Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin) | - EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor TEW is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW kan strategische beleidsvraagstukken benaderen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan het strategisch beleid van een organisatie evalueren met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de reeds opgebouwde kennis en kunde inzake het constructief werken in groep toepassen.
|
|
|
Organisaties van de 21ste eeuw leven in een dynamische wereld die in toenemende mate gekenmerkt wordt door technologische en maatschappelijke complexiteit, snel wijzigende markten en omgevingseisen, onderlinge afhankelijkheid van veelvoudige expertises en perspectieven, globalisatie en groeiende druk van stakeholders om verantwoord te organiseren. Deze realiteit vraagt van organisaties dan ook het opbouwen van een voortdurende alertheid, flexibiliteit en een collectief veranderings- en leervermogen om strategische vernieuwingen vorm te geven. Echter, uit cijfers blijkt dat slechts 30% van de geplande veranderingsprocessen slaagt. Twee derde mislukt: de gewenste toekomst/richting wordt niet gerealiseerd, doelen worden niet bereikt, initiatieven verwateren, klanten zien geen verbetering, gevoelens van ontevredenheid en stilstand overheersen, er is geen veranderingsenergie. De economische en sociaalmenselijke tol is zwaar.
Dit opleidingsonderdeel gaat daarom in op diverse strategische (organisatie)veranderingstheorieën en -methoden en onderzoekt wat werkt bij strategische verandering onder welke condities en waarom. De nadruk ligt op concepten en theorieën die inzicht geven in het proces van veranderen omdat de manier waarop personen en groepen verandering vormgeven doorheen hun interactie vaak erg bepalend is voor succes of mislukking. Via de ervaringsleren opdracht Empathy Walk krijgen studenten de mogelijkheid om een aantal belangrijke skills (verder) te ontwikkelen die essentieel zijn voor elke leider of facilitator van verandering: empathisch vermogen, over grenzen heen kwaliteitsvolle relaties opbouwen, hanteren van ambiguïteit, en vermogen tot zelfreflectie. Het opleidingsonderdeel bevat ook een real-life case over strategische verandering waarbij studenten zelf adviezen dienen te formuleren over hoe strategische verandering en strategiewijzigingen vorm te geven.
Dit opleidingsonderdeel behandelt de volgende concrete inhouden:
- Een relationeel perspectief op organisaties en strategische organisatieverandering (Lambrechts, Grieten, Bouwen, Corthouts)
- Motivatie, energie & betrokkenheid (Hawthorn onderzoek, theorieën rond behoeften, doelen, billijkheid, job design, zelf-determinatie)
- Teamleren, psychologische veiligheid & eigenaarschap (Amy Edmondson, Jon Pierce)
- Organisatiecultuur, intergroepsdynamieken & leiderschap (Edgar Schein, Robert Quinn, Hersey & Blanchard)
- Uitdagingen bij organisatieverandering en strategievorming (Beer & Nohria)
- Ervaringsleren van individuen & groepen (Kurt Lewin, David Kolb)
- Organisationeel leren (Chris Argyris)
- Proces consultatie, humble inquiry & onderzoekend leiderschap (Edgar Schein)
- Appreciative Inquiry als vernieuwende veranderingstheorie en -methodiek (David Cooperrider, Ronald Fry, Suresh Srivastva)
Te ontwikkelen competenties op niveau van het opleidingsonderdeel:
- strategische verandering kunnen verklaren als een essentieel relationeel gebeuren waarbij de kwaliteit van verandering nauw samenhangt met de kwaliteit van interacties en relaties die mensen vanuit hun geëigende invalshoeken samen vormgeven
- het toepassen van diverse theorieën en vernieuwende benaderingen van organisatieverandering
- het kunnen becommentariëren wat werkt bij verandering onder welke condities en waarom
- het vanuit verschillende theoretische invalshoeken verklaren van organisatieverandering
- het formuleren van theoretisch geïnformeerde oplossingsrichtingen wanneer geconfronteerd met problemen, uitdagingen en case studies
