Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master TEW-AFA | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst het systeem van dubbel boekhouden, kent de belangrijkste balans- en resultatenrekeningen en kan de meest gangbare transacties van een onderneming correct boekhoudkundig verwerken in zowel het grootboek als journaal.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘Auditing’ leer je de basisprincipes van de externe audit. O.a. de volgende doelstellingen zouden aan het einde van het opleidingsonderdeel bereikt moeten zijn:
- De definitie en rol van een externe audit kennen voor diverse stakeholders
- Een auditverslag kunnen lezen en interpreteren
- De verschillende stappen van het auditproces kennen en inzicht hebben in de logische samenhang van dit proces
- Enkele traditionele controle-activiteiten kunnen uitvoeren en op basis hiervan de consequenties voor het auditverslag kunnen bepalen
- De institutionele context van het auditlandschap kennen
- Specifieke ISA’s kunnen opzoeken en correct interpreteren
- Over wetenschappelijke studies m.b.t. de externe audit kritisch kunnen reflecteren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Audit cases (schriftelijk + mondeling) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Auditing,Joël Branson, Diane Breesch en Hardies Kris,2022,9789048644674 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Zie elektronische leeromgeving (powerpoints, jaarrekeningen, wetteksten en standaarden, documenten, links naar websites) |
|
|
|
|
|
| 2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor accounting information systems | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI analyseert, verbetert en monitort technologische en bedrijfsprocessen met behulp van data en IT om een positieve bijdrage te leveren aan de werking van een organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst het systeem van dubbel boekhouden, kent de belangrijkste balans- en resultatenrekeningen en kan de meest gangbare transacties van een onderneming correct boekhoudkundig verwerken in zowel het grootboek als journaal.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘Auditing’ leer je de basisprincipes van de externe audit. O.a. de volgende doelstellingen zouden aan het einde van het opleidingsonderdeel bereikt moeten zijn:
- De definitie en rol van een externe audit kennen voor diverse stakeholders
- Een auditverslag kunnen lezen en interpreteren
- De verschillende stappen van het auditproces kennen en inzicht hebben in de logische samenhang van dit proces
- Enkele traditionele controle-activiteiten kunnen uitvoeren en op basis hiervan de consequenties voor het auditverslag kunnen bepalen
- De institutionele context van het auditlandschap kennen
- Specifieke ISA’s kunnen opzoeken en correct interpreteren
- Over wetenschappelijke studies m.b.t. de externe audit kritisch kunnen reflecteren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Audit cases (schriftelijk + mondeling) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Auditing,Joël Branson, Diane Breesch en Hardies Kris,2022,9789048644674 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Zie elektronische leeromgeving (powerpoints, jaarrekeningen, wetteksten en standaarden, documenten, links naar websites) |
|
|
|
|
|
| master TEW - minor accountancy en financiering - accountancy track | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst het systeem van dubbel boekhouden, kent de belangrijkste balans- en resultatenrekeningen en kan de meest gangbare transacties van een onderneming correct boekhoudkundig verwerken in zowel het grootboek als journaal.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘Auditing’ leer je de basisprincipes van de externe audit. O.a. de volgende doelstellingen zouden aan het einde van het opleidingsonderdeel bereikt moeten zijn:
- De definitie en rol van een externe audit kennen voor diverse stakeholders
- Een auditverslag kunnen lezen en interpreteren
- De verschillende stappen van het auditproces kennen en inzicht hebben in de logische samenhang van dit proces
- Enkele traditionele controle-activiteiten kunnen uitvoeren en op basis hiervan de consequenties voor het auditverslag kunnen bepalen
- De institutionele context van het auditlandschap kennen
- Specifieke ISA’s kunnen opzoeken en correct interpreteren
- Over wetenschappelijke studies m.b.t. de externe audit kritisch kunnen reflecteren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Audit cases (schriftelijk + mondeling) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Auditing,Joël Branson, Diane Breesch en Hardies Kris,2022,9789048644674 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Zie elektronische leeromgeving (powerpoints, jaarrekeningen, wetteksten en standaarden, documenten, links naar websites) |
