Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Elektrische machines (4061)
|
6,0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Elektrische machines (4061)
|
5,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor in de industriële wetenschappen - elektromechanica- optie automatisering | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
3de bachelor in de industriële wetenschappen - elektromechanica- optie energie | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| 1.5 De student kent de basiswetten van de elektrotechniek op het gebied van elektrodynamica en -statica, elektromagnetisme, één- en driefasige wisselstroom. | | | - BC
| De student kent de basis elektrische machines behandeld onder ELMA (2ba) of TELTS (SCH) en breidt deze kennis uit met de
opbouw, de werking en de aansturing voor de stappenmotor en reluctantie-motor. | | | - BC
| De student kent de werking van een gelijkrichter en kent de gevolgen voor harmonische vervuiling. | | | - BC
| De student kent de werking van een inverter voor de aansturing van een inductiemotor, BLDC-motor, stappenmotor en
synchroonmotor. | | | - BC
| De student kent de werking en implementatie van U/f-regeling en FOC (vectorsturing). | | - DC
| EM 1.1 De student heeft kennis van de verwerking van signalen en van de modellering van systemen. | | | - BC
| De student kent het equivalent schema van verschillende elektrische machines. | | | - BC
| De student kent de verschillende factoren die bijdragen tot het rendement van een systeem of meer specifiek tot het rendement
van een inductiemotor. | | - DC
| EM 1.8 De student heeft gevorderde kennis van de kernbegrippen van de sterkteleer en kennis van de functionele werking van courante machineonderdelen en mechanismen. | | | - BC
| De student kan de basisgegevens van een aandrijflijn vertalen in koppels en toerentallen voor de selectie van de gewenste
reductor en motor voor de aandrijflijn. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| 2.5 De student begrijpt de basiswetten van de elektrotechniek op het gebied van elektrodynamica en -statica, elektromagnetisme, één- en driefasige wisselstroom. | | | - BC
| De student begrijpt de werking en onderscheid tussen verschillende type motoren. | | | - BC
| De student kan de voor- en nadelen van U/f of FOC verklaren en duiden i.f.v. de toepassing. | | | - BC
| De student begrijpt het verschil in implementatie tussen U/f-regeling en FOC en het verschil in eigenschappen van het gestuurde
systeem. | | | - BC
| De student begrijpt dat de GR en PWM-signalen zorgen voor EMC en kan de oorzaak en oplossingen verklaren en motiveren. | | - DC
| EM 2.1 De student heeft inzicht in de verwerking van signalen en de modellering van systemen. | | | - BC
| De student kan de meetgegevens voor een inductiemotor vertalen in een equivalent schema en begrijpt de beperkingen van dit
equivalent schema voor het moduleren van deze inductiemotor. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| EM 5.2 De student kan een industriële elektrische installatie en een elektrische aandrijflijn analyseren. | | | - BC
| De student kan op basis van een beschrijving en specificaties van een elektrische aandrijflijn de juiste reductor en motor
selecteren. | | | - BC
| De student kan op basis van een beschrijving en specificaties van een elektrische aandrijflijn de vermogensturing selecteren en
dimensioneren. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EM 6.2 De student kan een industriële elektrische installatie en een elektrische aandrijflijn ontwerpen. | | | - BC
| De student kan op basis van een geselecteerd reductor, motor en vermogensturing de volledige elektrische aandrijflijn
doorrekenen en dimensioneren. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| EM 7.2 De student kan (delen van) een industriële elektrische installatie of elektrische aandrijflijn valideren met behulp van aangepaste softwaretools en implementeren in een labocontext. | | | - BC
| De student kan verschillende labo-opstellingen opstarten, na-meten en de meetresultaten verklaren. | | | - BC
| De student kan op basis van de meetresultaten de werking van de vermogensturing verklaren. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan zijn labo-metingen en de verwerking van deze meetresultaten correct weergegeven in een verslag. | | | - BC
| De student kan de berekening, dimensionering en de controle van een elektrische aandrijflijn correct weergeven in een verslag
en de relevante resultaten weergeven in het besluit van dit verslag. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.1 De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten. | | | - BC
| De student kan projectmatig werken met oog voor efficiëntie, praktische oplossing en verliest de randvoorwaarden niet uit het
oog (formatief, niet expliciet geëvalueerd). | | | - BC
| De student kan via opzoekingswerk correcte data verzamelen en is op zoek naar inzicht in het probleem (levenslang leren)
(formatief, niet expliciet geëvalueerd). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Motivatie: Aandrijfsystemen worden alsmaar ingewikkelder en de mogelijke implementaties steeds uitgebreider. Dit zowel op het vlak van motoren en hun aansturing als hun implementatie in een systeem. Een systematische aanpak is onontbeerlijk en dit vak probeert hier een aanzet toe te geven. Deze systematische aanpak is noodzakelijk in alle domeinen van de ingenieurspraktijk maar wordt hier vooral toegepast voor aandrijfsystemen.