- het constructief kunnen werken in teamverband
- het kunnen omgaan met ambigue situaties
- het ontwikkelen van het vermogen tot empathie en zelfreflectie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Simulatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien u geslaagd bent op de individuele leerpaper dient deze niet meer hernomen te worden; indien u niet geslaagd bent op de individuele leerpaper, dient deze hernomen te worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het schriftelijk examen en de ervaringsleren opdracht Empathy Walk dienen alle twee gemaakt te worden om een eindresultaat te kunnen bekomen. |
|
|
|
Gevolg | Het schriftelijk examen en de Empathy Walk opdracht dienen alle twee gemaakt te worden om een eindresultaat te kunnen bekomen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien u geslaagd bent op de individuele leerpaper dient deze niet meer hernomen te worden; indien u niet geslaagd bent op de individuele leerpaper, dient deze hernomen te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Strategische verandering - Deel 1: Basis
- Strategische verandering - Deel 2: Verdieping
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Breaking the Code of Change,Michael Beer; Nitin Nohria,Harvard Business School Press,9781578513314
- Helping: How to Offer, Give, and Receive Help,Edgar H. Schein,Berrett-Koehler Publishers,9781605098562
- Strategy Safari: The complete guide through the wilds of strategic management,Henry Mintzberg; Bruce Ahlstrand; Joseph B. Lampel,2,Pearson Education,9780273719588
- Economics of strategy.,Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M., & Schaefer, S. (2017),John Wiley & Sons.,
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel komt niet in aanmerking voor een examencontract. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma TEW | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma TEW | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan de reeds opgebouwde kennis en kunde inzake het constructief werken in groep toepassen.
|
|
|
Organisaties van de 21ste eeuw leven in een dynamische wereld die in toenemende mate gekenmerkt wordt door technologische en maatschappelijke complexiteit, snel wijzigende markten en omgevingseisen, onderlinge afhankelijkheid van veelvoudige expertises en perspectieven, globalisatie en groeiende druk van stakeholders om verantwoord te organiseren. Deze realiteit vraagt van organisaties dan ook het opbouwen van een voortdurende alertheid, flexibiliteit en een collectief veranderings- en leervermogen om strategische vernieuwingen vorm te geven. Echter, uit cijfers blijkt dat slechts 30% van de geplande veranderingsprocessen slaagt. Twee derde mislukt: de gewenste toekomst/richting wordt niet gerealiseerd, doelen worden niet bereikt, initiatieven verwateren, klanten zien geen verbetering, gevoelens van ontevredenheid en stilstand overheersen, er is geen veranderingsenergie. De economische en sociaalmenselijke tol is zwaar.
Dit opleidingsonderdeel gaat daarom in op diverse strategische (organisatie)veranderingstheorieën en -methoden en onderzoekt wat werkt bij strategische verandering onder welke condities en waarom. De nadruk ligt op concepten en theorieën die inzicht geven in het proces van veranderen omdat de manier waarop personen en groepen verandering vormgeven doorheen hun interactie vaak erg bepalend is voor succes of mislukking. Via de ervaringsleren opdracht Empathy Walk krijgen studenten de mogelijkheid om een aantal belangrijke skills (verder) te ontwikkelen die essentieel zijn voor elke leider of facilitator van verandering: empathisch vermogen, over grenzen heen kwaliteitsvolle relaties opbouwen, hanteren van ambiguïteit, en vermogen tot zelfreflectie. Het opleidingsonderdeel bevat ook een real-life case over strategische verandering waarbij studenten zelf adviezen dienen te formuleren over hoe strategische verandering en strategiewijzigingen vorm te geven.
