Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin) | - EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor TEW identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW kan strategische beleidsvraagstukken benaderen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen, een deel vennootschapsboekhouden en een deel financiële analyse. In het deel vennootschapsboekhouden staan we stil bij de theorieën die het bestaan van accounting verklaren, de keuze en (boekhoudkundige) oprichting van de vennootschap, enkele bijzondere boekhoudkundige verrichtingen in de verschillende stadia van de levenscyclus van een onderneming, enkele bijzondere eindejaarsverrichtingen en de basis van consolidatie. In het deel financiële analyse gaan we dieper in op het interpreteren en analyseren van de jaarrekening.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel dienen de volgende competenties verworven te zijn:
- De student kan de belangrijkste theorieën die het bestaan en het belang van accounting verklaren uitleggen en kaderen in de hedendaagse context.
- De student heeft inzicht in de samenhang tussen vennootschapsrecht, financieel boekhouden en rapportering.
- De student kan op een gefundeerde wijze een gepaste vennootschapsvorm kiezen voor een onderneming.
- De student kan een duidelijk financieel plan opstellen en toelichten.
- De student is in staat een correcte boekhouding te voeren, en dit voor diverse stadia in de levenscyclus van een onderneming.
- De student begrijpt het belang van consolidatie en kan eenvoudige consolidaties uitvoeren.
- De student kan een jaarrekening interpreteren en analyseren en op basis daarvan beleidsadviezen formuleren.
- De student kent de belangrijkste analysetechnieken voor de jaarrekening en kan deze toepassen.
- De student kan een duidelijke en onderbouwde uiteenzetting geven over de financiële gezondheid van een onderneming op basis van een jaarrekening.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
- De student heeft inzicht in de werking van de algemene boekhouding
- De student kent de boekhoudkundige verwerking van de meest courante verrichtingen
- De student heeft inzicht in de opbouw van de resultatenrekening en balans
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Voortgezette Accounting 3879,2022-2023,Van In,Blend-boek samengesteld door Ine Umans en Maarten Corten |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
 | 1ste master handelsingenieur - accountancy en financiering - accountancy track | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen, een deel vennootschapsboekhouden en een deel financiële analyse. In het deel vennootschapsboekhouden staan we stil bij de theorieën die het bestaan van accounting verklaren, de keuze en (boekhoudkundige) oprichting van de vennootschap, enkele bijzondere boekhoudkundige verrichtingen in de verschillende stadia van de levenscyclus van een onderneming, enkele bijzondere eindejaarsverrichtingen en de basis van consolidatie. In het deel financiële analyse gaan we dieper in op het interpreteren en analyseren van de jaarrekening.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel dienen de volgende competenties verworven te zijn:
- De student kan de belangrijkste theorieën die het bestaan en het belang van accounting verklaren uitleggen en kaderen in de hedendaagse context.
- De student heeft inzicht in de samenhang tussen vennootschapsrecht, financieel boekhouden en rapportering.
- De student kan op een gefundeerde wijze een gepaste vennootschapsvorm kiezen voor een onderneming.
- De student kan een duidelijk financieel plan opstellen en toelichten.
- De student is in staat een correcte boekhouding te voeren, en dit voor diverse stadia in de levenscyclus van een onderneming.
- De student begrijpt het belang van consolidatie en kan eenvoudige consolidaties uitvoeren.
- De student kan een jaarrekening interpreteren en analyseren en op basis daarvan beleidsadviezen formuleren.
- De student kent de belangrijkste analysetechnieken voor de jaarrekening en kan deze toepassen.
- De student kan een duidelijke en onderbouwde uiteenzetting geven over de financiële gezondheid van een onderneming op basis van een jaarrekening.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
- De student heeft inzicht in de werking van de algemene boekhouding
- De student kent de boekhoudkundige verwerking van de meest courante verrichtingen
- De student heeft inzicht in de opbouw van de resultatenrekening en balans
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Voortgezette Accounting 3879,2022-2023,Van In,Blend-boek samengesteld door Ine Umans en Maarten Corten |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
 | 2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor accounting information systems | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen, een deel vennootschapsboekhouden en een deel financiële analyse. In het deel vennootschapsboekhouden staan we stil bij de theorieën die het bestaan van accounting verklaren, de keuze en (boekhoudkundige) oprichting van de vennootschap, enkele bijzondere boekhoudkundige verrichtingen in de verschillende stadia van de levenscyclus van een onderneming, enkele bijzondere eindejaarsverrichtingen en de basis van consolidatie. In het deel financiële analyse gaan we dieper in op het interpreteren en analyseren van de jaarrekening.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel dienen de volgende competenties verworven te zijn:
- De student kan de belangrijkste theorieën die het bestaan en het belang van accounting verklaren uitleggen en kaderen in de hedendaagse context.
- De student heeft inzicht in de samenhang tussen vennootschapsrecht, financieel boekhouden en rapportering.
- De student kan op een gefundeerde wijze een gepaste vennootschapsvorm kiezen voor een onderneming.
- De student kan een duidelijk financieel plan opstellen en toelichten.
- De student is in staat een correcte boekhouding te voeren, en dit voor diverse stadia in de levenscyclus van een onderneming.
- De student begrijpt het belang van consolidatie en kan eenvoudige consolidaties uitvoeren.
- De student kan een jaarrekening interpreteren en analyseren en op basis daarvan beleidsadviezen formuleren.
- De student kent de belangrijkste analysetechnieken voor de jaarrekening en kan deze toepassen.
- De student kan een duidelijke en onderbouwde uiteenzetting geven over de financiële gezondheid van een onderneming op basis van een jaarrekening.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
- De student heeft inzicht in de werking van de algemene boekhouding
- De student kent de boekhoudkundige verwerking van de meest courante verrichtingen
- De student heeft inzicht in de opbouw van de resultatenrekening en balans
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Voortgezette Accounting 3879,2022-2023,Van In,Blend-boek samengesteld door Ine Umans en Maarten Corten |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|