Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor TEW analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit onderwijsonderdeel geeft een overzicht van de geschiedenis van het economisch denken. Daarbij wordt inzicht verschaft in het voorlopige karakter van de economische kennis en methodologie en in de bochtige ontwikkeling van de economische wetenschap. Op cultureel vlak is het een verkenning van de intellectuele achtergrond van de discipline, zowel wat betreft methode, analyseniveau als veranderende interesses. De invloed van sociale en institutionele factoren in de ontwikkeling van economische kennis wordt verduidelijkt. De wisselwerking tussen de toenmalige feitelijke economische situatie en het ontstaan van theoretische inzichten wordt uitvoerig belicht. Gaandeweg wordt zo ook kennis opgebouwd in de voornaamste ontwikkelingen in de economische geschiedenis zoals de industriële revolutie en de crisis van de jaren 1930. Dit alles moet bijdragen tot een beter begrip van de genese en interpretatie van de actuele economische wereld.
Vooreerst wordt het nut van dit onderdeel voor de studie TEW behandeld. Aspecten van de historische methodologie, wetenschapsstudies en basisliteratuur worden toegelicht. Aan bod komen volgende onderwerpen: de preklassieke periode (de oudheid, scholastieken, het mercantilisme en de fysiocraten), de klassieke economie (Smith, Say, Malthus, Bentham, Ricardo en Mill), de utopische socialisten en Marx, de neoklassieke voorlopers (Cournot, Dupuit en Gossen), de neoklassieke revolutie (Jevons, Walras, Menger en Marshall), de historische en institutionele scholen, het onderzoek naar het algemeen economisch evenwicht, Keynes en het ontstaan van de macro-economie, Schumpeter en de grote lijnen van de recente ontwikkelingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
a) Robert L. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers.
i. Een samenvatting van deze tekst wordt ter beschikking gesteld via Blackbard
b) Een selectie van een verschillende teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is deels afhankelijk van de economische actualiteit.
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
The Worldly Philosophers: The Lives,Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,Robert L.Heilbroner |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit onderwijsonderdeel geeft een overzicht van de geschiedenis van het economisch denken. Daarbij wordt inzicht verschaft in het voorlopige karakter van de economische kennis en methodologie en in de bochtige ontwikkeling van de economische wetenschap. Op cultureel vlak is het een verkenning van de intellectuele achtergrond van de discipline, zowel wat betreft methode, analyseniveau als veranderende interesses. De invloed van sociale en institutionele factoren in de ontwikkeling van economische kennis wordt verduidelijkt. De wisselwerking tussen de toenmalige feitelijke economische situatie en het ontstaan van theoretische inzichten wordt uitvoerig belicht. Gaandeweg wordt zo ook kennis opgebouwd in de voornaamste ontwikkelingen in de economische geschiedenis zoals de industriële revolutie en de crisis van de jaren 1930. Dit alles moet bijdragen tot een beter begrip van de genese en interpretatie van de actuele economische wereld.
Vooreerst wordt het nut van dit onderdeel voor de studie TEW behandeld. Aspecten van de historische methodologie, wetenschapsstudies en basisliteratuur worden toegelicht. Aan bod komen volgende onderwerpen: de preklassieke periode (de oudheid, scholastieken, het mercantilisme en de fysiocraten), de klassieke economie (Smith, Say, Malthus, Bentham, Ricardo en Mill), de utopische socialisten en Marx, de neoklassieke voorlopers (Cournot, Dupuit en Gossen), de neoklassieke revolutie (Jevons, Walras, Menger en Marshall), de historische en institutionele scholen, het onderzoek naar het algemeen economisch evenwicht, Keynes en het ontstaan van de macro-economie, Schumpeter en de grote lijnen van de recente ontwikkelingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
a) Robert L. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers.
i. Een samenvatting van deze tekst wordt ter beschikking gesteld via Blackbard
b) Een selectie van een verschillende teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is deels afhankelijk van de economische actualiteit.
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
The Worldly Philosophers: The Lives,Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,Robert L.Heilbroner |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit onderwijsonderdeel geeft een overzicht van de geschiedenis van het economisch denken. Daarbij wordt inzicht verschaft in het voorlopige karakter van de economische kennis en methodologie en in de bochtige ontwikkeling van de economische wetenschap. Op cultureel vlak is het een verkenning van de intellectuele achtergrond van de discipline, zowel wat betreft methode, analyseniveau als veranderende interesses. De invloed van sociale en institutionele factoren in de ontwikkeling van economische kennis wordt verduidelijkt. De wisselwerking tussen de toenmalige feitelijke economische situatie en het ontstaan van theoretische inzichten wordt uitvoerig belicht. Gaandeweg wordt zo ook kennis opgebouwd in de voornaamste ontwikkelingen in de economische geschiedenis zoals de industriële revolutie en de crisis van de jaren 1930. Dit alles moet bijdragen tot een beter begrip van de genese en interpretatie van de actuele economische wereld.
