Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Genetica, evolutie en de Tree of Life (2921)
|
7.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de biologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologie heeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zij kan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveaus integreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 7: De bachelor Biologie kan onder begeleiding onderzoeksmethodes en interpretaties kritisch evalueren en de intrinsieke onzekerheden en beperkingen plaatsen.
| - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 11: De bachelor Biologie gedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline. | - EC
| EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student verwerft inzichten in een aantal belangrijke topics van de hedendaagse filosofie van de biologie: creatonisme vs evolutietheorie, eenheden van selectie en evolutie, fitness, reductionisme, adaptionisme, ontologie van soorten en classificatie en reconstructie van fylogenie.
- De student leert wetenschappelijke kennis onderscheiden (demarceren) van alledaagse kennis en van religieuze en metafysische overtuigingen.
- De student leert de biologie als wetenschappelijke discipline te positioneren ten opzichte van de andere (positieve) wetenschappen.
- De student verwerft inzicht in de voornaamste opvattingen in verband met ethiek (zoals natuurrechtsdenken, utilitarisme en plichtenethiek), is op de hoogte van de belangrijkste waardentheorieën (objectivisme, subjectivisme, interactivisme) en de discussie over de intrinsieke waarde van de natuur.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 100 % |
|
Andere: | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Relevante teksten, aangeleverd door de docenten. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- The Cambridge Companion to the Philosophy of Biology,David L. Hull; Michael Ruse,Cambridge University Press,9780521616713,bij voorkeur laatste uitgave
- Evidence and Evolution: The Logic Behind the Science,Elliott Sober,Cambridge University Press,9780521692748,bij voorkeur laatste uitgave
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|