Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Chemische evenwichten en kinetica (3311)
|
5.0 stptn |
|
|
Chemische thermodynamica (3988)
|
5.0 stptn |
|
|
Inleiding tot de chemische procestechnologie (0620)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden. | - EC
| EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in wiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren. | - EC
| EC 8: De bachelor in de chemie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering bij het analyseren van chemische en biochemische vraagstellingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student (e) kan macroscopische massa- en energiebalansen opstellen.
- De student (e) heeft kennis van warmte uitwisseling en kan dit begrip zinvol toepassen bij het opwarmen en afkoelen van processtromen en bij fasenovergangen.
- De student (e) heeft kennis van warmtetransport door geleiding, warmteoverdracht en straling en kan deze mechanismen zinvol toepassen.
- De student (e) heeft kennis van weerstanden tegen warmtetransport in serie en dit concept zinvol kan toepassen.
- De student (e) kent het begrip chemische potentiaal.
- De student (e) kan het fasenevenwicht beschrijven met eenvoudige wetten (wet van Raoult, wet van Henry).
- De student (e) kent de begrippen reactienelheidsvergelijking en reactiesnelheidscontante.
|
|
|
Bij het laten verlopen van chemische reacties en het uitvoeren van scheidingen, spelen fysische transportverschijinselen een belangrijke rol, zowel op laboratoriumschaal als op industriële schaal. Veelal zijn de snelheden van warmte en stoftransport bepalend voor de snelheid waarmee gewenste en ongewenste chemische reacties verlopen en voor de prestaties van scheidingsprocessen zoals bijvoorbeeld extractie, destillatie. In het deel ‘massa en warmte’ wordt het transport van warmte door geleiding (wet van Fourier), convectie en straling bestudeerd. We beschouwen eerst stationaire warmte overdracht en bouwen verder op wat gezien werd in het opleidingsonderdeel ‘Inleiding tot de chemische procestechnologie’ . Vervolgens wordt het stationaire transport van massa door diffusie (wet van Fick) en convectie bestudeerd waarbij we de nadruk leggen op de analogie en de verschillen met warmte overdracht. Tenslotte beschouwen we ook niet stationaire warmte en massa overdracht. In het deel stroming wordt eerst een inzicht geboden in eenvoudige stromingsleer waar de student massa , energie en impulsbalansen leert kennen en toepassen voor zelfgekozen controlevolumes. De vergelijking van Bernouilli zal gebruikt worden om drukken in leidingstelsels te bepalen en de bewegingsvergelijkingen van Navier Stokes zullen afgeleid en toegepast worden voor laminaire stromingen in systemen met een eenvoudige geometrie. Ook grenslagen bij stroming langs vaste oppervlakken en het gebruik van pompen voor chemische processen wordt besproken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
|
|
Examenvorm te kiezen in overleg met de student | 0 % |
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Gebruik van formularium en boekje "Janssen en Warmoeskerken" en (eigen) rekenmachine is toegelaten. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Transport Phenomena Data Companion,L.P.B.M. Janssen, M.M.C.G. Warmoeskerken,VSSD Delft,9789071301599,2006 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
cursus, formularium en voorbeeldenboekje |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Deel stromingsmechanica: Transparanten die bij het college worden gebruikt + pdf cursus die op blackboard wordt geplaatst.
Deel massa en warmte: cursus "Materie en energie in chemische processen" + transparanten van het hoorcollege en extra info op blackboard
Oefeningen op basis van de oefenbundel die wordt verspreid via blackboard |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Heat and Mass Transfer in SI Units,Yunus A. Cengel, Afshin J. Ghajar,5,McGraw-Hill Education (Asia),9789814595278,juli 2014
- Fysische Transportverschijnselen, H.E.A. van den Akker, R.F. Mudde, VSSD Delft, 9789065621856, 2008
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|