Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Algebra 1 (3241)
|
4.0 stptn |
|
|
Lineaire algebra (3983)
|
4.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Basisbegrippen in de wiskunde (4544)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de wiskunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2: De bachelor Wiskunde bezit een gevorderde kennis en heeft inzicht in grote deelgebieden van de wiskunde (zuivere wiskunde, toegepaste wiskunde, ...) | - EC
| EC 3: De bachelor Wiskunde beheerst de formele wiskundige taal en werkwijze. Hij/zij kan met abstracte redeneringen werken. | - EC
| EC 4: De bachelor Wiskunde kan een wiskundig bewijs begrijpen, oordelen of een argument correct is en heeft inzicht in welke eigenschappen precies gebruikt worden (in de context van de verworven kennis). Hij/zij kan een lacune of een overbodige stap in een bewijs of een berekening herkennen | - EC
| EC 5: De bachelor Wiskunde kan de theorieën en methoden toepassen op relatief eenvoudige wiskundige problemen (zowel theoretische als rekentechnische). Hij/zij kan zelf wiskundige redeneringen maken en opschrijven | - EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen | - EC
| EC 7: De bachelor Wiskunde kan zelfstandig nieuwe wiskundige basisteksten begrijpend lezen. | - EC
| EC 13: De bachelor Wiskunde is vertrouwd met Engelstalige vakliteratuur. | - EC
| EC 14: De bachelor Wiskunde heeft een kritische ingesteldheid en een onderzoekshouding.
| - EC
| EC 15: De bachelor Wiskunde kan zelf (of in groep) een beperkte studie uitvoeren over een wiskundig onderwerp, d.w.z. wetenschappelijke bronnen kritisch hanteren, zelf de studie uitvoeren, rapporteren (ook in LaTex) en prsenteren. | - EC
| EC 16: De bachelor Wiskunde is in staat te plannen, hij/zij heeft inzicht in zijn leerproces en kan dit evalueren en bijsturen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student voldoet aan de begincompetenties van Algebra 1 alsook:
- De student heeft uitgebreide kennis van groepentheorie (normaaldeler, quotientgroep, producten, groepacties, cyclische groepen, abelse groepen ...).
- De student kent ook klassieke groepentheoretische stellingen (met bewijs) zoals de eerste isomorfiestelling, de orbitstelling, de Sylowstellingen, hoofdstellling eindige abelse groepen...
- De student kent het semidirect product van groepen en basiskenmerken ervan.
- De student kent de basisbegrippen en eigenschappen van de commutatieve ringtheorie, met inbegrip van idealen, isomorfiestellingen, breukenringen, hoofdideaalringen, Noetherringen.
- De student kent de deelbaarheidstheorie in factorieelringen, alsook de theorie van de uitbreidingen van velden en kan deze toepassen.
|
|
|
De bedoeling van deze cursus bestaat erin om studenten te laten:
Concrete leerdoelen zijn onder meer:
-
De student kent enkele basisbegrippen aangaande modulen als veralgemening van vectorruimten.
-
De student kent cyclische moduul, torsiemoduul en vrije moduul.
-
De student kent de structuur van moduul over een hoofdideaaldomein
-
De student kent de representatie van een groep als een matrixgroep.
-
De student kent de definitie en het gebruik van karakters.
-
De student kent de orthogonaliteitsrelaties voor de irreduciebele karakters van een eindige groep.
-
De student kent het opstellen van karaktertabellen van eindige groepen, in het bijzonder, van de symmetrische groepen en van de alternatieve groepen.
-
De student kent het gebruik van karakters om structuurstellingen voor eindige groepen te bewijzen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100% schriftelijk examen |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Algebra 2,3de bachelorjaar in de wiskunde optie fundamentele wiskunde Verplicht
3de bachelorjaar in de wiskunde optie twin |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Linear Representations of Finite Groups,Jean-Pierre Serre,Springer New York,9781468494600
- Representation Theory: A First Course,Fulton, William; Harris, Joe,1,Springer-Verlag New York,9781461209799
- Representation Theory of Finite Groups,M. Burrow,1,Academic Press,9781483258218,Beschikbaar als e-book: https://www-sciencedirect-com.bib-proxy.uhasselt.be/bookseries/pure-and-applied-mathematics/vol/69
- Introduction to Group Characters,Walter Ledermann,2,Cambridge University Press,9780521332460
- Character Theory of Finite Groups,I. Martin Isaacs,Academic Press,9780486680149
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek wiskunde | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| WET 1. De educatieve master heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor zijn specifieke vakdidactiek(en). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student voldoet aan de begincompetenties van Algebra 1 alsook:
- De student heeft uitgebreide kennis van groepentheorie (normaaldeler, quotientgroep, producten, groepacties, cyclische groepen, abelse groepen ...).
