Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Ecology: organisms in their environment (3123)
|
8.0 stptn |
|
|
Het systeem aarde: geologie en duurzaamheid (0254)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | | - DC
| Bodem is na lucht, water, en zon, de vierde belangrijkste hulpbron op aarde die noodzakelijk is voor het leven. Het doel van het vak is om meer fundamentele kennis over bodem te krijgen. Als je als student geïnteresseerd bent in landbouw, bosbouw, wetlands, natuurlijke en door de mens beïnvloede ecosystemen, en bodemsanering, dan is een basis begrip van het natuurlijk element bodem essentieel. De bodem is een ideaal studiesysteem omdat het steunt op de principes van fysica, chemie, en biologie. Deze principes kunnen aangewend worden om de degradatie van bodems te minimaliseren, één van onze meest waardevolle, en niet hernieuwbare (op menselijke schaal) natuurlijk hulpbron. | | | - BC
| De student kan uitleggen wat bodems zijn, en kan de belangrijkste elementen identificeren en karakteriseren die het ontstaan van de bodem beïnvloeden. De student kan de basis fysische, chemische, biologische, en morfologische kenmerken van een bodem definiëren en omschrijven. De student kan de belangrijkste groepen van organismen in de bodem karakteriseren en beschrijven hoe ze bijdragen aan het mineraliseren van nutriënten. De student kan beschrijven op welke manier een bodem geanalyseerd, geclassificeerd en geëvalueerd wordt. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevante wetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | | - DC
| De student kan verduidelijken op welke manier een bodem fysisch, chemisch en biologisch geoptimaliseerd wordt met het oog op een verbeterde plantengroei. | | | - BC
| De student kan chemische, fysische, en biologische kenmerken van een bodem analyseren, en bespreken. | - EC
| EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen. | | - DC
| De student kan correcte veld-observaties uitvoeren en staalnames doen | | | - BC
| De student wordt beoordeeld op de nauwkeurigheid van het uitvoeren van veld-en labo-analyses op verzamelde bodemstalen, en kan de resultaten ervan correct rapporteren. | - EC
| EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken. | | - DC
| De student kan belangrijke informatie destilleren uit recente papers gerelateerd aan bodemkunde. | | | - BC
| De student kan een review artikel beknopt samenvatten, voorstellen, en bediscussiëren met collega's. De student kan zelfstandig informatie opzoeken op websites, zoals de Bodemkundige Dienst van Vlaanderen. | - EC
| EC 7: De bachelor Biologie kan onder begeleiding onderzoeksmethodes en interpretaties kritisch evalueren en de intrinsieke onzekerheden en beperkingen plaatsen.
| | - DC
| De student kent belangrijke onderzoeksmethodes voor bodemstalen | | | - BC
| De student kent de voor- en nadelen van verschillende bodemanalyse technieken. | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | | - DC
| De student biologie is in staat analyseresultaten op een objectieve, wetenschappelijke manier te raporteren. | | | - BC
| De student wordt beoordeeld op een verslag dat deel uitmaakt van de practica. | - EC
| EC 10: De bachelor Biologie is in staat als lid van een team te functioneren. | | - DC
| De student kan in teamverband een bodem bemonsteren en analyses uitvoeren | | | - BC
| De student wordt beoordeeld op de inzet tijdens de practica, medewerking, discipline, organisatie, en werken in teamverband. | - EC
| EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid.
| | - DC
| De student kent de rol van bodem C-stock als determinant van klimaatopwarming. De student begrijpt de relatie tussen bodem en waterkwaliteit, en bodem en voedselzekerheid en het conflict met biobrandstof. De student kent de bodem als basis voor ecosysteemdiensten. | | | - BC
| De student kan strategiën definiëren en toepassen voor het behoud en duurzaam gebruik van bodem op locaal, nationaal, en globaal niveau. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Bodem is samen met lucht, water, en zon, één van de vier belangrijkste hulpbronnen op aarde die noodzakelijk is voor het leven. Bodems zijn het vitaal substraat voor enorm veel planten en microorganismen en scheppen op die manier een groot en belangrijk aandeel van de ecosystemen op aarde. Ondanks dit onschatbaar groot belang ligt er relatief weinig nadruk op een goed begrip van het concept ‘bodem’ binnen een opleiding als biologie. Het doel van dit vak is om meer fundamentele kennis te verkrijgen over bodem en een appreciatie te creëren voor de grote invloed ervan op zeer diverse processen en organismen. Fysische, chemische, biologische en economische parameters worden besproken in de context van natuurlijke systemen en door de mens gecreëerde systemen zoals landbouw. De diversiteit aan manieren om bodems te bestuderen en begrijpen wordt geïllustreerd in het veld, op excursies en in het labo.
|
|
|
|
|
|
|
Field trip ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Museumbezoek ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 100 % |
|
Andere: | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verslagen van de practica maken deel uit van de eindbeoordeling. Het bijwonen van de practica is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is bij het bijwonen van een of meerdere practica, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie". |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Essential Soil Science: a clear and concise introduction to soil science. M.R. Ashman and G. Puri. Blackwell Publishing.,9780632048854 |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Elements of the nature and properties of soils,Brady, N.C. and R.R. Weil,3,Pearson Education (Prentice Hall), Upper Saddle River, NJ. 624 pp.,9780138002817,2010 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Krzic, M., Bomk, A., Watson, K., Sanborn P., et al., http://www.soilweb.ca Virtual soil science, een innovatief, web-based, open-access leerplatform met onderwijskundige hulp voor studenten om tot een beter inzicht en begrijpen van bodemkunde te komen |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|