Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar handelsingenieur | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor HI toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor HI werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor HI analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor HI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor HI kan de technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, evalueren en optimaliseren, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor HI analyseert technologie en technologische innovaties aan de hand van activiteiten die samen vorm geven aan een coherent technologiemanagementsysteem. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan rekenen met vectoren, goniometrie, basis afgeleiden en integralen en kan deze toepassen in vraagstukken
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van verschillende natuurkundige principes die aan de basis liggen van nieuwe technologieën, van F1 tot wearables. Hierbij is een doelstelling om de studenten vertrouwd te maken met technologische/wetenschappelijke evoluties/trends en natuurkundige basisbegrippen, wat hen in staat zal stellen te communiceren met technisch gevormde academici (ingenieurs en wetenschappers) en de werkingsprincipes te begrijpen van tal van klassieke en moderne technologieën. Fysische beginselen en toepassingen komen aan bod op het gebied van mechanica, thermodynamica/warmteleer, elektromagnetisme en halfgeleiderfysica. Technologieën die besproken zullen worden zijn o.a. airbags, crashtests, werking van motoren, halfgeleidertechnologie (LEDs, zonnecellen,..),.. Bijzondere aandacht zal besteed worden aan vernieuwende technologieën op het vlak van duurzaamheid en klimaatuitdagingen. De aangebrachte natuurkundige principes zullen tevens aangewend worden om technologische/fysische problems/vraagstukken op te lossen.
Tijdens de hoorcolleges zullen verschillende natuurkundige principes gedemonstreerd worden met experimenten.
De studenten zullen uitgedaagd worden om in een portfolio-opdracht een technologisch project uit te voeren met een introductie tot patent-search.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Physics: Principles with Applications, Global Edition,Douglas C. Giancoli,7th edition (2016),Pearson,9781292057125,paperback |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Reader : Studieleidraad-Slides |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal : zie Blackboard |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor BI toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor BI werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor BI analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor BI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI kan de informatiestromen en de technologische- en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan rekenen met vectoren, goniometrie, basis afgeleiden en integralen en kan deze toepassen in vraagstukken
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van verschillende natuurkundige principes die aan de basis liggen van nieuwe technologieën, van disruptieve technologieën tot duurzame technologieën die gericht zijn op globale uitdagingen zoals klimaat- en energie-uitdagingen. Hierbij is een doelstelling om de studenten vertrouwd te maken met natuurkundige basisbegrippen, wat hen in staat zal stellen te communiceren met technisch gevormde academici (ingenieurs en wetenschappers) en de werkingsprincipes te begrijpen van tal van klassieke en moderne technologieën. Fysische beginselen en toepassingen komen aan bod op het gebied van mechanica, thermodynamica/warmteleer, elektromagnetisme en halfgeleiderfysica. Nieuwe technologieën die aan bod komen zijn o.a. airbags, crashtests, werking van motoren, halfgeleidertechnologie (LEDs, zonnecellen,..),.. De aangebrachte natuurkundige principes zullen tevens aangewend worden om technologische/fysische problems/vraagstukken op te lossen.
Tijdens de hoorcolleges zullen verschillende natuurkundige principes gedemonstreerd worden met experimenten.
De studenten zullen uitgedaagd worden om in een portfolio-opdracht een technologisch project uit te voeren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Physics: Principles with Applications, Global Edition,Douglas C. Giancoli,7th edition (2016),Pearson,9781292057125,paperback |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Reader : Studieleidraad-Slides |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal : zie Blackboard |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI toont zelfstandigheid bij het uitvoeren van een literatuurstudie. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master BI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan rekenen met vectoren, goniometrie, basis afgeleiden en integralen en kan deze toepassen in vraagstukken
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van verschillende natuurkundige principes die aan de basis liggen van nieuwe technologieën, van disruptieve technologieën tot duurzame technologieën die gericht zijn op globale uitdagingen zoals klimaat- en energie-uitdagingen. Hierbij is een doelstelling om de studenten vertrouwd te maken met natuurkundige basisbegrippen, wat hen in staat zal stellen te communiceren met technisch gevormde academici (ingenieurs en wetenschappers) en de werkingsprincipes te begrijpen van tal van klassieke en moderne technologieën. Fysische beginselen en toepassingen komen aan bod op het gebied van mechanica, thermodynamica/warmteleer, elektromagnetisme en halfgeleiderfysica. Nieuwe technologieën die aan bod komen zijn o.a. airbags, crashtests, werking van motoren, halfgeleidertechnologie (LEDs, zonnecellen,..),.. De aangebrachte natuurkundige principes zullen tevens aangewend worden om technologische/fysische problems/vraagstukken op te lossen.
Tijdens de hoorcolleges zullen verschillende natuurkundige principes gedemonstreerd worden met experimenten.
De studenten zullen uitgedaagd worden om in een portfolio-opdracht een technologisch project uit te voeren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Physics: Principles with Applications, Global Edition,Douglas C. Giancoli,7th edition (2016),Pearson,9781292057125,paperback |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Reader : Studieleidraad-Slides |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal : zie Blackboard |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|