Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar handelsingenieur/handelsingenieur in de beleidsinformatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De bedoeling van de cursus is voornamelijk een inzicht te verwerven in het individuele gedrag van consumenten en producenten.
In dit opleidingsonderdeel worden volgende onderwerpen behandeld:
Na een korte herhaling van de wetten van vraag en aanbod, wordt nader ingegaan op de dynamische aspecten van de vrije marktwerking. De economische gevolgen van overheidsinterventies worden dan pas echt duidelijk. Eenmaal de student goed vertrouwd is met de werking van de vrije markt, wordt de achterliggende theorie van het consumentengedrag (afleiding van de vraag) en het producentengedrag (afleiding van het aanbod) besproken. De optimalisatie van dit consumentengedrag en producentengedrag wordt uitgewerkt. Verder wordt de analyse van de verschillende marktstructuren bestudeerd: perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan marktfalingen en aan de rol van de overheid. Tenslotte illustreren voorbeelden van economische toepassingen en onderzoek het geheel.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Economics,Lipsey & Chrystal,14th edition,Oxford,9780198791034,Dit handboek is reeds aangekocht voor het opleidingsonderdeel 1169 Macro-economie. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Werkboek Micro-economie
Studieleidraad Micro-economie |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Verbreding | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
bachelor in de wiskunde - verbreding economie B | Verbreding | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 8: De bachelor Fysica kan zelfstandig en zelfsturend basiskennis verwerven in nieuwe domeinen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De bedoeling van de cursus is voornamelijk een inzicht te verwerven in het individuele gedrag van consumenten en producenten.
In dit opleidingsonderdeel worden volgende onderwerpen behandeld:
Na een korte herhaling van de wetten van vraag en aanbod, wordt nader ingegaan op de dynamische aspecten van de vrije marktwerking. De economische gevolgen van overheidsinterventies worden dan pas echt duidelijk. Eenmaal de student goed vertrouwd is met de werking van de vrije markt, wordt de achterliggende theorie van het consumentengedrag (afleiding van de vraag) en het producentengedrag (afleiding van het aanbod) besproken. De optimalisatie van dit consumentengedrag en producentengedrag wordt uitgewerkt. Verder wordt de analyse van de verschillende marktstructuren bestudeerd: perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan marktfalingen en aan de rol van de overheid. Tenslotte illustreren voorbeelden van economische toepassingen en onderzoek het geheel.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Economics,Lipsey & Chrystal,14th edition,Oxford,9780198791034,Dit handboek is reeds aangekocht voor het opleidingsonderdeel 1169 Macro-economie. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Werkboek Micro-economie
Studieleidraad Micro-economie |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|