Algemene info
 

Met deze opleiding krijg je de kans om unieke werkervaring op te doen via innovatieve projecten. Daarbij kun je inspelen op je eigen interesses en de vaardigheden die je wilt trainen. Hierdoor stimuleer je je ondernemers-, management- en innovatiecompetenties en een verdere specialisatie in een specifiek domein. Zo geef je jouw opleiding een heel persoonlijke invulling en versterk jij je profiel én carrièrekansen.

Werkervaring en sociale & professionele competenties zijn voor ingenieurs belangrijker dan ooit. Met het interuniversitaire postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs versterk jij je profiel én carrièrekansen. Het postgraduaat bestaat uit een innovatiestage (40 sp.) en aanvullende opleidingsonderdelen (20 sp.).

De klemtoon van de opleiding ligt op het innoveren en implementeren op een ondernemende wijze. Je maakt op een unieke en intensieve manier kennis met de arbeidsmarkt. Via de innovatiestage en een opleidingsprogramma op maat van je noden, ontwikkel je naast technische competenties ook ondernemers- en innovatiecompetenties. Dit alles gebeurt onder de intensieve en persoonlijke coaching van professionals uit het werkveld en academische experts. Dit moet het mogelijk maken om na je afstuderen meteen op een hoger niveau in te stappen en ook sneller door te groeien.

Meer info: https://www.uhasselt.be/innoverendondernemen 

Profilering opleiding
 

INNOVATIEPROJECT
Een in-company innovatieproject vindt plaats binnen een organisatie zelf en wordt uitgevoerd door één of twee studenten. Tijdens de stage werk je aan een innovatief project in de (internationale) werkomgeving van de organisatie, waarbij de nadruk ligt op de ontwikkeling en implementatie van vernieuwende producten/processen.
Je kunt kiezen uit:
» eén lang project van een volledig academiejaar binnen één bedrijf,
» twee korte projecten van ieder één semester binnen twee verschillende bedrijven.
Je kunt een project selecteren uit onze beschikbare projecten of je draagt zelf een project voor.


OPLEIDINGSPROGRAMMA
De opleiding bestaat naast je innovatiestage (40 sp.) ook uit een individueel vakkenpakket van minstens 20 studiepunten. Je stelt je eigen programma samen in functie van de competenties die je verder wilt ontwikkelen. Je kunt daarbij uit vakken van alle deelnemende universiteiten kiezen.
Een belangrijke meerwaarde is dat het programma-aanbod verder gaat dan alleen technisch verdiepende vakken. Zo gaat er ook aandacht uit naar meer verbredende disciplines.
Terwijl de verdiepende vakken het je mogelijk maken je in een specifiek technisch domein te specialiseren, zijn de verbredende onderdelen erop gericht je persoonlijke, ondernemers- en innovatiecompetenties te ontwikkelen.

Leerresultaten
Het doel van deze opleiding is de studenten de nodige vaardigheden aan te leren zodat ze innoverend en ondernemend verantwoordelijkheid kunnen opnemen in het werkveld.
Voor het Postgraduaat Innoverend Ondernemen voor ingenieurs (en bijbehorend innovatieproject) zijn er vier categorieën leerresultaten gedefinieerd. Deze vier hoofdleerresultaten kunnen ingevuld worden door een aantal subleerresultaten, waarvan de keuze afhankelijk is van het innovatieproject. De mogelijke subleerresultaten kan je hieronder vinden.

Ondernemen
1  Ondernemende attitude
2  Project management
3  Verantwoordelijkheid opnemen
4  Economische (rand)voorwaarden
5  Opvolgtraject kunnen uittekenen
6  Change management

Ontwerpen & ontwikkelen en implementeren van (bio)technologische systemen
7  Innovatief
8  Realistisch
9  Multidisciplinair
10  Creatief
11  Systematisch en holistisch
12  Kwaliteitsgericht
13  Maatschappelijk (en ethisch) verantwoord

