Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelorjaar in de rechten | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal-maatschappelijke aspecten in een juridische context. Hij kan deze aspecten laten meewegen bij het richting geven aan zijn oordeelsvorming. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling en dit al dan niet in teamverband (formeel of informeel). | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op zelfstandige en heldere wijze mondeling en schriftelijk adequaat communiceren over juridische informatie, ideeën, argumenten, problemen en oplossingen. De student maakt hierbij desgevallend gebruik van de meest adequate gespreks- of presentatietechnieken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat zijn eigen aanpak en leerprocessen (in toenemende mate zelfstandig en zelfgestuurd) te plannen en te evalueren en hij doet dit vanuit een ingesteldheid tot levenslang leren. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en juridische standpunten naar waarde te schatten, in vraag te stellen en hierover te reflecteren. Hij kan een argumentatie opbouwen en verdedigen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan een eenvoudig juridisch probleem onderkennen, benaderen vanuit het betrokken rechtsgebied en de bijhorende elementen en relevante rechtsregels detecteren. Hij kan een aan bachelorniveau aangepaste casus oplossen door het toepassen van oplossingsstrategieën onder andere vanuit een rechtsvergelijkende benadering. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan in toenemende mate van zelfstandigheid omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten en bronnenmateriaal verzamelen, selecteren, analyseren en kritisch verwerken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft juridische (basis)kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de belangrijkste rechtsgebieden behorende tot het nationale, internationale en supranationale recht gekoppeld aan de recente ontwikkelingen en aan het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied en met aandacht voor de maatschappelijke realiteit. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: kan een nationaal rechtsgebied benaderen vanuit een Europees, internationaal en rechtsvergelijkend perspectief. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft (basis)kennis van meta-juridische wetenschappen, waaronder historische, filosofische, sociale en politieke aspecten van het recht en economische beginselen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Basiskennis van de hoofdgebieden van het recht. Meer in het bijzonder dient student basiskennis te hebben van:
- De verhouding tussen internationaal recht, Europees recht, nationaal recht (federaal recht en het recht van de gewesten) (monistisch/dualistisch stelsel)
- De belangrijkste mensenrechtelijke verdragen, en hun rechtsprekende organen
- Belgische rechterlijke organisatie en procesvoering
- Belgisch staatsrecht
- Belgisch strafrecht (waaronder in ieder geval het beslismodel – rechtvaardigingsgronden, schulduitsluitingsgronden, verschoningsgronden) en strafprocesrecht (m.n. processuele fundamentele waarborgen)
De student kan zowel Belgische als Nederlandse rechterlijke uitspraken lezen, deze ontleden en analyseren, alsook hierin de voor de beantwoording van de rechtsvraag relevante rechtsoverwegingen en argumenten onderscheiden. Student heeft deze vaardigheden zowel met betrekking tot Nederlandstalige, Engelstalige en ook Franstalige rechtspraak.
De student heeft geleerd en is in staat om bij bestudering van literatuur de voor het desbetreffende opleidingsonderdeel relevante hoofd- en bijzaken te onderscheiden.
De student kan een kritische houding innemen ten aanzien van ontwikkelingen in het recht.
De student kan zich openstellen voor verschillende visies op maatschappelijk relevante juridische thema’s.