- De student kent ook klassieke groepentheoretische stellingen (met bewijs) zoals de eerste isomorfiestelling, de orbitstelling, de Sylowstellingen, hoofdstellling eindige abelse groepen...
- De student kent het semidirect product van groepen en basiskenmerken ervan.
- De student kent de basisbegrippen en eigenschappen van de commutatieve ringtheorie, met inbegrip van idealen, isomorfiestellingen, breukenringen, hoofdideaalringen, Noetherringen.
- De student kent de deelbaarheidstheorie in factorieelringen, alsook de theorie van de uitbreidingen van velden en kan deze toepassen.
|
|
|
De bedoeling van deze cursus bestaat erin om studenten te laten:
Concrete leerdoelen zijn onder meer:
-
De student kent enkele basisbegrippen aangaande modulen als veralgemening van vectorruimten.
-
De student kent cyclische moduul, torsiemoduul en vrije moduul.
-
De student kent de structuur van moduul over een hoofdideaaldomein
-
De student kent de representatie van een groep als een matrixgroep.
-
De student kent de definitie en het gebruik van karakters.
-
De student kent de orthogonaliteitsrelaties voor de irreduciebele karakters van een eindige groep.
-
De student kent het opstellen van karaktertabellen van eindige groepen, in het bijzonder, van de symmetrische groepen en van de alternatieve groepen.
-
De student kent het gebruik van karakters om structuurstellingen voor eindige groepen te bewijzen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100% schriftelijk examen |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Algebra 2,3de bachelorjaar in de wiskunde optie fundamentele wiskunde Verplicht
3de bachelorjaar in de wiskunde optie twin |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Linear Representations of Finite Groups,Jean-Pierre Serre,Springer New York,9781468494600
- Representation Theory: A First Course,Fulton, William; Harris, Joe,1,Springer-Verlag New York,9781461209799
- Representation Theory of Finite Groups,M. Burrow,1,Academic Press,9781483258218,Beschikbaar als e-book: https://www-sciencedirect-com.bib-proxy.uhasselt.be/bookseries/pure-and-applied-mathematics/vol/69
- Introduction to Group Characters,Walter Ledermann,2,Cambridge University Press,9780521332460
- Character Theory of Finite Groups,I. Martin Isaacs,Academic Press,9780486680149
|
|
|
|
|
|
| 2de bachelorjaar in de fysica optie twin | Verbreding | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de fysica optie twin | Verbreding | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student voldoet aan de begincompetenties van Algebra 1 alsook:
- De student heeft uitgebreide kennis van groepentheorie (normaaldeler, quotientgroep, producten, groepacties, cyclische groepen, abelse groepen ...).
- De student kent ook klassieke groepentheoretische stellingen (met bewijs) zoals de eerste isomorfiestelling, de orbitstelling, de Sylowstellingen, hoofdstellling eindige abelse groepen...
- De student kent het semidirect product van groepen en basiskenmerken ervan.
- De student kent de basisbegrippen en eigenschappen van de commutatieve ringtheorie, met inbegrip van idealen, isomorfiestellingen, breukenringen, hoofdideaalringen, Noetherringen.
- De student kent de deelbaarheidstheorie in factorieelringen, alsook de theorie van de uitbreidingen van velden en kan deze toepassen.
|
|
|
De bedoeling van deze cursus bestaat erin om studenten te laten:
Concrete leerdoelen zijn onder meer:
-
De student kent enkele basisbegrippen aangaande modulen als veralgemening van vectorruimten.
-
De student kent cyclische moduul, torsiemoduul en vrije moduul.
-
De student kent de structuur van moduul over een hoofdideaaldomein
-
De student kent de representatie van een groep als een matrixgroep.
-
De student kent de definitie en het gebruik van karakters.
-
De student kent de orthogonaliteitsrelaties voor de irreduciebele karakters van een eindige groep.
-
De student kent het opstellen van karaktertabellen van eindige groepen, in het bijzonder, van de symmetrische groepen en van de alternatieve groepen.
-
De student kent het gebruik van karakters om structuurstellingen voor eindige groepen te bewijzen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100% schriftelijk examen |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Algebra 2,3de bachelorjaar in de wiskunde optie fundamentele wiskunde Verplicht
3de bachelorjaar in de wiskunde optie twin |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Linear Representations of Finite Groups,Jean-Pierre Serre,Springer New York,9781468494600
- Representation Theory: A First Course,Fulton, William; Harris, Joe,1,Springer-Verlag New York,9781461209799
- Representation Theory of Finite Groups,M. Burrow,1,Academic Press,9781483258218,Beschikbaar als e-book: https://www-sciencedirect-com.bib-proxy.uhasselt.be/bookseries/pure-and-applied-mathematics/vol/69
- Introduction to Group Characters,Walter Ledermann,2,Cambridge University Press,9780521332460
- Character Theory of Finite Groups,I. Martin Isaacs,Academic Press,9780486680149
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|