Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | Postgraduaat Innoverend Ondernemen voor Ingenieurs Advanced | Verplicht | 540 | 20,0 | 540 | 20,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Ondernemen (o.a. ondernemende attitude, project management, verantwoordelijkheid opnemen, economische randvoorwaarden, opvolgtraject uittekenen, change management) | - EC
| Ontwerpen & ontwikkelen en implementeren van (bio)technologische systemen o.a. op een innovatieve, realistische, multidisciplinaire, creatieve, maatschappelijk (en ethisch) verantwoorde, systematische en holistische, kwaliteitsgerichte manier. | - EC
| Levenslang leren (o.a. zelfreflectie, zelfregulering, flexibiliteit, efficiëntie, maatschappelijke verantwoordelijkheid, nieuwsgierigheid) | - EC
| Communiceren en samenwerken (o.a. overtuigend, doelgericht en efficiënt communiceren afgestemd op de stakeholders (schriftelijk en mondeling), vergaderen en onderhandelen, een netwerk uitbouwen, PR activiteiten organiseren, samenwerken in een multidisciplinaire context) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
 
|
Inhoud |
|
De student verwerft praktische ervaring en inzicht in het beroep van ingenieur door te werken aan een innovatieproject in een organisatie. Ga naar www.innoverendondernemen.be voor meer informatie over de mogelijkheden.
LEERDOELEN
Je maakt op een unieke en intensieve manier kennis met de arbeidsmarkt via de innovatiestage. Je ontwikkelt naast technische competenties ook innovatieve, ondernemers- en professionele competenties. Je krijgt de kans om alleen of in teamverband echt mee te werken aan de ontwikkeling en implementatie van een innovatie. Je bent beter in staat een beroepskeuze te maken, kunt meteen op een hoger niveau instappen en sneller doorgroeien. |
|
 
|
Werkvorm |
|
De werkvormen verschillen per innovatieproject en organisatie. Ga naar www.innoverendondernemen.be voor meer informatie over de mogelijkheden. |
|
 
|
Evaluatievorm en bijkomende condities |
|
Eerste examenkans 100% permanente evaluatie - evaluatievormen : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
De evaluatie gebeurt op basis van een projectportfolio en een juryverdediging. De evaluatie gebeurt aan de hand van de eindcompetenties en de daaraan gekoppelde leerresultaten, beoordelingscriteria en deliverables. Studenten ontvangen een integraal cijfer.
Er zijn er vier categorieën leerresultaten gedefinieerd. Deze vier hoofdleerresultaten kunnen ingevuld worden door een aantal subleerresultaten, waarvan de keuze afhankelijk is van het innovatieproject. De mogelijke subleerresultaten kan je hieronder vinden.
1 Ondernemen • ondernemende attitude • project management • verantwoordelijkheid opnemen • economische (rand)voorwaarden • opvolgtraject kunnen uittekenen • change management
2 Ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van (bio)technologische systemen • innovatief • realistisch • multidisciplinair • creatief • systematisch en holistisch • kwaliteitsgericht • maatschappelijk (en ethisch) verantwoord
3 Levenslang leren • zelfreflectie • zelfregulering • flexibiliteit • efficiëntie • nieuwsgierigheid • maatschappelijke verantwoordelijkheid
4 Communiceren en samenwerken 4.1 Communiceren • overtuigend, doelgericht en efficiënt communiceren afgestemd op de stakeholders (mondeling en schriftelijk) • vergaderen en onderhandelen • een netwerk uitbouwen • PR activiteit organiseren
4.2 Samenwerken • samenwerken in een multidisciplinaire context
De beoordelingsgewichten van de categoriëen zijn afhankelijk van de inhoud van het innovatieproject. Dit wordt vóór de start van het project vastgelegd in overleg met coach, mentor en student. Aan het eind van het project vindt een evaluatie plaats door een jury (waarvan de coach en/of mentor deel uitmaken). Tijdens de eindevaluatie wordt de student geëvalueerd op basis van een portfolio/eindverslag van (zelf geselecteerde) deliverables en een presentatie.
Tweede examenkans Een herkansing van (bepaalde onderdelen binnen) het innovatieproject is alleen mogelijk na schriftelijke toestemming van coach en mentor.
|
|
 
|
Jury |
|
Dit opleidingsonderdeel maakt gebruik van een jury. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|