Dit opleidingsonderdeel behandelt de volgende concrete inhouden:
- Een relationeel perspectief op organisaties en strategische organisatieverandering (Lambrechts, Grieten, Bouwen, Corthouts)
- Motivatie, energie & betrokkenheid (Hawthorn onderzoek, theorieën rond behoeften, doelen, billijkheid, job design, zelf-determinatie)
- Teamleren, psychologische veiligheid & eigenaarschap (Amy Edmondson, Jon Pierce)
- Organisatiecultuur, intergroepsdynamieken & leiderschap (Edgar Schein, Robert Quinn, Hersey & Blanchard)
- Uitdagingen bij organisatieverandering en strategievorming (Beer & Nohria)
- Ervaringsleren van individuen & groepen (Kurt Lewin, David Kolb)
- Organisationeel leren (Chris Argyris)
- Proces consultatie, humble inquiry & onderzoekend leiderschap (Edgar Schein)
- Appreciative Inquiry als vernieuwende veranderingstheorie en -methodiek (David Cooperrider, Ronald Fry, Suresh Srivastva)
Te ontwikkelen competenties op niveau van het opleidingsonderdeel:
- strategische verandering kunnen verklaren als een essentieel relationeel gebeuren waarbij de kwaliteit van verandering nauw samenhangt met de kwaliteit van interacties en relaties die mensen vanuit hun geëigende invalshoeken samen vormgeven
- het toepassen van diverse theorieën en vernieuwende benaderingen van organisatieverandering
- het kunnen becommentariëren wat werkt bij verandering onder welke condities en waarom
- het vanuit verschillende theoretische invalshoeken verklaren van organisatieverandering
- het formuleren van theoretisch geïnformeerde oplossingsrichtingen wanneer geconfronteerd met problemen, uitdagingen en case studies
- het constructief kunnen werken in teamverband
- het kunnen omgaan met ambigue situaties
- het ontwikkelen van het vermogen tot empathie en zelfreflectie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Simulatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien u geslaagd bent op de individuele leerpaper dient deze niet meer hernomen te worden; indien u niet geslaagd bent op de individuele leerpaper, dient deze hernomen te worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het schriftelijk examen en de ervaringsleren opdracht Empathy Walk dienen alle twee gemaakt te worden om een eindresultaat te kunnen bekomen. |
|
|
|
Gevolg | Het schriftelijk examen en de Empathy Walk opdracht dienen alle twee gemaakt te worden om een eindresultaat te kunnen bekomen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien u geslaagd bent op de individuele leerpaper dient deze niet meer hernomen te worden; indien u niet geslaagd bent op de individuele leerpaper, dient deze hernomen te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Strategische verandering - Deel 1: Basis
- Strategische verandering - Deel 2: Verdieping
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Breaking the Code of Change,Michael Beer; Nitin Nohria,Harvard Business School Press,9781578513314
- Helping: How to Offer, Give, and Receive Help,Edgar H. Schein,Berrett-Koehler Publishers,9781605098562
- Strategy Safari: The complete guide through the wilds of strategic management,Henry Mintzberg; Bruce Ahlstrand; Joseph B. Lampel,2,Pearson Education,9780273719588
- Economics of strategy.,Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M., & Schaefer, S. (2017),John Wiley & Sons.,
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel komt niet in aanmerking voor een examencontract. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de reeds opgebouwde kennis en kunde inzake het constructief werken in groep toepassen.
|
|
|
Organisaties van de 21ste eeuw leven in een dynamische wereld die in toenemende mate gekenmerkt wordt door technologische en maatschappelijke complexiteit, snel wijzigende markten en omgevingseisen, onderlinge afhankelijkheid van veelvoudige expertises en perspectieven, globalisatie en groeiende druk van stakeholders om verantwoord te organiseren. Deze realiteit vraagt van organisaties dan ook het opbouwen van een voortdurende alertheid, flexibiliteit en een collectief veranderings- en leervermogen om strategische vernieuwingen vorm te geven. Echter, uit cijfers blijkt dat slechts 30% van de geplande veranderingsprocessen slaagt. Twee derde mislukt: de gewenste toekomst/richting wordt niet gerealiseerd, doelen worden niet bereikt, initiatieven verwateren, klanten zien geen verbetering, gevoelens van ontevredenheid en stilstand overheersen, er is geen veranderingsenergie. De economische en sociaalmenselijke tol is zwaar.