|
|
|
De multiculturele samenleving, die in belangrijke mate het gevolg is van immigratie, stelt ons voor de vraag hoe de rechtsordes met hun eigen historisch gegroeide normen en waarden moeten reageren op deze ontwikkelingen. Al decennialang is het thema “culturele diversiteit en recht” een actueel en uiterst relevant maatschappelijk thema, dat, mede afhankelijk van de politieke wind die waait en de gebeurtenissen die maatschappelijk en politiek spelen, nu eens wordt belicht vanuit mensenrechten perspectief of vanuit een integratieperspectief dan weer vanuit het perspectief van veiligheid, of nog, vanuit het principe van individuele autonomie en zelfbeschikking. Een eenduidig antwoord is nog niet gevonden. Ook niet in het recht, al zijn we anno 2023-2024 al een stuk verder gevorderd dan pakweg 50 jaar geleden. De vragen die rijzen laten zich gelden op alle terreinen van het recht: van islamitische verstotingen in het familierecht, eerwraakkwesties in het strafrecht, discriminatie op de werkvloer, in het onderwijs of bij de dienstvelening, tot de vraag naar een bestuursrechtelijk verbod op het dragen van boerka’s in het openbare leven en de vraag naar de begrenzingen van de vrijheid vabn meningsuiting. De ontwikkeling op dit gebied vindt niet op federaal overheidsniveau plaats maar in belangrijke mate ook via de rechtspraak. Ook aan het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg worden steeds vaker zaken voorgelegd waarin het Hof zich moet uitlaten over de reikwijdte en de grenzen van de godsdienstvrijheid, de vrijheid van meningsuiting, en andere vrijheden in een multiculturele samenleving. Ook het EU Hof van Justitie in Luxemburg laat zich niet onbetuigd en voorziet de juridische markt met enige regelmaat van rechtspraak, handreikingen en handleidingen. Centraal in het blok staat een bestudering van het recht (en beleid) van België, vanuit een casuïstische benadering: bestudering van casuïstiek, rechtspraak, beleid, en regelgeving. Een aantal onderwerpen wordt rechtsvergelijkend (België - Nederland) bestudeerd. Daarnaast verdiepen studenten zich in theoretische grondslagen van een cultureel divers samengestelde samenleving en bestuderen zij rechtspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM), in het bijzonder op de volgende gebieden: - vrijheid van godsdienst en godsdienstuitoefening (artikel 9 EVRM) - bescherming van het gezinsleven (family life) (artikel 8 EVRM) - vrijheid van meningsuiting (artikel 10 EVRM) en het Hof van Justitie EU (verbod van discriminatie). Ruime aandacht bestaat ook voor de bestudering van achtergronden van culturen en religies, zoals de beginselen van islamitisch familierecht, traditioneel bepaalde beginselen van eerwraak en dergelijke. Bestudeerd wordt met welke kwesties Belgische en Nederlandse autoriteiten in aanraking komen, hoe zij tot oplossingen komen, welke argumenten in de overwegingen worden betrokken, en op welk niveau oplossingen worden gezocht. De te bestuderen onderwerpen liggen op verschillende rechtsgebieden: mensenrechten, grondslagen van het recht, strafrecht, strafprocesrecht, internationaal privaatrecht, staats- en bestuursrecht, arbeidsrecht, familierecht, Europees recht en grondslagen van het recht.
Thema’s die aan de orde komen, zijn: 1) denken over pluriformiteit in het recht; 2) strafrecht (eerwraak en andere kwesties) en strafprocesrecht (bejegening van culturele diversiteit in opsporingsonderzoeksfase, ter terechtzitting, en bij de uitvoering van straffen); 3) vrijheid van meningsuiting; 4) culturele praktijken in de opvoeding; 5) familierecht (religieuze huwelijken en religieuze scheidingen); 6) godsdienstvrijheid; 7) het discriminatieverbod.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Mogelijk Digitale tools ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Dit examen zal open vragen bevatten. De vragen zullen bestaan uit een casus met te beantwoorden sub-vragen, en kunnen voorts ook bestaan uit één of meer stellingen die moeten worden besproken.
De docent bepaalt in overleg met het Opleidingsbestuur en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | In beginsel schriftelijk (open vragen), maar afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Culturele diversiteit en recht,Susan Rutten, Elles Ramakers en Annick van den Eshof (eds.),2023,Larcier-Intersentia,(boek verschijnt in het najaar - nog geen ISBN-nummer) |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VRG Codex,Recentste editie,Kluwer |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|