Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De student kan de theoretische basis van geografische data en informatiesystemen beschrijven en deze op concrete casussen toepassen. | | | - BC
| De student kan de kenmerken van geografische gegevens benoemen en kan de specificiteit van geografische gegevens typeren met het oog op de analyse en de verwerking ervan. | | | - BC
| De student kan voor een gegeven probleemstelling de meest geschikte gegevensmodellen en -structuren selecteren op basis van de eigenschappen van het bestudeerde fenomeen. | | | - BC
| De student kan de rol van volgende fasen bij de uitvoering van een GIS-project beschrijven en kan deze fasen uitvoeren: het verzamelen en de elektronische opslag van geografische gegevens, de ruimtelijke analyse, de visualisatie en de rapportering. | | - DC
| De student kan de resultaten van GIS-analyses interpreteren in de context van verschillende basisdisciplines in de mobiliteitswetenschappen | | | - BC
| De student herkent de toegevoegde waarde van het inzetten van GIS-technieken in probleemstellingen uit diverse deeldomeinen binnen de mobiliteitswetenschappen. | | | - BC
| De student kan het resultaat van een GIS-analyse vertalen naar een antwoord op een probleemstelling uit een andere discipline. | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de methodes en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan uit veel voorkomende onderzoeks- en evalatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. Hij/zij kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | - DC
| De student kent de categorieën binnen de ruimtelijke analyse methoden en kan op basis van de kenmerken de meest geschikte techniek voor een specifieke probleemstelling selecteren. | | | - BC
| De student kan op basis van de kenmerken van een techniek de juiste categorie en bijhorend toepassingsgebied identificeren | | | - BC
| De student kan een mobiliteitsgerelateerd probleem analyseren gebruik makend van een GIS-systeem en de bekomen resulaten herformuleren in de context van de oorspronkelijke probleemstelling. | | - DC
| De student kan de meest courante GIS-technieken toepassen op mobliteitsgerelateerde datasets. | | | - BC
| De student verwerkt datasets aan de hand van het meest geschikte algoritme. | | | - BC
| De student maakt de reflectie naar de output en de gebruikte GIS-techniek en kan hierover rapporteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Geografische informatiesystemen (GIS) kennen een zeer ruim toepassingsgebied. Voorbeelden van disciplines die gebruik maken van GIS zijn stedenbouw, milieuwetenschappen, geologie, biologie, ingenieurswetenschappen, ... In het kader van de mobiliteitswetenschappen spelen GIS eveneens een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan ruimtelijke analyses van ongevallenstatistieken, het beheer van informatie over buslijnen, analyse en predictie van de verkeersvraag op basis van socio-economische gegevens, ... Het uitgangspunt van dit opleidingsonderdeel is dan ook het verstrekken van een basiskennis over GIS waarbij de globale focus ligt op het gebruik van GIS in het domein van de mobiliteitswetenschappen.
Volgende onderwerpen komen in dit opleidingsonderdeel aan bod:
- Algemene theorie over GIS die o.a. de werkingsprincipes, de geschiedenis en de toepassingsgebieden van GIS toelicht.
- Het verzamelen van de gegevens en de organisatie en de specificatie van de gegevensbestanden die courant gebruikt worden in GIS.
- Analyses op basis van GIS gegevens alsook het uitvoeren van bewerkingen op deze gegevens.
- De presentatie van gegevens en van resultaten van analyses.
- Tot slot wordt de theorie toegepast op praktische (verkeers-)vraagstukken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Laattijdig of niet indienen van de paper kan leiden tot een aangepaste score. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De score voor het verslag uit de eerste zittijd blijft behouden in de tweede zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Geographic Information Systems and Science,Longley, P.A., Goodchild, M.F., Maguire, D.J. & Rhind, D.W.,4th Edition,John Wiley & Sons Ltd,9781119031307,2015 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader (selectie van verdiepende artikels, aanvullende teksten). |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Theoretische basisconcepten van GIS,Marc Antrop; Philippe De Maeyer,Academia Press,9789038208824 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Goodchild, M.F. & Kemp, K.K., NCGIA Core Curriculum. National Center for Geographical Information and Analysis, University of California, Santa Barbara, USA. http://ibis.geog.ubc.ca/courses/klink/gis.notes/ncgia/toc.html |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten Biologie die dit opleidingsonderdeel volgen (3 SP) nemen uitsluitend deel aan de hoorcolleges en het mondelinge examen. |
|
|
|
|
|
 | 3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie | Verbreding | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Biologie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevante wetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Geografische informatiesystemen (GIS) kennen een zeer ruim toepassingsgebied. Voorbeelden van disciplines die gebruik maken van GIS zijn stedenbouw, milieuwetenschappen, geologie, biologie, ingenieurswetenschappen, ... In het kader van de mobiliteitswetenschappen spelen GIS eveneens een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan ruimtelijke analyses van ongevallenstatistieken, het beheer van informatie over buslijnen, analyse en predictie van de verkeersvraag op basis van socio-economische gegevens, ... Het uitgangspunt van dit opleidingsonderdeel is dan ook het verstrekken van een basiskennis over GIS waarbij de globale focus ligt op het gebruik van GIS in het domein van de mobiliteitswetenschappen.
Volgende onderwerpen komen in dit opleidingsonderdeel aan bod:
- Algemene theorie over GIS die o.a. de werkingsprincipes, de geschiedenis en de toepassingsgebieden van GIS toelicht.
- Het verzamelen van de gegevens en de organisatie en de specificatie van de gegevensbestanden die courant gebruikt worden in GIS.
- Analyses op basis van GIS gegevens alsook het uitvoeren van bewerkingen op deze gegevens.
- De presentatie van gegevens en van resultaten van analyses.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Geographic Information Systems and Science,Longley, P.A., Goodchild, M.F., Maguire, D.J. & Rhind, D.W.,4th Edition,John Wiley & Sons Ltd,9781119031307,2015 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader (selectie van verdiepende artikels, aanvullende teksten). |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Theoretische basisconcepten van GIS,Marc Antrop; Philippe De Maeyer,Academia Press,9789038208824 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Goodchild, M.F. & Kemp, K.K., NCGIA Core Curriculum. National Center for Geographical Information and Analysis, University of California, Santa Barbara, USA. http://ibis.geog.ubc.ca/courses/klink/gis.notes/ncgia/toc.html |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten Biologie die dit opleidingsonderdeel volgen (3 SP) nemen uitsluitend deel aan de hoorcolleges en het mondelinge examen. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|