Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 216 | 8,0 | 216 | 8,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren en analyseren, de eigen creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen te combineren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | | - DC
| De student kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren. | | - DC
| De student kan de eigen creativiteit aanwenden om een matig complex informaticaprobleem op te lossen en deze oplossing te beschrijven. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van informatica als wetenschappelijke discipline, toont een kritische ingesteldheid en kan een standpunt innemen en verdedigen op basis van verworven kennis en inzicht. | | - DC
| De student kan informatica als wetenschappelijke discipline situeren. | | - DC
| De student kan uitleggen dat er grenzen zijn aan de mogelijkheden om een informaticaprobleem exact op te lossen, waardoor soms beroep moet worden gedaan op benaderingen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan het oplossen van problemen algoritmisch benaderen en is vertrouwd met diverse programmeerparadigma's, -technieken en -methoden. | | - DC
| De student kan uitleggen wat een algoritme is en een algoritmische aanpak definiëren voor het oplossen van een probleem. | | - DC
| De student kan diverse algoritmen interpreteren en vergelijken op basis van relevante criteria en met deze criteria rekening houden bij het implementeren van algoritmen. | | - DC
| De student kan redeneren over de correctheid van een algoritme. | | - DC
| De student kan de (tijds)complexiteit van algoritmen en problemen beschrijven en berekenen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica. | | - DC
| De student kan een correcte logische redenering opbouwen. | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde toepassen bij het construeren van informatica-oplossingen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor beschikt over een breed referentiekader waardoor hij/zij de eigen kennis en vaardigheden van het vakgebied voortdurend kan actualiseren. | | - DC
| De student heeft grondige kennis over belangrijke deelgebieden van de informatica: programmeertalen en -paradigma''s, computerarchitectuur, human computer interaction, data management, algoritmen en datastructuren, software engineering, computernetwerken, logica, theoretische informatica, besturingssystemen en computer graphics. | | - DC
| De student kan denken en handelen vanuit de fundamenten van de informatica. | | - DC
| De student kan toepassingsgericht denken en handelen in informatica. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan mogelijkheden om een informaticaprobleem op te lossen en de tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun bruikbaarheid, correctheid en efficiëntie. | | - DC
| De student kan oplossingsmogelijkheden voor een probleem beschrijven. | | - DC
| De student kan oplossingsmogelijkheden voor een probleem vergelijken op voor- en nadelen, en een geschikte oplossingsmethode selecteren op basis van relevante criteria, zoals bruikbaarheid, correctheid en efficiëntie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De studenten kunnen programmeren in minstens 1 programmeertaal. - De studenten beschikken over technieken om problemen op te lossen. - De studenten hebben een wiskundige basiskennis. - De studenten kunnen eenvoudige wiskundige bewijzen maken.
|
|
|
- De studenten verwerven een denkwijze om informaticaproblemen te benaderen die ze kunnen toepassen bij het zelf oplossen van problemen.
- De studenten kunnen de correctheid van een algoritme aantonen.
- De studenten kennen het begrip complexiteit van een algoritme en van een probleem, en kunnen de complexiteit van algoritmen en problemen berekenen. In het bijzonder hebben ze noties van het begrip 'NP-compleetheid'.
- De studenten kunnen een probleem analyseren en algoritmen om dit probleem op te lossen vergelijken op basis van relevante criteria, waaronder complexiteit.
- De studenten bezitten een grondige kennis van sorteren en sorteeralgoritmen.
- De studenten begrijpen het begrip 'abstract datatype' (ADT) en kunnen voor concrete probleemsituaties relevante ADTs opstellen.
- De studenten beschikken over een overzicht van de belangrijkste ADTs (lijsten, verzamelingen, bomen, grafen), bijhorende navigatietechnieken (voorwaarts, achterwaarts, preorde, inorde, postorde, diepte-eerst zoeken, breedte-eerst zoeken), methodes om deze ADTs te implementeren (tabelimplementaties, wijzerimplementaties, hashing) en typische toepassingsdomeinen (data dictionaries, Huffmancodes, backtracking, zoekstructuren, priority queues, kortstepadproblemen, overdekkingsproblemen).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 8,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Data Structures and Algorithms,Alfred V. Aho; Jeffrey D. Ullman; John E. Hopcroft,1,Pearson,9780201000238
- Introduction to Algorithms,Thomas H. Cormen; Charles E. Leiserson; Ronald L. Rivest; Clifford Stein,3,MIT Press,9780262033848,Beschikbaar als e-book:https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=3339142
- Algoritmen en datastructuren,Veerle Fack,ACCO Uitgeverij,9789033498244
|
|
|
|
|
|
| schakelprogramma informatica | Verplicht | 216 | 8,0 | 216 | 8,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
- De studenten kunnen programmeren in minstens 1 programmeertaal. - De studenten beschikken over technieken om problemen op te lossen. - De studenten hebben een wiskundige basiskennis. - De studenten kunnen eenvoudige wiskundige bewijzen maken.
|
|
|
- De studenten verwerven een denkwijze om informaticaproblemen te benaderen die ze kunnen toepassen bij het zelf oplossen van problemen.
