Algemene info
 
Graad en kwalificatie : bachelor in de informatica
Graad en specificatie : Bachelor of Science (BSc)
Onderwijstaal : Nederlands
Soort opleiding : academisch gerichte bacheloropleiding
Studieomvang in studiepunten : 180
Profilering opleiding
 

De bachelor in de informatica beschikt over een breed referentiekader en heeft basiskennis van verschillende deelgebieden van de informatica. Hij/zij beschikt over een arsenaal van concrete methoden en technieken, kan deze toepassen op informaticaproblemen, heeft kennis van een breed spectrum aan actuele software en kan daarmee werken. De bachelor heeft een gezond-kritische attitude ten opzichte van het vakgebied: hij/zij kan diverse oplossingsmogelijkheden voor een probleem en diverse tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun bruikbaarheid, haalbaarheid en efficiëntie. De bachelor heeft ook geleerd in teamverband aan een project van matige complexiteit te werken, waarbij niet alleen de inhoudelijke kennis belangrijk is, maar ook een professionele aanpak en de samenwerking met opdrachtgever en teamgenoten.

Toelatingsvoorwaarden en bijkomend advies
 

Begincompetenties 
 
Voor de bacheloropleiding in de informatica is geen voorkennis van informatica vereist; de informaticakennis wordt volledig binnen de opleiding aangebracht. 

De wiskunde in de opleiding informatica is ondersteunend en eerder beperkt in omvang. Inhoudelijk steunt het programma op elementen uit het programma van 6 uur wiskunde in de derde graad van het secundair onderwijs. Dit sluit echter niet uit dat studenten met een beperkter programma wiskunde de bacheloropleiding in de informatica kunnen volgen, mits deze studenten zich extra willen inzetten om hun voorkennis bij te werken tijdens de opleiding.

Studenten kunnen hun wiskundekennis opfrissen in de septembercursus wiskunde. Deze cursus wordt aangeraden voor alle studenten, en in het bijzonder voor de studenten met een beperkt programma wiskunde in het secundair onderwijs.

 
Toelatingsvoorwaarden
 
Algemene toelatingsvoorwaarden: bezit van een diploma van secundair onderwijs.
Bijkomende informatie zie het onderwijs- en examenreglement.

Competentieprofiel
 
VOLGNREINDCOMPETENTIE
1

De afgestudeerde bachelor informatica kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren en analyseren, de eigen creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen te combineren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem.

2

De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van informatica als wetenschappelijke discipline, toont een kritische ingesteldheid en kan een standpunt innemen en verdedigen op basis van verworven kennis en inzicht.

3

De afgestudeerde bachelor informatica kan het oplossen van problemen algoritmisch benaderen en is vertrouwd met diverse programmeerparadigma's, -technieken en -methoden.

4

De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica.

5

De afgestudeerde bachelor beschikt over een breed referentiekader waardoor hij/zij de eigen kennis en vaardigheden van het vakgebied voortdurend kan actualiseren. 

6

De afgestudeerde bachelor informatica kan mogelijkheden om een informaticaprobleem op te lossen en de tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun bruikbaarheid, correctheid en efficiëntie.

7

De afgestudeerde bachelor informatica is in staat informatie uit vakliteratuur en onderzoek op wetenschappelijk verantwoorde wijze te verwerken.

8

De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct, werkt nauwgezet en systematisch en kan de hieraan verbonden specificaties correct naar software vertalen.

9

De afgestudeerde bachelor informatica houdt rekening met gebruikersaspecten van de informatica.

10

De afgestudeerde bachelor informatica kan in teamverband werken aan een project van matige complexiteit. Hierbij zijn niet alleen vakinhoudelijke aspecten van belang maar ook communicatieve en sociale vaardigheden en het kunnen maken van goede taakafspraken.

11

De afgestudeerde bachelor informatica kan over het eigen werk rapporteren en communiceren, en kan het presenteren, aan informatici.

12

De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van de ethisch-maatschappelijke context waarin informatica gebruikt wordt. Hij/zij kan ethische en deontologische problemen herkennen en analyseren, en hiernaar handelen.

13

De afgestudeerde bachelor informatica kan reflecteren over kritiek en kan op basis hiervan het eigen functioneren aanpassen.

