Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Automatisering en kwaliteitstechnieken (1714)
|
6.0 stptn |
|
|
Duurzame logistiek (3180)
|
6.0 stptn |
|
|
ERP-systems (4455)
|
6.0 stptn |
|
|
Organisatie van productie en diensten (1709)
|
6.0 stptn |
|
|
Supply chain management (1721)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de masterjaar handelsingenieur - operationeel management en logistiek | Verplicht | 162 | 6,0 | 27 | 135 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI gebruikt ICT-toepassingen en basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan eenvoudige tactische en operationele logistieke beslissingsproblemen analyseren en optimaliseren in een supply chain context.
|
De student kan een probleembeschrijving vertalen naar een (geheelgetallig) lineair programmeringsprobleem
|
De student is in staat om een evaluatie van een reëel productie- of dienstenproces te maken met behulp van computersimulatie (gebruik makend van de software Arena).
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel heeft hoofdzakelijk als doel om de link tussen theorie en praktijk te leggen, en de reeds opgedane kennis en vaardigheden te leren toepassen op nieuwe, complexe en reële beslissingsproblemen in de context van operationeel management, logistiek en supply chain management. Het opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende delen: -Theoretische cases -Bedrijfscases (en bedrijfsbezoeken) -Opdracht met betrekking tot het maken van een simulatiemodel -Eventueel een of meerdere gastsprekers of lezingen
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 55 % |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 45 % |
|
Andere: | Groepsopdracht en mondelinge presentatie van deze opdracht |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet voor alle drie de onderdelen (cases, groepsopdracht, portfolio) minimaal een tolereerbaar cijfer behalen om als eindresultaat een tolereerbaar cijfer te kunnen behalen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet op elk van de drie delen een tolereerbaar cijfer werd behaald, kan de student voor het eindresultaat slechts een maximale score van 7 behalen. |
|
|
|
Extra info | De evaluatie bestaat uit drie delen: -Cases (30%): evaluatie met betrekking tot het geleverde (team)werk bij het oplossen van theoretische gevalstudies en bedrijfscases doorheen het semester, alsook de actieve deelname aan alle bedrijfsbezoeken, lezingen en gastcolleges -Groepsopdracht (45%): evaluatie van het geleverde werk, de presentatie hiervan en peer evaluatie -Portfolio (25%): evaluatie van een individueel portfolio waarin de student kritisch reflecteert over de opgedane ervaringen gedurende het opleidingsonderdeel, en deze ervaringen linkt met de rest van de opleiding |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de groepsopdracht blijven behouden in tweede kans. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
|
|
|
|
| 2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor operationeel management en logistiek | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan eenvoudige tactische en operationele logistieke beslissingsproblemen analyseren en optimaliseren in een supply chain context.
|
De student kan een probleembeschrijving vertalen naar een (geheelgetallig) lineair programmeringsprobleem
|
De student is in staat om een evaluatie van een reëel productie- of dienstenproces te maken met behulp van computersimulatie (gebruik makend van de software Arena).
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel heeft hoofdzakelijk als doel om de link tussen theorie en praktijk te leggen, en de reeds opgedane kennis en vaardigheden te leren toepassen op nieuwe, complexe en reële beslissingsproblemen in de context van operationeel management, logistiek en supply chain management. Het opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende delen: -Theoretische cases -Bedrijfscases (en bedrijfsbezoeken) -Eventueel een of meerdere gastsprekers of lezingen
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet voor beide onderdelen (cases en portfolio) minimaal een tolereerbaar cijfer behalen om als eindresultaat een tolereerbaar cijfer te kunnen behalen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet op beide onderdelen een tolereerbaar cijfer werd behaald, kan de student voor het eindresultaat slechts een maximale score van 7 behalen. |
|
|
|
Extra info | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: -Cases (65%): evaluatie met betrekking tot het geleverde (team)werk bij het oplossen van theoretische gevalstudies en bedrijfscases doorheen het semester, alsook de actieve deelname aan alle bedrijfsbezoeken, lezingen en gastcolleges. -Portfolio (35%): evaluatie van een individueel portfolio waarin de student kritisch reflecteert over de opgedane ervaringen gedurende het opleidingsonderdeel, en deze ervaringen linkt met de rest van de opleiding |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|