Levenslang leren 
14  Zelfreflectie
15  Zelfregulering
16  Flexibiliteit
17  Efficiëntie
18  Nieuwsgierigheid
19  Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Communiceren en samenwerken 
Communiceren
20  Overtuigend, doelgericht en efficiënt communiceren afgestemd op de stakeholders (mondeling en schriftelijk)
21  Vergaderen en onderhandelen
22  Een netwerk uitbouwen
23  PR-activiteiten organiseren

Samenwerken
24  Samenwerken in een multidisciplinaire context

Na de opleiding
Zowel de studenten als het werkveld ervaren een extra nood aan communicatieve vaardigheden, projectvaardigheden, werkattitude, praktisch- en oplossingsgericht denken, onderhandelen en klant- en leverancierscontacten. Vaak is er ook nood aan meer technische kennis, maar bedrijven erkennen dat dit niet het grootste probleem is. Het gaat namelijk vaak om bedrijfsspecifieke technische kennis die sowieso moeilijk aan te leren is tijdens de opleidingen. Echter, werkattitude en communicatieve vaardigheden etc. vormen vaak nog een belangrijk werkpunt. Juist die skills wil het postgraduaat benadrukken door middel van een innovatiestage en bijpassend opleidingsprogramma.
Daarnaast blijkt dat studenten meer zicht wensen op de beroepsfuncties waarin ze kunnen instromen en doorstromen. Tijdens een stage komen de studenten in de praktijk in aanraking met de verschillende functies en zo ervaren ze welke posities hun goed dan wel slecht liggen. Daardoor kunnen ze na hun afstuderen een goede beroepskeuze maken (en wellicht zelfs hoger instromen en/of sneller doorstromen omdat ze al ervaring hebben opgedaan in het vakgebied).

Internationaal
We stimuleren een innovatiestage in het buitenland. Dit levert je niet alleen waardevolle werkervaring op, maar ook een schat aan levenservaring. Neem tijdig contact met ons op voor meer informatie over internationale stages en je eventuele recht op een Erasmus+ beurs. Kies je voor een stage in Vlaanderen, dan kom je vaak in multiculturele omgevingen of internationale projecten terecht.

Troeven

  •  Je maakt op een unieke manier kennis met de industrie door middel van een innovatiestage.
  • Je kunt een persoonlijk opleidingsprogramma samenstellen afgestemd op je eigen interesses.
  • Je krijgt intensieve en persoonlijke coaching van professionals uit het werkveld.
  • Je krijgt de kans om alleen of in teamverband echt mee te werken aan de ontwikkeling en implementatie van een innovatie.
  • Je ontwikkelt naast technische competenties ook innovatieve en persoonlijke competenties.
  • Je bent beter in staat een beroepskeuze te maken en kunt op een hoger niveau instappen.
Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies
 

Profiel student
Deze opleiding is voor studenten die zich niet alleen technisch verder willen verdiepen, maar ook hun persoonlijke, innovatie- en ondernemerscompetenties verder willen ontwikkelen. Je bent geïnteresseerd in innovatie en wilt graag ervaring opdoen in het ontwikkelen en implementeren van innovatieve projecten in een organisatie en/of in teamverband. Je bent een doener en vindt het een uitdaging om iets te ontwikkelen en implementeren dat écht werkt.

Toelatingsvoorwaarden voor studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Studenten worden toegelaten tot het postgraduaat Innoverend Ondernemen voor ingenieurs na een kandidaatstelling en selectieprocedure.

De voorwaarden om uiteindelijk, na selectie, te kunnen inschrijven in het postgraduaatsprogramma, zijn:

Het behaald hebben van één van volgende masterdiploma's:

  • Master in de biowetenschappen (alle)
  • Master in de bio-ingenieurswetenschappen (alle)
  • Master in de industriële wetenschappen (alle)
  • Master in de ingenieurswetenschappen (alle)
  • Master Handelsingenieur (alle)

Studenten die geselecteerd zijn en een stagecontract hebben ondertekend bij een bedrijf voor hun innovatieproject en voldoen aan de voorwaarden hierboven, kunnen zich inschrijven. Bij inschrijving moeten zij de nodige bewijzen voorleggen om aan te tonen dat ze voldoen aan deze voorwaarden (diploma).

Toelatingsvoorwaarden voor studenten met een diploma NIET behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap

Diplomavoorwaarden

Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder "Toelatingsvoorwaarden voor studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.

