Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Objectgeoriënteerd programmeren II (4183)
|
8.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Object-georiënteerd programmeren (1339)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren en analyseren, de eigen creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen te combineren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan het oplossen van problemen algoritmisch benaderen en is vertrouwd met diverse programmeerparadigma's, -technieken en -methoden. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan mogelijkheden om een informaticaprobleem op te lossen en de tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun bruikbaarheid, correctheid en efficiëntie. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct, werkt nauwgezet en systematisch en kan de hieraan verbonden specificaties correct naar software vertalen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica houdt rekening met gebruikersaspecten van de informatica. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan over het eigen werk rapporteren en communiceren, en kan het presenteren, aan informatici. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel maak je kennis met de processen, tools en technieken om complexe, correcte en bruikbare software te bouwen. De verschillende fases van een software engineering process worden bestudeerd. We starten met een basis van requirements engineering. We behandelen diverse procesmodellen voor de ontwikkeling van software, inclusief agiele processen. Technieken zoals test-driven development en refactoring komen aan bod. Na het volgen van dit opleidingsonderdeel, kunnen de studenten (1) principes en kwaliteitsattributen van proces en product uitleggen en nastreven, (2) de fasen van het ontwikkelingsproces, de activiteiten, de resultaten en gerelateerde terminologie uitleggen, (3) een probleem analyseren waarvoor software moet gemaakt worden en dit omzetten in een verzameling gestructureerde vereisten (requirements), (4) UML (Unified Modeling Language) gebruiken voor het maken van een object-georiënteerde analyse en ontwerp van een gesteld probleem, en (5) een software ontwerp omzetten in gestructureerde en onderhoudbare object-georiënteerde code. De studenten verkrijgen ook inzicht in validatie, verificatie en testing, en kunnen de aangeleerde benaderingen toepassen, en verwerven de basisvaardigheden om software design en code gradueel te laten evolueren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Andere: | Mondeling toelichting met korte voorbereiding |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de herkansing wordt het groepsproject vervangen door een individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Essentials of Software Engineering,Frank Tsui, Orlando Karam, Brabara Bernal,4th edition,Jones & Bartlett Learning,9781284106077 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software,Erich Gamma; Richard Helm; Ralph Johnson; John Vlissides,Pearson Education,9780201633610
- Refactoring: Improving the Design of Existing Code,Martin Fowler; Kent Beck; John Brant; William Opdyke; Don Roberts,1,Addison-Wesley,9780201485677
- Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development,Craig Larman,3,Prentice Hall,0076092037224
|
|
|
|
|
|
| schakelprogramma informatica | Verplicht | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel maak je kennis met de processen, tools en technieken om complexe, correcte en bruikbare software te bouwen. De verschillende fases van een software engineering process worden bestudeerd. We starten met een basis van requirements engineering. We behandelen diverse procesmodellen voor de ontwikkeling van software, inclusief agiele processen. Technieken zoals test-driven development en refactoring komen aan bod. Na het volgen van dit opleidingsonderdeel, kunnen de studenten (1) principes en kwaliteitsattributen van proces en product uitleggen en nastreven, (2) de fasen van het ontwikkelingsproces, de activiteiten, de resultaten en gerelateerde terminologie uitleggen, (3) een probleem analyseren waarvoor software moet gemaakt worden en dit omzetten in een verzameling gestructureerde vereisten (requirements), (4) UML (Unified Modeling Language) gebruiken voor het maken van een object-georiënteerde analyse en ontwerp van een gesteld probleem, en (5) een software ontwerp omzetten in gestructureerde en onderhoudbare object-georiënteerde code. De studenten verkrijgen ook inzicht in validatie, verificatie en testing, en kunnen de aangeleerde benaderingen toepassen, en verwerven de basisvaardigheden om software design en code gradueel te laten evolueren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Andere: | Mondeling toelichting met korte voorbereiding |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de herkansing wordt het groepsproject vervangen door een individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Essentials of Software Engineering,Frank Tsui, Orlando Karam, Brabara Bernal,4th edition,Jones & Bartlett Learning,9781284106077 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software,Erich Gamma; Richard Helm; Ralph Johnson; John Vlissides,Pearson Education,9780201633610
- Refactoring: Improving the Design of Existing Code,Martin Fowler; Kent Beck; John Brant; William Opdyke; Don Roberts,1,Addison-Wesley,9780201485677
- Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development,Craig Larman,3,Prentice Hall,0076092037224
|
|
|
|
|
|
| 2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor IT | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel maak je kennis met de processen, tools en technieken om complexe, correcte en bruikbare software te bouwen. De verschillende fases van een software engineering process worden bestudeerd. We starten met een basis van requirements engineering. We behandelen diverse procesmodellen voor de ontwikkeling van software, inclusief agiele processen. Technieken zoals test-driven development en refactoring komen aan bod. Na het volgen van dit opleidingsonderdeel, kunnen de studenten (1) principes en kwaliteitsattributen van proces en product uitleggen en nastreven, (2) de fasen van het ontwikkelingsproces, de activiteiten, de resultaten en gerelateerde terminologie uitleggen, (3) een probleem analyseren waarvoor software moet gemaakt worden en dit omzetten in een verzameling gestructureerde vereisten (requirements), (4) UML (Unified Modeling Language) gebruiken voor het maken van een object-georiënteerde analyse en ontwerp van een gesteld probleem, en (5) een software ontwerp omzetten in gestructureerde en onderhoudbare object-georiënteerde code. De studenten verkrijgen ook inzicht in validatie, verificatie en testing, en kunnen de aangeleerde benaderingen toepassen, en verwerven de basisvaardigheden om software design en code gradueel te laten evolueren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Andere: | Mondeling toelichting met korte voorbereiding |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de herkansing wordt het groepsproject vervangen door een individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Essentials of Software Engineering,Frank Tsui, Orlando Karam, Brabara Bernal,4th edition,Jones & Bartlett Learning,9781284106077 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software,Erich Gamma; Richard Helm; Ralph Johnson; John Vlissides,Pearson Education,9780201633610
- Refactoring: Improving the Design of Existing Code,Martin Fowler; Kent Beck; John Brant; William Opdyke; Don Roberts,1,Addison-Wesley,9780201485677
- Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development,Craig Larman,3,Prentice Hall,0076092037224
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|