Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Elektromagnetisme en wisselstroom (4085)
|
5,0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Elektromagnetisme en wisselstroom (4085)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelor in de industriële wetenschappen - elektromechanica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| EM 1.1 De student heeft kennis van de verwerking van signalen en van de modellering van systemen. | | | - BC
| De student kent de werking van de PBM-convertor (PWM) voor het omzetten van DC naar DC of AC. | | | - BC
| De student kent de overgangsverschijnselen bij het inschakelen van een DC- of AC-bron met als belasting een resistieve, een inductieve of capacitieve belasting. | | - DC
| EM 1.5 De student heeft kennis van de opbouw, de werking en de aansturing van elektrische machines/aandrijvingen, elektrische installaties en het elektriciteitsnet. | | | - BC
| De student kent de opbouw, werking, basisformules (+ afleiding) en equivalent schema (+ afleiding) van 1-fasige transformator, DC-machine, inductiemotor en synchroon-motor. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EM 2.5 De student heeft inzicht in de opbouw, de werking en de aansturing van elektrische machines/aandrijvingen, elektrische installaties en het elektriciteitsnet. | | | - BC
| De student kan op basis van de meetgegevens het equivalent schema opstellen voor de elektrische machines. | | | - BC
| De student kan op basis van de catalogus gegevens of op basis van de kenplaat gegevens het equivalent schema opstellen voor de elektrische machines. | | | - BC
| De student kan op basis van belastingsgegevens de juiste machine selecteren. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan de theoretische modellen uit de cursus toepassen op de meetgegevens van het labo. | | - DC
| EM 5.2 De student kan een industriële elektrische installatie en een elektrische aandrijflijn analyseren. | | | - BC
| De student kan de meetresultaten van elektrische machines vertalen naar een equivalent schema. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren. | | | - BC
| De student kan op basis van een opgave de correcte oplossingsmethode selecteren. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| De student kan de meetresultaten kritisch toetsen aan het equivalent schema en afwijkingen bespreken in een verslag. | | | - BC
| De student kan overgangsverschijselen en de werking van een hakker toetsen aan meetresultaten, simulaties en theoretische berekeningen en de verschillen verklaren. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan de meetresultaten en de verwerking van deze resultaten op een correcte en overzichtelijke manier weergeven in een verslag. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Elektrische machines vormen een belangrijk basis voor industirële processen en voor distributie van elektrische energie. De theoretische benadering van de hoorcollegs wordt ondersteund door oefenzittingen, laboproeven en simulatiemodellen zodat de student naast theoretisch inzicht ook nodige vaardigheden verwerft.
|
Hoorcolleges: Bieden de student een theoretische basis over de verschillende machines. Naast de opbouw, de werking en de toepassing is er ook aandracht voor de benodigde vermogenelektrica voor het aansturen van de machines.
- Herhaling elektromagnetisme (in zelfstudei)
- 1f-transformator
- DC-machine
- Inductiemotor
- Vermogen-electronica
- Overgangsverschijnselen (met nadruk op het verschil tussen regime en overgangstermen als oplossing van een differentiaalvergelijking)
- PBM-technieken voor een regelbare spanning
- U/f regeling voor inductiemotor
- Synchrone machines
|
Respontiecolleges: De student komt voorbereid naar deze colleges en aan de hand van oefeningen, simulaties en modellen verwerft hij inzicht in de leerstof:
- Hulp bij het oplossen van moeilijkere oefeningen,
- Simulaties om inzicht te krijgen in de leerstof,
- Verwerken van laboresultaten met Python,
- Oplossen van moeilijkere oefeningen met Python.
De vooruitgang van de student wordt beoordeeld op basis van verslagen en op basis van een groepsopdracht voor de normale examenperiode.
|
Labo elektrische machines: Tijdens deze labo's leert de student hoe hij de verschillende elektrische machines en meettoestellen moet aansluiten, metingen moet uitvoeren en de meetresultaten moet interpreteren. De meetresultaten of gelijkaardige informatie worden daarna verwerkt in de respontiecolleges. Het eerste labo is een introductie-labo. De vijf andere labo's bestuderen onder andere de werking van transformator, DC-machine, hakker en inductiemotor.
