Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | - DC
| DC2: De student kan een groepsplanning opstellen m.b.t. de studieinzet en deze bewaken en waar nodig bij sturen in functie van de voortgang. Gedurende het groepswerk is er afstemming en overleg met medestudenten waarmee de student samenwerkt. | | - DC
| DC3: De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | | - DC
| DC2: De student kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | | - DC
| DC4: De student kan uit veel voorkomende concepten, onderzoeks- en evaluatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. | | - DC
| DC5: De student kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren en interpreteren, al dan niet met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | - DC
| DC6: De student kan de belangrijkste theoretische denkkaders toepassen in de praktijk. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC1: De student heeft zicht op het bredere interdisciplinaire kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. | | - DC
| DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen. | | - DC
| DC4: De student formuleert een duurzame oplossing waarin hij/zij de relevante kennis en inzichten samenbrengt. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
|
|
|
Geografische informatiesystemen (GIS) kennen een zeer ruim toepassingsgebied. Voorbeelden van disciplines die gebruik maken van GIS zijn stedenbouw, milieuwetenschappen, geologie, biologie, ingenieurswetenschappen, ... In het kader van de mobiliteitswetenschappen spelen GIS eveneens een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan ruimtelijke analyses van ongevallenstatistieken, het beheer van informatie over buslijnen, analyse en predictie van de verkeersvraag op basis van socio-economische gegevens, ... Het uitgangspunt van dit opleidingsonderdeel is dan ook het verstrekken van een basiskennis over GIS waarbij de globale focus ligt op het gebruik van GIS in het domein van de mobiliteitswetenschappen.
Volgende onderwerpen komen in dit opleidingsonderdeel aan bod:
- Algemene theorie over GIS die o.a. de werkingsprincipes, de geschiedenis en de toepassingsgebieden van GIS toelicht.
- Het verzamelen van de gegevens en de organisatie en de specificatie van de gegevensbestanden die courant gebruikt worden in GIS.
- Analyses op basis van GIS gegevens alsook het uitvoeren van bewerkingen op deze gegevens.
- De presentatie van gegevens en van resultaten van analyses.
- Tot slot wordt de theorie toegepast op praktische (verkeers-)vraagstukken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Laattijdig of niet indienen van het verslag kan leiden tot een aangepaste score. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De score voor het verslag uit de eerste zittijd blijft behouden in de tweede zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Geographic Information Systems and Science,Longley, P.A., Goodchild, M.F., Maguire, D.J. & Rhind, D.W.,4th Edition,John Wiley & Sons Ltd,9781119031307,2015 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader (selectie van verdiepende artikels, aanvullende teksten). |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Theoretische basisconcepten van GIS,Marc Antrop; Philippe De Maeyer,Academia Press,9789038208824 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Goodchild, M.F. & Kemp, K.K., NCGIA Core Curriculum. National Center for Geographical Information and Analysis, University of California, Santa Barbara, USA. http://ibis.geog.ubc.ca/courses/klink/gis.notes/ncgia/toc.html |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten Biologie die dit opleidingsonderdeel volgen (3 SP) nemen uitsluitend deel aan de hoorcolleges en het mondeling examen. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie | Verbreding | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Biologie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevante wetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
|
|
|
Geografische informatiesystemen (GIS) kennen een zeer ruim toepassingsgebied. Voorbeelden van disciplines die gebruik maken van GIS zijn stedenbouw, milieuwetenschappen, geologie, biologie, ingenieurswetenschappen, ... In het kader van de mobiliteitswetenschappen spelen GIS eveneens een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan ruimtelijke analyses van ongevallenstatistieken, het beheer van informatie over buslijnen, analyse en predictie van de verkeersvraag op basis van socio-economische gegevens, ... Het uitgangspunt van dit opleidingsonderdeel is dan ook het verstrekken van een basiskennis over GIS waarbij de globale focus ligt op het gebruik van GIS in het domein van de mobiliteitswetenschappen.
Volgende onderwerpen komen in dit opleidingsonderdeel aan bod:
- Algemene theorie over GIS die o.a. de werkingsprincipes, de geschiedenis en de toepassingsgebieden van GIS toelicht.
- Het verzamelen van de gegevens en de organisatie en de specificatie van de gegevensbestanden die courant gebruikt worden in GIS.
- Analyses op basis van GIS gegevens alsook het uitvoeren van bewerkingen op deze gegevens.
- De presentatie van gegevens en van resultaten van analyses.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Geographic Information Systems and Science,Longley, P.A., Goodchild, M.F., Maguire, D.J. & Rhind, D.W.,4th Edition,John Wiley & Sons Ltd,9781119031307,2015 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader (selectie van verdiepende artikels, aanvullende teksten). |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Theoretische basisconcepten van GIS,Marc Antrop; Philippe De Maeyer,Academia Press,9789038208824 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Goodchild, M.F. & Kemp, K.K., NCGIA Core Curriculum. National Center for Geographical Information and Analysis, University of California, Santa Barbara, USA. http://ibis.geog.ubc.ca/courses/klink/gis.notes/ncgia/toc.html |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten Biologie die dit opleidingsonderdeel volgen (3 SP) nemen uitsluitend deel aan de hoorcolleges en het mondeling examen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|