|
Hoorcolleges (12 x 1,5u):
Voor EANDP bestuderen we de basis-principes van de elektronische aansturing voor verschillende motors: - 1f-gelijkrichting + 3f-gelijkrichter en de harmonische vervuiling - Gestuurde 3f-GR voor aansturen van DC-motor - PBM-technieken voor aansturen van AC-motoren => inductie-motor, BLDC-motor, synchroon-motor - Aansturing van stappenmotor en SRM - Principiële werking van vector-sturing - EMC t.g.v. elektronische aansturing
|
Werkcolleges (10 x 1,5u): Tijdens deze samenkomsten worden de studenten begeleid in het de verschillende stappen die nodig zijn voor de projecten. Deze werkcolleges bieden ondersteuning voor labo's, karakterisatie IM of berekening van de aandrijflijn.
Project karakterisatie van inductiemotor: - Start van project op basis meetgegevens of catalogusgegevens. - Berekeningen worden uitgevoerd met Python- Resultaten worden besproken in een verslag
Project: Dimensioneren van aandrijfsysteem: - Bepalen van snelheidsprofiel op basis van randvoorwaarden, - Berekenen van krachten en koppels, - Selectie van reductor, motor, invertor + accessoires, - Verslag met documentatie en motivering van keuzes bij het dimensioneren van aandrijflijn.
|
Labo's (4 x 3u): - Aansturing en werking van BLDC-motor + servo-motor (PMSM) - Aansturing en werking van inductiemotor - Aansturing en werking van stappenmotor - Aansturing en werking van DC-motor in 4 kwadranten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 22 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Voor het project is er geen tweede kans. Voor de bevraging over het project tijdens het examen is er wel een tweede kans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | Peer-assessment tijdens en na het project: resultaat zorgt voor een correctiefactor op het groepscijfer. |
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Voor het labo is er geen tweede kans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Project inductiemotor en project aandrijflijn geven als resultaat Python-programma's en verslagen (verslag mogelijk verwerkt in Python-programma). De programma's en verslagen worden ingeleverd voor de normale examenperiode (informatie op Toledo). De verwerking wordt begeleid tijdens de werkzittingen. Beoordeling Python-programma's en verslagen: a. Groeps-cijfer = p-gr: Eerste beoordeling gebeurt op basis ingezonden Python-programma's en verslagen. De beoordelingscriteria staan vermeld in de opgaves van de projecten. b. Peer-assessment:+20% tot -20% op groepscijfer. Behoud van het groepscijfer in academiejaar. Behoud van individueel eindcijfer in academiejaar indien > 60%. Geen overdracht van deelcijfers naar volgend academiejaar omdat elk jaar de projecten worden aangepast.
Bij het labo examen wordt gepeild naar praktische vaardigheden, naar kennis en naar inzicht. De student mag gebruik maken van een grafisch rekenmachine. Bij ongewettigde afwezigheid voor een labo of onvoldoende inzet tijdens het labo wordt er gebruik gemaakt van een PEf (permanente evaluatie factor). Deze factor PEf is 1 bij aanvang van het semester en wordt vermindert met 25 % bij ongewettigde afwezigheid of onvoldoende inzet tijdens het labo. De behaalde punten van het labo-examen worden met deze factor vermenigvuldigd: Punten labo examen = PEf x Beoordeling labo examen. Geen overdracht van labo-cijfers naar volgend academiejaar.
Bij het examen tijdens de normale examenperiode mag de student gebruik maken van een beknopt formularium (toegevoegd aan de opgave) en van een grafisch rekenmachine.
Test over leerstof project (13%) en leerstof hoorcolleges (50%) tijdens examenperiode.
Het eindcijfer voor elektrische aandrijving+ is het gewogen gemiddelde van de delen, en maximaal 9/20 indien de score van het schriftelijk examen kleiner is dan 8/20, en maximaal 7/20 indien de score van het schriftelijk examen kleiner is dan 6/20. Gewogen gemiddelde = Punten(Schriftelijk examen)*5/10 + Punten(Projects)*3,5/10 (22% op basis van het project en 13% op basis van vragen tijdens examen) + Punten(Labo-examen)*1,5/10.
