Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Structuur en reactiviteit van organische verbindingen (3312)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Structuurchemie (0251)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de chemie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student(e) is vertrouwd met de basisconcepten van atomen en moleculen, begrijpt het concept van de chemische binding en kan dat toepassen op het niveau van kwalitatieve molecuulorbitaal-theorie. Hij/zij is tevens vertrouwd met de Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base-, complex- en redox-evenwichten en het gebruik en begrip van overeenkomstige evenwichtsconstantes. De student(e) is eveneens vertrouwd met de structuur en reactiviteit van organische verbindingen.
|
|
|
- De student verwerft basiskennis betreffende de fysische en chemische eigenschappen van de verschillende types functionele groepen.
- De student kent de verschillende reacties en reagentia die toegang geven tot de synthese van een specifieke functionele groep.
- De student kent de verschillende reacties en betrokken reagentia van een specifieke functionele groep.
- De student kan deze systematiek samenvatten in overzichtelijke schema's.
- De student kent de basisbeginselen voor het ontwerp van syntheseroutes naar organische verbindingen en kan deze toepassen voor een willekeurige synthese.
- De student bezit de vaardigheid wetenschappelijke informatie op te zoeken en te verwerken in de context van een te ontwikkelen syntheseroute.
- De student kent de structuur, opbouw en opzet van wetenschappelijke publicaties.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Organic Chemistry,John McMurry,9de editie,Cengage Learning,9781305080485,student edition |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Studieleidraad betreffende synthesestrategieën voor organische verbindingen |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma Materiomics voor pba pba agro- en biotechnologie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakelprogramma Materiomics voor pba chemie afstudeerrichtingen chemie en biochemie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master Materiomics - bachelor biologie of biomedische wetenschappen | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student(e) is vertrouwd met de basisconcepten van atomen en moleculen, begrijpt het concept van de chemische binding en kan dat toepassen op het niveau van kwalitatieve molecuulorbitaal-theorie. Hij/zij is tevens vertrouwd met de Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base-, complex- en redox-evenwichten en het gebruik en begrip van overeenkomstige evenwichtsconstantes. De student(e) is eveneens vertrouwd met de structuur en reactiviteit van organische verbindingen.
|
|
|
- De student verwerft basiskennis betreffende de fysische en chemische eigenschappen van de verschillende types functionele groepen.
- De student kent de verschillende reacties en reagentia die toegang geven tot de synthese van een specifieke functionele groep.
- De student kent de verschillende reacties en betrokken reagentia van een specifieke functionele groep.
- De student kan deze systematiek samenvatten in overzichtelijke schema's.
- De student kent de basisbeginselen voor het ontwerp van syntheseroutes naar organische verbindingen en kan deze toepassen voor een willekeurige synthese.
- De student bezit de vaardigheid wetenschappelijke informatie op te zoeken en te verwerken in de context van een te ontwikkelen syntheseroute.
- De student kent de structuur, opbouw en opzet van wetenschappelijke publicaties.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Organic Chemistry,John McMurry,9de editie,Cengage Learning,9781305080485,student edition |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Studieleidraad betreffende synthesestrategieën voor organische verbindingen |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek chemie | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek chemie | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master kan op een zelfstandige en kritische wijze literatuuronderzoek uitvoeren, een onderzoeksvraag (-hypothese) formuleren en operationaliseren, onderzoeksgegevens verzamelen, de verkregen onderzoeksresultaten verwerken, interpreteren en mondeling en schriftelijk rapporteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student(e) is vertrouwd met de basisconcepten van atomen en moleculen, begrijpt het concept van de chemische binding en kan dat toepassen op het niveau van kwalitatieve molecuulorbitaal-theorie. Hij/zij is tevens vertrouwd met de Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base-, complex- en redox-evenwichten en het gebruik en begrip van overeenkomstige evenwichtsconstantes. De student(e) is eveneens vertrouwd met de structuur en reactiviteit van organische verbindingen.
|
|
|
- De student verwerft basiskennis betreffende de fysische en chemische eigenschappen van de verschillende types functionele groepen.
- De student kent de verschillende reacties en reagentia die toegang geven tot de synthese van een specifieke functionele groep.
- De student kent de verschillende reacties en betrokken reagentia van een specifieke functionele groep.
- De student kan deze systematiek samenvatten in overzichtelijke schema's.
- De student kent de basisbeginselen voor het ontwerp van syntheseroutes naar organische verbindingen en kan deze toepassen voor een willekeurige synthese.
- De student bezit de vaardigheid wetenschappelijke informatie op te zoeken en te verwerken in de context van een te ontwikkelen syntheseroute.
- De student kent de structuur, opbouw en opzet van wetenschappelijke publicaties.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Organic Chemistry,John McMurry,9de editie,Cengage Learning,9781305080485,student edition |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Studieleidraad betreffende synthesestrategieën voor organische verbindingen |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|