Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Ruimtelijke ontwikkeling 1 (3498)
|
6.0 stptn |
|
|
Verkeerskunde 1 (1255)
|
6.0 stptn |
|
|
Verkeersonderzoeksmethodologie (3499)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | - DC
| DC2: De student kan een groepsplanning opstellen m.b.t. de studieinzet en deze bewaken en waar nodig bij sturen in functie van de voortgang. Gedurende het groepswerk is er afstemming en overleg met medestudenten waarmee de student samenwerkt. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | | - DC
| DC1: De student kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur opzoeken, beoordelen en samenvatten i.f.v. de kennis die nodig is. | | - DC
| DC4: De student kan uit veel voorkomende concepten, onderzoeks- en evaluatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. | | - DC
| DC5: De student kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren en interpreteren, al dan niet met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | - DC
| DC6: De student kan de belangrijkste theoretische denkkaders toepassen in de praktijk. | | - DC
| DC7: De student kan belangrijke theorieën m.b.t. een duurzame mobiliteit toepassen op eenvoudige en concrete mobiliteitsproblemen. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen. | | - DC
| DC4: De student formuleert een duurzame oplossing waarin hij/zij de relevante kennis en inzichten samenbrengt. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | | - DC
| DC1: De student reflecteert over de maatschappelijke relevantie van mobiliteitsgerelateerde onderwerpen. | | - DC
| DC2: De student kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. | | - DC
| DC3: De student communiceert gepast met brede maatschappelijke groeperingen (zoals bewoners, overheden, handelaars). | - EC
| EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken. | | - DC
| DC1: De student staat open voor het gedachtegoed van anderen. | | - DC
| DC2: De student kan onderbouwde feedback aan medestudenten geven alsook ontvangen. | | - DC
| DC3: De student werkt actief mee in de groepsdynamische processen. | | - DC
| DC5: De student kan in teamverband communiceren met verschillende stakeholders. | - EC
| EC8: De afgestudeerde handelt en reflecteert op een ethische en duurzame manier. | | - DC
| DC1: De student gaat systematisch te werk en reflecteert bij iedere stap in het proces. | | - DC
| DC2: De student handelt volgens de deontologische codes van onderzoek. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student kan relaties tussen ruimtelijke planning, verkeersonderzoek, verkeerstechniek en gedrag herkennen en beschrijven;
- De student kan het drie-marktenmodel en de bijhorende concepten gebruiken als handvaten om adviezen en suggesties te formuleren en een visie over duurzaam mobiliteitsbeleid te ontwikkelen;
- De student kan beschrijven en beredeneren welke stakeholders invloeden ondervinden van een mobiliteitsprobleem/-uitdaging en welke stakeholders betrokken zijn in eenvoudige en concrete mobiliteitsproblemen;
- De student is vertrouwd met de basisprincipes van een plan van aanpak (probleemstelling, doelstelling, onderzoeksvragen, keuze onderzoeksmethode en literatuurstudie) en kan dit opstellen volgens de aangeboden voorschriften;
- De student kan een rapport maken dat een duidelijke structuur heeft en kan hierin literatuurbronnen op een correcte (APA-richtlijnen) en heldere wijze bespreken;
- De student kan een presentatie maken die een duidelijke structuur heeft en kan de informatie op begrijpelijke wijze overbrengen.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel verwerven de studenten meer kennis en inzicht in diverse methoden voor verkeersonderzoek zoals een enquête, kentekenonderzoek, parkeeronderzoek, etc. Vervolgens passen de studenten deze kennis op een geïntegreerde en concrete wijze toe bij het oplossen van een concreet probleem uit het domein van de mobiliteitswetenschappen. Voor het uitwerken van het praktijkprobleem of de casestudie maken de studenten niet enkel gebruik van de in dit opleidingsonderdeel behandelde methoden voor verkeersonderzoek maar ook van de theoretische concepten uit de verkeerskundige basisvakken van het eerste jaar Mobiliteitswetenschappen.
