Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | - DC
| DC2: De student kan een groepsplanning opstellen m.b.t. de studieinzet en deze bewaken en waar nodig bij sturen in functie van de voortgang. Gedurende het groepswerk is er afstemming en overleg met medestudenten waarmee de student samenwerkt. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | | - DC
| DC1: De student kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur opzoeken, beoordelen en samenvatten i.f.v. de kennis die nodig is. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC1: De student heeft zicht op het bredere interdisciplinaire kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. | | - DC
| DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | | - DC
| DC1: De student reflecteert over de maatschappelijke relevantie van mobiliteitsgerelateerde onderwerpen. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. | - EC
| EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken. | | - DC
| DC1: De student staat open voor het gedachtegoed van anderen. | | - DC
| DC4: De student werkt in overleg met andere disciplines naar een oplossing toe. | - EC
| EC8: De afgestudeerde handelt en reflecteert op een ethische en duurzame manier. | | - DC
| DC2: De student handelt volgens de deontologische codes van onderzoek. | | - DC
| DC3: De student gaat na wat de impact is op zichzelf, de mens en de maatschappij |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er zijn geen begincompetenties vereist voor dit opleidingsonderdeel. De studenten moeten wel maatschappelijke belangstelling tonen en de wil en de nieuwsgierigheid hebben om een (voorlopig) nog onbekende discipline te ontdekken.
|
|
|
De cursus staat inleidend stil bij het recht dat het leven en samenleven van mensen ordent en stuurt.
Enerzijds komt het recht in het algemeen aan bod. Hierbij wordt er ingegaan op de onderverdeling in objectief en subjectief recht, de indeling in rechtstakken, de basisbegrippen en bronnen van het rechtDe organisatie van de Belgische staat en de bevoegdheidsverdeling in het federale België worden bestudeerd.
Anderzijds wordt er toegespitst op mobiliteit. De student wordt ingeleid in onder meer de basisbeginselen van het (overheids)aansprakelijkheidsrecht, het wegenrecht, het omgevingsrecht en het onroerend erfgoedrecht.
De student wordt uitgenodigd om deels vanuit een juridische benadering in groep een paper te schrijven over een actueel mobiliteitsthema.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De score op de schrijfopdracht geldt ook voor de tweede zittijd, op voorwaarde dat de student hiervoor geslaagd was. Indien dat niet het geval is, zal de student een herwerkte of nieuwe opdracht moeten indienen voor het begin van de tweede zittijd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Creatieve mondelinge toelichting van paper (bv. interactieve presentatie, vlog, interview, filmpje, ...) |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien men in eerste zittijd niet is geslaagd op de paper, moet de paper worden herwerkt of opnieuw worden uitgevoerd, al naar gelang van het geval. De student dient hiertoe de docent zelf te contacteren na de proclamatie. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
De studenten dienen de actualiteit te volgen. Per deelonderwerp worden er literatuurtips aangegeven. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|