- De studenten kunnen de correctheid van een algoritme aantonen.
- De studenten kennen het begrip complexiteit van een algoritme en van een probleem, en kunnen de complexiteit van algoritmen en problemen berekenen. In het bijzonder hebben ze noties van het begrip 'NP-compleetheid'.
- De studenten kunnen een probleem analyseren en algoritmen om dit probleem op te lossen vergelijken op basis van relevante criteria, waaronder complexiteit.
- De studenten bezitten een grondige kennis van sorteren en sorteeralgoritmen.
- De studenten begrijpen het begrip 'abstract datatype' (ADT) en kunnen voor concrete probleemsituaties relevante ADTs opstellen.
- De studenten beschikken over een overzicht van de belangrijkste ADTs (lijsten, verzamelingen, bomen, grafen), bijhorende navigatietechnieken (voorwaarts, achterwaarts, preorde, inorde, postorde, diepte-eerst zoeken, breedte-eerst zoeken), methodes om deze ADTs te implementeren (tabelimplementaties, wijzerimplementaties, hashing) en typische toepassingsdomeinen (data dictionaries, Huffmancodes, backtracking, zoekstructuren, priority queues, kortstepadproblemen, overdekkingsproblemen).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 8,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Data Structures and Algorithms,Alfred V. Aho; Jeffrey D. Ullman; John E. Hopcroft,1,Pearson,9780201000238
- Introduction to Algorithms,Thomas H. Cormen; Charles E. Leiserson; Ronald L. Rivest; Clifford Stein,3,MIT Press,9780262033848,Beschikbaar als e-book:https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=3339142
- Algoritmen en datastructuren,Veerle Fack,ACCO Uitgeverij,9789033498244
|
|
|
|
|
|
| bachelor in de wiskunde - verbreding informatica | Verbreding | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Wiskunde bezit een grondige basiskennis en heeft inzicht in verschillende domeinen van de wiskunde waaronder algebra, meetkunde, analyse, numerieke wiskunde, kanstheorie, statistiek, aspecten van discrete wiskunde en logica. | - EC
| EC 4: De bachelor Wiskunde kan een wiskundig bewijs begrijpen, oordelen of een argument correct is en heeft inzicht in welke eigenschappen precies gebruikt worden (in de context van de verworven kennis). Hij/zij kan een lacune of een overbodige stap in een bewijs of een berekening herkennen | - EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. | - EC
| EC 12: De bachelor Wiskunde heeft een basiskennis van programmeren en kan courante wiskundige software gebruiken (bv. Maple, Matlab). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De studenten kunnen programmeren in minstens 1 programmeertaal. - De studenten beschikken over technieken om problemen op te lossen. - De studenten hebben een wiskundige basiskennis. - De studenten kunnen eenvoudige wiskundige bewijzen maken.
|
|
|
- De studenten verwerven een denkwijze om informaticaproblemen te benaderen die ze kunnen toepassen bij het zelf oplossen van problemen.
- De studenten kunnen de correctheid van een algoritme aantonen.
- De studenten kennen het begrip complexiteit van een algoritme en van een probleem, en kunnen de complexiteit van algoritmen en problemen berekenen. In het bijzonder hebben ze noties van het begrip 'NP-compleetheid'.
- De studenten kunnen een probleem analyseren en algoritmen om dit probleem op te lossen vergelijken op basis van relevante criteria, waaronder complexiteit.
- De studenten bezitten een basiskennis van sorteren en sorteeralgoritmen.
- De studenten bezitten een basiskennis van de datatstructuren "boom" en "graaf" en beschikken over een overzicht van typische toepassingen (Huffmancodes, backtracking, zoekstructuren, priority queues, kortstepadproblemen, overdekkingsproblemen).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Data Structures and Algorithms,Alfred V. Aho; Jeffrey D. Ullman; John E. Hopcroft,1,Pearson,9780201000238
- Introduction to Algorithms,Thomas H. Cormen; Charles E. Leiserson; Ronald L. Rivest; Clifford Stein,3,MIT Press,9780262033848,Beschikbaar als e-book:https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=3339142
- Algoritmen en datastructuren,Veerle Fack,ACCO Uitgeverij,9789033498244
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|