Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur raadplegen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | | - DC
| De studenten kunnen geschikte wetenschappelijke literatuur (i.e., artikelen, boeken, rapporten) opzoeken via de website van de bibliotheek van de Universiteit Hasselt. | | | - BC
| In het kader van een opdracht gebruikmaken van het vereiste aantal wetenschappelijke bronnen. | | | - BC
| In het kader van een opdracht gebruikmaken van wetenschappelijke bronnen die voldoende aansluiten bij een thema. | | - DC
| De studenten kunnen wetenschappelijke literatuur structureren en samenvatten. | | | - BC
| Wetenschappelijke literatuur structureren | | | - BC
| Wetenschappelijke literatuur samenvatten | | | - BC
| De bestudeerde inhoud kritisch bespreken en onderbouwen met onderzoeksgegevens. | | - DC
| De studenten kunnen een populair wetenschappelijk document verwerken, kritisch evalueren en in verband brengen met zowel de gedoceerde cursus als beleidsrelevante toepassingen. | | | - BC
| Populair wetenschappelijke literatuur doornemen en een overzicht maken van een geselecteerd deel. | | | - BC
| Het geselecteerd deel relateren aan de gedoceerde cursus aan de hand van eigen voorbeelden. | | | - BC
| Naar aanleiding van het geselecteerd deel suggesties voor het beleid vormgeven. | | - DC
| De studenten kunnen de APA richtlijnen toepassen. | | | - BC
| De opgenomen referenties in het verslag zijn correct weergegeven. | - EC
| De afgestudeerde heeft zicht op het bredere 'interdisciplinaire' kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. De bachelor ziet de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines. | | - DC
| De student kan onderbouwen wat de relatie is tussen verkeerspsychologie en mobiliteitswetenschappen. | | | - BC
| De elementen van het verkeerssysteem identificeren en illustreren met eigen voorbeelden. | | | - BC
| De relatie tussen en het belang van menselijke factoren (i.e., human factors) en het verkeerssysteem inschatten en illustreren met eigen voorbeelden. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | | - DC
| De student kan een verzorgd verslag schrijven o.b.v. de gelezen literatuur (o.a. wetenschappelijke artikels) | | | - BC
| Onderbouwing van argumenten aan de hand van verscheidene wetenschappelijke bronnen | | - DC
| De student is in staat de literatuur tijdens de werkzitting te bespreken | | | - BC
| De literatuur wordt voldoende besproken tijdens de werkzitting | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De student kan de basisfuncties van menselijke waarneming en informatieverwerking opsporen en verwoordt hoe deze van belang zijn voor deelname aan het verkeer. | | | - BC
| Concepten mbt basisfuncties van menselijke waarneming uitleggen in eigen woorden, illustreren met eigen (verkeers)voorbeelden en met mekaar in verband brengen. | | | - BC
| Concreet gedrag interpreteren aan de hand van het aangereikte begrippenkader. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het vak verkeerspsychologie richt zich op menselijke aspecten binnen het verkeer. De focus ligt met name op het verklaren, en niet zozeer op het beinvloeden van gedrag. Er is aandacht voor basisprincipes vanuit de functieleer (waarneming & aandachtsprocessen).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 op het verslag (evaluatie tijdens onderwijsperiode) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Actieve deelname tijdens de werkzittingen |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 op het schriftelijk gesloten-boek examen (evaluatie tijdens examenperiode) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren van de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd is, zal dit leiden tot een N als eindresultaat op het OPO. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Informatie op blackboard:
*Studieleidraad
*Slides van de hoorcollege's
*Bijkomende literatuur |
|
|
|
|
|
 | schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Het vak verkeerspsychologie richt zich op menselijke aspecten binnen het verkeer. De focus ligt met name op het verklaren, en niet zozeer op het beinvloeden van gedrag. Er is aandacht voor basisprincipes vanuit de functieleer (waarneming & aandachtsprocessen).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 op het verslag (evaluatie tijdens onderwijsperiode) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Actieve deelname tijdens de werkzittingen |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 op het schriftelijk gesloten-boek examen (evaluatie tijdens examenperiode) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren van de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd is, zal dit leiden tot een N als eindresultaat op het OPO. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Informatie op blackboard:
*Studieleidraad
*Slides van de hoorcollege's
*Bijkomende literatuur |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|