Er is geen overdracht van labocijfer of projectcijfer naar volgend academiejaar mogelijk. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de 2de examenkans worden de beoordelingen van de projecten en het cijfer van het labo-examen behouden. De student krijgt de kans om de individuele testen voor de projecten (13%) en het examen over de leerstof van de hoorcolleges (50%) over te doen.
Geen overdracht van punten naar volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student kent de werking van de transformator, DC-motor en inductiemotor en kan voor deze elektrische machines het equivalent schema opstellen.
De student kan de mechanische krachten berekenen t.g.v. wrijving, gewicht, versnelling en kan deze krachten vertalen in potentiële energie, kinetische energie, mechanische energie en rendementen. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Presentaties en documentatie op Toledo - Informatie over project "Opdracht en indienen project" op Toledo - Labo-opgave op Toledo |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Electrical Drives and Control Techniques,Gerd Terorde,ACCO,9789033456862 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Aandrijvingen in de praktijk: Het selecteren van aandrijvingen: Uitgave van SEW - Te vinden op de website van sew-eurodrive. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum / Volgtijdelijkheid: ELMA (2ba) of TELS (SCH) vormt de basis voor een verder verdieping van industriële aandrijvingen in het vak EANDP (Elektrische aandrijvingen).
Relatie met onderzoek: Voor het vak EANDP moeten de studenten primaire bronnen lezen en bespreken. De studenten voeren onderzoeksgerelateerde opdrachten uit. (uitvoeren + rapporteren laboproeven + keuze en dimensionering reëel aandrijfsysteem).
Relatie met werkveld: Aandrijfsystemen worden alsmaar ingewikkelder en de mogelijke implementaties steeds uitgebreider. Dit zowel op het vlak van motoren en hun aansturing als hun implementatie in een systeem. Een systematische aanpak is onontbeerlijk en dit vak probeert hier een aanzet toe te geven. Documentatie van SEW, Siemens, Leroy Somer en ABB worden geraadpleegd. Voor de opgaven van het project put de titularis uit zijn eigen beroepservaring uit de autoindustrie en uit projecten uitgevoerd door collega's. |
|
|
|
|
|
 | schakel IW Elektromechanica optie automatisering - deel 3 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
schakel IW Energie - deel 3 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Motivatie: Aandrijfsystemen worden alsmaar ingewikkelder en de mogelijke implementaties steeds uitgebreider. Dit zowel op het vlak van motoren en hun aansturing als hun implementatie in een systeem. Een systematische aanpak is onontbeerlijk en dit vak probeert hier een aanzet toe te geven. Deze systematische aanpak is noodzakelijk in alle domeinen van de ingenieurspraktijk maar wordt hier vooral toegepast voor aandrijfsystemen.
|
Hoorcolleges (12 x 1,5u):
Voor EANDP bestuderen we de basis-principes van de elektronische aansturing voor verschillende motors: - 1f-gelijkrichting + 3f-gelijkrichter en de harmonische vervuiling - Gestuurde 3f-GR voor aansturen van DC-motor - PBM-technieken voor aansturen van AC-motoren => inductie-motor, BLDC-motor, synchroon-motor - Aansturing van stappenmotor en SRM - Principiële werking van vector-sturing - EMC t.g.v. elektronische aansturing
|
Werkcolleges (10 x 1,5u): Tijdens deze samenkomsten worden de studenten begeleid in het de verschillende stappen die nodig zijn voor de projecten. Deze werkcolleges bieden ondersteuning voor labo's, karakterisatie IM of berekening van de aandrijflijn.
Project karakterisatie van inductiemotor: - Start van project op basis meetgegevens of catalogusgegevens. - Berekeningen worden uitgevoerd met Python- Resultaten worden besproken in een verslag
Project: Dimensioneren van aandrijfsysteem: - Bepalen van snelheidsprofiel op basis van randvoorwaarden, - Berekenen van krachten en koppels, - Selectie van reductor, motor, invertor + accessoires, - Verslag met documentatie en motivering van keuzes bij het dimensioneren van aandrijflijn.
