Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de wiskunde | Overgangscurriculum | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Wiskunde bezit een grondige basiskennis en heeft inzicht in verschillende domeinen van de wiskunde waaronder algebra, meetkunde, analyse, numerieke wiskunde, kanstheorie, statistiek, aspecten van discrete wiskunde en logica. | | - DC
| De student kan de behandelde stellingen en eigenschappen met betrekking tot driehoeken, cirkels, colineariteit en concurrentie toepassen op meetkundige vraagstukken. | | - DC
| De student kan de meetkundige transformaties, zoals rotaties, translaties, dilataties en inversie gebruiken in nieuwe contexten. | | - DC
| De student kan de belangrijkste eigenschappen van het inversieve en projectieve vlak die in de cursus behandeld worden bewijzen. | - EC
| EC 3: De bachelor Wiskunde beheerst de formele wiskundige taal en werkwijze. Hij/zij kan met abstracte redeneringen werken. | | - DC
| De student kan meetkundige problemen oplossen aan de hand van een synthetische denkwijze. | | - DC
| De student erkent het belang van een zinvolle tekening bij het oplossen van een probleem. | | - DC
| De student gebruikt zinvolle tekeningen en schematische voorstellingen bij het oplossen van meetkundige problemen. | - EC
| EC 4: De bachelor Wiskunde kan een wiskundig bewijs begrijpen, oordelen of een argument correct is en heeft inzicht in welke eigenschappen precies gebruikt worden (in de context van de verworven kennis). Hij/zij kan een lacune of een overbodige stap in een bewijs of een berekening herkennen | | - DC
| De student begrijpt de in de cursus behandelde bewijzen. | | - DC
| De student kan de in de cursus behandelde bewijzen reproduceren zonder logische inconsistenties. | | - DC
| De student kan aan de hand van de behandelde bewijzen in de cursus nieuwe eigenschappen aantonen. | - EC
| EC 5: De bachelor Wiskunde kan de theorieën en methoden toepassen op relatief eenvoudige wiskundige problemen (zowel theoretische als rekentechnische). Hij/zij kan zelf wiskundige redeneringen maken en opschrijven | | - DC
| De student kan aan de hand van de reeds behandelde bewijzen nieuwe eigenschappen aantonen. | - EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen | | - DC
| De student kan de samenhang tussen collineariteit van punten en concurrentie van rechten uitleggen. | | - DC
| De student kan de samenhang tussen collineariteit van punten en concurrentie van rechten gebruiken bij de oplossing van meetkundige problemen. | | - DC
| De student kan de samenhang tussen inversieve en projectieve meetkunde uitleggen. | - EC
| EC 14: De bachelor Wiskunde heeft een kritische ingesteldheid en een onderzoekshouding.
| | - DC
| De student neemt actief deel aan de hoor- en werkcolleges bij het oplossen van meetkundige problemen. | | - DC
| De student lost meetkundige problemen op om de samenhang tussen verschillende onderdelen in de cursus te ontdekken. | - EC
| EC 16: De bachelor Wiskunde is in staat te plannen, hij/zij heeft inzicht in zijn leerproces en kan dit evalueren en bijsturen. | | - DC
| De student kan de verschillende opgaven in de cursus tegen de vooropgestelde deadlines oplossen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In deze cursus worden onder andere de volgende meetkundige onderwerpen behandeld:
Meetkundige constructies:
- Fundamentele meetkundige constructies met passer en lineaal
- Construeerbare getallen
- De klassieke problemen uit de Griekse meetkunde
- Inversie
- Constructies met andere hulpmiddelen
- Passermeetkunde en stelling van Steiner
Projectieve meetkunde:
- Projectieve transformaties
- De projectieve groep en de stelling van Desargues
- Dubbelverhouding
- Evenwijdigheid en oneindigheid
- Stellingen van Pascal en Brianchon
- Analytische voorstelling
- Constructies met enkel het lineaal
- Kegelsneden en kwadratische oppervlakken
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Geometry Revisited,H. S. M. Coxeter; S. L. Greitzer,The Mathematical Association of America,9780883856192,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=3330394&pq-origsite=summon
- What is mathematics?,Richard Courant, Herbert Robbins, Ian Stewart,2de,Oxford University Press,0195105192
- The real projective plain,H.S.M. Coxeter,3,Springer-Verleg New York,9781461276470,Eboek ISBN: 978-1-4612-2734-2
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|