Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | - DC
| DC3: De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | | - DC
| DC3: De student kan een document verwerken, kritisch evalueren en in verband brengen met zowel de gedoceerde cursus als beleidsrelevante toepassingen. | | - DC
| DC6: De student kan de belangrijkste theoretische denkkaders toepassen in de praktijk. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC1: De student heeft zicht op het bredere interdisciplinaire kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. | | - DC
| DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen. | | - DC
| DC3: De student heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | | - DC
| DC1: De student reflecteert over de maatschappelijke relevantie van mobiliteitsgerelateerde onderwerpen. | - EC
| EC5: De afgestudeerde wordt bewustgemaakt van en heeft inzicht in het regionale en internationale beleidskader, de gelijkenissen en verschillen inzake mobiliteitsbeleid. De bachelor wordt gestimuleerd om contacten te leggen met diverse (inter)nationale gesprekspartners inzake mobiliteit. | | - DC
| DC1: De student kan relevante beleidskaders identificeren | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het opleidingsonderdeel bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. De theorie is een algemene inleiding tot de wereld van de mobiliteitsdeskundige. We bespreken basisbegrippen zoals verplaatsingsmarkt, vervoersmarkt en verkeersmarkt en gaan vervolgens dieper in op de essentiële onderdelen ervan zoals de wegencategorisering, openbaar vervoer, fietsbeleid, parkeren, verkeersveiligheid en milieuaspecten.
In de werkzittingen worden deze concepten gesitueerd in een door de student goed gekende omgeving: de eigen woongemeente. Dit is essentieel: de student leert de algemene, abstracte problematiek (theorie) in zijn/haar eigen omgeving (h)erkennen. Tijdens de werkzittingen komen specifieke thema's aan bod zoals verplaatsingsgedrag, netwerken, openbaar vervoer, fietsbeleid en parkeren. Tijdens de laatste werkzitting presenteren de studenten een synthese waarin deze thema's geïntegreerd worden.
Er vindt ook ten minste één stadsbezoek plaats zodat studenten vertrouwd geraken met verkeerskunde op het terrein.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien minimum 10/20 op de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode). |
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | De studenten krijgen een evaluatiecijfer voor het maken van de opdrachten en de mondelinge presentatie. Dit cijfer is een weergave van de inhoudelijke correctheid, de diepgang en de evolutie die de student heeft doorgemaakt. |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 op het schriftelijk gesloten-boek examen (evaluatie tijdens examenperiode). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren en presenteren van de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode) en aanwezigheid tijdens de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd en/of gepresenteerd zijn en/of de student ongewettigd afwezig is tijdens de werkzitting(en) kan dit leiden tot een N als eindresultaat op het OPO. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien minimum 10/20 op de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode). |
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | De studenten krijgen een evaluatiecijfer voor het maken van de opdrachten en de mondelinge presentatie. Dit cijfer is een weergave van de inhoudelijke correctheid, de diepgang en de evolutie die de student heeft doorgemaakt. |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 op het schriftelijk gesloten-boek examen (evaluatie tijdens examenperiode). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren en presenteren van de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode) en aanwezigheid tijdens de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd en/of gepresenteerd zijn en/of de student ongewettigd afwezig is tijdens de werkzitting(en) kan dit leiden tot een N als eindresultaat op het OPO. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De studieleidraad, slides en cursusteksten worden beschikbaar gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Websites zoals mobielvlaanderen, De Lijn ...
Verkeerskunde en De Verkeersspecialist: maandelijkse tijdschriften over de verkeerskundige actualiteit. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | - DC
| DC3: De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | | - DC
| DC3: De student kan een document verwerken, kritisch evalueren en in verband brengen met zowel de gedoceerde cursus als beleidsrelevante toepassingen. | | - DC
| DC6: De student kan de belangrijkste theoretische denkkaders toepassen in de praktijk. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC1: De student heeft zicht op het bredere interdisciplinaire kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. | | - DC
| DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen. | | - DC
| DC3: De student heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | | - DC
| DC1: De student reflecteert over de maatschappelijke relevantie van mobiliteitsgerelateerde onderwerpen. | - EC
| EC5: De afgestudeerde wordt bewustgemaakt van en heeft inzicht in het regionale en internationale beleidskader, de gelijkenissen en verschillen inzake mobiliteitsbeleid. De bachelor wordt gestimuleerd om contacten te leggen met diverse (inter)nationale gesprekspartners inzake mobiliteit. | | - DC
| DC1: De student kan relevante beleidskaders identificeren. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het opleidingsonderdeel bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. De theorie is een algemene inleiding tot de wereld van de mobiliteitsdeskundige. We bespreken basisbegrippen zoals verplaatsingsmarkt, vervoersmarkt en verkeersmarkt en gaan vervolgens dieper in op de essentiële onderdelen ervan zoals de wegencategorisering, openbaar vervoer, fietsbeleid, parkeren, verkeersveiligheid en milieuaspecten.
In de werkzittingen worden deze concepten gesitueerd in een door de student goed gekende omgeving: de eigen woongemeente. Dit is essentieel: de student leert de algemene, abstracte problematiek (theorie) in zijn/haar eigen omgeving (h)erkennen. Tijdens de werkzittingen komen specifieke thema's aan bod zoals verplaatsingsgedrag, netwerken, openbaar vervoer, fietsbeleid en parkeren. Tijdens de laatste werkzitting presenteren de studenten een synthese waarin deze thema's geïntegreerd worden.
Er vindt ook ten minste één stadsbezoek plaats zodat studenten vertrouwd geraken met verkeerskunde op het terrein.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien minimum 10/20 op de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode). |
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | De studenten krijgen een evaluatiecijfer voor het maken van de opdrachten en de mondelinge presentatie. Dit cijfer is een weergave van de inhoudelijke correctheid, de diepgang en de evolutie die de student heeft doorgemaakt. |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 op het schriftelijk gesloten-boek examen (evaluatie tijdens examenperiode). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren en presenteren van de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode) en aanwezigheid tijdens de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd en/of gepresenteerd zijn en/of de student ongewettigd afwezig is tijdens de werkzitting(en) kan dit leiden tot een N als eindresultaat op het OPO. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien minimum 10/20 op de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode). |
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | De studenten krijgen een evaluatiecijfer voor het maken van de opdrachten en de mondelinge presentatie. Dit cijfer is een weergave van de inhoudelijke correctheid, de diepgang en de evolutie die de student heeft doorgemaakt. |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 op het schriftelijk gesloten-boek examen (evaluatie tijdens examenperiode). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren en presenteren van de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode) en aanwezigheid tijdens de werkzittingen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdrachten (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd en/of gepresenteerd zijn en/of de student ongewettigd afwezig is tijdens de werkzitting(en) kan dit leiden tot een N als eindresultaat op het OPO. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De studieleidraad, slides en cursusteksten worden beschikbaar gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Websites zoals mobielvlaanderen, De Lijn ...
Verkeerskunde en De Verkeersspecialist: maandelijkse tijdschriften over de verkeerskundige actualiteit. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|