Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | master in de industriële wetenschappen: chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 60 | 21 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| De student kan in de opdrachten duidelijk en correct (syntactisch, lexicaal, fonologisch) communiceren in het Engels, Frans of Duits op schriftelijke en mondelinge wijze, al dan niet gebruikmakend van visuele hulpmiddelen. | | | - BC
| De student stelt een overzichtelijk en to the point portfolio op. | | - DC
| DC11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | - BC
| De student geeft blijk van een empathische, relatiegerichte attitude, met aandacht en begrip voor andere culturen en opinies. | | | - BC
| De student toont een open ingesteldheid tot andere culturen en algemeen maatschappelijke problemen. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student maakt kritische reflecties, voor en na elke activiteit, bij tussentijdse mijlpalen en bij het voltooien van het portfolio. | | - DC
| DC10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| De student neemt verantwoordelijkheid op binnen de organisatie en werkt hiervoor samen met verschillende stakeholders. | | - DC
| DC12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student toont een houding tot levenslang leren, toont nieuwsgierigheid en de wil bij te dragen aan de organisatie. | - EC
| EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie beheerst een geheel van chemische technieken en technologieën en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kent algemene/academische woordenschat, belangrijke grammaticale principes en spellingsregels in Duits, Engels of Frans. De student kent de methodologie achter het samenvatten van een tekst, het geven van een presentatie, het gebruik van courante multimediale hulpmiddelen, enz. Hij kent strategieën om woordenschat te leren. | | | - BC
| De student kent verschillende methode die helpen bij zelfontwikkeling: SWOT analyse, kernkwadrantenmodel, persoonlijk ontwikkelingsplan (POP), SMART doelen,.. | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan Duitse, Engelse of Franse teksten van algemene en/of technische aard binnen een aanvaardbaar tijdsbestek doorlezen en er leesstrategieën op toepassen met het oog op verdere inhoudelijke verwerking of bespreking. | | | - BC
| De student kan actief begrijpend luisteren naar Duitse, Engelse of Franse tekstfragmenten zoals presentaties, interviews, uiteenzettingen e.d. | | - DC
| DC3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| De student kan zelfstandig zijn opdrachten plannen. | | | - BC
| De student neemt initiatief, verkent zelfstandig de mogelijkheden en plant zijn/haar eigen 'vormende' activiteiten, hierbij gebruik makend van een persoonlijk ontwikkelingsplan. | | - DC
| DC4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan zelfstandig woordenschat verwerven. Hij kan zelfstandig informatie opzoeken in wetenschappelijke bronnen. | | | - BC
| De student refereert correct naar de geraadpleegde bronnen in zijn opdrachten. | | | - BC
| De student zoekt de nodige informatie voor potentiële activiteiten voor LLL zelfstandig op. | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan zijn opdrachten logisch structuren. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan de aangereikte en zelfstandig verworven kennis toepassen in mondelinge en schriftelijke opdrachten in het Duits, Engels of Frans. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen:
Levenslang Leren LLL (1.5 SP)
Het doel van het deel 'levenslang Leren' is de student aan te zetten om actief te participeren in de organisatie, zijn talenten te ontwikkelen en zichzelf te vormen. Dit kan door lesondersteunende activiteiten ( begeleiding in labo's..), door participatie aan raden, fora, innovatiekampen of infodagen, door organisatie van activiteiten, door organisatie en deelname aan bedrijfsbezoeken, door extra opdrachten, door het volgen van seminaries, door begeleiding van inkomende Erasmusstudenten (FIIW) en door tal van andere opleidingsgebonden activiteiten die zijn ingenieursattitude vorm geven. De activiteiten worden in verschillende categoriën verdeeld en de student moet een minimum aantal uren voor elke categorie volgen.
Communicatie Duits, Engels of Frans (1.5 SP)
De student leert communiceren in een internationale context in een taal naar keuze (Duits, Engels of Frans) en sluit hiervoor aan bij het vak Internationale toegepaste communicatie Duits (2655), Engels (2909) of Frans (2908) tijdens semester 1. Tijdens de werkcolleges van semester 1 voert de student praktijkgerichte opdrachten in het Duits, Engels of Frans uit, waarin de vier essentiële communicatieve vaardigheden aan bod komen: luisteren, spreken, lezen en schrijven. De inhoud van de werkcolleges sluit zo veel mogelijk aan op de concrete leef- en leerwereld van de studenten en hun toekomstige beroepspraktijk. Er is een weloverwogen mix van algemene en meer technisch gerichte topics.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | 1.5 SP: mondelinge en schriftelijke evaluaties tijdens de contacturen bij het vak internationale toegepaste communicatie Duits, Engels of Frans |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het cijfer wordt steeds behouden, aangezien tweede examenkans voor dit deel niet mogelijk is. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de permanente evaluatie voor het deel 'Internationale toegepaste communicatie' (1.5 SP). |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) van de andere onderdelen van de permanente evaluatie voor het deel 'Internationale toegepaste communicatie' (1.5 SP), krijgt hij wel een eindresultaat (in afwijking van de examenregeling). Hij ontvangt een 0 voor het onderdeel waaraan hij niet deelnam. |
|
|
|
Extra info | Internationale toegepaste communicatie Voor alle onderdelen van de permanente evaluatie is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie voor het gedeelte internationale toegepaste communicatie (1.5 SP). Studenten in bijzondere omstandigheden, die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend, kunnen hierop daarom geen beroep doen.
Levenslang leren Voor het gedeelte Levenslang leren mag het opgebouwde portfolio steeds verder aangevuld worden ( naar 2e examenkans of een volgend academiejaar). Om activiteiten mee te mogen nemen, moet de reflectie ervan wel reeds ingediend zijn.
Bij niet slagen op het deel "Levenslang leren" zal er geen totaalcijfer zijn. Als er voldaan is aan het deel "Levenslang leren" dan zal het cijfer voor het geheel bepaald worden door "Internationale toegepaste communicatie".
Overdracht naar een volgend academiejaar Overdracht van cijfer op het deel 'Internationale communicatie' naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 10/20 behaalde. Het deel "Levenslang leren" wordt overgedragen indien men ervoor geslaagd was. De student kan er voor kiezen om toch een deelevaluatie te hernemen maar hij moet dit dan expliciet melden aan de betrokken docent(en). |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Er is geen tweede examenkans mogelijk voor het gedeelte 'Internationale toegepaste communicatie (1.5 SP)'
Voor het gedeelte Levenslang leren mag het opgebouwde portfolio steeds verder aangevuld worden ( naar 2e examenkans of een volgend academiejaar). Om activiteiten mee te mogen nemen, moet de reflectie ervan wel reeds ingediend zijn. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Voor deel internationale toegepaste commmunicatie is geen voorkennis veriest. Met betrekking tot het Europees Referentiekader voor Talen wordt voor Duits niveau A1 vooropgesteld (beginners). |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Voor het deel internationale toegepaste communicatie Duits, Engels of Frans: extra oefeningen, nuttige link, teksten e.d. via elektronisch leerplatvorm (Toledo). De student dient zich zelf in te schrijven in het overeenkomstig Toledovak.
Voor het deel Levenslang leren wordt het nodige materiaal ter beschikking gesteld via Toledo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Persoonlijke Kwaliteit,Y.H. Gramsbergen-Hoogland, M.A.J. Deveer; M.G. Leezenberg,Noordhoff Uitgevers,9789001853280 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
situering in het curriculum:
Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van de leerlijn Maatschappij en bedrijfsbeleid. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|