Dit opleidingsonderdeel gaat daarom in op diverse strategische (organisatie)veranderingstheorieën en -methoden en onderzoekt wat werkt bij strategische verandering onder welke condities en waarom. De nadruk ligt op concepten en theorieën die inzicht geven in het proces van veranderen omdat de manier waarop personen en groepen verandering vormgeven doorheen hun interactie vaak erg bepalend is voor succes of mislukking. Via de ervaringsleren opdracht Empathy Walk krijgen studenten de mogelijkheid om een aantal belangrijke skills (verder) te ontwikkelen die essentieel zijn voor elke leider of facilitator van verandering: empathisch vermogen, over grenzen heen kwaliteitsvolle relaties opbouwen, hanteren van ambiguïteit, en vermogen tot zelfreflectie. Het opleidingsonderdeel bevat ook een real-life case over strategische verandering waarbij studenten zelf adviezen dienen te formuleren over hoe strategische verandering en strategiewijzigingen vorm te geven.
Dit opleidingsonderdeel behandelt de volgende concrete inhouden:
- Een relationeel perspectief op organisaties en strategische organisatieverandering (Lambrechts, Grieten, Bouwen, Corthouts)
- Motivatie, energie & betrokkenheid (Hawthorn onderzoek, theorieën rond behoeften, doelen, billijkheid, job design, zelf-determinatie)
- Teamleren, psychologische veiligheid & eigenaarschap (Amy Edmondson, Jon Pierce)
- Organisatiecultuur, intergroepsdynamieken & leiderschap (Edgar Schein, Robert Quinn, Hersey & Blanchard)
- Uitdagingen bij organisatieverandering en strategievorming (Beer & Nohria)
- Ervaringsleren van individuen & groepen (Kurt Lewin, David Kolb)
- Organisationeel leren (Chris Argyris)
- Proces consultatie, humble inquiry & onderzoekend leiderschap (Edgar Schein)
- Appreciative Inquiry als vernieuwende veranderingstheorie en -methodiek (David Cooperrider, Ronald Fry, Suresh Srivastva)
Te ontwikkelen competenties op niveau van het opleidingsonderdeel:
- strategische verandering kunnen verklaren als een essentieel relationeel gebeuren waarbij de kwaliteit van verandering nauw samenhangt met de kwaliteit van interacties en relaties die mensen vanuit hun geëigende invalshoeken samen vormgeven
- het toepassen van diverse theorieën en vernieuwende benaderingen van organisatieverandering
- het kunnen becommentariëren wat werkt bij verandering onder welke condities en waarom
- het vanuit verschillende theoretische invalshoeken verklaren van organisatieverandering
- het formuleren van theoretisch geïnformeerde oplossingsrichtingen wanneer geconfronteerd met problemen, uitdagingen en case studies
- het constructief kunnen werken in teamverband
- het kunnen omgaan met ambigue situaties
- het ontwikkelen van het vermogen tot empathie en zelfreflectie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Simulatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien u geslaagd bent op de individuele leerpaper dient deze niet meer hernomen te worden; indien u niet geslaagd bent op de individuele leerpaper, dient deze hernomen te worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het schriftelijk examen en de ervaringsleren opdracht Empathy Walk dienen alle twee gemaakt te worden om een eindresultaat te kunnen bekomen. |
|
|
|
Gevolg | Het schriftelijk examen en de Empathy Walk opdracht dienen alle twee gemaakt te worden om een eindresultaat te kunnen bekomen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien u geslaagd bent op de individuele leerpaper dient deze niet meer hernomen te worden; indien u niet geslaagd bent op de individuele leerpaper, dient deze hernomen te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Strategische verandering - Deel 1: Basis
- Strategische verandering - Deel 2: Verdieping
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Breaking the Code of Change,Michael Beer; Nitin Nohria,Harvard Business School Press,9781578513314
- Helping: How to Offer, Give, and Receive Help,Edgar H. Schein,Berrett-Koehler Publishers,9781605098562
- Strategy Safari: The complete guide through the wilds of strategic management,Henry Mintzberg; Bruce Ahlstrand; Joseph B. Lampel,2,Pearson Education,9780273719588
- Economics of strategy.,Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M., & Schaefer, S. (2017),John Wiley & Sons.,
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel komt niet in aanmerking voor een examencontract. |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de reeds opgebouwde kennis en kunde inzake het constructief werken in groep toepassen.
