Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Toegepaste wiskunde in de chemie 1 (3307)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de chemie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 3: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden. | - EC
| EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in wiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren. | - EC
| EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren. | - EC
| EC 8: De bachelor in de chemie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering bij het analyseren van chemische en biochemische vraagstellingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft kennis van basisbegrippen uit de wiskunde zoals integraal- en differentiaalrekening, en oplossen van (differentiaal)vergelijkingen
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel staat het toepassen van behoudswetten van massa en energie bij het beschrijven van chemische en fysische processen op macroscopische schaal centraal. Voorbeelden van processen zijn het laten verlopen van chemische reacties in al dan niet continu doorstroomde apparaten, het opwarmen en afkoelen van processtromen met warmtewisselaars en het uitvoeren van scheidingen. Hoofddoelstelling van dit opleidingsonderdeel is dat de student leert reële problemen te vertalen in eenvoudige vergelijkingen: er is een begin gemaakt met modellering van processen. Deze hoofddoelstelling wordt bereikt als:
- de student(e) kennis heeft van batchgewijze-, continue-, en semi-continue procesvoering en deze begrippen zinvol kan toepassen
- de student(e) kennis heeft van stationaire en niet-stationaire toestanden en deze begrippen zinvol kan toepassen
- de student(e) kennis heeft van het concept ideale menging en dit concept zinvol kan toepassen
- de student(e) kennis heeft van propstroming en dit begrip zinvol kan toepassen
- de student(e) kennis heeft van het begrip reactiesnelheidsvergelijking, en dit begrip zinvol kan toepassen bij het berekenen van de omzettingsgraad bij het batchgewijs en continu uitvoeren van enkelvoudige en meervoudige chemische reacties in de vloeistoffase
- de student(e) kennis heeft van warmtetransport door geleiding, warmteoverdracht en straling en deze mechanismen zinvol kan toepassen
- de student(e) kennis heeft van weerstanden tegen warmtetransport in serie en dit concept zinvol kan toepassen
- de student(e) kennis heeft van warmte uitwisseling en dit begrip zinvol kan toepassen bij het opwarmen en afkoelen van processtromen en bij fasenovergangen
- de student(e) kennis heeft van scheiding door destillatie en extractie en deze scheidingstechnieken zinvol kan toepassen
- de student(e) kennis heeft van het principe van mee- en tegenstroom contactprocessen en deze concepten zinvol kan toepassen
- de student(e) eenvoudige processchema's kan lezen, stof- en energie balansen kan opstellen over eenvoudige al dan niet continu doorstroomde systemen en bij de uitwerking van deze balansen, benaderingen zinvol kan toepassen en relevante fysische constanten kan opzoeken in handboeken
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Evaluatievorm in overleg met student tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De studenten mogen het gegevensboek 'Transport Phenomena Data Companion. L.P.B.M. Janssen M.M.C.G. Warmoeskerken' gebruiken. In het gegevensboek mogen geen notities gemaakt zijn. Bij het deel 'Scheidingstechnieken' kan een formularium gebruikt worden dat de student zelf opstelt (1 pagina A4). Op dit formularium worden ENKEL formules genoteerd betreffende het deel scheidingstechnieken, geen tekst, geen afleidingen. Dit formularium wordt samen met het examen afgegeven. |
|
|
|
Extra info | Het eindcijfer bestaat voor 50% uit de score behaald op het deel massa- en warmteleer en scheidingstechnieken en voor 50% uit de score behaald op het deel reactorkunde. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Massa - en warmteleer en scheidingstechnieken
- Inleiding tot de reactorkunde
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Inleiding tot de reactorkunde
Cursus Inleiding in Chemische Procestechnologie |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Separation Process Principles: Chemical and Biochemical Operations,J. D. Seader; Ernest J. Henley; D. Keith Roper,3,Wiley,9780470481837
- Transport Processes and Separation Process Principles (Includes Unit Operations),Christie John Geankoplis,4,Prentice Hall,9780131013674
- Chemical Reaction Engineering,Octave Levenspiel,3,Wiley,9780471254249
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Slides die bij het college worden gebruikt worden beschikbaar gesteld via Toledo. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|