Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Constructie en materiaalleer 1A (2386)
|
3,0 stptn |
|
|
Constructie en materiaalleer 1B (2394)
|
3,0 stptn |
|
|
Inleiding tot de materiaalleer (2385)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces. | - EC
| Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige. | - EC
| Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding. | - EC
| Kan bij het ontwerpen met inzicht in de eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen van materialen, een concept vertalen naar specifieke ontwerpelementen zoals licht, kleur, vorm en oppervlaktetechnieken. | - EC
| Kan een ruimtelijk concept vertalen naar een ontwerp, rekening houdend met bouw- en installatietechnieken, comfort en energie, en ecologie. | - EC
| Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces. De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | - EC
| Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Theoretisch luik:
In het theoretisch luik ligt een eerste focus op de impact van VERDUURZAMING op materiaalkeuzes en meubel-ontwerp en -constructie. Vervolgens ligt de focus op de impact van de CONTEXT (ruimtelijke context alsook technieken integreren in meubelontwerp). In een laatste luik wordt er dieper ingegaan op de specifieke aandachtspunten van meubel en materiaalschil bij het ontwerpen van een BADKAMER.
Practicum:
De theoretische kennis wordt toegepast in diverse opdrachten, waarbij focus op het tekenkundig en constructief aspect. Doorheen het semester wordt er ingezet op het observeren, analyseren en toepassen van de theoretische kennis in de constructie van meubilair en de interieurschil, waarbij aandacht voor het onderzoeken en maken van kritische materiaalkeuzes in functie van verduurzaming, innovatie en beleving. De opdrachten worden zelfstandig door de student uitgevoerd, begeleidingsmogelijkheid tijdens practicum.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Opdrachten ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Andere: | Practicumopdracht (deels groepswerk, deels individueel). |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 40% practicum-opdracht en 60% practicum-eindopdracht. Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdracht in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. Voor het groepswerk-deel is er geen tweede examenkans: het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Ander examen | 60 % |
|
Andere: | Practicum-eindopdracht (waarin zowel de kennis als vaardigheden verwerkt worden): deze opdracht omvat zowel een tekenkundige/constructieve opdracht als mondelinge presentatie van deze eindopdracht. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet alle tussentijdse practicum-opdrachten binnengeleverd hebben tijdens de onderwijsperiode (binnen de gegeven deadlines), om te mogen deelnemen aan de practicum-eindopdracht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet voldoet aan de voorwaarden kan hij/zij niet deelnemen de practicum-eindopdracht, noch aan de mondelinge eindpresentatie. In geval van laattijdig/niet indienen van de tussentijdse practicum-opdrachten resulteert dit dus in een 0/20 voor de volledige evaluatie in deze periode. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 40% practicum-opdracht en 60% practicum-eindopdracht. Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdracht in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. Voor het groepswerk-deel is er geen tweede examenkans: het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Construction and Detailing for Interior Design Second Edition,gedrukte versie e-book:
Plunkett, Drew. Construction and Detailing for Interior Design Second Edition, Laurence King Publishing, 2015. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BlackBoard.
Via docent te bestellen studiemateriaal: Handleiding hout materiaal en toepassing (Hout Info Bois) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
laptop, opmeet-materiaal, tekenmateriaal (geo-driehoek, vulpotlood, fineliner) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Gemengd (theorie & praktijk) |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|