbij ontstaan en de thermodynamica en kinetica van eventuele chemische reacties. De student toont inzicht in bestaande technische realisaties en kan de bekomen inzichten toepassen in een bestaand productieproces. Hij/zij kan modelvergelijkingen voor diverse basisoperaties uit de chemische industrie opstellen en uitrekenen. De student is vertrouwd met bestaande simulatiepakketten om unit operaties en eenvoudige chemische processen te simuleren. Deze kennis en vaardigheden stellen hem/haar in staat om bestaande processen aan te sturen, kritisch te evalueren, procesverbeteringen uit te werken en deze gericht te implementeren.
  • De student kan bestaande processen in een blokschema voorstellen, massa- en energiebalansen en eenvoudige regelschema's uitwerken en vlot processchema's lezen. Hij/zij heeft voldoende kennis van en inzicht in de functionele werking van geautomatiseerde processturingen en de courante bijbehorende onderdelen om hierover te communiceren.
  • De student kan verschillende apparaten en methodes afwegen en een bewuste keuze maken en beargumenteren zowel inzake procesapparatuur als meest geschikte eenheidsoperatie(s).
 

Toelatingsvoorwaarden

Rechtstreeks

  • Studenten uit de Bachelor in de industriële wetenschappen, afstudeerrichting chemie met als optie voeding en packaging in het derde bachelorjaar kunnen zich inschrijven voor de optie voeding en packaging OF kunststoffen en packaging in de Master chemie.

  • Studenten uit de Bachelor in de industriële wetenschappen, afstudeerrichting chemie met als optie farma en fijnchemie en duurzame procestechnologie in het derde bachelorjaar, kunnen zich inschrijven voor de optie farma en fijnchemie OF duurzame procestechnologie in de Master chemie.


Via een schakelprogramma

Het doel van het schakelprogramma is om professionele bachelors op instapniveau te brengen van de masteropleiding. Instromende studenten dienen te beschikken over basisdenkkaders in de gebieden wetenschappen en technologie. Het afronden van een schakelprogramma is niet evident. Een behoorlijk resultaat bij het vorig diploma, studiemarge en veel inzet zijn essentieel.

Voor de instroom vanuit de professionele bachelor chemie afstudeerrichting chemie, milieu, procestechnologie of biochemie en de professionele bachelor biomedische laboratoriumtechnieken bieden we standaard schakelprogramma’s van 76/77 SP aan. Deel 1 bevat 59/60 SP die in jaar 1 kunnen behaald worden en deel 2 bevat 17 SP die in jaar 2 behaald kunnen worden. In het tweede jaar kunnen de studenten het pakket aanvullen met vakken uit de master van semester 1 en bij optimaal verloop is het mogelijk om binnen 2.5 jaar het masterdiploma te behalen. 

Voor studenten afgestudeerd als professionele bachelor agro- en biotechnologie met afstudeerrichting of optie voedingstechnologie is er een schakelprogramma van 90 SP ter voorbereiding van de master optie voeding en packaging. Deel 1 bevat 58 SP die in jaar 1 behaald kunnen worden. Deel 2 bevat 32 SP die in jaar 2 kunnen behaald worden. In het tweede jaar kunnen bijkomende vakken van de master (enkel uit de optie voeding en packaging) opgenomen worden.

Vanaf academiejaar 2022-2023 is instroom in een verkort schakelprogramma (61/62 SP) enkel toegestaan mits voldaan wordt aan deze drie voorwaarden:

  • het beschikken over een diploma professionele bachelor chemie met afstudeerrichting chemie, afstudeerrichting procestechnologie of afstudeerrichting milieutechnologie. 

  • het behalen van minimum 70% over de 3 professionele bachelorjaren binnen één van de drie bovenvermelde richtingen. 

  • het slagen in de bekwaamheidstoets voor een selectie van opleidingsonderdelen (overeenkomstig met 7 à 9 studiepunten) in de augustus/september examenzittijd.  

Indien voldaan aan deze instroomvoorwaarden voor het verkorte traject, word je vrijgesteld voor 15 SP:
- 12 SP van de vakken Industriële proceschemie (3 SP), Basic engineering skills (3 SP), Fysica schakel (3 SP) en Kunststoffen (3 SP)
- 3 SP van het vak Procescontrole OF het vak Colloidal chemistry and rheology. Indien je bent afgestudeerd als professionele bachelor Chemie met afstudeerrichting procestechnologie, word je vrijgesteld voor het vak Procescontrole en volg je het vak Colloidal chemistry and rheology; voor alle andere richtingen word je vrijgesteld voor het vak Colloidal chemistry and rheology en volg je het vak Procescontrole.