Naar het buitenland tijdens je studies
 

In het derde bachelorjaar kan je gedurende één semester aan een buitenlandse universiteit studeren, in het kader van Erasmus. Kandidaatstelling gebeurt reeds aan begin van het tweede semester van het tweede bachelorjaar. Het studieverblijf heeft steeds plaats in het tweede semester van het derde bachelorjaar, waarbij er kan gekozen worden uit een tiental gastuniversiteiten.

Als je liever een minder lang internationaal studieverblijf verkiest, heb je ook de mogelijkheid om via het opleidingsonderdeel "International School" een externe zomer- of winterschool te gaan volgen en die te laten erkennen voor je studieprogramma van 3de bachelor. Deze international schools duren meestal een tweetal weken en zijn ideaal om op een korte periode specifieke kennis rond een onderwerp te verwerven en tegelijkertijd je internationale horizon te verbreden.

Voor meer info over internationalisering in de opleiding informatica kan je steeds contact nemen met prof. dr. Fabian Di Fiore.

Organisatie onderwijs/evaluatie
 

Bepaalde onderwijs- en/of evaluatie activiteiten van de opleidingsonderdelen in de opleiding kunnen via digitale communicatiekanalen en online tools plaatsvinden. Je volgt deze onderwijsactiviteiten dus van op afstand en/of legt examen af vanop afstand. Voor deze activiteiten dient een student te beschikken over een laptop en een webcam.
Welke activiteiten op de campus en welke vanop afstand dienen gevolgd te worden, wordt gecommuniceerd via het elektronisch leerplatform van de opleiding (Blackboard/Toledo) en/of via het lessenrooster.  

Op grond van haar gerechtvaardigd belang om blended onderwijs te organiseren, behoudt UHasselt zich het recht voor om onderwijsactiviteiten op te nemen en later of gelijktijdig via de elektronische leeromgeving voor educatieve doeleinden ter beschikking te stellen aan de betrokken studenten en onderwijspersoneel. Studenten die aan deze onderwijsactiviteiten deelnemen, kunnen daarbij worden geportretteerd voor opnames en verspreiding van deze opnames binnen het elektronisch leerplatform, wanneer zij in beeld zouden komen. Uiterlijk bij aanvang van de opname informeert de lesgever de studenten over het feit dat de onderwijsactiviteit wordt opgenomen. In de regel zijn opnames beschikbaar voor de duur van het academiejaar waarin de student is ingeschreven voor het opleidingsonderdeel.

Modeltraject 1ste bachelorjaar
 
Taal1SBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SBUP3 SP
4860 Imperatief ProgrammerenNV2701013541356
4863 ComputerarchitectuurNV2701013551355
4861 Problem SolvingNV2701013551355
2196 DatabasesNV16261626
4864 Project- en Communicatievaardigheden (deel 1)NV16261626
4865 Discrete WiskundeNV16261626
4866 Objectgeorienteerd ProgrammerenNV16261626
4867 BesturingssystemenNV16261626
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
Modeltraject 2de bachelorjaar
 

In het tweede bachelorjaar informatica kies je als student tussen de opleidingsonderdelen "Natuurkunde en Technologie voor informatici" of "Leren en ontwikkeling", beiden 6 ECTS SP.

Studenten die aansluitend op de bachelor informatica de educatieve master Wetenschap & Technologie willen volgen, kunnen het voorbereidingstraject (15  ECTS SP) voor de educatieve master in hun bacheloropleiding opnemen. Zij  kiezen het opleidingsonderdeel "Leren en ontwikkeling" (6 ECTS SP) in tweede bachelor en kiezen de resterende 9 ECTS SP in derde bachelor, met name de opleidingsonderdelen "Vakdidactisch project STEM" (3 ECTS SP) en "Vakdidactiek wetenschappen en technologie" (6 ECTS SP).