Vooreerst wordt het nut van dit onderdeel voor de studie TEW behandeld. Aspecten van de historische methodologie, wetenschapsstudies en basisliteratuur worden toegelicht. Aan bod komen volgende onderwerpen: de preklassieke periode (de oudheid, scholastieken, het mercantilisme en de fysiocraten), de klassieke economie (Smith, Say, Malthus, Bentham, Ricardo en Mill), de utopische socialisten en Marx, de neoklassieke voorlopers (Cournot, Dupuit en Gossen), de neoklassieke revolutie (Jevons, Walras, Menger en Marshall), de historische en institutionele scholen, het onderzoek naar het algemeen economisch evenwicht, Keynes en het ontstaan van de macro-economie, Schumpeter en de grote lijnen van de recente ontwikkelingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
a) Robert L. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers.
i. Een samenvatting van deze tekst wordt ter beschikking gesteld via Blackbard
b) Een selectie van een verschillende teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is deels afhankelijk van de economische actualiteit.
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
The Worldly Philosophers: The Lives,Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,Robert L.Heilbroner |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor HI analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit onderwijsonderdeel geeft een overzicht van de geschiedenis van het economisch denken. Daarbij wordt inzicht verschaft in het voorlopige karakter van de economische kennis en methodologie en in de bochtige ontwikkeling van de economische wetenschap. Op cultureel vlak is het een verkenning van de intellectuele achtergrond van de discipline, zowel wat betreft methode, analyseniveau als veranderende interesses. De invloed van sociale en institutionele factoren in de ontwikkeling van economische kennis wordt verduidelijkt. De wisselwerking tussen de toenmalige feitelijke economische situatie en het ontstaan van theoretische inzichten wordt uitvoerig belicht. Gaandeweg wordt zo ook kennis opgebouwd in de voornaamste ontwikkelingen in de economische geschiedenis zoals de industriële revolutie en de crisis van de jaren 1930. Dit alles moet bijdragen tot een beter begrip van de genese en interpretatie van de actuele economische wereld.
Vooreerst wordt het nut van dit onderdeel voor de studie TEW behandeld. Aspecten van de historische methodologie, wetenschapsstudies en basisliteratuur worden toegelicht. Aan bod komen volgende onderwerpen: de preklassieke periode (de oudheid, scholastieken, het mercantilisme en de fysiocraten), de klassieke economie (Smith, Say, Malthus, Bentham, Ricardo en Mill), de utopische socialisten en Marx, de neoklassieke voorlopers (Cournot, Dupuit en Gossen), de neoklassieke revolutie (Jevons, Walras, Menger en Marshall), de historische en institutionele scholen, het onderzoek naar het algemeen economisch evenwicht, Keynes en het ontstaan van de macro-economie, Schumpeter en de grote lijnen van de recente ontwikkelingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
a) Robert L. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers.
i. Een samenvatting van deze tekst wordt ter beschikking gesteld via Blackbard
b) Een selectie van een verschillende teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is deels afhankelijk van de economische actualiteit.
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
The Worldly Philosophers: The Lives,Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,Robert L.Heilbroner |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het uitvoeren van een literatuurstudie. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit onderwijsonderdeel geeft een overzicht van de geschiedenis van het economisch denken. Daarbij wordt inzicht verschaft in het voorlopige karakter van de economische kennis en methodologie en in de bochtige ontwikkeling van de economische wetenschap. Op cultureel vlak is het een verkenning van de intellectuele achtergrond van de discipline, zowel wat betreft methode, analyseniveau als veranderende interesses. De invloed van sociale en institutionele factoren in de ontwikkeling van economische kennis wordt verduidelijkt. De wisselwerking tussen de toenmalige feitelijke economische situatie en het ontstaan van theoretische inzichten wordt uitvoerig belicht. Gaandeweg wordt zo ook kennis opgebouwd in de voornaamste ontwikkelingen in de economische geschiedenis zoals de industriële revolutie en de crisis van de jaren 1930. Dit alles moet bijdragen tot een beter begrip van de genese en interpretatie van de actuele economische wereld.
Vooreerst wordt het nut van dit onderdeel voor de studie TEW behandeld. Aspecten van de historische methodologie, wetenschapsstudies en basisliteratuur worden toegelicht. Aan bod komen volgende onderwerpen: de preklassieke periode (de oudheid, scholastieken, het mercantilisme en de fysiocraten), de klassieke economie (Smith, Say, Malthus, Bentham, Ricardo en Mill), de utopische socialisten en Marx, de neoklassieke voorlopers (Cournot, Dupuit en Gossen), de neoklassieke revolutie (Jevons, Walras, Menger en Marshall), de historische en institutionele scholen, het onderzoek naar het algemeen economisch evenwicht, Keynes en het ontstaan van de macro-economie, Schumpeter en de grote lijnen van de recente ontwikkelingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
a) Robert L. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers.
i. Een samenvatting van deze tekst wordt ter beschikking gesteld via Blackbard
b) Een selectie van een verschillende teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is deels afhankelijk van de economische actualiteit.
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
The Worldly Philosophers: The Lives,Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,Robert L.Heilbroner |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|