Om te kunnen doorstromen naar de verschillende opties in de master moeten de studenten kiezen uit vier schakelprogramma’s.
Bij het kiezen van het schakelprogramma ‘voeding en packaging’ met het vak Verpakkingsmaterialen en fysische karakterisatietechnieken (6 SP) kan je kiezen uit de optie voeding en packaging en de optie kunststoffen en packaging in het masterjaar.
Kies je het schakelprogramma  ‘farma en fijnchemie, duurzame procestechnologie’ met het vak praktijk chemische ingenieurstechnieken (5 SP) dan kan je in het masterjaar kiezen uit de optie duurzame procestechnologie of de optie farma en fijnchemie.
Studenten met een diploma professionele bachelor chemie, afstudeerrichting procestechnologie moeten zich inschrijven voor het schakelprogramma ‘PBA procestechnologie’ en kunnen door het vak Verpakkingsmaterialen en fysische karakterisatietechnieken (6 SP)  vrij kiezen uit de vier opties in het masterjaar.
Studenten met een diploma professionele bachelor agro- en biotechnologie (specialisatie voedingstechnologie) mogen zich enkel inschrijven voor het schakelprogramma ‘PBA agro- en biotechnologie’. Deze studenten kunnen enkel doorstromen naar de optie voeding en packaging in de master.

Andere professionele bachelors en academische bachelors kunnen een aanvraag indienen bij de voorzitter van de examencommissie master industriële wetenschappen chemie via de studieloopbaanbegeleider.

 

1. Schakelprogramma ‘voeding en packaging’ (VP) voor professionele bachelors CHEMIE (afstudeerrichting  chemie, milieu en biochemie) en professionele bachelors biomedische laboratoriumtechnieken (BLT)

Studenten die niet voldoen aan de voorwaarden voor het verkort schakelprogramma volgen het standaard schakelprogramma van 77 SP met de vakken van deel 1 in het eerste jaar en de vakken van deel 2 in het tweede jaar. Het programma van deel 2 kan aangevuld worden met vakken van de master uit de optie voeding en packaging of de optie kunststoffen en packaging (semester 1). 

Indien voldaan aan de eerder vermelde voorwaarden krijgen studenten vrijstelling voor de vakken Industriële proceschemie (3 SP), Basic engineering skills (3 SP), Fysica schakel (3 SP), Kunststoffen (3 SP) en Colloidal chemistry and rheology (3 SP) en volgen ze 62 SP van dit schakelprogramma wat binnen één academiejaar mogelijk is.

 
Deel 1: gemeenschappelijkTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
2822 Fysica schakelNV813813
4697 Basic Engineering Skills schakelNV813813
4293 Coding & Scripting schakelNV813813
4335 ScheidingsprocessenNV813813
3084 Kunststoffen NV813813
2816 Organische chemie 2NV813813
4086 ThermodynamicaNV10841084
2829 Wiskunde 1 schakelNV13551355
2828 Wiskunde 2 schakelNV813813
2512 Industriële proceschemieNV813813
4033 ICT tools voor Chemisch IngenieursNV813813
3301 Reactorkunde NV813813
4312 Elektriciteit schakelNV16261626
4466 Fysische chemie en transportverschijnselenNV16261626
 
Deel 1: optie VP voor PBA chemie, milieu, biochemie, biomedische laboratoriumtechniekenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
4339 Verpakkingsmaterialen en fysische karakterisatietechniekenNV16261626
2624 ProcescontroleNV813813
 
Deel 2: optie VP voor PBA chemie, milieu, biochemie, biomedische laboratoriumtechniekenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
2821 Mechanica schakelNV10841084
4311 Colloidal chemistry and rheology EV813813
4051 Stromingsmechanica en -machinesNV10841084
4039 Geïntegreerd project - Industriële biotechnologieNV16261626
 


2. Schakelprogramma ‘farma en fijnchemie, duurzame procestechnologie’ (FF) voor professionele bachelors CHEMIE (afstudeerrichting  chemie, milieu en biochemie) en professionele bachelors biomedische laboratoriumtechnieken (BLT)

Studenten die niet voldoen aan de voorwaarden voor het verkort schakelprogramma volgen het standaard schakelprogramma van 76 SP met de vakken van deel 1 in het eerste jaar en de vakken van deel 2 in het tweede jaar. Het programma van deel 2 kan aangevuld worden met vakken van de master uit de optie duurzame procestechnologie of de optie farma en fijnchemie (semester 1).

