Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Verkeerstechnisch ontwerp (3655)
|
6,0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Pavement design and sustainability (4521)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De student heeft een basisinzicht in methoden en technieken die gebruikt worden in het detecteren, monitoren en sturen van verkeer met het oog op een vlotter, veiliger en milieuvriendelijker verkeer (dynamisch verkeersmanagement) | | | - BC
| De student kan de gangbare methoden en technieken in verkeersmanagement benoemen en hun werking toelichten | | | - BC
| De student kan een beargumenteerde keuze maken van verkeersmanagement methoden en technieken die toepasbaar zijn op een probleemstelling uit de praktijk |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel worden de belangrijkste methoden en technieken m.b.t. verkeersmanagement en intelligente transportsystemen (ITS) behandeld met het oog op een vlotter, veiliger en milieuvriendelijker verkeer. Ondermeer volgende topics komen hierbij aan bod:
- verkeersregelinstallaties
- Vehicle-to-vehicle (V2V) communicatie
- Vehicle-to-infrastructure (V2I) communicatie
- Mobility as a Service
- verkeersdetectie en monitoring technieken (bv. lusdetectoren, camera's, ANPR, gsm)
- verkeerstechnieken bij bruggen en tunnels
- network management & smart mobility
- operationeel verkeersmanagement bij incidenten en werkzaamheden incl. calamiteitenroutes
- strategisch/tactisch verkeersmanagement: spitsmijden, minder hinder, beter benutten
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
groepswerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De score voor een opdracht waarop een voldoende werd behaald, blijft behouden in tweede zittijd. Indien een student in eerste zittijd een onvoldoende haalde voor de opdracht, kan er een individueel herwerkte versie worden ingediend. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
1. ITS Handbook (PIARC), second edition. Gratis te downloaden via internet, of beschikbaar gesteld via blackboard.
2. Diverse slides en teksten ter beschikking gesteld door het docententeam via Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Handboek verkeerslichtenregelingen 2014,A. Wilson,2014,CROW,9789066286436
- Brochure Verkeerslichtengeregelde kruispunten,T. Roelants,2011,Agentschap Wegen en Verkeer,vrij downloadbaar op: http://docs.wegenenverkeer.be/Publicaties/Brochure%20Verkeerslichtengeregelde%20kruispunten.pdf
|
|
|
|
|
|
 | master in de industriële wetenschappen: bouwkunde | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beoordeelt en maakt een verantwoorde selectie van kwalitatieve ontwerp en -uitvoeringsmethoden rekening houdend met budget, duurzaamheid, veiligheid, ergonomische aspecten en innovatieve technologieën. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel worden de belangrijkste methoden en technieken m.b.t. verkeersmanagement en intelligente transportsystemen (ITS) behandeld met het oog op een vlotter, veiliger en milieuvriendelijker verkeer. Ondermeer volgende topics komen hierbij aan bod:
- verkeersregelinstallaties
- Vehicle-to-vehicle (V2V) communicatie
- Vehicle-to-infrastructure (V2I) communicatie
- Mobility as a Service
- verkeersdetectie en monitoring technieken (bv. lusdetectoren, camera's, ANPR, gsm)
- verkeerstechnieken bij bruggen en tunnels
- network management & smart mobility
- operationeel verkeersmanagement bij incidenten en werkzaamheden incl. calamiteitenroutes
- strategisch/tactisch verkeersmanagement: spitsmijden, minder hinder, beter benutten
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
|
Extra info | De studenten van de master IIW bouwkunde nemen niet deel aan de opdracht in het kader van de permanente evaluatie. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
1. ITS Handbook (PIARC), second edition. Gratis te downloaden via internet, of beschikbaar gesteld via blackboard.
2. Diverse slides en teksten ter beschikking gesteld door het docententeam via Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Handboek verkeerslichtenregelingen 2014,A. Wilson,2014,CROW,9789066286436
- Brochure Verkeerslichtengeregelde kruispunten,T. Roelants,2011,Agentschap Wegen en Verkeer,vrij downloadbaar op: http://docs.wegenenverkeer.be/Publicaties/Brochure%20Verkeerslichtengeregelde%20kruispunten.pdf
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|