|
|
|
|
|
| 2de masterjaar handelsingenieur optie accounting | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst het systeem van dubbel boekhouden, kent de belangrijkste balans- en resultatenrekeningen en kan de meest gangbare transacties van een onderneming correct boekhoudkundig verwerken in zowel het grootboek als journaal.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘Auditing’ leer je de basisprincipes van de externe audit. O.a. de volgende doelstellingen zouden aan het einde van het opleidingsonderdeel bereikt moeten zijn:
- De definitie en rol van een externe audit kennen voor diverse stakeholders
- Een auditverslag kunnen lezen en interpreteren
- De verschillende stappen van het auditproces kennen en inzicht hebben in de logische samenhang van dit proces
- Enkele traditionele controle-activiteiten kunnen uitvoeren en op basis hiervan de consequenties voor het auditverslag kunnen bepalen
- De institutionele context van het auditlandschap kennen
- Specifieke ISA’s kunnen opzoeken en correct interpreteren
- Over wetenschappelijke studies m.b.t. de externe audit kritisch kunnen reflecteren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Audit cases (schriftelijk + mondeling) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Auditing,Joël Branson, Diane Breesch en Hardies Kris,2022,9789048644674 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Zie elektronische leeromgeving (powerpoints, jaarrekeningen, wetteksten en standaarden, documenten, links naar websites) |
|
|
|
|
|
| 1ste master handelsingenieur - accountancy en financiering - accountancy track | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst het systeem van dubbel boekhouden, kent de belangrijkste balans- en resultatenrekeningen en kan de meest gangbare transacties van een onderneming correct boekhoudkundig verwerken in zowel het grootboek als journaal.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘Auditing’ leer je de basisprincipes van de externe audit. O.a. de volgende doelstellingen zouden aan het einde van het opleidingsonderdeel bereikt moeten zijn:
- De definitie en rol van een externe audit kennen voor diverse stakeholders
- Een auditverslag kunnen lezen en interpreteren
- De verschillende stappen van het auditproces kennen en inzicht hebben in de logische samenhang van dit proces
- Enkele traditionele controle-activiteiten kunnen uitvoeren en op basis hiervan de consequenties voor het auditverslag kunnen bepalen
- De institutionele context van het auditlandschap kennen
- Specifieke ISA’s kunnen opzoeken en correct interpreteren
- Over wetenschappelijke studies m.b.t. de externe audit kritisch kunnen reflecteren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Audit cases (schriftelijk + mondeling) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Auditing,Joël Branson, Diane Breesch en Hardies Kris,2022,9789048644674 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Zie elektronische leeromgeving (powerpoints, jaarrekeningen, wetteksten en standaarden, documenten, links naar websites) |
|
|
|
|
|
| 2de masterjaar handelsingenieur optie revisoraat | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst het systeem van dubbel boekhouden, kent de belangrijkste balans- en resultatenrekeningen en kan de meest gangbare transacties van een onderneming correct boekhoudkundig verwerken in zowel het grootboek als journaal.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘Auditing’ leer je de basisprincipes van de externe audit. O.a. de volgende doelstellingen zouden aan het einde van het opleidingsonderdeel bereikt moeten zijn:
- De definitie en rol van een externe audit kennen voor diverse stakeholders
- Een auditverslag kunnen lezen en interpreteren
- De verschillende stappen van het auditproces kennen en inzicht hebben in de logische samenhang van dit proces
- Enkele traditionele controle-activiteiten kunnen uitvoeren en op basis hiervan de consequenties voor het auditverslag kunnen bepalen
- De institutionele context van het auditlandschap kennen
- Specifieke ISA’s kunnen opzoeken en correct interpreteren
- Over wetenschappelijke studies m.b.t. de externe audit kritisch kunnen reflecteren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Audit cases (schriftelijk + mondeling) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Auditing,Joël Branson, Diane Breesch en Hardies Kris,2022,9789048644674 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Zie elektronische leeromgeving (powerpoints, jaarrekeningen, wetteksten en standaarden, documenten, links naar websites) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|