Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan onderzoeksdesigns en -methoden in de gezondheidszorg duiden en evalueren op hun geschiktheid voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen. | | - DC
| DC4.1 Heeft inzicht in de basisconcepten van wetenschapsfilosofie (e.g., Hoe wordt wetenschappelijke kennis ontwikkeld, plaats van methodologie, betekenis van epistemologie en ontologie). | | | - BC
| De student kan beschrijven waarom wetenschappelijk onderzoek belangrijk is in het kader van levenslang leren, evenals de noodzaak van op evidentie-gebaseerde praktijkvoering in de gezondheidszorg. | | - DC
| DC4.2 De student kan op basis van een onderzoeksvraag binnen de gezondheidszorg de voor- en nadelen van verschillende studiedesigns beargumenteren. | | | - BC
| Kan de kenmerken en voorwaarden van een goed geformuleerde (klinisch) relevante onderzoeksvraag beschrijven. | | | - BC
| Kan de functie en kenmerken van een onderzoekshypothese beschrijven en het onderscheid maken tussen diverse types van hypothesen. | | | - BC
| Kan een kritische beoordeling maken van de onderzoeksdoelstelling, -vragen, en -hypotheses gerapporteerd in geëigende wetenschappelijke onderzoekspublicaties met inbegrip van een beoordeling van de formulering, duidelijkheid, relevantie en significantie. | | | - BC
| Kan diverse cross-sectionele en longitudinale kwantitatieve onderzoeksdesign beschrijven en evalueren. | | | - BC
| Kan diverse bedreigingen van de validiteit en betrouwbaarheid van kwantitatieve en kwalitatieve studiedesigns en onderzoeksresultaten identificeren en evalueren. | | | - BC
| De student kan de essentie, beperkingen en mogelijkheden van het kwalitatieve onderzoeksparadigma voor onderzoek in de verpleeg- en vroedkunde verwoorden. | | | - BC
| Kan de methodologische stappen in het bekomen van een evidentie-gebaseerde praktijk omschrijven. | | | - BC
| Kan de algemene kenmerken tussen het kwantitatief onderzoek en het kwalitatief onderzoek beschrijven; verschillen en gelijkenissen tussen het kwantitatief onderzoek en het kwalitatief onderzoek duiden. | | - DC
| DC4.3 De student kan op onderbouwde wijze een keuze formuleren over het meest gepaste onderzoeksdesign en bijbehorende methoden om een onderzoeksvraag te beantwoorden. | - EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | | - DC
| DC7.1 De student maakt gebruik van de domeinspecifieke terminologie. | | - DC
| DC7.2 De student maakt bewuste keuzes op basis van bewijsmateriaal en gegevens. | - EC
| De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. | | - DC
| DC9.1 De student benadert meningen en visies vanuit een empathische houding, met respect voor autonomie en kwetsbaarheden van de betrokken stakeholders. | | - DC
| DC9.2 De student karakteriseert en internaliseert andere meningen en visies in harmonie met eigen waarden, wat leidt tot consistent en authentiek gedrag. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel situeert zich binnen de module ‘Science toolbox’. Het opleidingsonderdeel voorziet de student in de nodige competenties om onderzoeksdesigns en -methoden gebruikt in de gezondheidszorg correct te kaderen. Daarnaast leren studenten op een onderbouwde wijze een design en bijbehorende methodes te selecteren om een onderzoeksvraag te beantwoorden. Binnen deze module hebben we aandacht voor zowel kwantitatieve, kwalitatieve en mixed methods designs.
Naast de nodige theoretische kadering via interactieve hoorcolleges en digitale leerpaden zal binnen dit opleidingsonderdeel gebruik worden gemaakt van interactieve werksessies met concrete voorbeelden en toepassingen.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (8/20 of meer) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatievorm tijdens de tweede examenkans is een schriftelijk gesloten-boek examen (100%). |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice,Polit DF & Beck CT,11th edition, 2020,Wolters Kluwer,9781975154141,Hardcover ISBN 9781975110642
- Qualitative Research in Nursing and Healthcare, 4th Edition,Immy Holloway, Kathleen Galvin,2016,Wiley Blackwell,9781118874493
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal |
|
Door de docenten samengestelde reader "Onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg", deze bevat de handouts en een selectie papers en rapporten. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|