Indien voldaan aan de eerder vermelde voorwaarden krijgen studenten vrijstelling voor de vakken Industriële proceschemie (3 SP), Basic engineering skills (3 SP), Fysica schakel (3 SP), Kunststoffen (3 SP) en Colloial chemistry and rheology (3 SP) en volgen 61 SP van dit schakelprogramma wat binnen één academiejaar mogelijk is.

 
Deel 1: gemeenschappelijkTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
2822 Fysica schakelNV813813
4697 Basic Engineering Skills schakelNV813813
4293 Coding & Scripting schakelNV813813
4335 ScheidingsprocessenNV813813
3084 Kunststoffen NV813813
2816 Organische chemie 2NV813813
4086 ThermodynamicaNV10841084
2829 Wiskunde 1 schakelNV13551355
2828 Wiskunde 2 schakelNV813813
2512 Industriële proceschemieNV813813
4033 ICT tools voor Chemisch IngenieursNV813813
3301 Reactorkunde NV813813
4312 Elektriciteit schakelNV16261626
4466 Fysische chemie en transportverschijnselenNV16261626
 
Deel 1: optie FF voor PBA chemie, milieu, biochemie, biomedische laboratoriumtechniekenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
4338 Praktijk Chemische IngenieurstechniekenNV13551355
2624 ProcescontroleNV813813
 
Deel 2: optie FF voor PBA chemie, milieu, biochemie, biomedische laboratoriumtechniekenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
2821 Mechanica schakelNV10841084
4311 Colloidal chemistry and rheology EV813813
4051 Stromingsmechanica en -machinesNV10841084
4039 Geïntegreerd project - Industriële biotechnologieNV16261626
 

3. Schakelprogramma voor professionele bachelors CHEMIE afstudeerrichting  procestechnologie (PT)

Studenten die niet voldoen aan de voorwaarden voor het verkort traject volgen het standaard schakelprogramma van 77 SP met de vakken van deel 1 in het eerste jaar en de vakken van deel 2 in het tweede jaar. Het programma van deel 2 kan aangevuld worden met vakken van de master uit de optie voeding en packaging, de optie kunststoffen en packaging, de optie duurzame procestechnologie of de optie farma en fijnchemie (semester 1). 

Indien voldaan aan de eerder vermelde voorwaarden krijgen studenten vrijstelling voor de vakken Industriële proceschemie (3 SP), Basic engineering skills (3 SP), Fysica schakel (3 SP), Kunststoffen (3 SP) en Procescontrole (3 SP) en volgen ze 62 SP van dit schakelprogramma wat binnen één academiejaar mogelijk is.

 
Deel 1: gemeenschappelijkTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
2822 Fysica schakelNV813813
4697 Basic Engineering Skills schakelNV813813
4293 Coding & Scripting schakelNV813813
4335 ScheidingsprocessenNV813813
3084 Kunststoffen NV813813
2816 Organische chemie 2NV813813
4086 ThermodynamicaNV10841084
2829 Wiskunde 1 schakelNV13551355
2828 Wiskunde 2 schakelNV813813
2512 Industriële proceschemieNV813813
4033 ICT tools voor Chemisch IngenieursNV813813
3301 Reactorkunde NV813813
4312 Elektriciteit schakelNV16261626
4466 Fysische chemie en transportverschijnselenNV16261626
 
Deel 1: PBA PTTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
4339 Verpakkingsmaterialen en fysische karakterisatietechniekenNV16261626
2624 ProcescontroleNV813813
 
Deel 2: PBA PTTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
2821 Mechanica schakelNV10841084
4311 Colloidal chemistry and rheology EV813813
4051 Stromingsmechanica en -machinesNV10841084
4039 Geïntegreerd project - Industriële biotechnologieNV16261626
 

4. Schakelprogramma voor professionele bachelors agro- en biotechnologie (afstudeerrichting/optie voedingstechnologie)

Studenten volgen het schakelprogramma van 90 SP met de vakken van deel 1 in het eerste jaar en de vakken van deel 2 in het tweede jaar. Het programma van deel 2 kan aangevuld worden met vakken van de master uitsluitend uit de optie voeding en packaging (semester 1). 

Deze studenten voldoen niet aan de eerder vermelde voorwaarden en krijgen geen vrijstellingen voor een verkort programma. 