|
Labo's (4 x 3u): - Aansturing en werking van BLDC-motor + servo-motor (PMSM) - Aansturing en werking van inductiemotor - Aansturing en werking van stappenmotor - Aansturing en werking van DC-motor in 4 kwadranten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 22 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Voor het project is er geen tweede kans. Voor de bevraging over het project tijdens het examen is er wel een tweede kans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | Peer-assessment tijdens en na het project: resultaat zorgt voor een correctiefactor op het groepscijfer. |
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Voor het labo is er geen tweede kans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Project inductiemotor en project aandrijflijn geven als resultaat Python-programma's en verslagen (verslag mogelijk verwerkt in Python-programma). De programma's en verslagen worden ingeleverd voor de normale examenperiode (informatie op Toledo). De verwerking wordt begeleid tijdens de werkzittingen. Beoordeling Python-programma's en verslagen: a. Groeps-cijfer = p-gr: Eerste beoordeling gebeurt op basis ingezonden Python-programma's en verslagen. De beoordelingscriteria staan vermeld in de opgaves van de projecten. b. Peer-assessment:+20% tot -20% op groepscijfer. Behoud van het groepscijfer in academiejaar. Behoud van individueel eindcijfer in academiejaar indien > 60%. Geen overdracht van deelcijfers naar volgend academiejaar omdat elk jaar de projecten worden aangepast.
Bij het labo examen wordt gepeild naar praktische vaardigheden, naar kennis en naar inzicht. De student mag gebruik maken van een grafisch rekenmachine. Bij ongewettigde afwezigheid voor een labo of onvoldoende inzet tijdens het labo wordt er gebruik gemaakt van een PEf (permanente evaluatie factor). Deze factor PEf is 1 bij aanvang van het semester en wordt vermindert met 25 % bij ongewettigde afwezigheid of onvoldoende inzet tijdens het labo. De behaalde punten van het labo-examen worden met deze factor vermenigvuldigd: Punten labo examen = PEf x Beoordeling labo examen. Geen overdracht van labo-cijfers naar volgend academiejaar.
Bij het examen tijdens de normale examenperiode mag de student gebruik maken van een beknopt formularium (toegevoegd aan de opgave) en van een grafisch rekenmachine.
Test over leerstof project (13%) en leerstof hoorcolleges (50%) tijdens examenperiode.
Het eindcijfer voor elektrische aandrijving+ is het gewogen gemiddelde van de delen, en maximaal 9/20 indien de score van het schriftelijk examen kleiner is dan 8/20, en maximaal 7/20 indien de score van het schriftelijk examen kleiner is dan 6/20. Gewogen gemiddelde = Punten(Schriftelijk examen)*5/10 + Punten(Projects)*3,5/10 (22% op basis van het project en 13% op basis van vragen tijdens examen) + Punten(Labo-examen)*1,5/10.
Er is geen overdracht van labocijfer of projectcijfer naar volgend academiejaar mogelijk. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de 2de examenkans worden de beoordelingen van de projecten en het cijfer van het labo-examen behouden. De student krijgt de kans om de individuele testen voor de projecten (13%) en het examen over de leerstof van de hoorcolleges (50%) over te doen.
Geen overdracht van punten naar volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student kent de werking van de transformator, DC-motor en inductiemotor en kan voor deze elektrische machines het equivalent schema opstellen.
De student kan de mechanische krachten berekenen t.g.v. wrijving, gewicht, versnelling en kan deze krachten vertalen in potentiële energie, kinetische energie, mechanische energie en rendementen. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Presentaties en documentatie op Toledo - Informatie over project "Opdracht en indienen project" op Toledo - Labo-opgave op Toledo |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Electrical Drives and Control Techniques,Gerd Terorde,ACCO,9789033456862 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Aandrijvingen in de praktijk: Het selecteren van aandrijvingen: Uitgave van SEW - Te vinden op de website van sew-eurodrive. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum / Volgtijdelijkheid: ELMA (2ba) of TELS (SCH) vormt de basis voor een verder verdieping van industriële aandrijvingen in het vak EANDP (Elektrische aandrijvingen).
Relatie met onderzoek: Voor het vak EANDP moeten de studenten primaire bronnen lezen en bespreken. De studenten voeren onderzoeksgerelateerde opdrachten uit. (uitvoeren + rapporteren laboproeven + keuze en dimensionering reëel aandrijfsysteem).
Relatie met werkveld: Aandrijfsystemen worden alsmaar ingewikkelder en de mogelijke implementaties steeds uitgebreider. Dit zowel op het vlak van motoren en hun aansturing als hun implementatie in een systeem. Een systematische aanpak is onontbeerlijk en dit vak probeert hier een aanzet toe te geven. Documentatie van SEW, Siemens, Leroy Somer en ABB worden geraadpleegd. Voor de opgaven van het project put de titularis uit zijn eigen beroepservaring uit de autoindustrie en uit projecten uitgevoerd door collega's. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|