 
Taal1SBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SBUP3 SP
4369 Functioneel ProgrammerenNV813813
2197 Web programmingNV13551355
0656 Algoritmen en datastructurenNV21682168
4183 Objectgeoriënteerd programmeren IINV21682168
4184 Digitale ElektronicaNV10841084
0661 Computer graphicsNV13551355
4730 Designing Interactive SystemsNV13551355
2248 Wiskunde voor informatica IINV16261626
2252 Project software ontwikkeling en professionele vaardighedenNV27010326710
4185 Natuurkunde en Technologie voor informaticiNK16261626
4159 Leren en ontwikkelingNK16261626
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
Modeltraject 3de bachelorjaar
 

In het derde bachelorjaar informatica dien je voor minimaal 9 ECTS SP aan keuzeopleidingsonderdelen op te nemen, te kiezen uit de volgende opleidingsonderdelen: "Algemene bedrijfskunde", "Bouwstenen van ondernemerschap", "Globalization and Sustainable Development", "Inleiding tot de sterrenkunde en astrofysica", "International Interdisciplinary Project", "International School", "Leren en ontwikkeling", "Young Planet Ambassadors-project", "Projectmanagement", "Psychologie en groepsdynamica", "Student en Maatschappij" "Studium Generale", "Vakdidactisch project STEM" en "Vakdidactiek wetenschappen en technologie".

Opgelet: de opleidingsonderdelen "Young Planet Ambassadors-project" en "International Interdisciplinary Project" kunnen niet samen worden opgenomen in het keuzepakket van min. 9 SP.

Studenten die aansluitend op de bachelor informatica de educatieve master Wetenschap & Technologie willen volgen, kunnen het voorbereidingstraject (15  ECTS SP) voor de educatieve master in hun bacheloropleiding opnemen. Zij  kiezen het opleidingsonderdeel "Leren en ontwikkeling" (6 ECTS SP) in tweede bachelor en kiezen de resterende 9 ECTS SP in derde bachelor, met name de opleidingsonderdelen "Vakdidactisch project STEM" (3 ECTS SP) en "Vakdidactiek wetenschappen en technologie" (6 ECTS SP).

 
verplichte opleidingsonderdelenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SBUP3 SPBB
1588 WetenschapsfilosofieNV813813
4377 Theoretische informaticaNV16261626
4379 ComputernetwerkenNV18971897
1303 Software EngineeringNV24392439
1282 Juridische aspecten van informaticaNV813813
2941 Kansrekening en statistiekNV16261626
0660 BesturingssystemenNV18971897
4380 BachelorproefNV270101225810
 
keuze opleidingsonderdelenTaalSBUSPP1 SBUP1 SPP2 SBUP2 SPP3 SBUP3 SPBB
2421 Studium GeneraleNK813813
3454 Young Planet Ambassadors-projectNK813813
1955 Globalization and sustainable developmentEK813813
3265 Algemene bedrijfskundeNK16261626
4159 Leren en ontwikkelingNK16261626
4209 Vakdidactiek wetenschappen en technologieNK16261626
4781 Vakdidactisch project STEMNK81327543
3764 Bouwstenen van ondernemerschapNK813813
3877 Psychologie en groepsdynamicaNK16261626
1598 Inleiding tot de sterrenkunde en astrofysicaNK16261626
3897 ProjectmanagementNS813813
4009 International interdisciplinary projectES813813
4179 International SchoolES813813
4182 Student en MaatschappijNS81340413
 
Legende
SBU : studiebelastingsuren
SP : studiepunten
B : Verbreding
E : Extra-curriculair
F : Facultatief
K : Keuze
KH : 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar)
KV : 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar)
O : Overgangscurriculum
S : Na selectie
T : Tweejaarlijks
V : Verplicht
VH : 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar)
VV : 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar)
N : Nederlands
E : Engels
Modeltraject van 30 SP per studiejaar en geïndividualiseerd traject
 

Modeltraject van 30 SP per studiejaar 
Een pakket opleidingsonderdelen (totaal 30 studiepunten) mits inachtneming van de vereiste begincompetenties en  met goedkeuring van de examencommissie.
 
Geïndividualiseerd traject
Zie hiervoor het onderwijs- en examenreglement 

Academische kalender en belangrijke data
Examencommissie
Vervolgmogelijkheden
 

Na het behalen van je academisch bachelordiploma word je direct toegelaten tot de masteropleiding in de informatica aan UHasselt. 

Deze masteropleiding biedt zes specialisatieprofielen aan: Artificial Intelligence, Data Management, Engineering Interactive Systems, Health Informatics, Networking & Security en tenslotte Visual Computing. Je kiest 1 of meer specialisatieprofielen en vult je studieprogramma aan (tot min. 120 SP) met vakken uit andere specialisatieprofielen.

Reglementen