Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1e masterjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde heeft een gevorderd niveau van kennis en inzicht eigen aan het wetenschappelijk functioneren in het domein van de mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De master is in staat om de theoretische werking van een microscopisch simulatiemodel weer te geven. | | - DC
| De master reflecteert over de werking van voertuig-volgmodellen. | | - DC
| De master is in staat om het resultaat van relatief eenvoudige microscopische simulatiemodellen in de praktijk te kunnen interpreteren. | | - DC
| De master kan op verkeerskundig vlak reflecteren over de output van een microsimulatiemodel. | - EC
| De afgestudeerde reikt een realistische oplossing aan voor complexe verkeersveiligheids- en mobiliteitsproblemen door het aanwenden van relevante theorieën en/of modellen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en uit gerelateerde vakgebieden. | | - DC
| De master kan voor een concrete eenvoudige probleemstelling omtrent microsimulatie, een microsimulatiemodel ontwerpen, toepassen en doorrekenen. | | - DC
| De student beheerst de werking van een modeltoolbox (zoals bv. Vissim). | | - DC
| De student kan reflecteren over het effect van instellingen van parameters in de gebruikte modeltoolbox. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om zelfstandig een onderzoek in de mobiliteitswetenschappen uit te voeren, inclusief aanbevelingen te formuleren en praktische toepasbaarheid in het dagelijkse levenaan te tonen. Hij/zij handelt hierbij volgens de deontologische codes van onderzoek. | | - DC
| In kleine groepjes vertaalt de master de theorie uit de hoorcolleges naar de praktijk. Hiertoe voert de student zelf een beperkt verkeerskundig onderzoek uit met behulp van een modeltoolbox die wordt aangeboden. | | - DC
| De nadruk bij het groepswerk ligt bij het correct verwerken en interpreteren van de simulatieresultaten en dit in het kader van het gevoerde onderzoek. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel worden diverse instrumenten die kunnen worden aangewend voor verkeeranalyse behandeld. Zo wordt ingegaan op een aantal sub-modellen die in realistische microscopische simulatiemodellen aanwezig zijn. Voorbeelden van sub-modellen die aan bod komen zijn o.a. de voertuig-volgmodellen van General Motors en rijstrookwissel modellen. Daarnaast worden ook cellulaire automaten modellen behandeld zoals bijvoorbeeld het Nagel-Schreckenberg model.
Ook het beheren van projecten waarin een microsimulatie studie wordt uitgevoerd komt aan bod.
Een belangrijk aandachtspunt in dit opleidingsonderdeel bestaat uit de praktische toepasbaarheid van microscopische simulatiemodellen tijdens de werkzittingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Geen specifieke voorwaarde: de score uit de eerste kans blijft behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Groepswerk. Laattijdige inlevering kan leiden tot een aangepaste score. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Geen specifieke voorwaarde: de score uit de eerste kans blijft behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Reader (selectie van een aantal wetenschappelijke artikels) beschikbaar via Blackboard. - PowerPoint slides gebruikt tijdens de hoorcolleges en beschikbaar gesteld via Blackboard. - Alexiadis, V., Jeannotte, K., & Chandra, A. (2004). Traffic analysis toolbox volume i: Traffic analysis tools primer (No. FHWA-HRT-04-038). Beschikbaar via: http://ops.fhwa.dot.gov/trafficanalysistools/tat_vol1/vol1_primer.pdf of Blackboard. - Jeannotte, K., Chandra, A., Alexiadis, V., & Skabardonis, A. (2004). Traffic analysis toolbox Volume II: Decision support methodology for selecting traffic analysis tools (No. FHWA-HRT-04-039). Beschikbaar via: http://ops.fhwa.dot.gov/trafficanalysistools/tat_vol2/Vol2_Methodology.pdf of Blackboard. - Dowling, R., Skabardonis, A., & Alexiadis, V. (2004). Traffic analysis toolbox volume III: guidelines for applying traffic microsimulation modeling software(No. FHWA-HRT-04-040). Beschikbaar via: http://ops.fhwa.dot.gov/trafficanalysistools/tat_vol3/vol3_guidelines.pdf of Blackboard. - Dowling, R., Holland, J., & Huang, A. Guidelines for Applying Traffic Micro simulation Modeling Software, 2002. Dowling Associates, Oakland. Beschikbaar via Blackboard. - May, A. D. (1990). Traffic flow fundamentals. Hoofdstukken 6 en 11. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|