|
|
|
Organisaties van de 21ste eeuw leven in een dynamische wereld die in toenemende mate gekenmerkt wordt door technologische en maatschappelijke complexiteit, snel wijzigende markten en omgevingseisen, onderlinge afhankelijkheid van veelvoudige expertises en perspectieven, globalisatie en groeiende druk van stakeholders om verantwoord te organiseren. Deze realiteit vraagt van organisaties dan ook het opbouwen van een voortdurende alertheid, flexibiliteit en een collectief veranderings- en leervermogen om strategische vernieuwingen vorm te geven. Echter, uit cijfers blijkt dat slechts 30% van de geplande veranderingsprocessen slaagt. Twee derde mislukt: de gewenste toekomst/richting wordt niet gerealiseerd, doelen worden niet bereikt, initiatieven verwateren, klanten zien geen verbetering, gevoelens van ontevredenheid en stilstand overheersen, er is geen veranderingsenergie. De economische en sociaalmenselijke tol is zwaar.
Dit opleidingsonderdeel gaat daarom in op diverse strategische (organisatie)veranderingstheorieën en -methoden en onderzoekt wat werkt bij strategische verandering onder welke condities en waarom. De nadruk ligt op concepten en theorieën die inzicht geven in het proces van veranderen omdat de manier waarop personen en groepen verandering vormgeven doorheen hun interactie vaak erg bepalend is voor succes of mislukking. Via de ervaringsleren opdracht Empathy Walk krijgen studenten de mogelijkheid om een aantal belangrijke skills (verder) te ontwikkelen die essentieel zijn voor elke leider of facilitator van verandering: empathisch vermogen, over grenzen heen kwaliteitsvolle relaties opbouwen, hanteren van ambiguïteit, en vermogen tot zelfreflectie. Het opleidingsonderdeel bevat ook een real-life case over strategische verandering waarbij studenten zelf adviezen dienen te formuleren over hoe strategische verandering en strategiewijzigingen vorm te geven.
