Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Basisvaardigheden in de chemie (3461)
|
10.0 stptn |
|
|
Structuurchemie (0251)
|
5.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Inleiding tot chemie (3462)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Beginselen van anorganische chemie en vastestofchemie 1 (1391)
|
5.0 stptn |
|
|
Chemische evenwichten en kinetica (3311)
|
5.0 stptn |
|
|
Chemische thermodynamica (3988)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de chemie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in wiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren. | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten te begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent elementaire begrippen uit het veld van structuurchemie, chemische thermodynamica, kinetica en chemische evenwichten zoals zuur-base chemie, neerslagreacties, redoxreacties en complexatie-evenwichten. De student kan deze begrippen toelichten en gebruiken in het kader van chemische probleemstellingen. De student dient basistechnieken van het chemisch laboratorium te begrijpen, te kunnen omschrijven, te kunnen uitleggen en te kunnen toepassen (foutenanalyse, wegen, oplossingen maken, pipetteren, volumetrie) zoals bv. in het Opleidingsonderdeel structuurchemie en Basisvaardigheden wordt aangebracht.
|
|
|
De student verwerft basiskennis en kan problemen oplossen over:
- de verschillende stappen van een analytische methode en de rol en het belang van de analytische chemie in verschillende sectoren
- de basis laboratoriuminstrumenten benoemen en correct gebruiken
- het toepassen van de foutentheorie op een meetresultaat en de statistische verwerking van analyseresultaten
- concepten en begrippen van chemische evenwichten en berekningswijzen van complexe evenwichten
- algemene principes van volumetrische bepalingen en verschillende methoden van eindpuntdetectie
- de basisprincipes, beperkingen en toepassingen van neerslag-, zuurbase- en EDTA titraties
- de concepten van primaire standaarden, rechtstreekse en terugtitraties
- de algemene principes van electrochemische concepten in potentiometrie
- de werking van verschillende indicatorelektroden en ionselectieve elektroden in de kwantitatieve analyse
- redoxtritraties en hun verschillende mogelijkheden (cerimetrie, permanganometrie, kaliumdichromaat, jodo- en jodimetrie, ...)
- de basisprincipes en apparatuur voor coulometrie, amperometrie, polarografie en voltammetrie
- de verschillende concepten bij gravimetrische bepalingsmethoden: deeltjesgrootte, homogene precipitatie, eigenschappen van colloïdale en kristallijne neerslagen en foutenbronnen zoals co-precipitatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Labo ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de practica en inleveren van de verslagen van de practica is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is voor een of meerdere praktica en/of een of meerdere verslagen niet heeft ingeleverd, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Practicum
- Cursus
- Oefeningen en probleemstellingen
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Fundamentals of Analytical Chemistry,Douglas A. Skoog; Donald M. West; F. James Holler; Stanley R. Crouch,Cengage Learning,9780495558286
- Quantitative Chemical Analysis,Daniel C. Harris,8,W. H. Freeman,9781429263092
|
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Verbreding | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent elementaire begrippen uit het veld van structuurchemie, chemische thermodynamica, kinetica en chemische evenwichten zoals zuur-base chemie, neerslagreacties, redoxreacties en complexatie-evenwichten. De student kan deze begrippen toelichten en gebruiken in het kader van chemische probleemstellingen. De student dient basistechnieken van het chemisch laboratorium te begrijpen, te kunnen omschrijven, te kunnen uitleggen en te kunnen toepassen (foutenanalyse, wegen, oplossingen maken, pipetteren, volumetrie) zoals bv. in het Opleidingsonderdeel structuurchemie en Basisvaardigheden wordt aangebracht.
|
|
|
De student verwerft basiskennis en kan problemen oplossen over:
- de verschillende stappen van een analytische methode en de rol en het belang van de analytische chemie in verschillende sectoren
- de basis laboratoriuminstrumenten benoemen en correct gebruiken
- het toepassen van de foutentheorie op een meetresultaat en de statistische verwerking van analyseresultaten
- concepten en begrippen van chemische evenwichten en berekningswijzen van complexe evenwichten
- algemene principes van volumetrische bepalingen en verschillende methoden van eindpuntdetectie
- de basisprincipes, beperkingen en toepassingen van neerslag-, zuurbase- en EDTA titraties
- de concepten van primaire standaarden, rechtstreekse en terugtitraties
- de algemene principes van electrochemische concepten in potentiometrie
- de werking van verschillende indicatorelektroden en ionselectieve elektroden in de kwantitatieve analyse
- redoxtritraties en hun verschillende mogelijkheden (cerimetrie, permanganometrie, kaliumdichromaat, jodo- en jodimetrie, ...)
- de basisprincipes en apparatuur voor coulometrie, amperometrie, polarografie en voltammetrie
- de verschillende concepten bij gravimetrische bepalingsmethoden: deeltjesgrootte, homogene precipitatie, eigenschappen van colloïdale en kristallijne neerslagen en foutenbronnen zoals co-precipitatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Labo ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de practica en inleveren van de verslagen van de practica is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is voor een of meerdere praktica en/of een of meerdere verslagen niet heeft ingeleverd, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Practicum
- Cursus
- Oefeningen en probleemstellingen
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Fundamentals of Analytical Chemistry,Douglas A. Skoog; Donald M. West; F. James Holler; Stanley R. Crouch,Cengage Learning,9780495558286
- Quantitative Chemical Analysis,Daniel C. Harris,8,W. H. Freeman,9781429263092
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|