Deze vaardigheden worden ontwikkeld en getest in een concrete groepsopdracht. In projectgroepen doorlopen de studenten het begin van een projectcyclus, waar de focus vooral ligt op het correct uit werken van het plan van aanpak, probleemanalyse, doelstellingen, onderzoeksvragen, onderzoeksmethode(n), de presentatie en rapportering. Daarnaast testen de studenten de ontwikkelde onderzoeksmethode(n) ook uit op het terrein zodat deze kan/kunnen worden bijgestuurd indien nodig.
Het vervolg van de projectcyclus, namelijk het verzamelen en analyseren van onderzoeksgegevens met behulp van de ontwikkelde onderzoeksmethoden en het uitwerken van oplossingsvoorstellen en scenario’s, vindt plaats in Casestudie 2 (1382) in het 2de bachelorjaar Mobilteitswetenschappen.
Tijdens de laatste werkzitting presenteren de studenten het eindresultaat van dit projectwerk in groep aan een jury.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 45 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op het plan van aanpak (15%) uit de onderwijsperiode blijft behouden bij de tweede examenkans ook indien de student een onvoldoende heeft behaald. Deelcijfer op het eindrapport (30%) uit de onderwijsperiode blijft behouden bij de tweede examenkans indien de student een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
Andere: | plan van aanpak (15%), eindrapport (30%) |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op de presentatie (10%) uit de onderwijsperiode blijft behouden bij de tweede examenkans indien de student een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Procesevaluatie (individuele evaluatie obv actieve medewerking/aanwezigheid tijdens werkzittingen en begeleidingsmomenten, logboek en evolutie die de student heeft doorgemaakt). |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op de procesevaluatie (10%) uit de onderwijsperiode blijft behouden bij de tweede examenkans ook wanneer het om een onvoldoende gaat. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op het schriftelijk gesloten boek examen (35%) blijft behouden bij de tweede examenkans indien de student een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald (evaluatie tijdens examenperiode). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De student mag zijn/haar eindrapport en presentatie gebruiken tijdens de juryverdediging.
Bij het schriftelijk gesloten-boek examen is het gebruik van een gewone rekenmachine toegelaten (het intern geheugen van het toestel dient volledig leeg te zijn en grafische rekenmachines zijn niet toegelaten). |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren van het plan van aanpak, het eindrapport, het logboek en de presentatie is verplicht. De aanwezigheid tijdens de werkzittingen, feedbackmomenten in groep en juryverdediging is eveneens verplicht.
Een student moet geslaagd zijn (>= 10/20) op het eindrapport, de presentatie en het schriftelijk gesloten-boek examen om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien het plan van aanpak, het eindrapport, het logboek of de presentatie (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd zijn en/of de student ongewettigd afwezig is tijdens de werkzitting(en), de feedbackmomenten in groep en/of juryverdediging kan dit leiden tot een N als eindresultaat op het opleidingsonderdeel.
Een student die voor een of meerdere onderdelen (het eindrapport, de presentatie en/of het schriftelijk gesloten-boek examen) minder dan 10/20 behaalt, krijgt als eindresultaat "fail".
Individueel afwijkende scores zijn mogelijk op basis van onder meer de procesevaluatie, presentatievaardigheden, peerevaluatie etc. |
|
|
|
Extra info | Tijdens de begeleidingsmomenten in groep kunnen de studenten tussentijdse feedback ontvangen op de casestudie. Om van deze tussentijdse feedback gebruik te kunnen maken dienen de studenten hun documenten ten laatste 3 werkdagen voor de ingeplande werkzitting/begeleidingsmoment aan de begeleidende docent te bezorgen. Is dit niet het geval, dan ontvangen de studenten geen tussentijdse feedback. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit.
In de tweede zittijd wordt de score van de procesevaluatie en het plan van aanpak overgenomen uit de eerste zittijd, ook wanneer het om een onvoldoende gaat. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De presentaties van de hoorcolleges, studieleidraad, instructies (ivm rapporteren, presenteren en refereren) en overig studiemateriaal worden via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Studiemateriaal opleidingsonderdelen 1e bachelor Mobiliteitswetenschappen |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|