Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica profiel Visual Computing | 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | | - DC
| De student is in staat de principes van Service Oriented Architecture te beschrijven, te illustreren en toe te passen. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Veel multimediatoepassingen zijn gebaseerd op het hervisualiseren van reele-wereld taferelen, bijvoorbeeld in zogenaamde geaugmenteerde realiteit (AR), of in film- en videopostproductie waar karakters die tegen een groen scherm warden gefilmd, naadloos gevisualiseerd worden tegen een op locatie gefilmde achtergrond, eventueel met een bewegende camera. In veel toepassingen (interieurontwerp, planning van infrastructuurwerken, ) is het ook interessant om de 3D vorm van reele wereld objecten te meten om op de computer te kunnen voorspellen hoe aanpassingen er uit zouden kunnen zien.
Dit vak begint daarom met een model dat uitlegt hoe een camera-lens systeem richtingen in de 3D ruimte omzet in 2D coordinaten, en hoe deze informative van verschillende cameras die gelijktijdig filmen, of van een bewegende camera, gecombineerd kan worden tot een 3D model : de meetkunde van meerdere aanzichten (multiple view geometry). We leggen de beginselen uit hoe cameras daartoe gecalibreerd kunnen worden. We leren vervolgens een aantal zogenaamde actieve methoden voor 3D vormreconstructie aan, bijvoorbeeld gebaseerd op de addtionele projectie van lichtpatronen, en recent betaalbaar geworden time of flight sensoren die rechtstreeks afstand tot de camera bepalen (genre Microsoft kinect), of gebaseerd op de beperkte scherptediepte van fotografielenzen.
Vaak kan men ook zonder gedetailleerde 3D vormreconstructie reele-wereld taferelen op een onvoorziene andere manier hervisualiseren op een computer. Dat is wat image based rendering beoogt: pixels van genomen fotos (of videos) worden met minimal verlies aan fotorealisme omgezet tot pixels van een gewenst beeld. Image based rendering omhelst een heel spectrum aan mogelijkheden, gaande van erg data-intensieve methoden (die veel fotos vereisen, maar in staat zijn om de meeste complexe lichtschakeringen volledig plausibel te regenereren, zoals lichtveldmethoden in light field cameras zoals lytro) tot technieken die weinig fotos vereisen maar aannamen maken over vorm en lichtreflectie en minder in staat zijn om realism te behouden in andere omstandigheden.
Zoals steeds in de vakken in deze afstudeerrichting ligt de nadruk om de fundamentele beginselen: de duurzame kennis, inclusief wiskunde (altijd een middel en geen doel op zich), die de student niet alleen in staat stelt om het domein te volgen, maar ook zelf bij te dragen tot de verdere ontwikkeling ervan. De cursus wordt anderzijds rijkelijk doorspekt met reele wereld toepassingen, inclusief 360 graden video (vandaag de dag ook wel eens video VR genoemd) en populair geworden dankzij schermhelmen -head mounted displays- zoals oculus rift).
Het vak wordt ondersteund door een practicum gebruikt makend van de OpenCV open source programmabibliotheek (www.opencv.org).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student beschikt over een basiskennis algebra, analyse, statistiek en object-georienteerd programmeren.
De student is vertrouwd met computergrafiek, bijvoorbeeld na het volgen van het vak computer graphics (0661) en fotorealistische beeldsynthese (3492). |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Papers en hoofdstukken uit boeken, worden in electronische vorm online ter beschikking gesteld.
Samenvatting op slides die in het hoorcollege worden gebruikt. Deze slides worden na iedere les online beschikbaar gesteld. |
|
|
|
|
|
| master informatica volledig keuzepakket | 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Veel multimediatoepassingen zijn gebaseerd op het hervisualiseren van reele-wereld taferelen, bijvoorbeeld in zogenaamde geaugmenteerde realiteit (AR), of in film- en videopostproductie waar karakters die tegen een groen scherm warden gefilmd, naadloos gevisualiseerd worden tegen een op locatie gefilmde achtergrond, eventueel met een bewegende camera. In veel toepassingen (interieurontwerp, planning van infrastructuurwerken, ) is het ook interessant om de 3D vorm van reele wereld objecten te meten om op de computer te kunnen voorspellen hoe aanpassingen er uit zouden kunnen zien.
Dit vak begint daarom met een model dat uitlegt hoe een camera-lens systeem richtingen in de 3D ruimte omzet in 2D coordinaten, en hoe deze informative van verschillende cameras die gelijktijdig filmen, of van een bewegende camera, gecombineerd kan worden tot een 3D model : de meetkunde van meerdere aanzichten (multiple view geometry). We leggen de beginselen uit hoe cameras daartoe gecalibreerd kunnen worden. We leren vervolgens een aantal zogenaamde actieve methoden voor 3D vormreconstructie aan, bijvoorbeeld gebaseerd op de addtionele projectie van lichtpatronen, en recent betaalbaar geworden time of flight sensoren die rechtstreeks afstand tot de camera bepalen (genre Microsoft kinect), of gebaseerd op de beperkte scherptediepte van fotografielenzen.
Vaak kan men ook zonder gedetailleerde 3D vormreconstructie reele-wereld taferelen op een onvoorziene andere manier hervisualiseren op een computer. Dat is wat image based rendering beoogt: pixels van genomen fotos (of videos) worden met minimal verlies aan fotorealisme omgezet tot pixels van een gewenst beeld. Image based rendering omhelst een heel spectrum aan mogelijkheden, gaande van erg data-intensieve methoden (die veel fotos vereisen, maar in staat zijn om de meeste complexe lichtschakeringen volledig plausibel te regenereren, zoals lichtveldmethoden in light field cameras zoals lytro) tot technieken die weinig fotos vereisen maar aannamen maken over vorm en lichtreflectie en minder in staat zijn om realism te behouden in andere omstandigheden.
Zoals steeds in de vakken in deze afstudeerrichting ligt de nadruk om de fundamentele beginselen: de duurzame kennis, inclusief wiskunde (altijd een middel en geen doel op zich), die de student niet alleen in staat stelt om het domein te volgen, maar ook zelf bij te dragen tot de verdere ontwikkeling ervan. De cursus wordt anderzijds rijkelijk doorspekt met reele wereld toepassingen, inclusief 360 graden video (vandaag de dag ook wel eens video VR genoemd) en populair geworden dankzij schermhelmen -head mounted displays- zoals oculus rift).
Het vak wordt ondersteund door een practicum gebruikt makend van de OpenCV open source programmabibliotheek (www.opencv.org).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student beschikt over een basiskennis algebra, analyse, statistiek en object-georienteerd programmeren.
De student is vertrouwd met computergrafiek, bijvoorbeeld na het volgen van het vak computer graphics (0661) en fotorealistische beeldsynthese (3492). |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Papers en hoofdstukken uit boeken, worden in electronische vorm online ter beschikking gesteld.
Samenvatting op slides die in het hoorcollege worden gebruikt. Deze slides worden na iedere les online beschikbaar gesteld. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|