Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1e masterjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan op een zelfstandige wijze internationale wetenschappelijke vakliteratuur uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen raadplegen en synthetiseren. Hij/zij kan met behulp van deze informatie een standpunt innemen en dit beargumenteren. | - EC
| De afgestudeerde kan functioneren als lid van een (multidisciplinair) team en heeft zicht op de eigen rol binnen de organisatie en in een brede maatschappelijke en internationale context. | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De master kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee aan de slag gaan. | - EC
| De afgestudeerde kan relevante verkeersveiligheids- en mobiliteitsproblemen identificeren in het vakgebied van mobiliteitswetenschappen. | - EC
| De afgestudeerde reikt een realistische oplossing aan voor complexe verkeersveiligheids- en mobiliteitsproblemen door het aanwenden van relevante theorieën en/of modellen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en uit gerelateerde vakgebieden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Waarom blijven we met zijn allen in files staan? Hoe bevorderen we het gebruik van actieve vervoersmiddelen? Gedrag is een complex gegeven, gedragsbeïnvloeding nog meer. Toch proberen overheden aan de hand van campagnes het gedrag van personen in de ‘goede’ richting te sturen. Stel dat de overheid aan jou de opdracht geeft om een interventie op te stellen voor een verkeer- of mobiliteit gerelateerd probleem, hoe pak je dit aan?
Dit doen we door de toepassing van Intervention Mapping. Intervention Mapping biedt een kader voor het ontwikkelen van interventieprogramma's. Dit kader bestaat uit verschillende stappen, startende met een grondige probleemanalyse. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van bestaande literatuur, en geschikte theorieën. De idee is dat het ontwikkelen van het interventieprogramma doorheen elke stap gebaseerd is op een probleemgerichte aanpak. Hiervoor wordt er in groep gewerkt.
We vertrekken in dit vak van mogelijke problemen die relevant zijn voor Vlaanderen. Dit door een probleemanalyse te laten starten vanuit heel concrete beleidsplannen, zoals bijv. het Mobiliteitsplan Vlaanderen. Studenten gaan hier praktijkgericht mee aan de slag en leveren aan het einde van het semester een rapport af dat een mogelijke gedragsinterventie beschrijft.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Extra info | Paper (100%), verplichte aanwezigheid bij het presenteren van de verschillende stappen. Als de student niet aanwezig is bij een presentatie moet hij/zij een geldig attest voorleggen, zoniet zal hij/zij geen score krijgen voor de paper. Peer assessment kan toegevoegd worden in het geval van onregelmatigheden mbt. de groepsopdracht. Indien blijkt dat een student onvoldoende heeft meegewerkt aan de paper kan zijn score ahv. de peer assessment aangepast worden en krijgt hij/zij mogelijk een bijkomende opdracht. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Paper (100%), in het geval van een faalscore voor de groepsopdracht paper tijdens de 1ste examenskans, is een herwerking van de paper vereist. Peer assessment kan toegevoegd worden in het geval van onregelmatigheden mbt. de groepsopdracht. Indien blijkt dat een student onvoldoende heeft meegewerkt aan de paper kan zijn score ahv. de peer assessment aangepast worden en krijgt hij/zij mogelijk een bijkomende opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Planning health promotion programs: An Intervention Mapping Approach,Bartholomew, L. K., Markham, C. M., Ruiter, A. C., Fernandez M.E., Kok, G., Parcel, G. Y.,4th Edition,Jossey-Bass. A Wiley Brand,9781119035497,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=4312654&pq-origsite=summon |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|