Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan wetenschappelijke publicaties en rapporten beoordelen en op een systematische manier samenvatten. | | - DC
| DC6.1 De student kan criteria identificeren waaraan technisch-wetenschappelijke vakteksten en populair-wetenschappelijke teksten beantwoorden | | - DC
| DC6.2 De student kan voor populair- en of/of technische wetenschappelijke teksten zelf toepassen in het uitwerken van dergelijke teksten | - EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | | - DC
| DC7.1 De student kan deze populair-wetenschappelijke tekst in een pitch voordragen aan een breed publiek | | - DC
| DC7.2 De student kan deze populair-wetenschappelijke tekst in een uitgebreide presentatie voordragen aan een publiek. | | - DC
| DC7.3 De student kan wetenschappelijke ideeën of concrete resultaten van metingen of berekeningen en dergelijke duidelijk formuleren in een zakelijke tekst met correcte bronvermelding én dit in de taal die gangbaar is binnen het wetenschappelijke domein, en hierover mondeling communiceren. | - EC
| De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren. | | - DC
| DC10.1 De student kan zichzelf (kort) voorstellen in een pitch en zichzelf hierna evalueren om zo zijn presentatie technieken te optimaliseren | | - DC
| DC10.2 De student kan op basis van de feedback die hij kreeg op zijn schriftelijke/mondeling presentatie zijn werkpunten opstellen |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel (OPO) draagt bij aan de cluster ‘Academic skills’. Wetenschap maakt integraal deel uit van de maatschappij. De wijdverbreide toepassing van wetenschappelijke kennis en haar rol in politiek en beleid maakt het noodzakelijk dat iedereen op de hoogte is van wetenschappelijke resultaten en zich een gefundeerde mening kan vormen over de invloed van wetenschap in het persoonlijke leven en de samenleving als geheel.
Wetenschapscommunicatie is daarom van groot belang. Geen eenvoudige taak: wetenschappelijke kennis is vaak complex, nooit ‘af’ en vaak onderwerp van onderlinge discussie. Dit is inherent aan het wetenschappelijke proces en draagt bij aan de kwaliteit. Wie wilt communiceren over de werking en waarde van wetenschap dient zich rekenschap te geven van de wezenskenmerken van wetenschap: wetenschap ontwikkelt zich door het stellen van vragen, wetenschap is veelvormig en steeds vaker interdisciplinair, wetenschap wordt uitgeoefend in een team, gedreven door fascinatie en niet onfeilbaar maar heeft meestal wel een zelfreinigend vermogen. Tot slot is wetenschap in verschillende opzichten, meer dan alleen in de economische zin, waardevol voor mens en maatschappij.
Beeldvorming van wetenschap vindt onder andere plaats door wetenschapscommunicatie. Het wetenschappelijk schrijven is een belangrijk onderdeel van deze wetenschapscommunicatie.
Keywords: schrijf- en presentatietechnieken, wetenschappelijk schrijven, wetenschapscommunicatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (8/20 of meer) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Wetenschap communiceren,Crauwels M, Gérard M & De Bruin J,2015,Acco,9789462921849 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|