Dit opleidingsonderdeel behandelt de volgende concrete inhouden:
- Een relationeel perspectief op organisaties en strategische organisatieverandering (Lambrechts, Grieten, Bouwen, Corthouts)
- Motivatie, energie & betrokkenheid (Hawthorn onderzoek, theorieën rond behoeften, doelen, billijkheid, job design, zelf-determinatie)
- Teamleren, psychologische veiligheid & eigenaarschap (Amy Edmondson, Jon Pierce)
- Organisatiecultuur, intergroepsdynamieken & leiderschap (Edgar Schein, Robert Quinn, Hersey & Blanchard)
- Uitdagingen bij organisatieverandering en strategievorming (Beer & Nohria)
- Ervaringsleren van individuen & groepen (Kurt Lewin, David Kolb)
- Organisationeel leren (Chris Argyris)
- Proces consultatie, humble inquiry & onderzoekend leiderschap (Edgar Schein)
- Appreciative Inquiry als vernieuwende veranderingstheorie en -methodiek (David Cooperrider, Ronald Fry, Suresh Srivastva)
Te ontwikkelen competenties op niveau van het opleidingsonderdeel:
- strategische verandering kunnen verklaren als een essentieel relationeel gebeuren waarbij de kwaliteit van verandering nauw samenhangt met de kwaliteit van interacties en relaties die mensen vanuit hun geëigende invalshoeken samen vormgeven
- het toepassen van diverse theorieën en vernieuwende benaderingen van organisatieverandering
- het kunnen becommentariëren wat werkt bij verandering onder welke condities en waarom
- het vanuit verschillende theoretische invalshoeken verklaren van organisatieverandering
- het formuleren van theoretisch geïnformeerde oplossingsrichtingen wanneer geconfronteerd met problemen, uitdagingen en case studies
- het constructief kunnen werken in teamverband
- het kunnen omgaan met ambigue situaties
- het ontwikkelen van het vermogen tot empathie en zelfreflectie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Simulatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien u geslaagd bent op de individuele leerpaper dient deze niet meer hernomen te worden; indien u niet geslaagd bent op de individuele leerpaper, dient deze hernomen te worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het schriftelijk examen en de ervaringsleren opdracht Empathy Walk dienen alle twee gemaakt te worden om een eindresultaat te kunnen bekomen. |
|
|
|
Gevolg | Het schriftelijk examen en de Empathy Walk opdracht dienen alle twee gemaakt te worden om een eindresultaat te kunnen bekomen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien u geslaagd bent op de individuele leerpaper dient deze niet meer hernomen te worden; indien u niet geslaagd bent op de individuele leerpaper, dient deze hernomen te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Strategische verandering - Deel 1: Basis
- Strategische verandering - Deel 2: Verdieping
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Breaking the Code of Change,Michael Beer; Nitin Nohria,Harvard Business School Press,9781578513314
- Helping: How to Offer, Give, and Receive Help,Edgar H. Schein,Berrett-Koehler Publishers,9781605098562
- Strategy Safari: The complete guide through the wilds of strategic management,Henry Mintzberg; Bruce Ahlstrand; Joseph B. Lampel,2,Pearson Education,9780273719588
- Economics of strategy.,Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M., & Schaefer, S. (2017),John Wiley & Sons.,
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel komt niet in aanmerking voor een examencontract. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de reeds opgebouwde kennis en kunde inzake het constructief werken in groep toepassen.
|
|
|
Organisaties van de 21ste eeuw leven in een dynamische wereld die in toenemende mate gekenmerkt wordt door technologische en maatschappelijke complexiteit, snel wijzigende markten en omgevingseisen, onderlinge afhankelijkheid van veelvoudige expertises en perspectieven, globalisatie en groeiende druk van stakeholders om verantwoord te organiseren. Deze realiteit vraagt van organisaties dan ook het opbouwen van een voortdurende alertheid, flexibiliteit en een collectief veranderings- en leervermogen om strategische vernieuwingen vorm te geven. Echter, uit cijfers blijkt dat slechts 30% van de geplande veranderingsprocessen slaagt. Twee derde mislukt: de gewenste toekomst/richting wordt niet gerealiseerd, doelen worden niet bereikt, initiatieven verwateren, klanten zien geen verbetering, gevoelens van ontevredenheid en stilstand overheersen, er is geen veranderingsenergie. De economische en sociaalmenselijke tol is zwaar.
