Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen stelt onder begeleiding een onderzoeksplan op. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Onderzoek is belangrijk voor zowel bedrijven, overheden als andere organisaties omdat het kennis en nieuwe inzichten kan opleveren die een overgang naar een gewenste situatie mogelijk kan maken. Binnen dit opleidingsonderdeel beschouwen we zowel praktijkgericht als fundamenteel onderzoek vanuit een bedrijfseconomische context.
Dit opleidingsonderdeel heeft als doel de studenten een grondige basis te geven over het opzetten, uitvoeren én kritisch beoordelen van kwaliteitsvol onderzoek binnen zowel de academische- als de bedrijfswereld. Onderzoek wordt op een systematische wijze uitgevoerd en bestaat uit een proces dat uit verschillende fases bestaat: (i) de aanleiding van het onderzoek, (ii) het formuleren van een onderzoeksvraag (iii) opmaak van een literatuurstudie (iv) dataverzameling en analyse en (v) rapportage. Elke fase binnen dit proces wordt tijdens dit opleidingsonderdeel afzonderlijk behandeld en toegepast in diverse onderwijsvormen. Binnen de fases die focussen op data wordt er tevens een onderscheid gemaakt tussen het verzamelen en analyseren van kwantitatieve gegevens én kwalitatieve gegevens.
Binnen dit opleidingsonderdeel wordt eerst een grondige theoretische basis gelegd met verwijzingen naar concrete toepassingen uit de bedrijfswereld en het academisch onderzoek. Vervolgens zullen de studenten deze kennis zelf omzetten in de praktijk tijdens een onderzoeksproject waarbij ze onder begeleiding een eigen kwaliteitsvol onderzoeksvoorstel dienen uit te werken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Aanvullend op de beoordeling van het groepswerk door het onderwijsteam, worden ook de studenten ingeschakeld voor een peer evaluatie. Daardoor bestaat er de mogelijkheid dat een individuele score kan afwijken van de groepsscore. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student geslaagd is op het groepswerk, dient enkel het schriftelijk examen (70%) hernomen te worden in tweede examenkans. De score op het groepswerk uit eerste examenkans wordt dan behouden. Indien de student niet geslaagd is op het groepswerk in eerste examenkans, dient een individuele opdracht gemaakt te worden ter vervanging van het groepswerk (30%) en dient het schriftelijk examen (70%) hernomen te worden in tweede examenkans |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Methoden en technieken van onderzoek,Mark Saunders, Philip Lewis en Adrian Thornhill,8e editie,Pearson,9789043036450 |
|
|
|
|
|
 | schakelprogramma handelswetenschappen: gemeenschappelijk deel | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
voorbereidingsprogramma handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Onderzoek is belangrijk voor zowel bedrijven, overheden als andere organisaties omdat het kennis en nieuwe inzichten kan opleveren die een overgang naar een gewenste situatie mogelijk kan maken. Binnen dit opleidingsonderdeel beschouwen we zowel praktijkgericht als fundamenteel onderzoek vanuit een bedrijfseconomische context.
Dit opleidingsonderdeel heeft als doel de studenten een grondige basis te geven over het opzetten, uitvoeren én kritisch beoordelen van kwaliteitsvol onderzoek binnen zowel de academische- als de bedrijfswereld. Onderzoek wordt op een systematische wijze uitgevoerd en bestaat uit een proces dat uit verschillende fases bestaat: (i) de aanleiding van het onderzoek, (ii) het formuleren van een onderzoeksvraag (iii) opmaak van een literatuurstudie (iv) dataverzameling en analyse en (v) rapportage. Elke fase binnen dit proces wordt tijdens dit opleidingsonderdeel afzonderlijk behandeld en toegepast in diverse onderwijsvormen. Binnen de fases die focussen op data wordt er tevens een onderscheid gemaakt tussen het verzamelen en analyseren van kwantitatieve gegevens én kwalitatieve gegevens.
Binnen dit opleidingsonderdeel wordt eerst een grondige theoretische basis gelegd met verwijzingen naar concrete toepassingen uit de bedrijfswereld en het academisch onderzoek. Vervolgens zullen de studenten deze kennis zelf omzetten in de praktijk tijdens een onderzoeksproject waarbij ze onder begeleiding een eigen kwaliteitsvol onderzoeksvoorstel dienen uit te werken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
Extra info | Aanvullend op de beoordeling van het groepswerk door het onderwijsteam, worden ook de studenten ingeschakeld voor een peer evaluatie. Daardoor bestaat er de mogelijkheid dat een individuele score kan afwijken van de groepsscore. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student geslaagd is op het groepswerk, dient enkel het schriftelijk examen (70%) hernomen te worden in tweede examenkans. De score op het groepswerk uit eerste examenkans wordt dan behouden. Indien de student niet geslaagd is op het groepswerk in eerste examenkans, dient een individuele opdracht gemaakt te worden ter vervanging van het groepswerk (30%) en dient het schriftelijk examen (70%) hernomen te worden in tweede examenkans |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Methoden en technieken van onderzoek,Mark Saunders, Philip Lewis en Adrian Thornhill,8e editie,Pearson,9789043036450 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|