Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790) | Contactpersoon : | Prof. dr. Johan HELLINGS |
Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan over (inter)nationale conceptuele kaders inzake organisatie en financiering van gezondheidszorg reflecteren en concretiseren naar een operationeel niveau. | | - DC
| DC1.1 De student heeft inzicht in de complexe interactie tussen zorg- en ondersteuningsvragen, de omgeving, kenmerken van de populatie, en de bredere maatschappelijke context. | | | - BC
| De student kan het basis wetgevend kader (o.a. WUG) rond organisatie van de gezondheidszorg duiden. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de evoluerende zorgnoden en kan deze kaderen in een breder perspectief van zorg en gezondheid. | | | - BC
| De student kan de impact van veranderingen in omgeving en populatie op het gezondheidszorgsysteem duiden. | | | - BC
| De student maakt kennis met de concepten van draagkracht en draaglast van zorgverleners. | | | - BC
| De student kan het concept quintuple aim in de gezondheidszorg (patiënten ervaring, klinisch resultaat, kost, ervaring van de gezondheidszorgverstrekker, gelijkheid in toegang tot de gezondheidszorg) duiden en illustreren met voorbeelden. | | | - BC
| De student begrijpt de impact van (wijzigingen van) zorgorganisatie op het welbevinden van de zorgprofessionals. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de relatie tussen gezondheid, preventie en ziekte. | | - DC
| DC1.2 De student begrijpt hoe gezondheidszorg georganiseerd en gefinancierd wordt in België, zowel ten aanzien van de actoren in de gezondheidszorg als ten aanzien van verschillende zorgsystemen op micro- (zorgproces), meso- (zorginstelling) en macro-(sociale zekerheid) niveau. | | | - BC
| De student kan de verschillende zorgsystemen op micro- (zorgproces), meso- (zorginstellingen en overheden) en macroniveau (sociale zekerheid) beschrijven. | | | - BC
| De student kan de wet op de uitvoering van de gezondheidszorgberoepen toelichten. | | | - BC
| De student kan de rol en de verantwoordelijkheden van diverse zorgprofessionals, betrokken instanties kaderen in het regelgevend kader. | | | - BC
| De student kan toelichten hoe de actoren in de gezondheidszorg gefinancierd worden. | | | - BC
| De student kan de financiering van de gezondheidszorg ten aanzien van het aanbod van verschillende zorgsystemen beschrijven. | | | - BC
| De student kan de kwaliteitswet toelichten. | | | - BC
| De student kan de wet op de rechten van de patiënt toelichten en illustreren met voorbeelden. | | | - BC
| De student kan de relevante thematische rapporten van kennisinstellingen en overheidsinstanties op vlak van zorg en gezondheid gericht gebruiken. | - EC
| EC 2. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een evidence-based manier beslissingen nemen en handelen, rekening houdend met de gezondheidseconomische en ethische context. | | - DC
| DC2.1 De student heeft kennis en inzicht in de principes van economische evaluaties in de gezondheidszorg. | | | - BC
| De student kan de basisprincipes van gezondheidseconomie uitleggen en verduidelijken met een voorbeeld. | | | - BC
| De student kan de basisinzichten inzake gezondheidseconomie met elkaar verbinden en hierover reflecteren. | | - DC
| DC2.2 De student heeft kennis en inzicht in de ontwikkeling en toepassing van de economische evaluaties in de gezondheidszorg. | | | - BC
| De student heeft kennis over macro- en micro-economische analysemethoden en rapportering van de gezondheidszorg, met introductie in het werken met modellen, sensitiviteitsanalyses, en scenario ontwikkelingen. | | | - BC
| De student weet hoe een economische analyse moet worden geïnterpreteerd, begrijpt wanneer ontbrekende kennis zich voordoet, en weet hoe verbetering van de kennis kan worden opgebouwd. | | | - BC
| De student kan de relevante perspectieven voor een volledige economische analyse in de gezondheidszorg benoemen en verduidelijken. | | - DC
| DC2.3 De student kan de principes van value-based healthcare conceptueel toelichten, en duiden welke meerwaarde dit kan genereren voor de mens, de zorgverstrekker en het systeem. | | | - BC
| De student kan de principes van value based healthcare definiëren en verduidelijken aan de hand van concrete voorbeelden. | | | - BC
| De student kan de principes van value based healthcare toepassen op een specifieke doelgroep. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel geeft duiding over de positie van de Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg in de basisaspecten van zorg en gezondheid, de organisatie van zorg en de rol van de verschillende gezondheidszorgberoepen. Dit wordt gekaderd in de bredere juridische context en financiering van zorg, de relatie met verzekeringssystemen en de diverse modellen van sociale zekerheid. Dit OPO voorziet de fundamenten om als academisch professional in een samenwerking met zorgprofessionals toegevoegde waarde te kunnen ontwikkelen in de zorg voor personen met een zorgnood, professionals, zorgorganisaties en de samenleving.
Het OPO krijgt vorm vanuit drie thematische clusters: 1) organisatie van de gezondheidszorg, 2) gezondheidsrecht en regelgeving, en 3) gezondheidseconomie. De focus wordt daarbij gericht op de organisatie en financiering van de verschillende gezondheidszorgberoepen en -organisaties.
Keywords: zorg en gezondheid; organisatie en financiering van gezondheidszorg; gezondheidszorgberoepen; gezondheidsrecht; gezondheidseconomie.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Recht en bio-ethiek,Goffin T & Nys H,2021,Lannoo campus,9789401477819
- Economie van de gezondheidszorg,Schut E, Varkevisser M,2017,Bohn Stafleu van Loghum,9789036813136
- Deep Medicine: How Artificial Intelligence Can Make Healthcare Human Again,Topol E,2019,Hachette Book Group USA,9781541644632
- Codex gezondheidsrecht,Balthazar T, Goffin T, Lierman S, Van Assche K,2022,Wolters Kluwer,9789403023526
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Door de docenten samengestelde reader "De mens, de verstrekker en het systeem". Deze bevat de hand-outs en een selectie papers en rapporten. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- The Economics of Health and Health Care: International Student Edition,Folland, S., Goodman, A.C., & Stano, M.,8th Edition,New York: Routledge,9789036813136,https://doi.org/10.4324/9781315103488
- Geïntegreerde zorg: Werken aan samenwerken,Vandeurzen J & Steyaert S,2022,Lannoo Campus,9789401484039
- Handbook Integrated Care,Amelong V, Stein V, Suter E, Goodwin N, Nolte E, Balicer R,2nd edition, 2021,Springer,Full text online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-69262-9
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|