Labo-examen voor de normale examenperiode. De student moet in staat zijn om een schakeling op te bouwen, de nodige metingen uit te voeren en blijk geven van het nodige inzicht bij het interpreteren van de meetresultaten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Project transformator of DC-motor of inductiemotor: Start op basis van meetgegevens of catalogus gegevens, Resultaat: Python-programma + verslag |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Extra info | Extra info:
De catalogus-gegevens of meetresultaten van het labo worden verwerkt m.b.v. Python en de resultaten worden verwerkt in een verslag: - De verwerking wordt begeleid tijdens de hoorcolleges en de responsiecolleges. Het portfolio omvat: Python-programma, verslag (al of niet onderdeel van het programma), mogelijk aangevuld met simulatie-schema’s, meetresultaten, … - Beoordeling gebeurt op basis ingezonden portfolio. - De beoordelingscriteria worden meegedeeld samen met de opgave van het project.
Bij het schriftelijk examen mag de student gebruik maken van een beknopt formularium (toegevoegd aan de opgave) en van een grafisch rekenmachine.
Bij ongewettigde afwezigheid voor een labo of onvoldoende inzet tijdens het labo wordt er gebruik gemaakt van een PEf (permanente evaluatie factor). Deze factor PEf is 1 bij aanvang van het semester en wordt vermindert met 100/6 % bij ongewettigde afwezigheid of onvoldoende inzet tijdens het labo. De behaalde punten van het labo-examen worden met deze factor vermenigvuldigd (Punten labo examen = PEf x Beoordeling labo examen).
Er is geen vervangende opdracht voor de verslagen en het labo-examen voor de 2de examenkans. De score/evaluatie uit de 1ste examenkans blijft behouden.
Het eindcijfer voor ELMA is het gewogen gemiddelde van de delen, en maximaal 9/20 indien de score van het schriftelijk examen kleiner is dan 8/20, en maximaal 7/20 indien de score van het schriftelijk examen kleiner is dan 6/20. Gewogen gemiddelde = Punten(Schriftelijk examen)*7/10 + Punten(Projects)*1,5/10 + Punten(Labo-examen)*1,5/10.
Er is geen overdracht van labocijfer of projectcijfer naar volgend academiejaar mogelijk. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student kan de stroom en de spanning van een schakeling berekenen. Deze schakeling kan bestaan uit weerstanden, spoelen, condensators, spanningsbronnen en stroombronnen. Voor deze berekeningen kan de student gebruik maken van complexe getallen en kan de berekende spanningen en stromen weergeven in fasor-diagrammen.
De student is vertrouwd met rendement, mechanisch vermogen, actief en reactief vermogen en schijnbaar vermogen (ook in complexe notatie).
De student kent de basisbegrippen van elektrostatica en elektromagnetisme. |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursus elektrische machines
- Laboteksten (5 labo's) 2ba
- Laboteksten (3 labo's) schakel
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra informatie is terug te vinden op Toledo.
Grafisch rekenmachine. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek en werkveld: De elektrische machines komen nog uitgebreid aanbod bij de industriële aandrijving en automatisatie. In dit vak wordt de basis gelegd voor een verantwoorde keuze van de juiste machine.
Contacten met de industrie zorgen ervoor dat het cursusmateriaal regelmatig wordt bijgewerkt en aangepast wordt aan de nieuwste ontwikkelingen. |
|
|
|
|
|
 | schakel IW Elektromechanica optie automatisering - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
schakel IW Elektromechanica optie ontwerp en productie - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
schakel IW Energie - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Elektrische machines vormen een belangrijk basis voor industirële processen en voor distributie van elektrische energie. De theoretische benadering van de hoorcollegs wordt ondersteund door oefenzittingen, laboproeven en simulatiemodellen zodat de student naast theoretisch inzicht ook nodige vaardigheden verwerft.
|
Hoorcolleges: Bieden de student een theoretische basis over de verschillende machines. Naast de opbouw, de werking en de toepassing is er ook aandracht voor de benodigde vermogenelektrica voor het aansturen van de machines.