Dit opleidingsonderdeel gaat daarom in op diverse strategische (organisatie)veranderingstheorieën en -methoden en onderzoekt wat werkt bij strategische verandering onder welke condities en waarom. De nadruk ligt op concepten en theorieën die inzicht geven in het proces van veranderen omdat de manier waarop personen en groepen verandering vormgeven doorheen hun interactie vaak erg bepalend is voor succes of mislukking. Via de ervaringsleren opdracht Empathy Walk krijgen studenten de mogelijkheid om een aantal belangrijke skills (verder) te ontwikkelen die essentieel zijn voor elke leider of facilitator van verandering: empathisch vermogen, over grenzen heen kwaliteitsvolle relaties opbouwen, hanteren van ambiguïteit, en vermogen tot zelfreflectie. Het opleidingsonderdeel bevat ook een real-life case over strategische verandering waarbij studenten zelf adviezen dienen te formuleren over hoe strategische verandering en strategiewijzigingen vorm te geven.
Dit opleidingsonderdeel behandelt de volgende concrete inhouden:
- Een relationeel perspectief op organisaties en strategische organisatieverandering (Lambrechts, Grieten, Bouwen, Corthouts)
- Motivatie, energie & betrokkenheid (Hawthorn onderzoek, theorieën rond behoeften, doelen, billijkheid, job design, zelf-determinatie)
- Teamleren, psychologische veiligheid & eigenaarschap (Amy Edmondson, Jon Pierce)
- Organisatiecultuur, intergroepsdynamieken & leiderschap (Edgar Schein, Robert Quinn, Hersey & Blanchard)
- Uitdagingen bij organisatieverandering en strategievorming (Beer & Nohria)
- Ervaringsleren van individuen & groepen (Kurt Lewin, David Kolb)
- Organisationeel leren (Chris Argyris)
- Proces consultatie, humble inquiry & onderzoekend leiderschap (Edgar Schein)
- Appreciative Inquiry als vernieuwende veranderingstheorie en -methodiek (David Cooperrider, Ronald Fry, Suresh Srivastva)
Te ontwikkelen competenties op niveau van het opleidingsonderdeel:
- strategische verandering kunnen verklaren als een essentieel relationeel gebeuren waarbij de kwaliteit van verandering nauw samenhangt met de kwaliteit van interacties en relaties die mensen vanuit hun geëigende invalshoeken samen vormgeven
- het toepassen van diverse theorieën en vernieuwende benaderingen van organisatieverandering
- het kunnen becommentariëren wat werkt bij verandering onder welke condities en waarom
- het vanuit verschillende theoretische invalshoeken verklaren van organisatieverandering
- het formuleren van theoretisch geïnformeerde oplossingsrichtingen wanneer geconfronteerd met problemen, uitdagingen en case studies
- het constructief kunnen werken in teamverband
- het kunnen omgaan met ambigue situaties
- het ontwikkelen van het vermogen tot empathie en zelfreflectie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Simulatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien u geslaagd bent op de individuele leerpaper dient deze niet meer hernomen te worden; indien u niet geslaagd bent op de individuele leerpaper, dient deze hernomen te worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het schriftelijk examen en de ervaringsleren opdracht Empathy Walk dienen alle twee gemaakt te worden om een eindresultaat te kunnen bekomen. |
|
|
|
Gevolg | Het schriftelijk examen en de Empathy Walk opdracht dienen alle twee gemaakt te worden om een eindresultaat te kunnen bekomen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien u geslaagd bent op de individuele leerpaper dient deze niet meer hernomen te worden; indien u niet geslaagd bent op de individuele leerpaper, dient deze hernomen te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Strategische verandering - Deel 1: Basis
- Strategische verandering - Deel 2: Verdieping
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Breaking the Code of Change,Michael Beer; Nitin Nohria,Harvard Business School Press,9781578513314
- Helping: How to Offer, Give, and Receive Help,Edgar H. Schein,Berrett-Koehler Publishers,9781605098562
- Strategy Safari: The complete guide through the wilds of strategic management,Henry Mintzberg; Bruce Ahlstrand; Joseph B. Lampel,2,Pearson Education,9780273719588
- Economics of strategy.,Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M., & Schaefer, S. (2017),John Wiley & Sons.,
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel komt niet in aanmerking voor een examencontract. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|