Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Biofysica (3609)
|
4.0 stptn |
|
|
Biomoleculen (3606)
|
7.0 stptn |
|
|
Celbiologie (3408)
|
8.0 stptn |
|
|
Celfysiologie (3414)
|
10.0 stptn |
|
|
Chemische homeostase (3415)
|
4.0 stptn |
|
|
Functionele anatomie (3607)
|
4.0 stptn |
|
|
Functionele histologie (3608)
|
6.0 stptn |
|
|
Genetica en genomica (3410)
|
10.0 stptn |
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3.0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Statistiek in genetica (3411)
|
4.0 stptn |
|
Risico's of veiligheidsproblemen op basis waarvan deze volgtijdelijkheid wordt opgelegd
Alle risico’s waardoor de fysieke/mentale gezondheid van de student, medestudent, personeelsleden of andere derden (bv. patiënten, stagegevers, …) in gevaar wordt gebracht. Hieronder wordt ook begrepen: een ernstig risico dat de student schade aan machines/apparatuur in het kader van de opleiding aan UHasselt/tUL aanbrengt die de continuïteit van het onderwijs of onderzoek zou belemmeren.
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Keuze | 84 | 3,0 | 84 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 9. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student kan tegenover een achtergrond van algemeen filosofisch en wetenschapstheoretisch denken, wetenschapsfilosofische problemen kritisch beoordelen en beargumenteren.
- De student kan zijn of haar eigen wetenschapsbeeld expliciteren en confronteren en contrasteren met andere beelden van wetenschap die in de loop van de geschiedenis van de wetenschap en in de maatschappij zijn ontstaan.
- De student kan wetenschapstheoretische problemen in de moleculaire levenswetenschappen plaatsen in het bredere maatschappelijke perspectief.
Aansluitend bij de opbouw van de studie van de biomedische of moleculaire levenswetenschappen waarin studenten de interactie van moleculaire kennis met toepassingen op het terrein van ziekte en gezondheid bestuderen, is ten behoeve van het stroomonderwijs 'Wetenschapsfilosofie' gekozen voor een wetenschapsfilosofische exploratie van thema's, die geïllustreerd zullen worden aan de hand van een aantal casussen:
- Neutraliteit en objectiviteit: van vooruitgangsgeloof (Bacon) naar de neutrale, objectieve wetenschapper (rationalisme, empirisme) met duidelijke scheiding tussen wetenschap, politiek en samenleving; casus: voedingsproducten en alternatieve geneeswijzen;
- De wetenschapper als waarheidszoeker of gelovige? (rationalisme/empirisme versus Kuhn's paradigma); casus: reductionisme vs holisme, aan de hand van discussie over genetica versus belang van integratieve biologie, en een casus over oncologie;
- De extrapolatie vanuit het lab naar de mens: diffusie of translatie (de theorie van Latour); casus: vrouwenpil versus mannenpil bij anticonceptie;
- Is wetenschappelijk kennis neutraal? (de filosofie van Foucault en de macht van wetenschap); casus: obesitas: genetica of gedrag?
- Actualia. Wetenschap gebeurt overduidelijk niet in een maatschappelijk vacuüm. Universiteit worden meer en meer gezien en gemanaged als een kennisbedrijf. In een heropleving van het denken van Foucault gaan we nader in op het "meritocratisch vertoog" waarbinnen de wetenschap ingebed lijkt.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | behoud van deelcijfer indien geslaagd |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | behoud van deelcijfer indien geslaagd |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het indienen van een voldoende dossier bestaande uit de gemaakte zelfstudieopdrachten en reflectieopdrachten is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien geen voldoende dossier wordt ingediend, krijgt de student als eindresultaat een A- ongewettigd afwezig. |
|
|
|
Extra info | De leerstof omvat wat ter sprake komt in de hoorcolleges en aan bod komt in de zelfstudieopdrachten. Het examen bestaat uit hoofdzakelijk open vragen; mogelijk worden er enkele gesloten vragen gesteld, zoals bijvoorbeeld meerkeuzevragen. Tijdens het OPO worden voorbeelden van examenvragen gepresenteerd en besproken. |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader: via blackboard zowel als websites en e-journals. Studieleidraad Wetenschapsfilosofie via Blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Minimumaantal studenten is één. Er is geen maximumaantal. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|