 
Deel 1: gemeenschappelijkTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
2822 Fysica schakelNV813813
4697 Basic Engineering Skills schakelNV813813
4293 Coding & Scripting schakelNV813813
4335 ScheidingsprocessenNV813813
3084 Kunststoffen NV813813
2816 Organische chemie 2NV813813
4086 ThermodynamicaNV10841084
2829 Wiskunde 1 schakelNV13551355
2828 Wiskunde 2 schakelNV813813
2512 Industriële proceschemieNV813813
4033 ICT tools voor Chemisch IngenieursNV813813
3301 Reactorkunde NV813813
4312 Elektriciteit schakelNV16261626
4466 Fysische chemie en transportverschijnselenNV16261626
 
Deel 1: PBA agro- en biotechnologieTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
2707 Analytische chemie 1NV813813
3828 Inleiding tot de materiaal- en productietechnologieNV10844
 
Deel 2: PBA agro- en biotechnologieTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SPP4 SP
4337 Practicum Voeding en VerpakkingNV813813
2821 Mechanica schakelNV10841084
4339 Verpakkingsmaterialen en fysische karakterisatietechniekenNV13551355
4325 Instrumentele analyseNV16261626
4311 Colloidal chemistry and rheology EV813813
2624 ProcescontroleNV813813
4051 Stromingsmechanica en -machinesNV10841084
4039 Geïntegreerd project - Industriële biotechnologieNV10841084
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
Competentieprofiel
 
VOLGNREINDCOMPETENTIE
1

EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

2

EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie beheerst een geheel van chemische technieken en technologieën en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent

3

EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes, apparatuur, toepassingen en actuele technologische ontwikkelingen binnen het domein van de uitvoering, ontwikkeling en validatie van elektrochemische, chemische, materiaalkundige, oppervlakte analysetechnieken en/of verpakkingsgerelateerde technieken en kan hierin complexe, niet-vertrouwde stalen en materialen kritisch analyseren en praktijkgerichte problemen verbonden aan de analyse en apparatuur autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie, bewust van mogelijke fouten en praktische beperkingen.

4

EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse chemische industriële processen en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor selectie van materialen, verpakking, duurzaamheid,veiligheid, milieu en kringloopsluiting, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen.

5

EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de meeste eenheidsoperaties in de (bio)-chemische industrie en kan dit combineren om chemische processen creatief te concipiëren, zelfstandig aan te sturen en te simuleren, procesverbeteringen uit te werken en dit in een multidisciplinaire ontwerpcontext en met aandacht voor recente technologische ontwikkelingen en evoluties.

6

EC6 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van, inzicht en vaardigheden binnen een (bio)chemisch procestechnologisch, materiaalkundig of verpakkings- en voedingsgerelateerd specialisatiedomein naar keuze.

Naar het buitenland tijdens je studies
 

Tijdens je masterjaar heb je de mogelijkheid om gedurende een semester je masterproef te doen bij een buitenlandse partneruniversiteit of in een buitenlands bedrijf of onderzoeksinstelling. Om dit te faciliteren zijn er in semester 2 geen verplichte vakken.

Meer info contacteer karine.evers@uhasselt.be of greet.raymaekers@kuleuven.be.

In het tweede semester van het masterjaar is in het studiepakket van 60 SP, ter verbreding, een verplicht keuzepakket van 6 SP voorzien. Een student kan kiezen om voor 3 SP (vak internationale module A) of voor 6 SP (vakken internationale module A + B) naar het buitenland te gaan. Een student die geselecteerd is om de masterproef in het buitenland te doen kan een aanvraag indienen om, ter vervanging van het verplicht keuzepakket, een opleidingsonderdeel van 6 SP op te nemen in het buitenland. Een gemotiveerde aanvraag wordt gericht aan de voorzitter van de examencommissie. 

De student moet zelf uitzoeken of het volgen van deze lessen ook praktisch haalbaar is. Een opleidingsonderdeel dat in aanmerking kan komen om erkend te worden in het kader van de vrije keuze van de student moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

-  Het totale pakket op te nemen opleidingsonderdelen telt minimaal 6SP.
-  Ieder opleidingsonderdeel telt minimaal 3 studiepunten volgens de ECTS fiche/studiegids.
-  De student moet duidelijk motiveren waarom het gekozen opleidingsonderdeel een zinvolle aanvulling/verbreding is.
-  Het gaat om een opleidingsonderdeel uit een studierichting van academisch masterniveau (aan een universiteit).

