Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste master handelsingenieur - operationeel management en logistiek | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het uitvoeren van een literatuurstudie. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit vak is opgebouwd uit twee delen, elk ter waarde van 3 studiepunten.
In deel 1 wordt goederentransport geplaatst in de bredere context van logistiek en ruimtelijke geografie. De verschillende transportmodi en de organisatie van de transportsector worden besproken. Huidige tendensen in goederenvervoer in Europa en Amerika worden afgeleid uit wetenschappelijke literatuur. Zo wordt het verschaffen van goede hinterlandverbindingen in toenemende mate belangrijk voor wereldhavens. De binnenvaart wordt in West Europa vaak beschouwd als transportmodus met nog vele groeimogelijkheden. Ook intermodaal transport, dat ontstaat door de combinatie van meerdere transportmodi, wordt door alle beleidsniveaus gestimuleerd om een duurzame groei in goederenvervoer te realiseren. Het principe van totale logistieke kosten wordt besproken om te komen tot een modale keuze. In deel 1 wordt als het physical internet tot slot geanalyseerd als toekomstvisie voor het duurzaam organiseren van de logistieke sector.
Deel 2 gaat dieper in op verschillende economische aspecten in transport management. Transport in een economie ontstaat door het nut van verandering in plaats. Resultaat is een vraag naar transport, die zowel rechtstreekse als externe kosten meebrengt. De kostenstructuur van transportfirma's wordt toegelicht en beslissingen betreffende prijszetting worden afgeleid. Een tweede relevante beslissing voor transportfirma's zijn investeringen in voertuigen. Vervolgens wordt in deel 2 gefocust op de externe effecten van goederentransport en het hieraan gerelateerde beleid. Tenslotte gaat deel 2 in op distributielogistiek in een stedelijke omgeving.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het is verplicht om aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen. |
|
|
|
Gevolg | Bij niet deelname aan evaluatie tijdens de onderwijsperiode, resulteert dit in een onvolledig examenresultaat. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
- Voor deel 2 dient de student vertrouwd te zijn met de basisprincipes van economische marktwerking.
- Voor deel 2 is de student vertrouwd met het principe van verdiscontering en de berekening van een annuïteit.
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Transport Economics,Blauwens, De Baere, Van de Voorde,7e editie |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Transport Economics,Kenneth Button,3,Edward Elgar Publishing,9781840641899 |
|
|
|
|
|
 | 2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor operationeel management en logistiek | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI toont zelfstandigheid bij het uitvoeren van een literatuurstudie. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master BI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit vak is opgebouwd uit twee delen, elk ter waarde van 3 studiepunten.
In deel 1 wordt goederentransport geplaatst in de bredere context van logistiek en ruimtelijke geografie. De verschillende transportmodi en de organisatie van de transportsector worden besproken. Huidige tendensen in goederenvervoer in Europa en Amerika worden afgeleid uit wetenschappelijke literatuur. Zo wordt het verschaffen van goede hinterlandverbindingen in toenemende mate belangrijk voor wereldhavens. De binnenvaart wordt in West Europa vaak beschouwd als transportmodus met nog vele groeimogelijkheden. Ook intermodaal transport, dat ontstaat door de combinatie van meerdere transportmodi, wordt door alle beleidsniveaus gestimuleerd om een duurzame groei in goederenvervoer te realiseren. Het principe van totale logistieke kosten wordt besproken om te komen tot een modale keuze. In deel 1 wordt als het physical internet tot slot geanalyseerd als toekomstvisie voor het duurzaam organiseren van de logistieke sector.
Deel 2 gaat dieper in op verschillende economische aspecten in transport management. Transport in een economie ontstaat door het nut van verandering in plaats. Resultaat is een vraag naar transport, die zowel rechtstreekse als externe kosten meebrengt. De kostenstructuur van transportfirma's wordt toegelicht en beslissingen betreffende prijszetting worden afgeleid. Een tweede relevante beslissing voor transportfirma's zijn investeringen in voertuigen. Vervolgens wordt in deel 2 gefocust op de externe effecten van goederentransport en het hieraan gerelateerde beleid. Tenslotte gaat deel 2 in op distributielogistiek in een stedelijke omgeving.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het is verplicht om aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen. |
|
|
|
Gevolg | Bij niet deelname aan evaluatie tijdens de onderwijsperiode, resulteert dit in een onvolledig examenresultaat. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
- Voor deel 2 dient de student vertrouwd te zijn met de basisprincipes van economische marktwerking.
- Voor deel 2 is de student vertrouwd met het principe van verdiscontering en de berekening van een annuïteit.
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Transport Economics,Blauwens, De Baere, Van de Voorde,7e editie |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Transport Economics,Kenneth Button,3,Edward Elgar Publishing,9781840641899 |
|
|
|
|
|
 | 2de masterjaar handelsingenieur optie OML | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het uitvoeren van een literatuurstudie. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit vak is opgebouwd uit twee delen, elk ter waarde van 3 studiepunten.
In deel 1 wordt goederentransport geplaatst in de bredere context van logistiek en ruimtelijke geografie. De verschillende transportmodi en de organisatie van de transportsector worden besproken. Huidige tendensen in goederenvervoer in Europa en Amerika worden afgeleid uit wetenschappelijke literatuur. Zo wordt het verschaffen van goede hinterlandverbindingen in toenemende mate belangrijk voor wereldhavens. De binnenvaart wordt in West Europa vaak beschouwd als transportmodus met nog vele groeimogelijkheden. Ook intermodaal transport, dat ontstaat door de combinatie van meerdere transportmodi, wordt door alle beleidsniveaus gestimuleerd om een duurzame groei in goederenvervoer te realiseren. Het principe van totale logistieke kosten wordt besproken om te komen tot een modale keuze. In deel 1 wordt als het physical internet tot slot geanalyseerd als toekomstvisie voor het duurzaam organiseren van de logistieke sector.
Deel 2 gaat dieper in op verschillende economische aspecten in transport management. Transport in een economie ontstaat door het nut van verandering in plaats. Resultaat is een vraag naar transport, die zowel rechtstreekse als externe kosten meebrengt. De kostenstructuur van transportfirma's wordt toegelicht en beslissingen betreffende prijszetting worden afgeleid. Een tweede relevante beslissing voor transportfirma's zijn investeringen in voertuigen. Vervolgens wordt in deel 2 gefocust op de externe effecten van goederentransport en het hieraan gerelateerde beleid. Tenslotte gaat deel 2 in op distributielogistiek in een stedelijke omgeving.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het is verplicht om aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen. |
|
|
|
Gevolg | Bij niet deelname aan evaluatie tijdens de onderwijsperiode, resulteert dit in een onvolledig examenresultaat. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
- Voor deel 2 dient de student vertrouwd te zijn met de basisprincipes van economische marktwerking.
- Voor deel 2 is de student vertrouwd met het principe van verdiscontering en de berekening van een annuïteit.
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Transport Economics,Blauwens, De Baere, Van de Voorde,7e editie |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Transport Economics,Kenneth Button,3,Edward Elgar Publishing,9781840641899 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|