- Herhaling elektromagnetisme (in zelfstudei)
- 1f-transformator
- DC-machine
- Inductiemotor
- Vermogen-electronica
- Overgangsverschijnselen (met nadruk op het verschil tussen regime en overgangstermen als oplossing van een differentiaalvergelijking)
- PBM-technieken voor een regelbare spanning
- U/f regeling voor inductiemotor
- Synchrone machines
|
Respontiecolleges: De student komt voorbereid naar deze colleges en aan de hand van oefeningen, simulaties en modellen verwerft hij inzicht in de leerstof:
- Hulp bij het oplossen van moeilijkere oefeningen,
- Simulaties om inzicht te krijgen in de leerstof,
- Verwerken van laboresultaten met Python,
- Oplossen van moeilijkere oefeningen met Python.
De vooruitgang van de student wordt beoordeeld op basis van verslagen en op basis van een igroepsopdracht voor de normale examenperiode.
|
Labo elektrische machines: Tijdens deze labo's leert de student hoe hij de verschillende elektrische machines en meettoestellen moet aansluiten, metingen moet uitvoeren en de meetresultaten moet interpreteren. De drie labo's bestuderen onder andere de werking van DC-machine, hakker en inductiemotor.
Labo-examen voor de normale examenperiode. De student moet in staat zijn om een schakeling op te bouwen, de nodige metingen uit te voeren en blijk geven van het nodige inzicht bij het interpreteren van de meetresultaten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Project inductiemotor: Start op basis van meetgegevens of catalogus gegevens, Resultaat: Python-programma + verslag |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Extra info | Extra info:
De catalogus-gegevens of meetresultaten van het labo worden verwerkt m.b.v. Python en de resultaten worden verwerkt in een verslag: - De verwerking wordt begeleid tijdens de hoorcolleges en de responsiecolleges. Het portfolio omvat: Python-programma, verslag (al of niet onderdeel van het programma), mogelijk aangevuld met simulatie-schema’s, meetresultaten, … - Beoordeling gebeurt op basis ingezonden portfolio. - De beoordelingscriteria worden meegedeeld samen met de opgave van het project.
Bij het schriftelijk examen mag de student gebruik maken van een beknopt formularium (toegevoegd aan de opgave) en van een grafisch rekenmachine.
Bij ongewettigde afwezigheid voor een labo of onvoldoende inzet tijdens het labo wordt er gebruik gemaakt van een PEf (permanente evaluatie factor). Deze factor PEf is 1 bij aanvang van het semester en wordt vermindert met 100/6 % bij ongewettigde afwezigheid of onvoldoende inzet tijdens het labo. De behaalde punten van het labo-examen worden met deze factor vermenigvuldigd (Punten labo examen = PEf x Beoordeling labo examen).
Er is geen vervangende opdracht voor de verslagen en het labo-examen voor de 2de examenkans. De score/evaluatie uit de 1ste examenkans blijft behouden.
Het eindcijfer voor ELMA is het gewogen gemiddelde van de delen, en maximaal 9/20 indien de score van het schriftelijk examen kleiner is dan 8/20, en maximaal 7/20 indien de score van het schriftelijk examen kleiner is dan 6/20. Gewogen gemiddelde = Punten(Schriftelijk examen)*8/10 + Punten(Projects)*1/10 + Punten(Labo-examen)*1/10.
Er is geen overdracht van labocijfer of projectcijfer naar volgend academiejaar mogelijk. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student kan de stroom en de spanning van een schakeling berekenen. Deze schakeling kan bestaan uit weerstanden, spoelen, condensators, spanningsbronnen en stroombronnen. Voor deze berekeningen kan de student gebruik maken van complexe getallen en kan de berekende spanningen en stromen weergeven in fasor-diagrammen.
De student is vertrouwd met rendement, mechanisch vermogen, actief en reactief vermogen en schijnbaar vermogen (ook in complexe notatie).
De student kent de basisbegrippen van elektrostatica en elektromagnetisme. |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursus elektrische machines
- Laboteksten (5 labo's) 2ba
- Laboteksten (3 labo's) schakel
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra informatie is terug te vinden op Toledo.
Grafisch rekenmachine. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek en werkveld: De elektrische machines komen nog uitgebreid aanbod bij de industriële aandrijving en automatisatie. In dit vak wordt de basis gelegd voor een verantwoorde keuze van de juiste machine.
Contacten met de industrie zorgen ervoor dat het cursusmateriaal regelmatig wordt bijgewerkt en aangepast wordt aan de nieuwste ontwikkelingen. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|