Let bij de keuze op de vereiste begincompetenties voor het opleidingsonderdeel in kwestie! In geval van twijfel vraag je dit best na bij de betrokken opleiding, faculteit of instelling. Indien het gaat om een opleidingsonderdeel aan een andere universiteit, moet de student de inschrijving aan de betreffende universiteit zelf regelen na de goedkeuring van de faculteit om dit opleidingsonderdeel te volgen.

Organisatie onderwijs/evaluatie
 

Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam.
Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.  

Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel.

Modeltraject
 
GemeenschappelijkTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
3209 BedrijfsmanagementNV813813,0
4470 Duurzame processen en materialenNV813813,0
4472 Elektrochemie, corrosie en materiaalselectieNV813813,0
3313 Chemisch ontwerpen en veiligheidNV10841084,0
3650 OnderzoekslaboNV16261626,0
4469 Employability skills en levenslang lerenNV81360213,0
2678 Masterproef - ChemieNV5402054020,0
 
Ma IW CE - optie farma en fijnchemieTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
3555 Methodiek van Organische syntheseNV10841084,0
4471 Advanced reactor engineeringEV10841084,0
4477 Sustainable, smart & safe packagingNV10841084,0
 
Ma IW CE - optie duurzame procestechnologieTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4471 Advanced reactor engineeringEV10841084,0
4474 New strategies for process controlEV10841084,0
3555 Methodiek van Organische syntheseNK10841084,0
4473 Design and analysis of sustainable polymer systemsEK10841084,0
 
Ma IW CE - optie kunststoffen en packagingTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
4471 Advanced reactor engineeringEV10841084,0
4473 Design and analysis of sustainable polymer systemsEV10841084,0
4477 Sustainable, smart & safe packagingNV10841084,0
 
Ma IW CE - optie voeding en packagingTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP
4475 Food processingNV10841084,0
4476 VoedselconserveringstechniekenNV10841084,0
4477 Sustainable, smart & safe packagingNV10841084,0
 

Om het masterdiploma in de industriële wetenschappen: chemie te behalen, moet elke student credits behalen voor een totaal van minimaal 60 SP van het modeltraject. In deze trajectschijf wordt een verplicht keuzepakket voorzien van 6 SP. Dit geeft de mogelijkheid aan de student om een eigen verbreding/specialisatie van zijn studietraject te bepalen in functie van zijn interesses en latere carrièreplanning.

Voor dit verplicht keuzepakket van 6 SP kiest de student één keuzevak van 3 SP uit het pakket ‘internationalisering’ en één keuzevak van 3 SP  uit het pakket ‘verbreding’ OF de student kiest voor het interdisciplinair Engelstalig keuzevak van 6 SP.

 
Keuzepakket internationaliseringTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
2655 Internationale toegepaste communicatie: DuitsNK81340413,0
2908 Internationale toegepaste communicatie: FransNK81340413,0
2909 Internationale toegepaste communicatie: EngelsNK81340413,0
4313 Internationale module ANK813813,0
 
Keuzepakket verbredingTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
4917 Internationale module BNK813813,0
4918 Industriële stageNK813813,0
4346 Duurzaamheid in energie en ontwerpNK10841084,0
4485 Innovation in materials technologyEK10841084,0
 
Interdisciplinair keuzevakTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SP12
3902 Quantitative methods for technology evaluationEK16261626,0
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
 

Extracurriculaire opleidingsonderdelen

De student die zijn horizon wil verbreden, heeft de mogelijkheid om bovenop zijn studiepakket één (of meerdere) van de volgende multidisciplinaire opleidingsonderdelen vrijwillig op te nemen.

Aan UHasselt

Met focus op ondernemerschap|innovatie

Met focus op maatschappelijk bewustzijn|culturele diversiteit

Naast de info op de ECTS-fiches van de verschillende opleidingsonderdelen, kan je extra inhoudelijke informatie terugvinden op de website bij de instellingsbrede opleidingsonderdelen.

Aan KU Leuven

De student kan ook zelf een voorstel indienen bij de voorzitter van de examencommissie.

Belangrijk is dat de student hiervoor telkens een afzonderlijk creditcontract afsluit (naast zijn diplomacontract voor de opleiding) zodat slagen op deze extra opleidingsonderdelen geen invloed heeft op slagen voor de opleiding.

Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject
 

Voor een geïndividualiseerd traject: zie Onderwijs-, Examen- en Rechtspositieregeling

Academische kalender en belangrijke data
Examencommissie
Reglementen
  zie hiervoor het onderwijs- en examenreglement