Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Hogere wiskunde 1 (1536)
|
6.0 stptn |
|
|
Micro-economische optimalisatie 1 (2112)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar handelsingenieur | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor HI modelleert en ontwerpt oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen
|
De student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen voor een perfect competitieve markt en monopolie
|
De student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen
|
De student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn
|
De student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten
|
De student kan de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen toelichten
|
De student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen
|
De student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken
|
De student kan integralen berekenen
|
De student kan optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange)
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-economische optimalisatie 1 (2112), gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige optimalisatietechnieken. Het uitgangspunt hierbij is dat economische handelingen doelgericht zijn, m.a.w. dat economische agenten (zoals bedrijven en huishoudens) efficiënte beslissingen nemen m.b.t. de allocatie van schaarse middelen op markten van goederen of diensten. Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar winstmaximalisatie en marktmacht (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast bestuderen we optimale productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie, zowel binnen verschillende marktstructuren als op input- en outputmarkten. Verder gaan we na wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Ten slotte bestuderen we wanneer en hoe de overheid de welvaart in een land in aanwezigheid van marktfalingen kan maximaliseren. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie en winstmaximalisatie centraal. Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten en optimalisatieproblemen gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een handelsingenieur.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma handelsingenieur | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen
|
De student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen voor een perfect competitieve markt en monopolie
|
De student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen
|
De student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn
|
De student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten
|
De student kan de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen toelichten
|
De student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen
|
De student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken
|
De student kan integralen berekenen
|
De student kan optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange)
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-economische optimalisatie 1 (2112), gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige optimalisatietechnieken. Het uitgangspunt hierbij is dat economische handelingen doelgericht zijn, m.a.w. dat economische agenten (zoals bedrijven en huishoudens) efficiënte beslissingen nemen m.b.t. de allocatie van schaarse middelen op markten van goederen of diensten. Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar winstmaximalisatie en marktmacht (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast bestuderen we optimale productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie, zowel binnen verschillende marktstructuren als op input- en outputmarkten. Verder gaan we na wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Ten slotte bestuderen we wanneer en hoe de overheid de welvaart in een land in aanwezigheid van marktfalingen kan maximaliseren. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie en winstmaximalisatie centraal. Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten en optimalisatieproblemen gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een handelsingenieur.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI modelleert en ontwerpt oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI kan de informatiestromen en de technologische- en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen
|
De student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen voor een perfect competitieve markt en monopolie
|
De student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen
|
De student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn
|
De student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten
|
De student kan de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen toelichten
|
De student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen
|
De student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken
|
De student kan integralen berekenen
|
De student kan optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange)
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-economische optimalisatie 1 (2112), gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige optimalisatietechnieken. Het uitgangspunt hierbij is dat economische handelingen doelgericht zijn, m.a.w. dat economische agenten (zoals bedrijven en huishoudens) efficiënte beslissingen nemen m.b.t. de allocatie van schaarse middelen op markten van goederen of diensten. Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar winstmaximalisatie en marktmacht (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast bestuderen we optimale productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie, zowel binnen verschillende marktstructuren als op input- en outputmarkten. Verder gaan we na wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Ten slotte bestuderen we wanneer en hoe de overheid de welvaart in een land in aanwezigheid van marktfalingen kan maximaliseren. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie en winstmaximalisatie centraal. Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten en optimalisatieproblemen gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een handelsingenieur.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI analyseert, verbetert en monitort technologische en bedrijfsprocessen met behulp van data en IT om een positieve bijdrage te leveren aan de werking van een organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen
|
De student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen voor een perfect competitieve markt en monopolie
|
De student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen
|
De student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn
|
De student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten
|
De student kan de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen toelichten
|
De student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen
|
De student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken
|
De student kan integralen berekenen
|
De student kan optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange)
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-economische optimalisatie 1 (2112), gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige optimalisatietechnieken. Het uitgangspunt hierbij is dat economische handelingen doelgericht zijn, m.a.w. dat economische agenten (zoals bedrijven en huishoudens) efficiënte beslissingen nemen m.b.t. de allocatie van schaarse middelen op markten van goederen of diensten. Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar winstmaximalisatie en marktmacht (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast bestuderen we optimale productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie, zowel binnen verschillende marktstructuren als op input- en outputmarkten. Verder gaan we na wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Ten slotte bestuderen we wanneer en hoe de overheid de welvaart in een land in aanwezigheid van marktfalingen kan maximaliseren. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie en winstmaximalisatie centraal. Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten en optimalisatieproblemen gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een handelsingenieur.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|