Taalvoorwaarden

De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader).

Competentieprofiel
 
VOLGNREINDCOMPETENTIE
1

Ondernemen (o.a. ondernemende attitude, project management, verantwoordelijkheid opnemen, economische randvoorwaarden, opvolgtraject uittekenen, change management)

2

Ontwerpen & ontwikkelen en implementeren van (bio)technologische systemen o.a. op een innovatieve, realistische, multidisciplinaire, creatieve, maatschappelijk (en ethisch) verantwoorde, systematische en holistische, kwaliteitsgerichte manier.

3

Levenslang leren (o.a. zelfreflectie, zelfregulering, flexibiliteit, efficiëntie, maatschappelijke verantwoordelijkheid, nieuwsgierigheid)

4

Communiceren en samenwerken (o.a. overtuigend, doelgericht en efficiënt communiceren afgestemd op de stakeholders (schriftelijk en mondeling), vergaderen en onderhandelen, een netwerk uitbouwen, PR activiteiten organiseren, samenwerken in een multidisciplinaire context)

Naar het buitenland tijdens je studies
 

Je hebt de mogelijkheid om je innovatieproject te doen in een bedrijf in het buitenland.

Organisatie onderwijs/evaluatie
 

Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam. Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.  

Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel.

Modeltraject
 

Het interuniversitaire postgraduaat is een programma van 60 studiepunten. Het postgraduaat volgt de indeling van het reguliere academiejaar. Je kan het programma voltooien in 1 academiejaar of instromen bij de start van het tweede semester.

De 60 studiepunten (SP) van het programma worden als volgt ingedeeld: 

1. een innovatiestage (40 SP)

2. een individueel vakkenpakket van minstens 20 studiepunten.

Je stelt je eigen programma samen in functie van die competenties die je verder wilt ontwikkelen. Je kunt daarbij vakken uit de 3 betrokken Vlaamse universiteiten kiezen. Uiteindelijk bepaal je dus zelf in welke domeinen je je verder ontplooit, en geef je je opleiding een heel persoonlijke invulling:

  • minimaal 9 sp. aan vakken rond innovatie, ondernemerschap en professional skills;
  • minimaal 3 sp. aan technisch-inhoudelijke vakken (gelinkt aan je innovatieproject);
  • resterende of extra studiepunten vrij in te vullen met opleidingsonderdelen rond ondernemerschap en professional skills.

Vanuit UHasselt raden we volgende opleidingsonderdelen aan rond innovatie, ondernemerschap en professional skills:

Innovatie

1696 - Strategic innovation (6 SP)

1682 - Open innovation in business and research (6 SP)

Ondernemerschap

3538 - Ondernemerschap (3 SP)

3860 - Sociaal ondernemerschap (6 SP)

Professional skills/management

3857 - Leadership and human capital (6 SP)

3510 - Psychologie en groepsdynamica (6 SP)

3705 - Strategic management (3 SP)

2054 -  Strategische verandering (6 SP)

3859 - Change management (6 SP)

3535 - Inleiding tot marketing en strategie (3 SP)

3854 - Interactieve marketing (6 SP)

De volledige interuniversitaire lijst van vakken vind je terug op www.innoverendondernemen.be. 

Je stelt je vakkenpakket samen in samenspraak met en met goedkeuring van je coach.



Examencommissie
 
voorzitter : Prof. dr. Roos PEETERS
ondervoorzitter : Prof. dr. ing. Bram VANDOREN
secretaris : Mevrouw Karine EVERS
ombuds : dr. Nadia LEPOT
ombuds (plv.) : ing. Sofie KNOOPS
lid : Prof. dr. ir. Mieke BUNTINX
Reglementen
 

Voor de opleiding geldt de onderwijsregeling van UHasselt.

Voor de opleiding geldt een afwijkend interuniversitair examenreglement: http://innoverendondernemen.be/home/contact/examen.html

Ombuds
 

De ombudspersoon is mevrouw Sofie Knoops (sofie.knoops@uhasselt.be). Plaatsvervangend ombudspersoon is Els Goignard (els.goignard@uhasselt.be).