Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. | - EC
| De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Heel wat uitdagingen zorgen voor de nodige veranderingen bij organisaties in de zorg- en welzijnssector. De zorg- en welzijnssector is immers voortdurend in ontwikkeling en bezig met kwaliteitsverbetering. Bijgevolg kiezen zorgorganisaties steeds vaker om die veranderingen uit te voeren aan de hand van (organisatiebrede) projecten waarbij vaak meerdere disciplines betrokken zijn. Binnen de complexiteit van de gezondheidszorg is goed projectmanagement dan ook essentieel. Deze opleiding zorgt voor een solide basis om projecten succesvol te managen en/of om constructief aan projecten deel te nemen. Dit opleidingsonderdeel is geschikt voor iedereen die binnen de zorg- en welzijnssector projectmatig werkt en/of een project verantwoordelijkheid draagt.
Dit opleidingsonderdeel (OPO) heeft als doelstelling studenten vertrouwd te maken met de concepten, principes en methodieken van projectmanagement. Deze opleiding richt zich op veranderingen binnen de gezondheidszorg, in een breed maatschappelijke en internationale context. Elke zorgverlener, (staf)medewerker, leidinggevende, … in alle sectoren van de gezondheidszorg wordt immers in zijn/haar functie ooit wel eens geconfronteerd met projectmatig werk(en). En dit als lid van een projectteam, als projectleider of als opdrachtgever. Bijgevolg is het belangrijk om te weten hoe projecten kunnen worden opgezet, uitgevoerd en opgevolgd en dit door diverse technieken inzake projectmanagement aan te reiken. De student weet dus hoe een project kan worden vormgegeven, wat het beheer van de verschillende aspecten van een project inhoudt en hoe een project succesvol (dit wil zeggen: het opgeleverde resultaat voldoet aan de verwachtingen) kan worden afgerond. Goed projectmanagement moet projectleden in staat stellen om met de beschikbare middelen (dit wil zeggen: mensen, geld, materiaal en tijd) de vooropgestelde doelstellingen van het project te behalen. Daarnaast verwerft de student in dit OPO ook de theoretische en praktische inzichten om veranderingen succesvol en duurzaam door te voeren (verandermanagement). Elke verandering gaat immers gepaard met weerstand. Draagvlak en motivatie zijn dan ook essentieel voor een duurzame verankering en om de valley of despair zo kort mogelijk te houden.
We wisselen in dit opleidingsonderdeel theorie af met praktische voorbeelden vanuit de (eigen) praktijk. Het OPO zal onder meer bestaan uit enkele online leerpaden omtrent de concepten, principes en methodieken van projectmanagement. En dit zowel voor het klassieke als het agile projectmanagement (bv: SCRUM-methodiek). Er zullen bovendien praktische voorbeelden vanuit de (eigen) praktijk besproken worden om de theorie te toetsen.
Daarnaast zullen de studenten transdisciplinair werken aan een (middelmatig) complex probleem op vlak van zorgontwikkeling en/of -organisatie en dit vanuit het perspectief van de zorgvrager, de zorgverlener(s) en het zorgbeleid. Vertrekkend vanuit dit complex probleem, zullen de studenten een projectplan opstellen (inclusief de verschillende fasen, timing, budget, relevante stakeholders, …). Door middel van PEERsessions zullen de studenten leren van elkaars projectplan.
Keywords: project; project management; time management; project design; project plan; budget; kwaliteitsmanagement; innovatie; verandermanagement.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
Andere: | Mondelinge verdediging paper |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (8/20 of meer) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Effective Project Management: Traditional, Agile, Extreme, Hybrid,Wysocki RK,8th edition, 2019,Wiley,9781119562801 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Door de docenten samengestelde reader "Project management". Deze bevat de hand-outs en een selectie papers en rapporten. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|